Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Kirjoittelen tässä meiliä luonnehdinnaksi äidistäni papin puheeseen.

Musiikiksi loppuun ehdotin Suvivirttä, koska äitini oli kesäihminen. Se kuulemma sopii.

Mutta pitääkö olla joku muukin virsi tai klassinen sävellys?
Ajattelin alkuun Bachin Toccataa ja Fuugaa, alkupäätä. Mutta ei ole varsinaisesti kirkkomusikkia vaikka Bach hurskas luterilainen olikin. Voi olla liian raskas ja vaikea soittaa. Virsiä taas en tunne ollenkaan, eikä virsikirjan selaaminen netistä tai kirjaversiona juuri auta.

Alustava luonnokseni papin puheen rungoksi on prototyyppinä nyt tällainen:
-----------------------
Hautajaisiin tulevat ilmeisesti vain minä eli poika Jukka ja serkkuni, äidin kuolleen Rauni-sisaren poika Jussi.
Jossain mielessä minusta on omituista, että tuntematon pappi joutuu pitämään muistopuheen, mutta kunnioitetaan sitä perinnettä. En jaksaisi itse puhua.

Musiikkina sopisi olla lopuksi Suvivirsi, 571, äitini kun eli kesien takia. Tosin toivottavasti ei vaikuta ivaavalta, kun se äitini haaveilema viimeinen kesä jäi sittenkin kokematta.

Sinun omista uskonkäsistyksistäsi riippumatta toivon puhetta, joka ei ole kovin fundamentalistinen. Kuten tätini hautajaisissa pappi kertoi, että vain kristityt "pelastuvat", Enoni hautajaisten jälkeisessä tilaisuudessa pappi nousi kertomaan, mikä "meitä kristittyjä" kuoleman jälkeen odottaa ja luki Johanneksen Ilmestyksestä Taivaallisen Jerusalemin kultaisista kaduista. Joka ei kaupunkeja vieroksuvalle maanviljelijä-enolleni sopinut ollenkaan. Isäni siunaamistilaisuudessa taas tuntematon kuopiolainen pappi puhui pitkään raamatunlauseilla höystäen, miten "nämä hautajaismenot ovat portti paratiisiin". Minä en valittanut, mutta mielessäni vähän suutahdin että ajatteleeko kirkko että "Paratiisiin pääsy" on kiinni siitä tekeekö joku tuntematon nainen rituaalimerkkejä arkun päällä. Joten ei sellaista, riippumatta mitä itse ajattelet.

Isä Meidän-rukous sopii olla. Isäni siunaustilaisuudesta jäi sentään uskontunnustus pois ja hyvä niin. En ole varma nousisinko sen sanomaan, rivi riviltä läpi käyden kun en itse usko siihen paljoakaan. Arvelen, etteivät monet liberaalipapitkaan kovin kirjaimellisesti.

Sitten aineistoon, jota voi muokata omin sanoin puheessasi:

Äitini muutti nuorena kaupunkeihin ja opiskeli kirjastonhoitajaksi. Ensin oli virassa Tampereella mutta suurimman osan aikaa Savossa varkaudessa jossa isänikin oli työssä. Ritva pysyi silti ikänsä maatilan tyttärenä ja sukutila Orimattilassa oli rakkain paikka ja siellä vietimmekin jokaisen kesän. Ritva kuolikin siellä. nyt tuhkat sukuhautaan Orimattilaan.

Ajoittain vaikeasta avioliitosta huolimatta liitto kesti loppuun asti ja keskinäinen rakkaus oli ilmeistä. Pieni perheemme oli kuin kotilauma, me ymmärsimme puolesta sanasta toisiamme. Muita tärkeitä ihmisiä Ritvalle olivat isoveljensä Reino ja isosiskonsa Rauni sekä Raunin lapset Ulla ja Jussi. Joista Jussi on ainoana jäljellä ja täällä läsnä.

Ritva rakasti luontoa ja eläimiä, koira oli perheenjäsen jota ymmärrettiin. Ritva suhtautui vapaasti poliittisiiin kantoihin ja asenteisiin, sitoutumatta mihinkään. Uskonnollisesti hän ei ollut ateisti, mutta ei ottanut minkään uskonsuunnan dogmatiikkaa vakavasti. Väljää ja luonnollista uskovaisuutta.

Rakkaimpia asioita Ritvalle olivat kesä, aurinko ja lämpö. Vanhanakin pyrki aina sään salliessa istumaan kesäisin ulkona, kuuntelemassa puiden havinaa. "Koska erkanin sisaristani puista?" oli mielilauseitaan. Norjan tunturiseudusta hän piti ja Pohjanmaan peltolakeuksista.

Tärkeimpiä harrastuksia oli lukeminen. Muistelmat ja varsinkin runous. Luonnontieteet ja tieteiskirjallisuus myös jossain määrin. Merkittävin aktiivinen harrastus oli kuitenkin sukututkimus, jota teki isäni kanssa vuosikymmeniä.

Isäni Osmon kuoltua noin kaksi vuotta sitten äitini jo pitkään huono terveydentila alkoi huononemaan nopeasti. Surullisinta, että äitini halusi olla vielä ensi kesän siellä Orimattilan maalla, ja vasta syksyllä harkita vanhainkotia. Sikäli kuoli vähän liian aikaisin. Vaikkakin 87 vuoden iässä. Poikanaan nyt täysorpona koen suurta yksinäisyyttä.
----------
MUTTA TEILTÄ ETTÄ ENTÄS NE VIRRET TAI MUU JUHLAVA MUSIIKKI? Ehkä iloisempaa kuin Toccata, mutta virsiä en siis tunne.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Uusioversio meilistä papille. Tänään siis soitti ja suostui että parempi meilata.Vielä hieron ja lähetän ennen aamua.

Lienee selvä, että selvinpäin en noin pystynyt kirjoittamaan. Synkimpiä eli noloimpia ja syyllisimpiä en papille kerro. Musiikiehdotuksia ilman vittuiluja saa antaa. Teiltä sensuroin sukunimet.
---......

Ritva xxxx hautajaisiin tulevat ilmeisesti vain minä eli poika Jukka xxxxx ja serkkuni, äidin kuolleen Rauni-sisaren poika Jussi xxxxxxx.

Jossain mielessä minusta on omituista, että tuntematon pappi joutuu pitämään muistopuheen, mutta kunnioitetaan sitä perinnettä. En jaksaisi itse puhua.

Musiikkina sopisi olla ihan lopuksi Suvivirsi, 571, äitini kun eli kesien takia. Tosin toivottavasti ei vaikuta ivaavalta, kun se äitini haaveilema viimeinen kesä jäi sittenkin kokematta. Ei tarvita kaikkia säkeistöjä siitä. Jos muutakin pitää olla, minä en oikein tunne virsiä ja sitäpaitsi jo kouluaikaan en saanut kuorolaulussa ääntä ulos, kunhan auoin suutani. Ainoa laulaja lienee sitten kanttori. Joten jos on IHAN välttämätöntä, keksikää te joku muukin virsi tai sama vaikka ei.. Uusiovirsistä vaikkapa 471 on söpö ja sopiva, mutta en minä ainakaan sen säveltä tiedä. Mutta Suvivirsi siis lopuksi. Mielessäni kävi tilaisuuden aloitukseksi jopa peräti luterilaisen J.S. Bachin mahtipontinen ja kliseinen Toccata ja Fuuga uruilla, vain alkuosa siitäkin. Voi olla liian jyhkeä ja vaikea soittaa. Pitää vielä neuvotella.

Sinun omista uskonkäsityksistäsi tietämättä ja niistä riippumatta toivon puhetta, joka ei ole kovin fundamentalistinen. Kuten tätini hautajaisissa pappi kertoi, että vain kristityt "pelastuvat", Enoni hautajaisten jälkeisessä vastaanotossa pappi nousi kertomaan, mikä "meitä kristittyjä" kuoleman jälkeen odottaa ja luki Johanneksen Ilmestyksestä Taivaallisen Jerusalemin kultaisista kaduista. Joka ei kaupunkeja vieroksuvalle maanviljelijä-enolleni sopinut ollenkaan. Isäni siunaamistilaisuudessa taas tuntematon kuopiolainen pappi puhui pitkään raamatunlauseilla höystäen, miten "nämä hautajaismenot ovat portti paratiisiin". Minä en valittanut, mutta mielessäni vähän suutahdin että ajatteleeko kirkko että "Paratiisiin pääsy" on kiinni siitä tekeekö joku tuntematon nainen rituaalimerkkejä arkun päällä. Joten ei sellaista, riippumatta mitä itse ajattelet. Isä Meidän-rukous sopii olla. Isäni siunaustilaiuudesta jäi sentään uskontunnustus pois ja hyvä niin. En ole varma nousisinko sen sanomaan, rivi riviltä läpi käyden kun en itse usko siihen paljoakaan. Arvelen, etteivät monet liberaalipapitkaan kovin kirjaimellisesti.

Tässä sitten luonnehdintaa äidistäni, päälinjoja joita voit puheessasi omin sanoin käyttää ja soveltaa sen verran kuin puheeseesi mahtuu:

Äitini Ritva xxxxxx os. xxxxxx muutti nuorena kaupunkeihin ja opiskeli kirjastonhoitajaksi. Ensin oli virassa Tampereella mutta suurimman osan aikaa Savossa Varkaudessa jossa isänikin, Osmo, oli työssä. Ritva pysyi silti ikänsä maatilan tyttärenä ja sukutila Orimattilassa oli rakkain paikka ja siellä vietimmekin jokaisen kesän. Nyt talo on minun. Ritva kuolikin siellä.

Ajoittain vaikeasta avioliitosta huolimatta liitto kesti loppuun asti ja keskinäinen rakkaus oli ilmeistä. Pieni perheemme oli kuin kotilauma, me ymmärsimme puolesta sanasta toisiamme. Erimielisyykisiä, riitelyä, kiukkuakin ja sukupolvikuilua oli, mutta myös poikkeuksellinen yhteisöllisyys varsinkin kun viime vuodet jouduimme asumaan aina yksissä joko Orimattilassa tai Varkaudessa. Muita tärkeitä ihmisiä Ritvalle olivat nyt edesmenneet isoveljensä Reino ja isosiskonsa Rauni sekä Raunin lapset Ulla ja Jussi. Joista Jussi on ainoana jäljellä ja täällä läsnä. Muutamia tosiystäviä oli, hekin nyt enimmäkseen kuolleita.

Ritva rakasti luontoa ja eläimiä, koira oli perheenjäsen jota ymmärrettiin. Luontaista muiden lajien arvostusta. Ritva suhtautui vapaasti poliittisiiin kantoihin ja asenteisiin, asia kerrallaan, sitoutumatta mihinkään. Uskonnollisesti hän ei ollut ateisti, mutta ei ottanut minkään uskonsuunnan dogmatiikkaa vakavasti. Väljää ja luonnollista uskoa. Lapsenuskoa.

Rakkaimpia asioita Ritvalle olivat kesä, aurinko ja lämpö. Vanhanakin pyrki aina sään salliessa istumaan kesäisin ulkona auringossa, kuuntelemassa puiden huminaa. "Koska erkanin sisaristani puista?" oli mielilauseitaan. Norjan tunturiseudusta hän piti ja Pohjanmaan peltolakeuksista.

Tärkeimpiä harrastuksia oli lukeminen. Muistelmat ja varsinkin runous. Harrasti runonlausuntaa nuorena.Tiedelehdet ja tieteiskirjallisuus myös jossain määrin. Varsin moderni ihminen ikäisekseen. Merkittävin aktiivinen harrastus oli kuitenkin sukututkimus, jota teki isäni kanssa vuosikymmeniä.

Isäni Osmon kuoltua noin kaksi vuotta sitten äitini jo pitkään huono terveydentila alkoi huononemaan nopeasti ja lopulta kävelykykykin meni melkein kokonaan. Kipuja ja monenlaisia oireita riitti. Melkein kuuroutuikin. Ei onnellinen loppuaika. Surullisinta, että äitini halusi olla vielä ensi kesän siellä Orimattilan maalla, ja vasta syksyllä harkita palvelukotia. Sikäli kuoli vähän liian aikaisin. Vaikkakin 87 vuoden iässä.

Nyt täysorpona koen valtavaa yksinäisyyttä, koska vanhempani olivat parhaat ja luotetuimmat ystäväni. Nyt on kuin kotia jossa kokea yhteisiä asioita ei enää olisi, vaikka kaksi asuntoa toistaiseksi on ja vain minä niissä.

-Jukka xxxxxxx
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Stairway to Heaven?

VITSI
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kauniisti kerrot äidistäsi ja perheestäsi. Uskon että pappi saa noista hienon puheen aikaiseksi. Myös idea suvivirrestä on hyvä.

Uskon, että kanttorille voi esittää monenlaista musiikkia, torppaavat kyllä jos menee yli oman osaamisen. Miten olisi esim. Myrskyluodon Maija? Siinä on tosi kaunis melodia.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ehkä ei Mysrkyluodon Maijaa, Siinä etunimessä on nimittäin jotain henkilöhistoriallisesti häiritsevää. En ole varma millaisesta musiikista äiti piti, keskittyi kuulemma aina sanoituksiin. Pitää harkita oliko jotain.

Vaan nyt alkaa olla kiire. Tänään iltapäivällä tai illalla Orimattilaan. Äidin pankkitili tuli eilen pankissa kurautettua tyhjiin äidin laskuista, hautajaisetkin siis maksan minä. Eipä tule perintöveroa! Nyt hirvittää onko äidin kevättalven Varkauden sairaalareissun aikaan autoon varmuuden vuoksi survomani tumma puku paitoineen ja kravatteineen nyt muun rojun alla missään kunnossa, vai farkuissako menen. Elämänhallinta petti siinäkin.

En vielä meilannut papille, kunhan sanoin että tänään keskiviikkona voi lukea. Nukuin yöni, tässä kutakuinkin lopullinen versio, kunhan enteriä uskallan painaa. Alkuun ehkä liikaa urputusta että ei fundamentalismia. No, en jaksaisi kuunnella paskapuheita. Ja äitini kuvaus on erikseen, ne varaukset vain hillitsimenä.

Tyhmä tapa imho, että pappia pitää käyttää kuin jotain proxya tai ehkä vastahakoista narunukkea tuollaisen kertomiseen. Ainakin jenkkisarjoissa omaiset pitävät puheen itse.

Mutta suunnilleen tämän lähetän ihan kohta. Kaikkein synkeimmät jätin toki puheaiheista pois.
........

Ritva XXXX:n hautajaisiin tulevat ilmeisesti vain minä eli poika Jukka XXXXX ja serkkuni, äidin kuolleen Rauni-sisaren poika Jussi XXXXX.
Jossain mielessä minusta on omituista, että tuntematon pappi joutuu pitämään muistopuheen, mutta kunnioitetaan sitä perinnettä. En varmaan jaksaisi itse puhua.

Äitini halusi perinteen takia tulla siunatuksi Orimattilan kirkossa, mutta hautaustoimisto ei löytänyt arkunkantajia. Joten sairaalan kappeli. Äitini sanoi joskus olevansa epävarma tuhkauksen suhteen, mutta niinpä vaan tuhkataan. Tosin isänikin Kuopion sairaalassa kuoltuaan siunattiin kuopiolaisessa kappelissa ja tuhkat lähetetiin proosallisesti postipakettina Orimattilaan ja sukuhautaan sitten siellä. Itseäni nämä eivät niin häiritse. En tiedä onko kuoleman jälkeen mitään, mutta jos, eiköhän se ole ihan jotain muuta kuin uskonnoissa kuvataan. Ei kai teologiankaan mukaan vainaja ole katsomassa omia hautajaisiaan. Vielä elävien takia hautajaiset ovat, kunnioittaakseen vainajaa aikana jolloin hän vielä eli.

Musiikkina sopisi olla ihan lopuksi Suvivirsi, 571, äitini kun eli kesien takia. Tosin toivottavasti ei vaikuta ivaavalta, kun se äitini haaveilema viimeinen kesä jäi sittenkin kokematta. Ei tarvita kaikkia säkeistöjä siitä. Jos muutakin pitää olla, minä en oikein tunne virsiä ja sitäpaitsi jo kouluaikaan en saanut kuorolaulussa ääntä ulos, kunhan auoin suutani. Ainoa laulaja lienee sitten kanttori. Joten jos on IHAN välttämätöntä, keksikää te joku muukin virsi tai sama vaikka ei.. Uusiovirsistä vaikkapa perheeseen liittyvä 471 on söpö ja sopiva, mutta en minä ainakaan sen säveltä tiedä. Mutta Suvivirsi siis lopuksi. Mielessäni kävi tilaisuuden aloitukseksi jopa peräti luterilaisen J.S. Bachin mahtipontinen ja kliseinen Toccata ja Fuuga uruilla, vain alkuosa siitäkin. Voi olla liian jyhkeä ja vaikea soittaa. Musiikkivalinnat tässä yleensäkin riippuvat mitä kanttorikin ajattelee.

Sinun omista uskonkäsityksistäsi tietämättä ja niistä riippumatta toivon puhetta, joka ei ole kovin fundamentalistinen. Kuten tätini hautajaisissa pappi kertoi, että vain kristityt "pelastuvat", Enoni hautajaisten jälkeisessä vastaanotossa pappi nousi kertomaan, mikä "meitä kristittyjä" kuoleman jälkeen odottaa ja luki Johanneksen Ilmestyksestä Taivaallisen Jerusalemin kultaisista kaduista. Joka ei kaupunkeja vieroksuvalle maanviljelijä-enolleni sopinut ollenkaan. Isäni siunaamistilaisuudessa taas tuntematon kuopiolainen pappi puhui pitkään raamatunlauseilla höystäen, miten "nämä hautajaismenot ovat portti paratiisiin". Minä en valittanut, mutta mielessäni vähän suutahdin että ajatteleeko kirkko että "Paratiisiin pääsy" on kiinni siitä tekeekö joku tuntematon nainen rituaalimerkkejä arkun päällä. Joten ei sellaista, riippumatta mitä itse ajattelet. Isä Meidän-rukous sopii olla. Isäni siunaustilaiuudesta jäi sentään uskontunnustus pois ja hyvä niin. En ole varma nousisinko sen sanomaan, rivi riviltä läpi käyden kun en itse usko siihen paljoakaan koska harrastuksena tiedän aika paljon kristinuskon juurista ja Raamatusta. Uskonnoton luterilainen taidan olla. Arvelen, etteivät monet liberaalipapitkaan uskontunnustusta kovin kirjaimellisesti ota.

Varsinaiseen asiaan eli puheeseen. Tässä sitten luonnehdintaa äidistäni, päälinjoja joita voit puheessasi omin sanoin käyttää ja soveltaa sen verran kuin puheeseesi mahtuu:

Äitini Ritva XXXXX os. XXXXX muutti nuorena maalta kaupunkeihin ja opiskeli kirjastonhoitajaksi. Ensin oli virassa Tampereella mutta suurimman osan aikaa Savossa Varkaudessa jossa isänikin, Osmo, oli työssä sähköinsinöörinä. Ritva pysyi silti ikänsä maatilan tyttärenä ja sukutila Orimattilassa oli rakkain paikka ja siellä vietimmekin jokaisen kesän. Nyt talo on minun. Ritva kuolikin siellä.

Ajoittain vaikeasta avioliitosta huolimatta liitto kesti loppuun asti ja keskinäinen rakkaus oli ilmeistä. Pieni perheemme oli kuin kotilauma, me ymmärsimme puolesta sanasta toisiamme. Erimielisyyksiä, riitelyä, kiukkuakin ja sukupolvikuilua oli, mutta myös poikkeuksellinen yhteisöllisyys varsinkin kun viime vuodet jouduimme asumaan aina yksissä joko Orimattilassa tai Varkaudessa. Muita tärkeitä ihmisiä Ritvalle olivat nyt edesmenneet isoveljensä Reino ja isosiskonsa Rauni sekä Raunin lapset Ulla ja Jussi. Joista Jussi on ainoana jäljellä ja täällä läsnä. Muutamia tosiystäviä oli, hekin nyt enimmäkseen kuolleita. Äiti muisteli usein myös vanhempiaan Yrjöä ja Lyyliä.

Ritva arvosti luontoa ja eläimiä, koira oli perheenjäsen jota ymmärrettiin. Tuo täytyy muistaa sanoa. Emme suostuneet pitämään koiraa läheskään aina hihnassa. Luontaista muiden lajien arvostusta. Ritvalla ei ollut puoluekantaa vaan asia kerrallaan, sitoutumatta mihinkään. Uskonnollisesti hän ei ollut ateisti, ei sinne päinkään, mutta ei ottanut minkään uskonsuunnan dogmatiikkaa vakavasti ja ymmärsi historiallis-kriittisyyttä. Väljää ja luonnollista uskoa. Lapsenuskoa.

Tärkeimpiä asioita Ritvalle olivat kesä, aurinko ja lämpö. Vanhanakin pyrki aina sään salliessa istumaan kesäisin ulkona auringossa, kuuntelemassa puiden huminaa. "Koska erkanin sisaristani puista?" oli mielilauseitaan. Norjan tunturiseudusta hän piti ja Pohjanmaan peltolakeuksista.

Harrastuksia oli lukeminen ja kirjoja riitti kirjastonhoitajalla. Muistelmat ja varsinkin runous. Harrasti runonlausuntaa nuorena.Tiedelehdet ja tieteiskirjallisuus myös jossain määrin. Seurasi uutisia televisiosta ja lehdistä. Varsin moderni ihminen ikäisekseen. Merkittävin aktiivinen harrastus oli kuitenkin sukututkimus, jota teki isäni kanssa vuosikymmeniä. Se pitää mainita.

Isäni Osmon kuoltua noin kaksi vuotta sitten äitini jo pitkään kroonisesti huono terveydentila alkoi huononemaan nopeasti ja lopulta kävelykykykin meni melkein kokonaan. Kipuja ja monenlaisia oireita riitti. Lääkärikäyntejä ja sairaalajakso kevättalvella. Melkein kuuroutuikin. Ei onnellinen loppuaika. Sitkeä oli silti, iloinen ja huumorintajuinen silloin kun jaksoi eikä vielä ollut yhtään dementoitunut. Surullisinta, että äitini halusi olla vielä ensi kesän siellä Orimattilan maalla, ja vasta syksyllä harkita palvelukotia. Sikäli kuoli vähän liian aikaisin. Vaikkakin 87 vuoden iässä.

Nyt täysorpona koen valtavaa yksinäisyyttä, koska vanhempani olivat parhaat ja luotetuimmat ystäväni. Nyt on kuin kotia jossa kokea yhteisiä asioita ei enää olisi, vaikka kaksi asuntoa toistaiseksi on ja vain minä niissä.

-Jukka XXXXXX

P.S: Olihan siunaustilaisuus pe 11.5 klo 12 ja Päijät-Hämeen keskussairaalan kappelissa? Siellä sairaalassa on tullut vierailtua. Mutta kappeli on siis rakennuskompleksin toisella puolella? Kysymme siellä joltain neuvoa jos emme löydä. Tänään keskiviikkona iltapäivällä tai illalla koetan ajaa Varkaudesta Orimattilaan, joten silloin en voi olla netissä muutamaan tuntiin. Puhelin saattaa käydä ajaessakin. Huh, toivottavasti tumma pukuni on kunnossa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

No voi vittu. Pappi ei ole meiliiini vastannut edes kuittauspyynnöllä näkikö sen. Puhelimessa antamansa sähköpostiosoite oli väärin, mistä Hotmail herjasi. Fi-pääte puuttui ja välillä oli hänen kertomanaan vääriä kirjaimia. Saatoin erehtyä. Mutta olin selvinpäin, kun sen puhelimessa sanomansa mukaan pankissa lappuun kirjoitin. Lunttasin ja kopypastasin sitten oikean osoitteen puljun nettisivuilta. Lähetin varhain aamulla. Kone ei herjannut.

Pitääks mun soittaa vielä?
Tästä jännityksestä johtuen kävin kaupassa, joten Orimattilaan en lallisesti pääse lähtemään ennen huomisaamua. Jolloin on vielä enin torstaita kaivella pukuani esiin.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

AC/DC: Highway to hell

VITSI
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti: 09.05.2018 11:14 AC/DC: Highway to hell

VITSI
Isäni ymmärsi AC/DCtä, äitini ei niinkään. "Hell ain´t a bad place"?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti: 09.05.2018 11:18
Homeboy65 kirjoitti: 09.05.2018 11:14 AC/DC: Highway to hell

VITSI
Isäni ymmärsi AC/DCtä, äitini ei niinkään. "Hell ain´t a bad place"?
Tarkoittaako tuo "ymmärsi" diggailua?
Minun isäukkoni on sellainen kulttuuriperse joka kuuntelee vain klassista...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti: 09.05.2018 11:21
Gat kirjoitti: 09.05.2018 11:18
Homeboy65 kirjoitti: 09.05.2018 11:14 AC/DC: Highway to hell

VITSI
Isäni ymmärsi AC/DCtä, äitini ei niinkään. "Hell ain´t a bad place"?
Tarkoittaako tuo "ymmärsi" diggailua?
Minun isäukkoni on sellainen kulttuuriperse joka kuuntelee vain klassista...
Isäni diggasi Eiskadeiskaa, vaikka tuskin sanoja ymmärsi. Sivistyneempi itse asiassa musiikkikirjastoa pitänyt Äitini välillä piti niistä biiseistä ja piti Angusta söpönä koulupuvussaan. Kuunteli ja liikuttui kun lehdestä selostin Malcolmin kuolemaa. Mutta ei muistanut eikä tykännyt kun luukutin sitä kerran auton cd-boksista. "Hei täähän on Angus josta tykkäät!" "En tykkää, laita pois!"
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti: 09.05.2018 11:33 Isäni diggasi Eiskadeiskaa, vaikka tuskin sanoja ymmärsi. Sivistyneempi itse asiassa musiikkikirjastoa pitänyt Äitini välillä piti niistä biiseistä ja piti Angusta söpönä koulupuvussaan. Kuunteli ja liikuttui kun lehdestä selostin Malcolmin kuolemaa. Mutta ei muistanut eikä tykännyt kun luukutin sitä kerran auton cd-boksista. "Hei täähän on Angus josta tykkäät!" "En tykkää, laita pois!"
Minä diggasin heviä (Motörhead, AC/DC) teini-ikäisenä.
Australiassakin taitaa olla koulupukupakko kuten Britanniassa?
Saattoi olla että äitisi ei vain pitänyt liian suuresta volyymista?
Vuosien myötä on rockin kuuntelijoiden keski-ikä noussut melkoisesti. Viimeksi Neil Youngin keikalla Hartwall-areenalla siellä oli paljon (absoluuttisesti ja suhteellisesti) tollasta 50-60-vuotista populaa...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Siis nuoriso ei tajuu mitään.
Soitin papille, vain puhelinvastaaja.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos sinulla on puku jossain autossa runtussa, niin se lienee huomeessa/kosteuden rypistämä. Vähintään tarvinnee pesulakeikan ellei suoraan roskiin. Toimintaa ja äkkiä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 09.05.2018 12:30 Jos sinulla on puku jossain autossa runtussa, niin se lienee huomeessa/kosteuden rypistämä. Vähintään tarvinnee pesulakeikan ellei suoraan roskiin. Toimintaa ja äkkiä.
Ei ehdi. Pésukone on ja pesurätti on ja silitysrauta. Tai menen farkuissa. Katsojia ei ole kuin serkkuni ja pappi. Vai aiotko tulla?

Autoa puran vasta Orimattilan kotona huomenna. En ala purkamaan Varkauden parkkipaikalla. Mutta joo, se puku jäi sinne kun epäilin että äitini olisi kuollut jo kevättalvella Varkauden sairaalaan. Elämänhallinnan puutteita etten siirtänyt takaisin naulakkoon, en arvannut että nyt äiti kuolee ja vielä ne savospedejen jäljiltä roskisdyykkaamanikin kama siinä autossa päällä. Mutta silti Tuskin vaikka kuin te hallitusti elävät yliolennot osaisivat Kerralla lyhyellä aikataululla. Vaikeaa teilläkin selvittää katastrofia näin nopeasti. Vaikka mistä syistä se tilanne. Haistakaa paska tai vaikka home.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sellaista pukua ei ole tullut vastaan joka pesukoneeseen menisi. Useimmat pesulat tarjoaa 24 h pikapesu + silitys. Pääset tasan yhden kerran kunnioittamaan äitisi muistoa, kannattaa harkita haluaako sen tehdä farkuissa. Voihan se olla vaikka vainajan mieleenkin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Äiti ymmärtäisi jos ja kun en ehdi pesettää. Saattaa se pukukin olla vielä lähes puoli-inhimillinen. Eikä näkijöitä ole kuin pappi, johon ei vieläkään yhteyttä Ja kieltämättä minua korrektinössömpi vanhempi serkkuni Jussi. Kestäköön. Tänään en lähde. Tajunta selvisi vaan en uskalla puhaltaa alkometriin. Stressaan asia kerrallaan ensin se pappipuheasia. Ei kuulu mitään. Sehän saa palkkaa siitä duunista ja minä joudun maksamaankin sen yksittäisen työn. Mitä varten sitä kirkollisveroa maksetaan?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

En tietenkään ehdota, kukaan ei tunne, mutta juuri nyt lohduttaa. K.B. nuorena. Tuskin ihan live, Täytynee juoda kahvia ja varmuuden vuoksi kaivella pukua autosta. Papista ei vieläkään kuulu. Ehkä onnistuin taas loukkaamaan ihan haistattelemattakin? En ole ihminen eivätkä vanhempanikaan.

This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Nääh, puku, paita ja valmiiksi solmimaní kravatti ovat lähestulkoon kunnossa, ei ollenkaan tai juurikaan näkyviä tahroja. Silityksen tarpeesta tai hajusta en tiedä, kunhan laitan sen parvekkeen takaseinän naulaan yöksi roikkumaan. Pappi on ongelma. Olen yrittänyt tavoitella eri väylin, mutta mitään ei kuulu.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Albinoni: Adagio. Klassikko.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vesper kirjoitti: 09.05.2018 19:26 Albinoni: Adagio. Klassikko.
Hautaustoimistoa ja pappiakin puhelimessa ohjeistin, että ei ainakaan sitä. Minusta se on kammottava kuoleman ja häviön biisi. Liikaa olen kuullut.

Nyt pitäis saada uusi kontakti pappiin, ei onnistu. Serkulleni soitin äsken.
Viimeksi muokannut Gat, 10.05.2018 9:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vielä kyrsii. Papin puhelimessa antamasta osoitteesta puuttui fi, pomppasi heti takaisin koska formaatti väärä. Välillä olevat kirjaimetkin vähän eri lailla, y-kirjain seassa. Käytin eilen aamulla sitten puljunsa virallista sähköpostiosoitetta joka oli pikkasen erilainen ja se .fi lopussa. Tänä aamuna tein kombon eli antamansa välihässäkkä mutta .fi päätteellä. Siitä Hotmail heti herjasi ettei sellaista domainia ole. Joten mahdollisesti sivuiltaan kopypastaamani osoite oli oikea ja se meili lähti. Mutta ei eilen pyynnöstäni huolimatta edes kuittausta onko nähnyt ja vaikka puhelinvastaajaansa sanelin, ei mitään vastausta.

Ehkä ei lue meilejään tai on niin kiire haudata sairaalassa kuolleita tai sitten on vakavasti loukkaantunut minuun. Niinköhän se pitää mennä ihan kylmiltään jos se pappi ei vaivaudu eikä ota pyynnöstä huolimatta edes yhteyttä? Ei uskoisi että vielä tämäkin ongelma, mun tuuria tämä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ajoin eilen 15 ja 17:50 välillä Varkaudesta tänne Orimattilaan. Kovin väsyneenä, alkuun tuntui turvattomalta ajaa, mutta vähän piristyin. Sitten nukuin vähän. Ei vieläkään vastausta papilta. Pitääkö mun itseni ad-libata siellä jotain, printteriäkään ei ole mistä lapusta lukisin. Nyt pitää siistiytyä, sovitella pukua ja olla klo 12 tai ennen Lahdessa hautajaisissa. Varannen jopa paljon yli kaksi tuntia siihen tunnin matkaan. Kun se sairaalan kappelikin pitäisi löytää jossain sairaalakompleksin takana. Pelkkää stressiä ja pelkoa ollut jo viikkoja.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Pappi sentään soitti aamulla. Kanttoria siellä ei ole, mutta löysi nauhalta tai cdeeltä ei "Toccataa ja Fuugaa" vaan"Airin", joka nyt mielestäni tosiaan sopikin paremmin siihen alkuun. Lopuksi pappi, minä ja serkkuni veisasimme puolet toivomastani Suvivirrestä

Muuten todella tyhjänpäiväinen tilaisuus. Kesti vain 18 minuuttia.
Turhaan kirjoitin sen meilin, jonka kuulemma oli lukenut.

Papin puheessa ei ollut paljon mitään toivomistani. Ei edes tärkeimpiä.
Siis ei:

-maaseuturakkaus ja sukutilan tärkeys
-kesän ja auringon tärkeys
-kirjat ja runot
-luonnonrakkaus ja eläinten arvostus
-sukututkimus harrastuksena

-ei muuta kuin että oli kirjastonhoitaja

Sen sijaan tuli liturgista liirumlaarumia miten "viimeisenä päivänä" Jeesus meidät kristityt herättää haudoista. Usko Jeesukseen on tärkeää. Josta Taivaasta sentään sanoi ettemme kukaan tiedä millaista siellä on. Koska Raamattukaan ei selkeästi kerro. No sitä kosmologista tapahtumaa minä itse arvelen saa odotella muutamankin miljardin vuoden. Sentään ihan hyvä psalmisiteeraus "Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa" jne.

Ei uskontunnustusta, hyvä niin, mutta toivomani mukaan Isä Meidän.

Serkun kanssa sitten syötiin simppelisti sairaalan kahvilan salaattipöydästä. Ei lähdetty etsimään oikeaa ruokaravintolaa sieltä Hollolasta tai kanta-Lahdesta.

Oli turha kirjoittaa papille sitä meiliä muuten.

Minähän senkin shown maksan. Ja arkun ja uurnan ja tuhkauksen ja kuopan uurnalle. Ne laskuttavat kaikesta. Mun mielestä vainaja pitäïsi saada kuopata kotipihalle ilman moista pelleilyä kuten rakas koira kuopattiin.

Täytyypä tosiaan muistaa erota kirkosta.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 08.05.2018 16:39 Sinun omista uskonkäsistyksistäsi riippumatta toivon puhetta, joka ei ole kovin fundamentalistinen. Kuten tätini hautajaisissa pappi kertoi, että vain kristityt "pelastuvat", Enoni hautajaisten jälkeisessä tilaisuudessa pappi nousi kertomaan, mikä "meitä kristittyjä" kuoleman jälkeen odottaa ja luki Johanneksen Ilmestyksestä Taivaallisen Jerusalemin kultaisista kaduista.
Tämä. Luulisi, ettei tästä tarvitsisi erikseen sanoa. Mummuni hautajaisissa olin hiukan vaivaantunut papin puheesta, jossa hän monisanaisesti kertoi mitä muut kohtaavat, mutta kuinka "meillä kristukseen uskoville" käy hyvin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Siirto kun sivu vaihtuu. Että joku lukisi.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin