Kaasuttimen säätö -sunnuntai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Kaasuttimen säätö -sunnuntai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

TPK!

Tyttären skoban isompi ongelma, eli sammuminen tyhjäkäynnillä siis saatiin viimein korjattua vaihtamalla sylenterin kansi, vika oli siis vuotavassa pakoventtiilissä.

Nyt on jäänyt pienempi ongelma, joka saattaa olla kyllä ominaisuus eikä välttämättä vika.

Kylmänä kone "buuaa" kun lisää kaasua, eli hyytyy ja ei kiihdy. Tämä oppineiden mukaan johtuu liian laihasta seoksesta. Kylmässä koneessa polttoaine hyörystyy huonommin ja lisäksi polttoainetta pisaroituu imukanavan seinämiin. Tyhjäkäynnillä tyhjäkäyntisuutin ja lisäksi ryyppy huolehtivat riittävästä bensan määrästä. Kun kaasua avataan ja koneen saama ilmamäärä kasvaa, polttoaineen määrä ei kasva jostain syystä samalla riittävästi ja seoksen polttoainepitoisuus putoaa syttymisrajan alle. Valantehneenä moponvirittäjänä avasin kaasarin ajatuksella, että nostan suuttimen neulaa ylemmäs, mutta neula olikin mallia, jossa neulan sokkaa ei pysty säätämään.

Yksi mahdollisuus olisi koettaa vaihtaa isompi pääsuutin, mutta koska koneessa on vielä takuu, en ehkä viitsi. Kokeillaan vielä 98:n vaikutus (nyt ajettu 95:lla). 98 höyrystynee kylmänä hiukan 9510E:tä paremmin. Jos tämä ei auta, niin sitten ehkä pajalle.

Yksi ratkaisu olisi antaa skoban käydä hetken ennenkuin lähtee ajamaan. Tyttären mukaan ei siihen ole aikaa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kaasuttimen säätö -sunnuntai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tutkin lisää E10 vs E5 asiaa ja tosiaan E10 vaatii hiukan isomman pääsuuttimen ja - lo and behold - Peugeot ei suosita E10:n käyttöä skoottereissaan:

http://www.e10bensiini.fi/files/252/E10 ... 2.2014.pdf

Kaivoin oikein käyttöohjeen esille ja katsoin, mitä siinä sanotaan polttoaineesta. Suositeltava polttoaine on 98 tai 95 oktaaninen bensiini. Kumpaakaanhaan ei ole Suomessa myynnissä. Täällä myydään bensiini-etanoli seoksia 95E10 ja 98E5

E10 ei ole euroopassa pakollisena myytävä kuin Suomessa. Ruiskutuskoneethan osaavat itse säätää polttoaineen annostelua, mutta perinteiset kaasarit ovat mekaanisia laitteita ja täytyy säätää erikseen. Eli Peugeotin skoottereiden kaasarit lienee säädetty max E5:lle (ei ainakaan E10:lle). Harmi vain, että tankki juuri oli täytetty E10:llä, eli ei pääse heti kokeilemaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Common_et ... ailability
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin