120115

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: 120115

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Joo, nämä lakiasiat menevät aivan väärään suuntaan! Pitää nyt voimassa tällaisia vulgaareja, nationalistis-teokraattisia lakeja, ja sitten kunnon lait kumotaan. Kauhukseni esimerkiksi kuulin huhuja, että vielä minun nuoruudessani voimissaan ollut laki, jonka mukaan Keisarillisen Aleksanterin yliopiston, jota toisinaan Helsingin yliopistoksikin kuulee kutsuttavan, rehtori saa toki hakea juopotelleet ylioppilaat pois rahvaan joukosta poliisin putkasta yliopiston omaan putkaan, olisi kumottu! Tällaisesta se rappio lähtee!
Meille taas 80-luvulla kerrottiin että poliisi ei saa tulla Yliopiston rakennnuksiin ilman rehtorin lupaa. No eipä siellä kyttiä näkynytkään. Ehkä ei ollut tarvetta. Toisaalta Panu Pulma selitti luennollaan, että Yliopiston päärakennus aivan tarkoituksella laitettiin Valtioneuvoston silmien alle, päävartion lähelle ja Suomenlinnan tykkien ulottuville. Tiedettiin ylioppilaiden taipumus radikalismiin. Olen (yksityiskohtia muistamatta) kuullut kyllä niinkin päin, että jossain selkkauksessa Yliopiston virallinen miekkailun opettaja (sellainenkin oli) kuritti sapelein aseistettuja kasakoita suvereenisti pelkällä kepillä. Oi niitä aikoja! *Muistelee nuoruuttaan*
Aikoinaan oli myös laki, joka rajoitti piispojen sakottamista. Se kait kumottiin joskus 70-luvulla. Siihen katkesi haaveeni pappisurasta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: 120115

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Gat kirjoitti:Yliopiston päärakennus aivan tarkoituksella laitettiin Valtioneuvoston silmien alle, päävartion lähelle ja Suomenlinnan tykkien ulottuville. Tiedettiin ylioppilaiden taipumus radikalismiin.
Ylioppilaslakin takana oleva traditio asettuu muuten kiinnostavan ristiriitaisesti tähän samaan tematiikkaan: muistelisin ylioppilaiden itse ajaneen ylioppilasunivormua arkikäyttöön joskus 1800-luvun alussa juuri sen vuoksi, että heitä ei vain sekoitettaisi tavalliseen rahvaaseen. Ajatus ei kuitenkaan oikein levinnyt, ennen kuin Euroopan hullun vuoden 1848 jälkeen tsaarin hallinto ajoi ylioppilasunivormun käytön läpi siitä näkökulmasta, että radikalismiin taipuvaisia nuorukaisia oli helpompi valvoa, kun he erottuvat selkeästi katukuvassa. Nykyinen nuoruuden vapauden symboli, ylioppilaslakki, on suora jatkumo tälle univormutraditiolle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12287
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: 120115

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vesper kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Röpöttämistä ylihuomenna. Ensimmäisen kerran uudenvuodenaton jälkeen. :beer:
Kuivat kaudet vaan pitenee, hienoa! :jee:
Kiitos.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin