Daven uusi harrastus

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vitsistä lähti liikkeelle, mutta olen nyt kuitenkin kokeilemassa verkkokauppaa harrastuksena. Halua heti alkuun korostaa, että kyseessä on nimenomaan _harrastus_ . Eli tällä ei ole tarkoitus tienata. Jos haluaisin lisää rahaa, tekisin enemmän palkkatyötäni.

Olen nyt laittamassa pystyyn verkkokauppaa suomalaiselle alustalle. Koska kyseessä on harrastus, nysvään tietenkin itse. Olen hankkinut tuotekuvausta varten valoteltan ja valot ja harjoitellut kuvaamista netistä opiskelluin ohjeen. Olen aivan tyytyväinen tuloksiin. Em.varusteilla ja GIMP:llä saan kuvia, jotka ovat mielestäni ok.

Verkkokauppa siis tulee valmiille alustalle ja koska en ole graafikko ja en sellaista palkkaa, ei siitä tietenkään mikään über-tyylikäs tule.

Yhtiömuotona on toiminimi, se on rekisteröity ja domain myös vuokrattu.

Jos ajattelee, miksi joku ostaisi multa, eikä perinteisiltä verkkokauppiailta tai Kiinasta, mulla on molempiin kilpailuetu. Kiinaan nähden kilpailuetu on se, että sieltä tilatessa toimitusaika on 2-3 viikkoa. Perinteisiä suomalaisia tai eurooppalaisia vastaan kilpailen hinnalla. Koska mun liikevaihtoni on alle 10 000 euroa/vuosi, ei tarvitse periä ALV:a.

Myyntiartikkelit ovat edelleen matkalla Kiinasta Suomeen, eli kauppa ei ole auki. Sen jälkeen kun kauppa on pystyssä, on tietenkin seuraava vaihe saada sinne asiakkaat. Se tietenkin vaatii mainontaa. Google-adwordsia ainakin ohjelmaan. Täytyy sitten some-mainontaa katsoa myös, ellei ole liian kallista.

Jatkan niin kauan, kuin huvittaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Suomalaiset kaupat peittoat helposti myös tarjoamalla tarpeeksi tietoa tuotteistasi.

Tuotetieto on sellainen alue, jossa suomalaiset ovat susipaskoja. Suttuiset kuvat ja epämääräiset speksit tekevät netistä ostamisen ihan mahdottomaksi.

Jos kuoria meinaat kaupata, niin rajaa vähän valikoimaa ja osta vaikka yleisimmistä malleista dummyt, niin saat hyvät kuvat:
https://www.amazon.com/COOMAX-Metal-Dum ... B01I70BM4W
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2018 9:10 Vitsistä lähti liikkeelle, mutta olen nyt kuitenkin kokeilemassa verkkokauppaa harrastuksena. Halua heti alkuun korostaa, että kyseessä on nimenomaan _harrastus_ . Eli tällä ei ole tarkoitus tienata. Jos haluaisin lisää rahaa, tekisin enemmän palkkatyötäni.

Olen nyt laittamassa pystyyn verkkokauppaa suomalaiselle alustalle. Koska kyseessä on harrastus, nysvään tietenkin itse. Olen hankkinut tuotekuvausta varten valoteltan ja valot ja harjoitellut kuvaamista netistä opiskelluin ohjeen. Olen aivan tyytyväinen tuloksiin. Em.varusteilla ja GIMP:llä saan kuvia, jotka ovat mielestäni ok.

Verkkokauppa siis tulee valmiille alustalle ja koska en ole graafikko ja en sellaista palkkaa, ei siitä tietenkään mikään über-tyylikäs tule.

Yhtiömuotona on toiminimi, se on rekisteröity ja domain myös vuokrattu.

Jos ajattelee, miksi joku ostaisi multa, eikä perinteisiltä verkkokauppiailta tai Kiinasta, mulla on molempiin kilpailuetu. Kiinaan nähden kilpailuetu on se, että sieltä tilatessa toimitusaika on 2-3 viikkoa. Perinteisiä suomalaisia tai eurooppalaisia vastaan kilpailen hinnalla. Koska mun liikevaihtoni on alle 10 000 euroa/vuosi, ei tarvitse periä ALV:a.

Myyntiartikkelit ovat edelleen matkalla Kiinasta Suomeen, eli kauppa ei ole auki. Sen jälkeen kun kauppa on pystyssä, on tietenkin seuraava vaihe saada sinne asiakkaat. Se tietenkin vaatii mainontaa. Google-adwordsia ainakin ohjelmaan. Täytyy sitten some-mainontaa katsoa myös, ellei ole liian kallista.

Jatkan niin kauan, kuin huvittaa.
Sinulla on kyllä todella tarmoa ja "kuntoa". Miten paljon tuo vie aikaa ja oletko miettinyt harrastuksia noin yleensä? Miksi tämä harrastus on voittanut muut? Toivotan onnea. Onhan tämä mielenkiintoista! Voisit antaa tulevaisuudessa kitinärabatin 10% ja erikseen arskarabatin, joka 45%. Ei se saa joka ei pyydä!

MAALISARSKAMME VÄRILLINEN
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.03.2018 9:23 ^ Suomalaiset kaupat peittoat helposti myös tarjoamalla tarpeeksi tietoa tuotteistasi.

Tuotetieto on sellainen alue, jossa suomalaiset ovat susipaskoja. Suttuiset kuvat ja epämääräiset speksit tekevät netistä ostamisen ihan mahdottomaksi.

Jos kuoria meinaat kaupata, niin rajaa vähän valikoimaa ja osta vaikka yleisimmistä malleista dummyt, niin saat hyvät kuvat:
https://www.amazon.com/COOMAX-Metal-Dum ... B01I70BM4W
Kiitos vinkeistä. Kiinan pojilta tilatessa on tietenkin itselläkin haasteellista saada ne todelliset speksit, kiinalaisethan valehtelevat spekseissä pokkana. Eli speksit voivat olla tarkat, mutta ovatko ne totta....Jos esim ostaisin ja myisin ledejä, niin se, että kiinalainen sanoo, että teho 6W, aukeamiskulma 35 astetta ja värilämpötila 3500K ei takaa yhtään mitään. Mutta täytyy laittaa speksit niin hyvin kuin pystyy.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 27.03.2018 9:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 27.03.2018 9:25
James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2018 9:10 Vitsistä lähti liikkeelle, mutta olen nyt kuitenkin kokeilemassa verkkokauppaa harrastuksena. Halua heti alkuun korostaa, että kyseessä on nimenomaan _harrastus_ . Eli tällä ei ole tarkoitus tienata. Jos haluaisin lisää rahaa, tekisin enemmän palkkatyötäni.

Olen nyt laittamassa pystyyn verkkokauppaa suomalaiselle alustalle. Koska kyseessä on harrastus, nysvään tietenkin itse. Olen hankkinut tuotekuvausta varten valoteltan ja valot ja harjoitellut kuvaamista netistä opiskelluin ohjeen. Olen aivan tyytyväinen tuloksiin. Em.varusteilla ja GIMP:llä saan kuvia, jotka ovat mielestäni ok.

Verkkokauppa siis tulee valmiille alustalle ja koska en ole graafikko ja en sellaista palkkaa, ei siitä tietenkään mikään über-tyylikäs tule.

Yhtiömuotona on toiminimi, se on rekisteröity ja domain myös vuokrattu.

Jos ajattelee, miksi joku ostaisi multa, eikä perinteisiltä verkkokauppiailta tai Kiinasta, mulla on molempiin kilpailuetu. Kiinaan nähden kilpailuetu on se, että sieltä tilatessa toimitusaika on 2-3 viikkoa. Perinteisiä suomalaisia tai eurooppalaisia vastaan kilpailen hinnalla. Koska mun liikevaihtoni on alle 10 000 euroa/vuosi, ei tarvitse periä ALV:a.

Myyntiartikkelit ovat edelleen matkalla Kiinasta Suomeen, eli kauppa ei ole auki. Sen jälkeen kun kauppa on pystyssä, on tietenkin seuraava vaihe saada sinne asiakkaat. Se tietenkin vaatii mainontaa. Google-adwordsia ainakin ohjelmaan. Täytyy sitten some-mainontaa katsoa myös, ellei ole liian kallista.

Jatkan niin kauan, kuin huvittaa.
Sinulla on kyllä todella tarmoa ja "kuntoa". Miten paljon tuo vie aikaa ja oletko miettinyt harrastuksia noin yleensä? Miksi tämä harrastus on voittanut muut? Toivotan onnea. Onhan tämä mielenkiintoista! Voisit antaa tulevaisuudessa kitinärabatin 10% ja erikseen arskarabatin, joka 45%. Ei se saa joka ei pyydä!

MAALISARSKAMME VÄRILLINEN
Harrastuksen ensimmäinen edellytyshän on, että se kiinnostaa. Tämä kiinnostaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2018 9:51 Harrastuksen ensimmäinen edellytyshän on, että se kiinnostaa. Tämä kiinnostaa.
Hyvän harrastuksen tunnuspiirteinä, noin yleisesti, pidetään joutilaan ajan ja rahan kulumista. Meinaan vaan, että miten tässä pitää sanansa asettaa, kun yrittää onnitella uudesta harrastuksesta. Meinaan vaan, kun tietotekniset ongelmat ja epäonnistuneet diilit maksimoisi ajan ja rahan kulumisen :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu yleisestihän hyvän harrastuksen tunnusmerkit (KKK:ta mukaellen) ovat; kallis, aikaavievä ja täysin hyödytön :)

Kyllähän tähänkin tietysti saa rahaa uppoamaan mainostamalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sössit vaan asiakasrekkarin kanssa ja tietosuojavaltuutettu imaisee Dave Oy:lta 20 miljoonaa.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Kaveri ehdotti samalla idealla olevaa verkkokauppaa (ei tosin kuoria), mutta en inspiroitunut. Onnea uudesta harrastuksesta!
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

juu onnea harrastuksesta. huh, minä ajattelin juuri samalla tavalla aika pitkälle aluksi kuin vagabondo, mutta davella on hyvä "selitys". kerrohan dave kehitys tälle harrastukselle.

MA
(EN KERKEÄ nyt kunnon allekirjoituksiin)
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onko seuraavankaltainen toiminta Suomessa kiellettyä;

On olemassa tunnettu valmistaja A, jolla on selvästi tunnistettava muotoilu. Kiinalainen valmistaja tekee tuotetta B, joka on kopioinut A:n muotoilun 1:1, mutta ei kuitenkaan väitä olevansa tuote A. Siinä ei esim. ole A:n logoa, eikä missään lue, että se olisi tuote A.

Jos myyn verkkokaupassani tuotetta B disclaimerilla "Huom! Ei A:n valmistama alkuperäistarvike", teenkö rikoksen Suomen lainsäädännön mukaan?

Oma veikkaukseni on, että tod. näk. teen, mutta mikä on oppineiden tuomio? Vai onko niin, että B tekee rikoksen, mutta en minä?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 03.04.2018 8:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mikäs se reitalenkkarikeissi olikaan? Miljoonakorvaukset yrittäjän niskaan kuitenkin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 03.04.2018 8:36 Mikäs se reitalenkkarikeissi olikaan? Miljoonakorvaukset yrittäjän niskaan kuitenkin.
Valmistajan? Pointtini juuri on, että valmistaja tietysti syyllistyy rikokseen kopioimalla muotokielen, mutta entäs myyjä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos sekoittunisvaaraa voi olla, voi olla tavaramerkkiloukkaus. Todennäköisyys pieneen sitä mukaan mitä selkeämmin on merkitty että kyse on ihan eri tuotteesta. Seuraus on lähinnä tavaran myyntikielto ja takavarikko.

Rikostuomion taitaisi vaatia laittomien kopioiden myymistä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Viljasen maahantuontiyritys, Donna Moderna, toi maahan ja myi Brasiliassa valmistettuja, West Coast -merkkisiä kenkiä.

Liiketoiminta jatkui yhdeksän vuotta, kunnes saksalainen urheiluvaatejätti Adidas AG haastoi yhtiön oikeuteen.

Adidaksen mukaan West Coast -kenkien neljä raitaa loukkaavat sen maailmankuulua tuotemerkkiä, kolmea raitaa. Adidas osti oikeudet raitatunnukseen suomalaiselta Karhulta vuoden 1952 Helsingin olympialaisten jälkeen.

Donna Moderna hävisi tavaramerkkikiistan sekä käräjäoikeudessa että hovioikeudessa, eikä korkein oikeus myöntänyt yhtiölle valituslupaa.

Hovioikeus tuomitsi vuonna 2012 yhtiön maksamaan Adidakselle 270 000 euroa korvauksia ja määräsi koko kenkävaraston hävitettäväksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ :sir:

^ :shock:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Huomioiden Bluntlyn linkittämä keissi, jätän em. tuotteet väliin, koska turha menettää yöuniaan harrastuksen takia.

Tietysti tässä on se ero, että raitalenkkareissa katsotiin, että juuri ne raidat loukkasivat tavaramerkkiä. Minä puhun laitteen muotoilusta yleensä. Eli voiko tunnistettava muotoilu sinänsä olla loukattava tavaramerkki. Mutta kuten sanottua, lienee parempi jättää väliin, että ei tule turhaa stressiä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kaikki on ok. Pistä vaan päärynäluurit myyntiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.04.2018 11:16 ^ kaikki on ok. Pistä vaan päärynäluurit myyntiin.
Lupaatko tuoda vierailulla lubrikanttia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mitä siis aiot myydä? Jos se tuli jossain esille, niin missasin lahjakkaaasti. Onnea kuitenkin harrasteelle, toivottavasti saat siihen kulumaan rahaa sopivasti :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^en ole kertonut, kun en halua olla liian helposti tunnistettava.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kauppa alkaisi kohta olla valmis, mutta Klarna ei ole vielä aktivoinut maksupuolta. Osittain omaa syytäni, koska Klarnan meili, jossa pyydettiin lisätietoja (engl.kielistä kaupparekisteriotetta ja perustetta sille, miksi en ole ALV-rekisterissä) oli jäänyt huomaamatta.

Tuotekuvaus sujuu muuten hyvin, mutta jos on aivan valkoinen kohde, niin sen kuvaaminen on hankalaa. Nettikaupan de facto -standardi on, että kaikki kohteet kuvataan valkoisella taustalla ja valkoinen tausta sitten poltetaan täysin valkoiseksi niin, että pelkkä tuote näkyy täysin valkoisella pohjalla. Osaan nyt tämän kyllä, jos tuote ei ole täysin valkoinen. Mutta täysin valkoinen tuote valkoiseksi poltetulla taustalla on hankala, tuote tuppaa palamaan osittain täysin valkoiseksi myös. Nyt luin vinkin siitä, että tuote pitää valaista eri tavalla kuin tausta em. tilanteessa. Kokeilen nyt sitä. On ollut mukava hiukan opiskella valokuvausta, mm. miten aukon koko ja linssin polttoväli vaikuttavat syväterävyyteen. Tuotekuvauksessa luonnollisesti pyritään siihen, että tuote on kokonaisuudessaan fokuksessa.

Seuraava steppi on sitten mainonta. Olen aika varma, että jos mainostan riittävästi, saan jotain kaupaksi. Mutta tietysti kaupanteon idea on, että mainoskulut eivät ylittäisi myyntikatetta :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja Fiona »

^ On aina yhtä seurata kun joku on jostakin aidosti tosi innostunut :) Toivottavasti käyvät kaupaksi.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Katselin nyt googlen adwords hintoja. 5:llä eurolla päivässä saa muutaman klikkauksen. Taitaa tulla hyvä harrastus, koska varmaan menee tappiolle 😂
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Daven uusi harrastus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Facebook - mainonta on halvempaa, ja sitä voi kohdentaa melko tehokkaasti.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Vastaa Viestiin