Maanantai YK:n päivä

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kyseessä ei ole Sika-Kusti Yli-Karhu.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Autoradiopaikassa kävin drinksulla sovitusti ja alakerran ravintolassa syömässä.

Kiinnitti huomiota, että henkilökunnasta ainakin puolet oli ei-kantasuomalaisia ja vaikutti, että monikaan ei ole aiemmin paljoa ravintolahommia tehnyt. Siksi vaikealta viinipullon avaaminen ja aiemmin tilaamani cappuchinon teko vaikutti. Kassakonekin meni ensimmäisellä visiitilläni jumiin. Olisiko ketjun periaate palkata ei kantasuomalaisia, vai eikö kantasuomalaisia kiinnosta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tänään on myös Asmon päivä. Mikä vitun nimi tuokin on?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Autoradiopaikassa kävin drinksulla sovitusti ja alakerran ravintolassa syömässä.

Kiinnitti huomiota, että henkilökunnasta ainakin puolet oli ei-kantasuomalaisia ja vaikutti, että monikaan ei ole aiemmin paljoa ravintolahommia tehnyt. Siksi vaikealta viinipullon avaaminen ja aiemmin tilaamani cappuchinon teko vaikutti. Kassakonekin meni ensimmäisellä visiitilläni jumiin. Olisiko ketjun periaate palkata ei kantasuomalaisia, vai eikö kantasuomalaisia kiinnosta?
Mä arvostan tuota tapaasi korostaa, että "drinksulla" (mun on jotenkin vaikea edes kirjoittaa tällainen muoto, suusta en varmaan saisi sitä tulemaan vaikka kuinka yrittäisin) käyminen eteni sovitun suunnitelman mukaisesti. Alkon käyttö on tiukassa kontrollissa, eikä toimenpide johtanut minkäänlaiseen spontaaniin käytökseen tai muuhun ilonpitoon!

Mun mielestä aika useassa Helsingin ravintolassa salihenkilökunnasta iso osa alkaa olla ulkomaalaisia. Toistuvasti tulee vastaan tilanteita, joissa palvelua on tarjolla vain ei-kotimaisilla kielillä. Epäilen, että ravintola-ala ei ole kovin kummoisesti palkattua, työajat ovat aika muuta elämää rajoittavat ja vaatimukset edustavuuden sekä (ei-suomalaisen) kieli- ja kommunikaatiotaidon suhteen ovat, erityisesti hotellissa, aika korkeat. Lienee harvoja aloja, joissa siisti sisätyö on suomea osaamattomalle, mutta varsinaista korkeaa ammattitaitoa omaamattomalle ulkomaalaiselle edes tarjolla.

Vesper ei kyllä kestä, jos et kohta saa sitä italialaista kahvijuomaa kirjoitettua oikein!
Viimeksi muokannut urpiainen, 24.10.2016 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Paikassa yöpyneen mukaan aamiaisella oli kokoajan lautaset ja sapuska lopussa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^

:sir:

Pahoittelen aiheuttamaani tarpeetonta kärsimystä ja mielipahaa.

Eli kyse oli cappuccinosta, kuten jotkut varmasti jo arvastivatkin!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: vaatimukset edustavuuden..
Hakukuitko sä suomalaisia rumiksi?!

:kele:

Perustan SMP-hotellin, jossa puhutaan vain suomea ja savoa ja koko henkilökunta on persjalkaista ja/tai kaulapartaista!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: vaatimukset edustavuuden..
Hakukuitko sä suomalaisia rumiksi?!

:kele:

Perustan SMP-hotellin, jossa puhutaan vain suomea ja savoa ja koko henkilökunta on persjalkaista ja/tai kaulapartaista!
Kyllä mä voin haukkuakin, mutta tarkoitin nyt vain sitä, että nämä vaatimukset täyttäville suomalaisille saattaa olla tarjolla sellaisia vaihtoehtoja, joissa esim. korvaus ja työajat ovat houkuttelevempia, mutta jotka eivät oikein ole ulkomaalaisille helposti avoinna.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Vesper ei kyllä kestä, jos et kohta saa sitä italialaista kahvijuomaa kirjoitettua oikein!
Onneksi on lukihärö, niin en edes kiinnittänyt huomiota tuohon kappukinoon. Puheessa tuo Italialaisten sanojen väärinääntäminen sen sijaan häiritsee mua luvattoman paljon. Vallankin TV mainoksissa, kun voisi olettaa, että jonkun tehtävä tuotantoprosessin aikana olisi tarkistaa moiset asiat, mutta valitettavasti myös arkielämässä. Tieto lisää tuskaa tai jotain.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Urheilu-uutisissa itse laajasti ja tiivisti urheilua seuranneena ärsyttää isosti väärin lausumiset. Siis että toimittaja kehtaa lausua päin vittua jonkin lajilegendan nimen. Sitä on hyvin vaikea hyväksyä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä tas olen tavattoman joviaali tällaisissa asioissa, mikä saattaa tietysti johtua siitä, että en ole foneettisesti erityisen lahjakas, ja muutenkin kielitaitoni on kovin rajallinen. Olisin esimerkiksi varmaankin kirjoittanut cappuccinon juuri samalla tavalla kuin Jameskin, ellen olisi ihmetellyt Vesperin piruilua Jamesin edellisestä kahviviestistä ja googlannut esim. juuri kirjoitusasun.

Tämä on sikäli kiusallinen esimerkki, että oikeastaan ainoa minua nyppivä lausunta- tai kirjoitusvirhe on se aika yleinen tilanne, jossa ei-englanninkielinen suomalainen lausuu tai kirjoittaa ei-englanninkielisen nimen/sanan väärin nimenomaan (amerikan)englannin mukaisessa asussa, käyttäisivät sitten vaikka mieluummin suomen kielen mukaista äänneasua. Tämä edustaa minusta ikävää sivistymättomyyden muotoa, mutta taipumus vaihtaa ch-kirjoitustapa cappuccinon loppupuolelle lienee samaa perua.

Mitä esim. TV-mainoksiin ja urheiluselostuksiin tulee, niin minusta on ihan asiallista, että suomalaisissa mainoksissa puhutaan peugeotista, eikä pöshoosta. Ja olisihan se nyt ollut kamalan hankalaa, jos vaikka kesän potkupallokisoissa ei puolalaisia nimiä olisi lausuttu aika tarkkaan suomalaisen tulkinnan mukaan, vaan olisi lähdetty hakemaan suomalaisille todella hankalaa puolan äännejärjestelmää. (Poikkeuksena tästä on kuitenkin se, että kevyesti minua sieppaa ruotsalaisten nimien moukkamainen lausunta, kun lausuja on kuitenkin tyypillisesti tahkonnut pakkoruotsin läpi kenties yliopistotasoa myöten).

Edit. Vai kohdistuiko Vagabondon paheksunta vain italian kielen julkiseen väärinlausuntaan? Autoteemassa pysyäkseni muistan, kun joskus takavuosina Suomen televisiossa Alfa Roomeot vaihtuivat Alfa Romeeoiksi, mutta muuta ei nyt edes tule mieleen.
Viimeksi muokannut urpiainen, 24.10.2016 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:^ Mä tas olen tavattoman joviaali tällaisissa asioissa, mikä saattaa tietysti johtua siitä, että en ole foneettisesti erityisen lahjakas, ja muutenkin kielitaitoni on kovin rajallinen. Olisin esimerkiksi varmaankin kirjoittanut cappuccinon juuri samalla tavalla kuin Jameskin, ellen olisi ihmetellyt Vesperin piruilua Jamesin edellisestä kahviviestistä ja googlannut esim. juuri kirjoitusasun..
Nythän mä vasta hokasin. Ajattelin, että Vesperin "Yks yhteen sun tilauksen kanssa." tarkoitti, että hän oli kokenut saman.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Ah, tuo ei edes tullut minulle mieleen! Tarvitsemme Vesperin pian tänne kertomaan, mitä hän oikeastaan tarkoitti Niba/McJanne-luokan kryptisyyden saavuttaneella viestillään!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Oijoi, tääällähän puhutaan minusta enkä ole ehtinyt päivystää! Nöyrimmät pahoitteluni. Kyllähän tollanen cappuchino menee samaan sarjaan expresson kanssa, noloa ja junttia. Pitää pysytellä suodatinsaludossa, jos ei kieli taivu!

Oikeasti mua ärsyttää vaan kielisekoilu, eli joko lausutaan oikein tai sitten lausutaan rallienglanniksi, mutta ei mennä sekottamaan. Kuten vaikka google, mutta sitten kuitenkin feisbuuk. Ei, ei, EI!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tänään on myös Asmon päivä. Mikä vitun nimi tuokin on?
Nimipäiväkalenterin nimistä aika iso osa taitaa olla suht kummallisia. Voisi ajatella, että järkevien nimien joukko leikkaa nimipäiväkalenterinimien joukkoa vain hieman enemmän kuin esimerkiksi itähelsinkiläisten missinimien joukkoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Mistäs sä tiedät miten mä lausuin sen :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=ToyXTCTAj9E
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

James Potkukelkka kirjoitti:^^Mistäs sä tiedät miten mä lausuin sen :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=ToyXTCTAj9E
Tiedän kaiken.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Mistäs sä tiedät miten mä lausuin sen
Mistä syystä sä kuvittelet, että Vesper otti herneen nenään Clarionin kahvilatyöntekijöiden ammattitaidon arvostelusta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Mistäs sä tiedät miten mä lausuin sen
Mistä syystä sä kuvittelet, että Vesper otti herneen nenään Clarionin kahvilatyöntekijöiden ammattitaidon arvostelusta?
Ei kyllä tullut edes mieleen, että Vesper jotenkin loukkaantuisi em. asiasta..miksi hän niin tekisi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

James Potkukelkka kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Mistäs sä tiedät miten mä lausuin sen
Mistä syystä sä kuvittelet, että Vesper otti herneen nenään Clarionin kahvilatyöntekijöiden ammattitaidon arvostelusta?
Ei kyllä tullut edes mieleen, että Vesper jotenkin loukkaantuisi em. asiasta..miksi hän niin tekisi?
En kyllä itsekään tajunnut loukkaantua, mutta voin nyt vähän loukkaantua ihan muuten vaan!!111
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onneksi kurkku on siinä kunnossa, että kaikki puhe kuulostaa vain ogren örinältä. Siltikin saan sen hinttarimaitosumpin kunhan muutaman kerran korahtee.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vedätättekö nyt jotenkin? Ei Vesper tietenkään minukaan käsittääkseni loukkaantunut, mun heittoni oli jonkilainen vitsiyritys siihen suuntaan, että Vesper tiesi Jamesin lausunnan, koska onkin oikeasti Clarionin barista. Surkea juttu näin selitettynä, ja miksei alunperinkin, mutta kysyykö James aidosti vai yrittääkö jotain lähes yhtä huonoa heittoa kuin omani, jota minä vuorostani en tajua?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Huh, onneks selitit. Nyt tajusin!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanantai YK:n päivä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:Vedätättekö nyt jotenkin? Ei Vesper tietenkään minukaan käsittääkseni loukkaantunut, mun heittoni oli jonkilainen vitsiyritys siihen suuntaan, että Vesper tiesi Jamesin lausunnan, koska onkin oikeasti Clarionin barista. Surkea juttu näin selitettynä, ja miksei alunperinkin, mutta kysyykö James aidosti vai yrittääkö jotain lähes yhtä huonoa heittoa kuin omani, jota minä vuorostani en tajua?

Aaa. Joo. Juttusi oli aivan hauska, mutta en vain tajunnut sitä. Eli vika oli vastaanottajassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin