Köh köh Keskiviikko?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Esko Valtaoja väittää..

Mutta minä väitän että n. 2500v kuluttua muistetaan aikana jolloin havaittiin pesukukan olevan vaarallinen!

Katsotaan 2500 vuoden kuluttua kumpi oli oikeassa!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Karhu ja viski lopussa.
Röökiä enää yksi vajaa malluaski.
Kauppaan 11 km.
Promilleja 1.0.
Pelkään hysteerisesti kyttiä.
No, ehkä iltayhdeksään mennessä olen reippaasti laillisella puolella.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Katoppas aikas kuluksi SpaceX:n sivuilta Muskin Mars-kolonisaatio esitys.

diat

http://spaceflight101.com/slides-elon-m ... hitecture/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:Katoppas aikas kuluksi SpaceX:n sivuilta Muskin Mars-kolonisaatio esitys.

diat

http://spaceflight101.com/slides-elon-m ... hitecture/
Kiinnostava, mutta ei noissa ideoissa ole mitään uutta. Kovin kursorisesti esitettyä spekulaatiota ainakin noissa kuvissa. Ja kysymys edelleen rahoituksesta. Sitten tuo käyttää kemiallisia happi/metaani-moottoreita. Itse suosisin matka-ajan ja säteilyaltistuksen vähentämiseksi ydinraketteja. Joko fuusiota vai vanhan hyvän ajan toimivaksi testattua fissiomoottori Nervaa. Joka Von Braunin suunnitelman mukaan olisi vienyt ihmisiä Marsiin ja takaisin jo 80-luvulla. Uudelleenkäytettävillä ydinraketeilla joita nippu koottaisiin Maan kiertoradalla ne ensin sinne kemialliselilla raketeilla nostettuina. Mutta poliittinen tahto, kansan kiinnostus ja siis rahoitus puuttui.

http://www.astronautix.com/v/vonbraunma ... -1969.html

Joten ei mitään uutta tuossa teknisesti, vain yksi kovin monista "paperi-avaruusaluksista". Toimisi, mutta tuskin edes Musk saa rahoitusta tuollaiseen.
Viimeksi muokannut Gat, 28.09.2016 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuossa on ideana, että matkustajat itse maksavat matkansa. Eli että matkan hinta pudotetaan n 200k USD tasolle ja Marsiin lähtevät maksavat matkansa itse. Se lienee vallankumouksellista. Eri asia toki, onnistuuko.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En ymmärrä millä hinnan saisi niin alas. Jo pienten sateliittien vieminen kiertoradalle maksaa niin paljon että miten turisti ja elintarvikkeet saisi tuohon hintaan edes kiertoradalle, saati Marsiin ja takaisin. En näe Marsin kolonisaatiossa minkään sortin pointtia, paitsi että olisipa paikka jossa suomalaisetkin voi sanoa että onpas paskat kelit.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Noh, hänen suunnitelmansa oleellinen osa on, että mikään ei ole kertakäyttöistä.

Eli kantorakettia käytettäisiin 1000 kertaa ja tankkeria 100 kertaa.

Kuva

Elonin mukaan lentolippu maksaisi 500k USD, jos lentokonetta käytettäisiin vain kerran.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.09.2016 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:Tuossa on ideana, että matkustajat itse maksavat matkansa. Eli että matkan hinta pudotetaan n 200k USD tasolle ja Marsiin lähtevät maksavat matkansa itse. Se lienee vallankumouksellista. Eri asia toki, onnistuuko.
200-500 k per turisti? Eikö se maksa paljon yli millin että pääsee edes ISS:n venäläiselle puolelle? Ja paljon enemmän kun ryssät kauppaavat Kuun kiertämistä (laskeutumatta) Souyz-kapselissa. Kukaan ei ole ostanut lippua. Aivan utopistinen lipun hinta 200 k. Minäkin voisin sitten... mutta ei toteudu kuten lapsuutemme tieteiskuvitelmissa. Tuskin edes lapsen-lapsen-lapsiemme aikaan. Minä olen avaruuslento-intoilija, mutta niin monia mahdollisia mutta toteutumattomia suunnitelmia nähtyäni totean että eipä tule mittään.

Nimittäin jo kuulennot vaativat yhden supervallan verovarojen pakko-ottoa. Poliittista tahtoa ei enää ole. Ei ole tarpeeksi silkkoja turisteja moiseen, ja perustamiskustannukset olisivat sitä luokkaa, että siihen tarvittaisiin verovaroja... eikä toisaalta yksikään bisnesfirma tällä vuosisadalla katso sitä kannattavaksi. Tuskin Musk itsekään.

Sitäpaitsi tutkijoita lapion kera sinne tarvittaisiin, ei turisteja.

Mutta parempihan tuo kuin myös Space-X-laskeutumisalukseen perustuva huuhaa, että ostetaan pelkkä menolippu Marsiin ja homma rahoitetaan tosi-teeveellä!! Joku menisi kuitenkin vikaan joten näkisimme turisteja tulemassa hulluksi ja kuolemassa niissä pikku kopperoissaan.

Se on sama tai vakavampi kuin jos laitettaisiin pieneen asuntovaunuun Mount Everestin huipulle. Joskus saat käydä ulkoilemassa. Marsissa hankalampi ilmasto ja maisemat tylsempiä kuin Everestillä. Kiva paikka käydä, mutta kotiinkin olisi kiva päästä!
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Tuossa on ideana, että matkustajat itse maksavat matkansa. Eli että matkan hinta pudotetaan n 200k USD tasolle ja Marsiin lähtevät maksavat matkansa itse. Se lienee vallankumouksellista. Eri asia toki, onnistuuko.
200-500 k per turisti?

Ei turisti vaan uudisasukas. Kyse on Marsin kolonisaatiosta. Edellä kirjoitinkin, että esim. kantorakettia on tarkoitus käytää 1000 kertaa, ei nykyistä yhtä kertaa. JOs lentokonekin heitettäisiin pois joka lennon jälkeen, ei kenelläkään olisi varaa matkustaa.

Ja ennenkuin sanoo, että rakettien uudelleenkäyttö on huuhaata, kannattaa muistaa, että SpaceX on jo palauttanut useita I-vaiheita maahan ja aikoo ensi vuonna laukaista yhden aiemmin käytetyn raketin uudelleen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Dave:
Tuo ylläkehumani Von Brauninkin systeemi oli uudelleenkäytettävä. Ja mitä Marsia "kolonisoimaan", jos täällä paremmin elää? Eiköhän lähetetä tutkijoita niin kauan kuin mies lapion kanssa on toistaiseksi sittenkin parempi kuin ne robotti-roverit?

Tässä muuten samalta Astronautix-sivustolta lisää niitä kaikkia muita Mars-"paperiavaruusaluksia". Niitä on vaikka minkälaisia. Toimisivatkin suurin osa, mutta eivät ole toteutuneet.

http://www.astronautix.com/m/marsexpeditions.html
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti:Dave:
Ja mitä Marsia "kolonisoimaan", jos täällä paremmin elää? Eiköhän lähetetä tutkijoita niin kauan kuin mies lapion kanssa on toistaiseksi sittenkin parempi kuin ne robotti-roverit?
Mä ajattelen romanttisesti, että ihmislajin luonto on pyrkiä leviämään uusille alueille. Asutaanhan mekin täällä napapiirillä, vaikka muualla olisi mukavampi sää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:
Gat kirjoitti:Dave:
Ja mitä Marsia "kolonisoimaan", jos täällä paremmin elää? Eiköhän lähetetä tutkijoita niin kauan kuin mies lapion kanssa on toistaiseksi sittenkin parempi kuin ne robotti-roverit?
Mä ajattelen romanttisesti, että ihmislajin luonto on pyrkiä leviämään uusille alueille. Asutaanhan mekin täällä napapiirillä, vaikka muualla olisi mukavampi sää.
No romantiikkahan se mullakin kun ihminen pääsi Kuuhun!!! Olin 7 vee ja eka kerta kun sain katsoa telkkaria niin myöhään. Joten totta kai sellaisella kannattamattomalla retkeilyllä on mulle tunnearvo. Valitettavasti suuri yleisö ei suostu maksamaan aloituskustannuksia. Ei niitä kiinnosta mokoma lapsellisuus. Eikä Marsista toistaiseksi keksitä voittoa tuovaa kaupallista hyötyäkään, paitsi ne aika harvat turistit joo... hankalampi elää kuin jopa Pohjoisnavalla heillekin.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Gat kirjoitti:Karhu ja viski lopussa.
Röökiä enää yksi vajaa malluaski.
Kauppaan 11 km.
Promilleja 1.0.
Pelkään hysteerisesti kyttiä.
No, ehkä iltayhdeksään mennessä olen reippaasti laillisella puolella.
Kannattaa keskittyä ongelmiin, jotka pystyy ratkaisemaan?

Ja kun aurinko miljardin vuoden kuluttua alkaa poksahtelemaan kannattaa silloin olla hyvin kaukana Kuvain kiertoradan tuolla puolen!


Onneksi Pokemon innostukseni loppui ekaan crashiin!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Niba kirjoitti:
Gat kirjoitti:Karhu ja viski lopussa.
Röökiä enää yksi vajaa malluaski.
Kauppaan 11 km.
Promilleja 1.0.
Pelkään hysteerisesti kyttiä.
No, ehkä iltayhdeksään mennessä olen reippaasti laillisella puolella.
Kannattaa keskittyä ongelmiin, jotka pystyy ratkaisemaan?

Ja kun aurinko miljardin vuoden kuluttua alkaa poksahtelemaan kannattaa silloin olla hyvin kaukana Kuvain kiertoradan tuolla puolen!

Onneksi Pokemon innostukseni loppui ekaan crashiin!
No kyll se kesti iltaseitsemään, että tarpeeksi usein puhalsin halpismittariin nollat että kauppaan uskalsin ajaa.

On subtopic että jos muuttoliikettä muille taivaankappaleille, miksi Mars, kun Kuu olisi helpommin saavutettavissa eikä Mars sen mukavampi paikka ole?

Tietty jos vaikka sillä havaitulla Proxima Centaurin planeetalla olisi valmiiksi elinkelpoinen ympäristö, niin sinne. On vain sittenkin paittirallaa kaukana. Mutta ehkä Em-drive yhden geen jatkuvalla kiihdytyksellä?

Meanwhile tuolta Mark Waden sivustolta en ole linkittämästäni sivusta itsekään lukenut aloitusta. Vain ne paperiavaruuslusten linkit olen katsonut. Aloitus on aika hyvin kuvaava:

http://www.astronautix.com/m/marsexpeditions.html

Mars Expeditions

Since Wernher von Braun first sketched out his Marsprojekt in 1946, a succession of designs and mission profiles were seriously studied in the United States and the Soviet Union. By the late 1960's Von Braun had come to favor nuclear thermal rocket powered expeditions, while his Soviet counterpart Korolev decided that nuclear electric propulsion was the way to go. All such work stopped in both countries in the 1970's, after the cancellation of the Apollo program in the United States and the N1 booster in the Soviet Union.

Work resumed in the 1980's, led in America by private advocacy groups, and in the Soviet Union by Glushko, who saw the new Energia heavy-lift booster as the means of reaching Mars. In the late 1980's there was even a brief 'Race to Mars', with both sides putting forward designs. This unexpected revival of the space race ended with the collapse of the Soviet Union and the scrapping of the Energia booster. Despite press enthusiasm, such a project never had any high-level political support in either country.

Despite pronouncements by a succession of American presidents that a manned expedition to Mars was a long-term national goal, there has never been the political will to provide the funding necessary for such an enterprise. By 2005 NASA had funded a dizzying array of studies and iterations, all basically trading launch mass from low earth orbit for time and risk of mission failure. No compelling concept emerged. The safest way would be for an expedition to Mars being the result of a robust space infrastructure (heavy lift boosters, aerobraking space tugs, nuclear thermal engines, long-term cryogenic propellant storage) already developed and in place. But there was no prospect of such an infrastructure being funded


Muutenhan tuo "Encyclopedia Astronautica" http://www.astronautix.com/index.html on hyvä, mutta varsin puutteellinen- läheskään kaikkea ei ole. Sitä pitää joku vanha ukko Mark Wade, joka taisi olla F-16 -hävittäjän kanssa kilpailleen F-20-rototyypin suunnittelija. F-20 taas perustui maailman kauneimpaan hävittäjäkoneesen, F-5:teen.

Kerran meilasinkin Mark Wadelle, ja kysyin detaljeja "poltoista" itse spekulaationa kehittelemästään systeemistä saada historian suosikkiavaruusalukseni Gemini Kuuhun. Lähetti helkutisti kaavoja, joista lyhyellä matikalla en tietenkään mitään ymmärtänyt.
Viimeksi muokannut Gat, 29.09.2016 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Terraforming onnistuu Marsissa, ei kuussa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:^Terraforming onnistuu Marsissa, ei kuussa.
Utopiaa koko terraforming. Ei sellaisia resursseja ole, silloin jos on muutenkin niin hätä että pitäisi muuttaa. Jos ei ole hätä, ei saada rahoitusta.

Miksei yhtä hyvin Venus? Oikean kokoinen kunhan sen kasvihuoneilmiön ja kuumuuden saisi veks?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Terraforming onnistuu Marsissa, ei kuussa.
. Ei sellaisia resursseja ole, silloin jos on muutenkin niin hätä että pitäisi muuttaa. Jos ei ole hätä, ei saada rahoitusta.
Juu, tuo voi olla ongelma.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:
Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Terraforming onnistuu Marsissa, ei kuussa.
. Ei sellaisia resursseja ole, silloin jos on muutenkin niin hätä että pitäisi muuttaa. Jos ei ole hätä, ei saada rahoitusta.
Juu, tuo voi olla ongelma.
Tuli tuosta väljästi mieleen miten Nasaspaceflight-keskustelufoorumilla, suosittelen sinua tutustumaan... https://forum.nasaspaceflight.com/ Muu vapaasti katsottavaa paitsi ne alun L-merkityt.

... jossa siis on ehtaa NASA:n väkeä, eläkeläisiä sellaisia ja alasta innostuneita amatöörejä... itse en ole rekkautunut vaikka tekis mieli esitellä oma "inverted cone"-designini. :D Ovat kohteliaita amatööreillekin jos ne tietää mistä puhuu.

..niin siellä joku ihmetteli ketjussa jota en jaksa etsiä, että hämmästelee tajuttuaan miten vähän "nuori polvi" tietää oikeista avaruuslennoista ja ennen kaikkea miten vähän se heitä kiinnostaa. Joku muu arveli, että nuoret katsovat liikaa tieteisleffoja ja Star Warsin kaltaisia satuja. Jolloin kuvittelevat että se on avaruustekniikkaa ja kokevat mahdollisuuksien rajoissa olevan tosi tylsäksi. Eikä sitä mahdollista sentään leffalippuja ostamalla rahoiteta.

Minäkin pienenä kuvittelin, että Kuun jälkeen hetikohta Marsiin jne. Mikä olisikin ollut mahdollista, mutta rahoituksen puute on estänyt.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti:
Minäkin pienenä kuvittelin, että Kuun jälkeen hetikohta Marsiin jne. Mikä olisikin ollut mahdollista, mutta rahoituksen puute on estänyt.

En ole mistään luotettavasta lähteestä nähnyt, mutta ihan asiaankuulumattomalta palstalta kuulin väitteen, että kongressi olisi hyväksynyt määrärahan NASA:n Mars-projektiin. Oletko kuullut? Luulisi tosin, että jos pitää paikkansa, olisi uutisoitu isosti, eli ehkä oli paskapuhetta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Members of the Commerce, Science and Transportation Committee passed a bipartisan bill authorizing $19.5 billion to continue work on a Mars mission and efforts to send astronauts on private rockets to the International Space Station from U.S. soil —

http://www.usatoday.com/story/news/poli ... /90793160/


Back in my day 19.5 billion was considered to be a large sum of money!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:
Gat kirjoitti:
Minäkin pienenä kuvittelin, että Kuun jälkeen hetikohta Marsiin jne. Mikä olisikin ollut mahdollista, mutta rahoituksen puute on estänyt.

En ole mistään luotettavasta lähteestä nähnyt, mutta ihan asiaankuulumattomalta palstalta kuulin väitteen, että kongressi olisi hyväksynyt määrärahan NASA:n Mars-projektiin. Oletko kuullut? Luulisi tosin, että jos pitää paikkansa, olisi uutisoitu isosti, eli ehkä oli paskapuhetta.
Kyllä hyväksyi G.W.Bushin aikaan sekä uusiin kuulentoihin että miehitettyihin Mars-lentoihin. Obaman hallinto sitten peruutti. Hyvästäkin syystä. Ei edes ne kantoraketit olisi toimineet. Mutta totta kai on aina rahoitusta NASA:n ryhmille, jotka suunnittevat työkseen lisää "paperiavaruusaluksia".

Ja varmaan oikeasti toteutetaan SLS (Space Lauch System) Saturn 5:ttä vähän suurempine kantoraketteineenn Jolle ei kyllä oikein ole mietittty tehtäviä, muuta kuin saada yli sata tonnia kamaa kerralla kiertoradalle.

On suunnitelmaa miehitetystä lennosta asteroidille ja vieläkin haave miehitetystä kuulennoista. Mars myös, mutta yhtenäistä lukkoonlyötyä suunnitelmaa teknologiasta ei vieläkään ole, ei Marsiin eikä Kuuhunkaan.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Terraforming onnistuu Marsissa, ei kuussa.
Utopiaa koko terraforming. Ei sellaisia resursseja ole, silloin jos on muutenkin niin hätä että pitäisi muuttaa.
Resursseja suuremmaksi ongelmaksi näkisin ajan ja sen, onko terraformin resurssitehokasta esim. avaruusasemiin verrattuna.

Ihmisten toteuttama terraformin on ihan hassu ajatus kun itseohjautuvat koneet ovat jo tuloillaan. Marsiin pitää vain viedä aloituskapasitetti, jonka jälkeen koneet rakentavat lisää kapasiteettia. Kun vekottimia on riittävästi, voidaan aloittaa planeetan muokkaaminen. Esim. ilmakehän luomisessa luulisi kestävän tuhansia vuosia, jos se edes on mahdollista. Noiden tuhansien vuosien aikana riittää hyvin pieni vaihtuva miehitys huolehtimaan sellaisista odottamattomista hommista, joihin koneet eivät vain pysty.

Maan elinolosuhteiden parantaminen on huomattavasti helpompaa kuin esim. marsin asuttaminen. Maahan mahtuu helposti esim. 5 kertaa nykyinen määrä, jos käytettävissä on terraformingin tasoinen teknologia. Ja kuinka paljon helpompaa silloin on asuttaa miljoona ihmistä lisää maapallolle verrattuna miljoonan ihmisen asuttamista marsiin?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ Nyt hyväksyttiin uutta rahaa, kts linkkini edellä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
Ihmisten toteuttama terraformin on ihan hassu ajatus
No Marsin kolonalisaatio ei tietenkään suoraan ole edellytys terraformingille. Ei kukaan ole väittänyt, että uudisasukkaat menevät piereskelemään jotta saadaan metaania

Terraforming on tosiaan vähintään satojen ellei tuhansien vuosien projekti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Köh köh Keskiviikko?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Noin tuhat vuotta CO2 pohjaiselle ilmakehälle ja siihen sitten muutama tuhan lisää hapen muodostamiseen.

Kiertoratapeilit taitavat olla tällä hetkellä se vahvin toteutusvaihtoehto:
https://en.wikipedia.org/wiki/Terraform ... d_pressure

Nyt kun alpha centaurissa näyttää olevan kiva planeetta, niin veikkaisin ihmiskunnan levittäytyvän todennäköisemmin lähimmille valmiiksi sopiville planeetoille kuin muokkaavan elämän vyöhykkeen rajoilla keikkuvaa marsia. Olemmeko tuhannen vuoden päästä valmiita tallentamaan ihmisen sähköisenä ja kasaamaan virheettömän dna:n saavuttaessa perille koneiden valmistelmaan maailmaan? Veikkaisin, että kyllä.
Vastaa Viestiin