Kuivausrumpumaanantai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

12 vuotta palvellut vanha sotaratsu taitaa vedellä viimeisiään. Onneksi noi ei paina paljoa, eli helppo itse viedä kauppaan ja ostaa uusi. Varmaan sellainen lämpöpumppumalli.

Vasta jokin aika sitten mulle selvisi, miksi pyykinpesukoneet painaa niin helvetisti. Niissä on useiden kymmenien kilojen vastapaino.
Kuva

Joku ehdottikin, että eikö sitä voisi korvata muovisäiliöllä, joka täyttyisi vedellä. Niin, miksei?

Miksi muuten koneessa on vastapaino? Koska eihän tuo moottori liiku, niin miksi se pitää vastapainottaa? Ymmärtäisin, jos sähkömoottori liikkuisi, mutta sehän pysyy paikallaan.

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lingotessa märät vaatteet eivät ole tasaisesti rummussa, mitäs sitten tapahtuu ilman painoa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kyllä. Ymmärrän tuon. Mutta vastapaino ei siis ole varsinaisesti vastapaino moottorille, koska moottorihan pysyy paikoillaan. Eli ilmeisesti ko. painon tehtävä on vain yleisesti lisätä pesukoneen painoa pyykkeihin verrattuna. Se asetetaan toiselle puolelle sähkömoottoriin nähden ilmeisesti sen takia, että koko koneen painopiste saadaan keskelle koneen pohjaa.

Fundeeraan tätä siltä pohjalta, että auton moottoreissahan vastapainot esim. suorassa neloskoneessa laitetaan vastapainottamaan liikkuvista männistä ja männän varsista tulevia momentteja (toki kampiakselissa sitten on omat vastapainot).

Pyykithän rummun sisällä voivat olla epäsymmetrisesti miten vain, eli sen takia niitä on mahdoton tarkalleen vastapainottaa, eli vastapaino siis ennemminki lisää vain koneen massaa. Tai tietysti voisi rakentaa mekanismin, joka ensin pyöräyttäisi rumpua kevyesti, mittaisi epäsymmetrian ja sitten siirtäisi painoja rummun ympärillä. Mutta joku 50 kg betonimurikka on pari kertaluokkaa halvempi :). Ainoa vain, että pesukonetta on sitten varsin v-mäinen siirrellä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2017 8:48 ^Kyllä. Ymmärrän tuon. Mutta vastapaino ei siis ole varsinaisesti vastapaino moottorille, koska moottorihan pysyy paikoillaan.
On se moottorille. Se pienentää momenttia keskiakseliin nähden. Rummun liike saa kuitenkin moottorin heilumaan.

Toisekseen mitä enemmän painoa pesukoneen rakenteissa, sitä pienempi tärinä linkouksen seurauksena, koska massan hitaus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Osaatko sanoa, miksi moottori on tuossa sijoitettu epäkeskisesti? Eikö se kannattaisi olla samalla akselilla rummun kanssa, jolloin moottorin heilunnan aiheuttama momentti pieninisi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2017 9:38 ^Osaatko sanoa, miksi moottori on tuossa sijoitettu epäkeskisesti? Eikö se kannattaisi olla samalla akselilla rummun kanssa, jolloin moottorin heilunnan aiheuttama momentti pieninisi?
Eikö noita olekin markkinoilla, suoravetomoottoreita?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

aasi kirjoitti: 04.09.2017 9:39
Eikö noita olekin markkinoilla, suoravetomoottoreita?
Onks ne niitä joista puuttuu se hihna kokonaan?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2017 8:26 Joku ehdottikin, että eikö sitä voisi korvata muovisäiliöllä, joka täyttyisi vedellä. Niin, miksei?
Hesarihan tässä taannoin listasi neljä ongelmaa tässä, mutta eivät ne taida ihan lopullisesti vastata kysymykseesi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^onhan tuossa mielenkiintoisia vasta-argumentteja. Sama vesi ei tosiaan varmaankaan voisi lillua vastapainona vuosia ongelmitta. Joko vesi pitäisi ajoittain vaihtaa (lisää vedenkulutusta) tai sitten säiliössä pitäisi olla jotain myrkkyä, joka estää levän tms kasvun.

Periaatteessahan vastapainoveden voisi vaihtaa joka pesun yhteydessä, mutta se lisäisi vedenkulutusta kymmenillä litroilla/pesu ja ei ole mahdollinen sen takia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Tyhjennettävänä vastapainona hiekka olisi huomattavasti parempi vaihtoehto kuin vesi. Tästä vaan voisi tulla ongelmia, kun joku humanisti kuitenkin käyttäisi laitetta vastapainoastia tyhjänä, vaikka kuinka ehdottomasti asian manuaalissa ja laitteen kylkeen liimattavilla tarroilla ilmoittaisi.
James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2017 9:38 ^Osaatko sanoa, miksi moottori on tuossa sijoitettu epäkeskisesti? Eikö se kannattaisi olla samalla akselilla rummun kanssa, jolloin moottorin heilunnan aiheuttama momentti pieninisi?
Todennäköisesti tilakysymys. Kulmassa on joutilasta tilaa, jonne isompikin moottori on helppo sijoittaa. laitteen syvyys on kuitenkin standardi ja yleensä pyritään maksimoimaan rummun syvyys. Nykyään noita akselille sijoitettuja moottoreita tosiaan on jo tarjolla, mutta en ole koskaan tutustunut niiden rakenteeseen, joten en tiedä miten tilakysymys on niissä ratkaistu. Todennäköisesti ratkaisun takana on joku innovaatio, jota tekniikka ei ole aikaisemmin mahdollistanut tai kukaan ei vaan ole älynnyt tulla ajatelleeksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kyllä sen on pakko täyttyä itsestään, ei kukaan ostaisi pesukonetta, jota pitäisi ensin ryhtyä täyttämään hiekalla :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2017 12:17 ^Kyllä sen on pakko täyttyä itsestään, ei kukaan ostaisi pesukonetta, jota pitäisi ensin ryhtyä täyttämään hiekalla :)
Voisihan sen myydä täytenä. Halutessaan hiekat voi valuttaa johonkin astiaan kuljetuksen ajaksi.

Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on, että vastapaino olisi jollain näppärällä pikakiinnityksellä kiinni ja siten helposti irrotettavissa. Pesukone olisi huomattavasti helpompi kantaa, kun voisi siirtää sen 20kg möykyn erillään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja elco »

Poikuus roudaa telkkaria pitkin syväjokisuomea ja te muut näköjään pesukoneita. Itse olen muuttanut pesukoneen edellisen kerran joskus 1900-luvulla, joten jos joskus pitää vielä ostaa kone niin hiekkatäyttöinen vastapainomekanismi on tasan nollan arvoinen kun virolaisella muuttomakella on nokkakärryt, jolla se sen kuitenkin roudaa.

Mikä teitä vaivaa, vittu soikoon!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 04.09.2017 12:45
Mikä teitä vaivaa, vittu soikoon!
Mä olen aina niin kärsimätön. Kun kone poksahtaa, niin uusi kone pitää saada eilen. Maksan kyllä mielelläni muille ruumiillisen työn tekemisestä. Viimeisin elektiivinen muutto sujui muuttomiesten toimesta.

Jos uuden pyykkikoneen saaminen kuljetuksena kestää pari viikkoa, niin se on liian pitkä aika odotella. Mielummin otsasuoni punoittaen roudaa koneen itse.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti: 04.09.2017 12:45 Mikä teitä vaivaa, vittu soikoon!
Lähinnä vastasin esitettyyn kysymykseen. Pahoittelen jos tästä aiheutu sinulle paljonkin ahdistusta. Eihän tässä tällä vuosikymmenellä ole enää tarvinnut mihinkään muuttaa ja siten tosiaan omakohtaisesti aika irrevantti aihe. Aikanaan on kyllä tullut muutettua monesti ja ollut kavereiden muutoissa apuna, joten pesukoneen kantaminen on tullut tutuksi. Se on kuitenkin perinteisesti ollut aina se hankalin esine, kun flyygeliä en ole joutunut muuttamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2017 12:47 Jos uuden pyykkikoneen saaminen kuljetuksena kestää pari viikkoa, niin se on liian pitkä aika odotella. Mielummin otsasuoni punoittaen roudaa koneen itse.
Ööö, ja siis joku muuttofirma ei voi auttaa?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 04.09.2017 13:12
James Potkukelkka kirjoitti: 04.09.2017 12:47 Jos uuden pyykkikoneen saaminen kuljetuksena kestää pari viikkoa, niin se on liian pitkä aika odotella. Mielummin otsasuoni punoittaen roudaa koneen itse.
Ööö, ja siis joku muuttofirma ei voi auttaa?
Osaat ajatella laatikon ulkopuolelta :) Ei ole tullut mieleen, kun on aina tullut tingittyä kuljetusta myyjältä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ehkä tällä viikolla ns. kuivausrumpukrapula..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuivausrumpumaanantai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mikä vittu teitä puoliporilaisia oikein vaivaa?

Vanha kone poksahti, uusi tilaukseen kotiinkuljetuksella ja vanhan poisviennillä. Tosin kannoin vanhan ulko-ovelle roskienvientimatkalla, ettei tarvinnut pienessä tilassa venkslata uuden ja vanhan välillä. Hyvin meni kainalossa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin