Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Budjettijuomista parasta on kraanavesi.

En muuten vuosiin ole pystynyt juomaan kokonaista lasia kuohujuomaa, on ne niin pahoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9397
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 28.02.2017 14:04...osaatte pitää Alkon edullisempia shampanjoita jotenkin erityisen halvanmakuisina budjettijuomina! ...

Franciacortia en juuri tunne, mutta kyseessä ei kai ole mikään erityisen perinteinen viinityyppi, ja vähän epäilen, että sen nostamisessa jotenkin "halpaa shampanjaa" paremmaksi vaikuttaa taas yleinen italofilia. Mikä on tietysti oikein ok peruste viinimieltymyksille.
Sanoin ylihintaisiksi, mikä mielestäni on eri asia kuin halvanmakuinen budjettijuoma. En ole vielä törmännyt shampanjaan, jota pitäisi hinta/laatu -suhteeltaan niin hyvänä, että ostaisin omaan käyttöön. Nimen takia olen kyllä ostanut lahjaksi. Vika ei siis ole laadussa vaan siinä etten osaa arvostaa shampanjaa siitä pyydettävän hinnan arvoiseksi. Valkkaan samalla summalla mieluummin jotain muuta.

Franciacorta ei ole tyyli, vaan tuotantoalue, jolta tulee Italian parhaat kuohuviinit. Valmistusmenetelmä on tietojeni mukaan sama kuin shamppanjalla. Ca'del Boscon Annamaria Clementi on paras kuohuviini mitä olen maistanut ja hinnastaan huolimatta se oli minusta hintansa väärti ja suunnitelmissa on ostaa sitä vielä joskus uudestaan. Toki paikan päällä elämyksen maksimoimiseksi, vaikka se maksaa siellä melkein yhtä paljon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25564
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen hiukan kateellinen ihmisille, jotka pystyvät kokemaan jotain tuollaisia, kuin tässä ketjussa kerrotut juoma-aistimukset. Kuten olen ennenkin kertonut, en kerta kaikkiaan pysty maistamaan, että joku viini tai kuohujuoma olisi jotenkin poikkeuksellisen hyvää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14902
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2017 15:02 Olen hiukan kateellinen ihmisille, jotka pystyvät kokemaan jotain tuollaisia, kuin tässä ketjussa kerrotut juoma-aistimukset. Kuten olen ennenkin kertonut, en kerta kaikkiaan pysty maistamaan, että joku viini tai kuohujuoma olisi jotenkin poikkeuksellisen hyvää.
Mene joskus johonki tastingiin. Kyllä omaan suuhun paremmin istuvat siinä erottuu maallikollekin. Hintahan ei ole mikään tae mausta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9397
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 28.02.2017 15:09 Mene joskus johonki tastingiin. Kyllä omaan suuhun paremmin istuvat siinä erottuu maallikollekin.
Mun mielestä kyse ei ole niinkään siitä, että maistaako eroa vaan siitä, että kuinka voimakkaasti kokee makunautinnot. Vaikka eron maistaisikin, niin jos tuotteesta koettava nautinto ei ole maksetun hinnan arvoista, niin eihän se kannata.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25564
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 28.02.2017 15:28
So Hard kirjoitti: 28.02.2017 15:09 Mene joskus johonki tastingiin. Kyllä omaan suuhun paremmin istuvat siinä erottuu maallikollekin.
Mun mielestä kyse ei ole niinkään siitä, että maistaako eroa vaan siitä, että kuinka voimakkaasti kokee makunautinnot. Vaikka eron maistaisikin, niin jos tuotteesta koettava nautinto ei ole maksetun hinnan arvoista, niin eihän se kannata.
Juu. Voi olla (en tiedä), että oikein yrittämällä maistaisin jotain eroja, mutta en saa siitä mitään erityisiä kiksejä. Ehkä mä nyt selvästi kahta erilaista viiniä maistaessa maistaisin, että ne on vähän eri maksuisia, mutta en koe, että jompi kumpi niistä jotenkin tuottaisi mulle suuremman nautinnon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14902
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2017 15:33
Vagabondo kirjoitti: 28.02.2017 15:28
So Hard kirjoitti: 28.02.2017 15:09 Mene joskus johonki tastingiin. Kyllä omaan suuhun paremmin istuvat siinä erottuu maallikollekin.
Mun mielestä kyse ei ole niinkään siitä, että maistaako eroa vaan siitä, että kuinka voimakkaasti kokee makunautinnot. Vaikka eron maistaisikin, niin jos tuotteesta koettava nautinto ei ole maksetun hinnan arvoista, niin eihän se kannata.
Juu. Voi olla (en tiedä), että oikein yrittämällä maistaisin jotain eroja, mutta en saa siitä mitään erityisiä kiksejä. Ehkä mä nyt selvästi kahta erilaista viiniä maistaessa maistaisin, että ne on vähän eri maksuisia, mutta en koe, että jompi kumpi niistä jotenkin tuottaisi mulle suuremman nautinnon.
Ei se paljon maksa kokeilla ja vaimoni voisi ilahtua.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 28.02.2017 14:38 Franciacorta ei ole tyyli, vaan tuotantoalue, jolta tulee Italian parhaat kuohuviinit. Valmistusmenetelmä on tietojeni mukaan sama kuin shamppanjalla. Ca'del Boscon Annamaria Clementi on paras kuohuviini mitä olen maistanut ja hinnastaan huolimatta se oli minusta hintansa väärti ja suunnitelmissa on ostaa sitä vielä joskus uudestaan. Toki paikan päällä elämyksen maksimoimiseksi, vaikka se maksaa siellä melkein yhtä paljon.
Tjaa. Kyllä kai se viinikontekstissa on lähes yhtä oikein kutsua tyyliksi (tai tyypiksi) kuin alueeksi, koska Franciacorta DOCG-luokituksen saavat kai vain alueella asianmukaisesti tehdyt kuohuviinit. Mut joo, en ole varmaan koskaan maksanut viinipullosta noin paljoa, enkä ainkaan ihan lähiaikoina aio maksaakaan. Melkein ajattelisin, että kyllä pitää aika ihme juomaa olla, jos pidät tuota perusteltuna samalla, kun dissaat kolmen-neljän kympin shampanjoita. Ymmärrän kuitenkin, että jonain erityisenä juhlahetkenä paikan päällä voisi tosiaan olla elämys. Alkosta ostettuna en kyllä tuosta pystyisi enää edes nauttimaan, kun hinta tuntuisi niin liioitellulta.
Viimeksi muokannut urpiainen, 28.02.2017 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 28.02.2017 15:34 Ei se paljon maksa kokeilla ja vaimoni voisi ilahtua.
Mä olen nyt keksinyt niin monta erilaista vitsiä tuosta freudilaisen näköisestä possessiivisuffiksista, että en kerta kaikkiaan pysty enää valitsemaan, minkä postaisin tänne.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2017 15:33
Vagabondo kirjoitti: 28.02.2017 15:28 Mun mielestä kyse ei ole niinkään siitä, että maistaako eroa vaan siitä, että kuinka voimakkaasti kokee makunautinnot. Vaikka eron maistaisikin, niin jos tuotteesta koettava nautinto ei ole maksetun hinnan arvoista, niin eihän se kannata.
Juu. Voi olla (en tiedä), että oikein yrittämällä maistaisin jotain eroja, mutta en saa siitä mitään erityisiä kiksejä. Ehkä mä nyt selvästi kahta erilaista viiniä maistaessa maistaisin, että ne on vähän eri maksuisia, mutta en koe, että jompi kumpi niistä jotenkin tuottaisi mulle suuremman nautinnon
Mun mielestä esteettisessä elämyksessä ei yleensäkään ole, ainakaan millään erityisen nautittavalla tasolla, kyse siitä (pace kaikki yltiödemokraattiset taidepuheet), että jotenkin automaattisesti tai luonnostaan kokisi asiat jollain tavalla. Kokemusta pitää harjoitella, taustalla oleva tietopohja vaikuttaa elämykseen merkittävästi, ja sofistikoituneimmat makuarvostukset ovat usein opittuja tai hankittuja makuja (acquired taste). Sun on harjoiteltava enemmän viininjuomista, nyt se Heineken tauolle ja suostut vaimon viininjakoehdotukseen!

Edit. Näin ne lainaukset piti olla!
Viimeksi muokannut urpiainen, 28.02.2017 18:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25564
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voihan se noin olla. Mulla kuitenkin uskoakseni puuttuu se vaadittava into. Eli vaikka toisaalta sanonkin, että olen jossain määrin kateellinen ko. asiasta, en kuitenkaan koe, että asia kiinnostaisi mua riittävästi, jotta ryhtyisin paneutumaan siihen.

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9397
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 28.02.2017 16:49 Mut joo, en ole varmaan koskaan maksanut viinipullosta noin paljoa, enkä ainkaan ihan lähiaikoina aio maksaakaan. Melkein ajattelisin, että kyllä pitää aika ihme juomaa olla, jos pidät tuota perusteltuna samalla, kun dissaat kolmen-neljän kympin shampanjoita. Ymmärrän kuitenkin, että jonain erityisenä juhlahetkenä paikan päällä voisi tosiaan olla elämys.
Tarkennettakoon, että en mä ostanut sitä kuin lasillisen. Toista teki mieli, mutta en siihen hätään raaskinut, mutta oli selvää, että palaan vielä asiaan (matka on jo buukattuna ja koska special case, niin saatan jopa tilata koko pullon pöytään, vaikka taloudellisesti olisi viisaampaa ostaa vain lasillinen). Ei ole suunnitelmissa, että ostaisin sitä alkosta. Lasillinen tota tuli kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin 4cl Laphroaig 1989 viskiä, joka on parasta viskiä mitä olen maistanut, mutta niin kallista, että kerta elämässä on luultavasti riittävästi.

Jäin jo aikaisemman viestin jälkeen pohtimaan suhdettani shampanjaan. Selvää on, että sen maku ei oikein istu minulle. Ainakaan tuosta edullisemmasta päästä. Oikein kalliita en ole viitsinyt sitten kokeilla. Mutta tuotteen imagotekijöilla saattaa olla myös vaikutusta siihen, että koen ne vahvasti ylihintaisiksi. Tai en mä tiedä. Perus samppikset ei vaan pärjää samanhintaiselle perus Ca'del Boscolle IMHO. Vastakkaisia mielipiteitä löytyy varmasti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 28.02.2017 17:33Tarkennettakoon, että en mä ostanut sitä kuin lasillisen. Toista teki mieli, mutta en siihen hätään raaskinut, mutta oli selvää, että palaan vielä asiaan (matka on jo buukattuna ja koska special case, niin saatan jopa tilata koko pullon pöytään, vaikka taloudellisesti olisi viisaampaa ostaa vain lasillinen). Ei ole suunnitelmissa, että ostaisin sitä alkosta.
Nyt me aletaan olla samalla sivulla! En tiedä, paljonko lasillisesta maksoit, mutta paikan päällä lasillinen paikallista huippukuohuviiniä kuulostaa minusta elämysmielessä aivan erinomaiselta sijoitukselta. Ja ehkä tosiaan pullokin, jos kyseessä on erityisluontoinen paluu tärkeään kohteeseen. Kuulostaa hyvältä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9397
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 28.02.2017 18:05En tiedä, paljonko lasillisesta maksoit, mutta paikan päällä lasillinen paikallista huippukuohuviiniä kuulostaa minusta elämysmielessä aivan erinomaiselta sijoitukselta.
Lasillisen sai Suomen hintatasoon ja, jopa paikallisittain, pullohintaan suhteutettuna hyvinkin edullisesti 14 eurolla. Noin yleisesti tolla seudulla sai ravintolassa kuohuviinipullollisen pöytään melkein samaan hintaan kuin kaupoista myydään ulos eli jo parilla kympillä sai laadukkaan pullon pöytään. Yhden tilan ravintolassa ensimmäinen pullollinen kuului kattausmaksuun :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Daven kannaltahan olisi katastrofi, jos vaimo alkaisi viininistelijäksi. Kun ei itse ole, niin ei siinä kyllä oikein voitettavaa olisi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tinalo avaa tiistai-ketjun

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.02.2017 19:30 Daven kannaltahan olisi katastrofi, jos vaimo alkaisi viininistelijäksi. Kun ei itse ole, niin ei siinä kyllä oikein voitettavaa olisi.
Mutta entä SoHardin vaimo?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Vastaa Viestiin