ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Monako pistettä tulee?

ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

http://www.paihdelinkki.fi/fi/testit-ja ... skit-audit

Yritä vastata ehdottoman rehellisesti. Itsensä huijaaminen on tymää.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 18.09.2015 9:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yritin vastata ehdottoman rehellisesti.

16 pistettä. Riskit suuria.

Paljonko juot?

1. Kuinka usein juot olutta, viiniä tai muita alkoholijuomia? Ota mukaan myös ne kerrat, jolloin nautit vain pieniä määriä, esim. pullon keskiolutta tai tilkan viiniä.

2-4 kertaa kuussa

Käytät alkoholia aika harvoin. Jatka samalla linjalla ja huolehdi, ettei kerralla käytetty määrä ylitä 7 annosta.

2. Kuinka monta annosta alkoholia yleensä olet ottanut niinä päivinä, jolloin käytit alkoholia?

7-9 annosta

Alkoholin kertakulutuksesi on miehen riskikulutuksen (7 annosta) tasoa. Tarkkaile, etteivät määrät tästä ainakaan kohoa. Humalatila aiheuttaa tapaturmariskin nousemisen moninkertaiseksi jo yli 1 promillen humalassa. Humalatila aiheuttaa usein myös erilaisia ihmissuhdeongelmia ja krapulapäiviä.

3. Kuinka usein olet juonut kerralla kuusi tai useampia annoksia?

Kerran viikossa

Juotko säännöllisesti humalahakuisesti? Humalatila aiheuttaa tapaturmariskin nousemisen moninkertaiseksi jo 1 promillen humalassa. Humalatilan seurauksena syntyy usein myös erilaisia ihmissuhdeongelmia ja krapulapäiviä. Muistikatkot ovat tyypillisiä humalahakuisen juomisen haittoja, samoin alttius väkivallalle. Vähentäminen turvallisemmalle tasolle luultavasti lisää hyvinvointiasi. Jos sinulla on jokin määrä, jonka ylittäessä ote herpaantuu, harjoittele lopettamista jo ennen tätä. Onko muitakin sääntöjä, joita voisit kokeilla?

Menikö pitkäksi?

4. Kuinka usein viimeisen vuoden aikana sinulle kävi niin, että et pystynyt lopettamaan alkoholinkäyttöä sen aloittamisen jälkeen?

Ei koskaan

Pystyt lopettamaan alkoholin käytön, vaikka käyttäisitkin sitä. Alkoholinkäyttö on todennäköisesti hallinnassasi.

Jäikö jotain tekemättä?

5. Kuinka usein viimeisen vuoden aikana et ole juomisesi vuoksi saanut tehtyä jotain, mikä tavallisesti kuuluu tehtäviisi?

Ei koskaan

Pystyt huolehtimaan työstäsi ja tehtävistäsi. Hyvä!

Ryypyllä käyntiin?

6. Kuinka usein viimeisen vuoden aikana runsaan juomisen jälkeen tarvitsit aamulla olutta tai muuta alkoholia päästäksesi paremmin liikkeelle?

En koskaan

Krapulaan juominen ei ole ongelmasi. Hyvä!

Morkkis?

7. Kuinka usein viimeisen vuoden aikana tunsit syyllisyyttä tai katumusta juomisen jälkeen?

Harvemmin kuin kerran kuussa

Olet tuntenut harvoin syyllisyyttä tai katumusta juomisesi jälkeen. Alkoholi ei tunnu olevan sinulle ongelma. Ovatko läheisesi yhtä tyytyväisiä?

Menikö muisti?

8. Kuinka usein viimeisen vuoden aikana sinulle kävi niin, että et juomisen vuoksi pystynyt muistamaan edellisen illan tapahtumia?

Harvemmin kuin kerran kuussa

Sinulla on harvoin juomiseesi liittyviä muistikatkoja.

Kolhitko itseäsi tai muita?

9. Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?

On, mutta ei viimeisen vuoden aikana

Olet joskus joutunut itse tapaturmiin juomisesi vuoksi mutta et viime aikoina. Jatka tällä linjalla!

Tuliko sanomista?

10. Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista?

Kyllä, viimeisen vuoden aikana
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kokonaispistemääräsi on 5. Olen nössö.

Juon 2-3 kertaa viikossa, kerralla yleensä 3-4 annosta, suurempi annos harvemmin kuin kerran kuussa.

Edit. Huijasinkohan itseäni? Ehkä suurempi annos menee kyllä kerran kuussa. No, 6 pistettä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja So Hard »

5 pistettä. Hyvin satunnainen saunaolut tai viini ruoan kanssa, ehkä kerran kuussa joku sosiaalinen tapahtuma jossa kaadetaan enemmän. Loma-aikoina vähän isompi kulutus.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^^Mielenkiintoisesti sun keskimääräinen alkon kulutus on isompi kuin mulla.

Mullahan nuo riskit liittyy noihin muutaman kerran vuodessa tapahtuviin törkeän paikan leiri -tyyppisiin tilanteisiin, jolloin otetaan enemmän kuin lääkäri määrää. Toki nimenomaan silloin riskit ovat suuret. Pönttö himmeänä koheltaminen ON vaarallista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:^^^Mielenkiintoisesti sun keskimääräinen alkon kulutus on isompi kuin mulla.

Mullahan nuo riskit liittyy noihin muutaman kerran vuodessa tapahtuviin törkeän paikan leiri -tyyppisiin tilanteisiin, jolloin otetaan enemmän kuin lääkäri määrää. Toki nimenomaan silloin riskit ovat suuret. Pönttö himmeänä koheltaminen ON vaarallista.
Joo, mun tällainen kevyehkö viiniharrastukseni on ehkä nostanut juomista vähän turhan korkealle tasolle. Melkein joka perjantai ja lauantai menee illallisen kanssa viiniä, ja ehkä kerran kuussa sitten vähän enemmän. Sullahan kai nykyisin juominen olisi perusoloissa hyvinkin hallittua, jos aivan aavistuksen verran laskisit perjantai-illan tarkkaan ohjelmoitua Heineken-panosta vaikka ihan normaaliin six packiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kokonaispistemääräni on 4.

Parin ensimmäisen kysymyksen vastausten asettelu on mielestäni puutteellinen. Oma kulutukseni asettunee 2-4 kertaa kuukaudessa ja 2-3 kertaa viikossa välimaastoon. Jälkimmäinenhän on jo kuitenkin 8-12 kertaa kuukaudessa. Lisäksi kulutus on hyvin epäsäännöllistä, kun käyttö on pitkälti kiinni sosiaalisen elämän aktiivisuudesta, niin väliin jää täysin alkoholittomiakin viikkoja. Toisessa kohtaa taas skaala on kovin lyhyt ja haluaisin valita 1-4 annosta, joka paremmin vastaisi käyttöäni. Tasapainotin tilannetta pallottamalla 2-3 kertaa viikossa ja 1-2 annosta kerralla. Molemmista isomman vaihtoehdon valitseminen olisi ehdottomasti ollut liioittelua.

En rajoita juomista tarkoituksellisesti, vaan käytännössä juon aina kun tekee mieli ja niin paljon kuin tekee mieli. Nuorempana tuli ryypättyä humalahakuisesti, mutta nykyisin se ei vaan enää kiehdo. Panostan mieluummin laatuun kuin määrään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

9
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:Sullahan kai nykyisin juominen olisi perusoloissa hyvinkin hallittua, jos aivan aavistuksen verran laskisit perjantai-illan tarkkaan ohjelmoitua Heineken-panosta vaikka ihan normaaliin six packiin.
Joo. Mun ongelma tässä on se, että kun kerran viikossa otan, niin haluan, että voin juoda niin paljon kuin haluan. En siis halukaan juoda enempää kuin Heineken-mäyriksen, mutta jos ostaisin six päkin, mua häiritsisi koko illan se, että pelkään oluen loppuvan kesken.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kokonaispistemääräsi on 8
Alkoholin käyttöösi liittyy lieviä riskejä. Sinun kannattaa tarkkailla alkoholinkäyttöäsi.

Omalla kohdalla pisteitä taitaa nostattaa tuo kerralla kulutetun alkoholin määrä, sillä naiseksi (ja ehkä mieheksikin) kestän melkoisen suuria määriä alkoholia, ja jos haluan olla humalassa (joka on ainoa syy juoda), on kertakulutus yli 10 annosta.

Edit: testi on rikki:
2. Kuinka monta annosta alkoholia yleensä olet ottanut niinä päivinä, jolloin käytit alkoholia?

10 tai enemmän

Alkoholin kertakulutuksesi on selvästi yli riskikulutuksen (5 annosta) tason. Humalatila aiheuttaa tapaturmariskin nousemisen moninkertaiseksi jo yli 1 promillen humalassa. Humalatilan seurauksena syntyy usein myös erilaisia ihmissuhdeongelmia ja krapulapäiviä. Muistikatkot ovat tyypillisiä humalahakuisen juomisen haittoja. Kokeile kertajuomisen rajoittamista. Jos sinulla on jokin määrä, jonka ylittäessä ote herpaantuu, harjoittele lopettamista jo ennen tätä. Onko muitakin sääntöjä, joita voisit kokeilla?

3. Kuinka usein olet juonut kerralla kuusi tai useampia annoksia?

Harvemmin kuin kerran kuussa

Juomisesi on harvoin humalahakuista, joten sinulla todennäköisesti on harvoin alkoholin kertakulutukseen liittyviä haittoja, kuten krapulaa.


Edit: ja vielä:
Kertajuomiseen liittyvät riskit ovat sinulla vähäiset. Hyvä! Täysi-ikäisen naisen riskiraja on korkeintaan 5 annosta illan aikana.

Mullahan nimenomaan kertajuomiseen liittyvät riskit on korkeat!
Viimeksi muokannut Vesper, 18.09.2015 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eivät nuo kohdat mielestäni ole ristiriidassa. Juomisesi on harvoin humalahakuista. Mutta silloin harvoin kun juot, se on ja silloin siihen liittyy eo. riskejä (jotka toki eivät välttämättä kohdallasi realisoidu).
Edit: joo tuon lisäyksen jälkeen voi todeta, että rikki on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja elco »

11.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

13. Riskit kasvussa, joskin alkon käyttö laskussa. Mixed feelings, pitäisikö tässä alkaa tenuttamaan useammin? Otan neuvoa antavan.
Viimeksi muokannut Hans Jörgen, 18.09.2015 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

7

Pakko kai vetää perseet, että saa lisää pojoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

On paha ongelma!11

Tulos: 3

Välillä menee enemmän kuin 2-3 kertaa kuussa ottamani 1-2 annosta. Eli tuo enemmän on 10+++ annosta. En kestä väkeviä, vaan oksennan ne pois, ellen laimenna vatsassa olevaa alkoholia miedon viinin vahvuuteen. Tämä aikaansaa sen, etten pääse kunnolla nousuhumalaan ja itse asiassa humalan tuntu jää saavuttamatta kokonaan. Tuo on syy, miksi en käytä alkoa juurikaan. Miksi käyttäisin, kun suurin vaikutus on rahan meno kurkusta alas - joskus jopa omasta!1
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Joo. Mun ongelma tässä on se, että kun kerran viikossa otan, niin haluan, että voin juoda niin paljon kuin haluan. En siis halukaan juoda enempää kuin Heineken-mäyriksen, mutta jos ostaisin six päkin, mua häiritsisi koko illan se, että pelkään oluen loppuvan kesken.
Juotko siis kaiken alkon, mitä kaapista löytyy? Tuo on paha merkki.

Oma logiikkani menee niin, että jos kaapissa on koskematonta viinaa, niin riskit on hallinnassa. Viimeiset 20v kaapissa on ollut kuolettava annos.

Pisteitä 9.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ääretömän hyvä arvo 8..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Joo. Mun ongelma tässä on se, että kun kerran viikossa otan, niin haluan, että voin juoda niin paljon kuin haluan. En siis halukaan juoda enempää kuin Heineken-mäyriksen, mutta jos ostaisin six päkin, mua häiritsisi koko illan se, että pelkään oluen loppuvan kesken.
Juotko siis kaiken alkon, mitä kaapista löytyy? Tuo on paha merkki.
En. Ostan Heineken mäyriksen ja juon sen. Jos ostaisin korin kaljaa joisin silti sen kahdeksan. Törkeän paikan leirit toki erikseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä saan auditista aina suhteellisen korkeita tuloksia. Osittain siksi, että elämänkaarivastaukset (eli olenko koskaan elämäni aikana jotain) nostavat pisteitä ja osittain siksi, että tunnen syyllisyyttä helposti pienistäkin juomamääristä ja esim. valvominen yhteydessä biletykseen saattaa helposti siirtää esim. koiralenkkiä tai jotain aikataulutettua liikuntaa tms. jonka laskenut velvollisuudeksi.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti:Mä saan auditista aina suhteellisen korkeita tuloksia. Osittain siksi, että elämänkaarivastaukset (eli olenko koskaan elämäni aikana jotain) nostavat pisteitä ja osittain siksi, että tunnen syyllisyyttä helposti pienistäkin juomamääristä ja esim. valvominen yhteydessä biletykseen saattaa helposti siirtää esim. koiralenkkiä tai jotain aikataulutettua liikuntaa tms. jonka laskenut velvollisuudeksi.
KOhta 5 (kuten toki moni muukin kysymys) on monitulkintainen. Jos katsoo tekstin selitysosioita

"5. Kuinka usein viimeisen vuoden aikana et ole juomisesi vuoksi saanut tehtyä jotain, mikä tavallisesti kuuluu tehtäviisi?

V: Ei koskaan

Pystyt huolehtimaan työstäsi ja tehtävistäsi. Hyvä!"


Niin imho kyse ei ole siitä, että sinulta jää seuraavan aamun juoksulenkki väliin, kun olet ollut edellisenä iltana juhlimassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Olipa ylläri ketkä eivät vastaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti:
Niin imho kyse ei ole siitä, että sinulta jää seuraavan aamun juoksulenkki väliin, kun olet ollut edellisenä iltana juhlimassa.
Joo tulkintakysymys. Itse ajattelen sen niin, että jos olen ajatellut juhlia niin, että se ei häiritse muuta elämää (on se vaikka se juoksulenkki) ja sitten päädyn aamulla kuitenkin skippaamaan aikataulutetun lenkin, niin juhliminen on osasyy sille.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti:Olipa ylläri ketkä eivät vastaa.
Olipa ylläri että joku esittää c-luokan vittuiluyritystä tässä(kin) ketjussa.
Mind your own business, mehupoika. :kele:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Se punttiin paskantaa johon kalikka solahtaa.
Universaali disclaimer.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: ALKOHOLIN KÄYTÖN RISKIT - AUDIT

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Vähän Exsu-linjoilla: jos piti mennä sunnuntaina urheilemaan mutta meninkin kerran lauantaina humalaan, laskin tämän tekemättäjättämiseksi. Ja koska kaikki maailman hölmöilyt on jossain elämän vaiheessa kokeiltu, lasketellaan never say neverillä kaikki kyssärit läpi. Ei viimeisen vuoden aikana -oljenkorsi ehkä pudottaa vähän pojoja, mutta tuntuu, että penalttia tulee silti menneistä, ei-enää-kuranteista synneistä. Vähän tekisi homeboymaisesti mieli purnata tätäkin systeemiä vastaan toteamalla, etten näe kovin pahana röpöttää pari kertaa kuussa kymppisatsin (six-pack-pohjat + muutama tuoppi) nenän näyttäessä muulloin valkaistulta. Mutta kaitpa sillä sitten on sellaiset vaikutukset, jotka tappaa talon ja puutarhankin.
Vastaa Viestiin