Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

nokkaelain kirjoitti: 11.05.2018 23:19
Gat kirjoitti: 08.05.2018 16:39 Sinun omista uskonkäsistyksistäsi riippumatta toivon puhetta, joka ei ole kovin fundamentalistinen. Kuten tätini hautajaisissa pappi kertoi, että vain kristityt "pelastuvat", Enoni hautajaisten jälkeisessä tilaisuudessa pappi nousi kertomaan, mikä "meitä kristittyjä" kuoleman jälkeen odottaa ja luki Johanneksen Ilmestyksestä Taivaallisen Jerusalemin kultaisista kaduista.
Tämä. Luulisi, ettei tästä tarvitsisi erikseen sanoa. Mummuni hautajaisissa olin hiukan vaivaantunut papin puheesta, jossa hän monisanaisesti kertoi mitä muut kohtaavat, mutta kuinka "meillä kristukseen uskoville" käy hyvin.
Niinhän se menee kristillisessä teologiassa.
Mutta on vielä paljon tarkempaa. Pitää uskoa Jeesukseen sillä oikealla tavalla. Se on tarkkaa.

Katolisten virallinen kanta on, että "vain Katolisessa kirkossa on pelastus". Pelastus niin miltä? Kristinuskon rumalta kellarilta eli Helvetiltä perusoletuksena kai. Kiirastulestahan, limbosta, siitä kuolemanjälkeisestä piinaavasta välitilasta, jota varten aneita ennen maksettiin luopuivat muutama vuosi sitten. Vieläkin on melko tärkeää tehdä kuolevalle "Viimeinen voitelu" taivaspaikan varmistamiseksi.

Lutherin mukaan taas Paavi on Antikristus ja pelastus tulee "Sola Scriptura". Mutta kastaa pitää ja sen takia on vieläkin voimassa "hätäkaste" jonka maallikkokin saa suorittaa. Muuten vauva joutuu Helvettiin.

Muistakaamme lisäksi että naiset eivät saisi toimia pappeina jo oman piispankin nimenneen Luthersäätiön mukaan. Vielä tärkeämpänä toisaalla eli lähinnä Pohjanmaalla että vain lestadiolaiset pelastuvat.

Helluntailaisuuden ja muiden sitä lähellä olevien ns "Vapaiden suuntien" mukaan taas sun pitää "tulla uskoon" ja käydä aikuiskasteella. Ottaa Jeesus Kristus henkilökohtaiseksi vapahtajaksesi ja saada Pyhä Henki. Ns. "Pyhän hengen kaste" on toivottava tai välttämätön. Sen merkkinä ovat kaatuilu ja ns. "armolahjat", tyypillisimpänä ns. "kielillä puhuminen". Yleensä glossolaliaa, minäkin osaan. Hihhuliseuroissa turistina vierraillessani meni täydestä, joten minullakin on virallisesti "Pyhän Hengen Kaste", :lol: Osaan myös tehdä parannusihmeen "pidentämällä jalkanne". Halpa trikki.

Nämä hellaritapaiset suuntaukset ovat kuitenkin keskenäänkin riitaisia kenelle heistä se Jumala, Jeesus ja PH oikeasti puhuu ja ketkä heistä ovat kadotukseen johtavia "Valheveljiä". Itse asiassa meidän Petrikin on monien mielestä "eksyttäjä" ja "Väärä profeetta". Katoliset ovat heille melkein kaikille saatananpalvojia ja Luterilainen kirkko ekumeniaa harjoittaessaan langennut "Porttokirkko"

Ortodoksit saattavat olla vapaamielisempiä näissä asioissa. Rituaaleissaan olen käynyt muutamana pääsiäisenä. kauniita mutta vähän hassuja.

Sitten jos mennään sen ulkopuolelle mikä luetaan "kristinuskoksi", niin juutalaiset ainakaan länsimaissa eivät mieti näitä juuri ollenkaan. Kuolemanjälkeinen elämä ei kuulunut alkuperäiseen juutalaisuuteen.

Jehovalaisilla, jotka luetaan ei-kristityiksi koska heille Jeesus ei ollut Jumalan poika, et sentään joudu Helvettiin, sinä vain kuolet. Mutta etpä pääse "Paratiisiin Maan päällä" ellet ole nimenomaan Jehovan todistaja.

Mormoneilla on kasterituaali, ja hyvää hyvyyttään kastavat altaassa jo aikoja sitten kuolleiden toisenuskoisten ihmisten papereita. Mistä onkin ollut paljon apua sukututkimukselle jopa mun suvuissa. Osa esivanhemmistani sitten pääsee Mormonien taivaaseen, ja mites se menee.. saavat kukin ihan oman planeetan ja ovat jumalia siellä.

Islam sitten.
Paskaa jopa omasta Pyhästä Kirjastaan puhui se "muslimielämää"-sarjan partasuu-imaami, että Islam on aina kunnioittanut muita uskontoja. Koraanin mukaan me vääräuskoiset joudumme Helvettiin. Josta Koraanissa on kivoja kuvauksia, kuten että meidät nyljetään elävältä päivittäin. Sitten iho kasvaa takaisin ja nyljetään taas ja tätä ikuisesti. Muslimeilla on vielä oleellista oletko sunni- vai shiiamuslimi. Heillähän on uskonsota parhaillaan käynnissä.

Hinduilla ja kansanbuddhalaisuudessa vaan ei zenissä sinä tekojesi mukaan saatat jälleensyntyä vaikka kastemadoksi. Josta jälleensynymisopista minä että ihan eri olento ja eri olosuhteissa olet, etkä menneistä elämistä yleensä mitään muista.. niin mikä "sielu" siinä muka siirtyy?

Eli taitaa olla turha yritys alkaa uskomaan. Suurella todennäköisyydellä et kuitenkaan usko oikein, joten suurella todennäköisyydellä ikuista kidutusta on luvassa, vaikka miten uskossa olisit. Kumma, ettei tuo heitä uskonvarmuudessaan häiritse.

Sitten tosiaan edesmenneellä Ev.lut. virallisella "Kirkko kuulolla"-palstalla pappi vahvisti, että Luterilaisen dogmatiikan mukaan kuoleman jälkeen vain maataan haudassa, kunnes "viimeisenä päivänä" Jeesus vainajat herättää Viimeiselle Tuomiolle . Sanoi vielä että sellaiset kuin "vaari on nyt mennyt Taivaan kotiin" ovat vain omaisten lohdutusta.

Josta joku muu kuin minä kuittasi, että sitäpä saa odotella ja sitten on kysymys että voi voi, ei se vaari tainnut olla kunnon kristitty ollenkaan.

Käsitys, että elämä jatkuu heti kuoleman jälkeen olisi minusta uskottavampaa kuin virallisen opin valtava kosmologinen mullistus. Elämänjälkeinen elämä heti kuuluu varmaan suomalaiseen yleiseen kansanuskontoon. Mutta se, saati ne ns. NDE- kuolemanrajakokemukset eivät sovi ollenkaan kristinuskon teologiaan. Kreikkalaisilla, germaaneilla ja ainakin viikingeillä se käsitys heti jatkuvasta tuonpuoleisesta elämästä oli, ei kristinuskolla.

Pähkähulluja ja julmia uskontoja kaikki.

Kristinusko tarkoittaa laajalle levinnyttä uskomusta, jonka mukaan epäkuollut juutalaiszombi, joka oli oma isänsä, tekee sinut onnelliseksi ja ikuisesti eläväksi, jos et ole itseesi tyytyväinen vaan kadut monia tekojasi, syöt symbolisesti kosmisen juutalaiszombin lihaa ja juot tämän verta sekä telepaattisesti kerrot hänelle, että hän on sinun herrasi ja mestarisi ja että olet hänen orjansa. Kristinuskon mukaan näin toimimalla sielusi pelastuu synnistä, joka on olemassa siksi että kylkiluunainen vakuuttui valheista, jotka puhuva käärme kertoi taikapuusta. Pelastus tapahtuu vain, koska Jumala uhrasi julmasti ja verisesti poikansa joka oli Hän itse, jotta voisi muuttaa tilannetta jonka oli itse säätänyt ja korjata rikoksen, jonka kohteena Hän oli itse.

Kristinusko sai alkunsa yrityksenä reformoida edes hiukan takapajuisuudestaan, epäloogisuudestaan, tiukkapipoisuudestaan, fanaattisuudestaan ja julmuudestaan tunnettua juutalaisuutta ja saada siihen edes jotain tolkkua, mutta siitä kehkeytyikin aivan oma uskontonsa ja esimerkiksi kolminaisuusoppi, niin että helvettiäkös.

Loogisuutensa vuoksi kristinusko on maailman laajimmalle levinnyt uskonto. Sen rauhan ja rakkauden sanomaa, jonka symbolina on antiikkinen kidutusväline, kannatetaan miltei kaikkialla maailmassa


http://hikipedia.info/wiki/Kristinusko

Editit typonkorjausta.
Viimeksi muokannut Gat, 15.05.2018 7:57. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

McJanne kirjoitti: 13.05.2018 9:53 Itse oisin ehkä harkinnut Tšaikovskia, erityisesti Joutsenlampi on tunnelmallinen.
Äitini tuskin oli kuullutkaan aikoihin. Pienten joutsenten tanssiko? :lol: OK vakavammat valkoinen ja musta. Ja sitäpaitsi siellähän sairaalan minikappelissa ei ollut kanttoria. Vain CD-soitin ja ilmeisen rajallinen kokoelma biisejä. Tuskin siis maallista Joutsenlampea. Bach sentään on juhlavaa ja luterilaisena kertoi säveltävänsä "Jumalan kunniaksi".

Mun olis pitänyt vedota vielä kirkon jäsenenä siihen Luterilaisuuden "yleiseen pappeuteen". Niin ajattelin tehdä jos pappi ei ollut viestiäni saanut. Oli, mutta silti mun olisi sittenkin pitänyt puhua sen meilini asioita vaikka kytät olisi hälyttänyt. Odottelin mitä sanoo ja ihan lopussa olin ja olen.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Hautaustoimisto laskuttaa poltetusta halpisarkusta ja uurnasta jotain yli 900. Tuhkaamis- ja hautaamismaksu kuulemma erikseen.

Mä en jaksa edes pénkoa laskuja vaikka pitäisi. Lopussa olen. Heitän minäkin vain maate. Mutta nyt "Lahden seurakuntayhtymä" näköjään laskuttaa yllä haukkumistani tyylittömistä ja ohjausta kuuntelemattomista kalseista 18 min. rituaaleista 350. Kyllähän pystyn maksamaan, pakko on. Mutta toisaalta mitä varten sitä kirkollisveroa maksetaan? Täytyy periaatteen vuoksi erota kirkosta vaikka kuolen yksikseni eikä kukaan maksa. "Seurakuntayhtymä"? Eikö ne ennen olleet kirkkoja?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 04.06.2018 19:22 Hautaustoimisto laskuttaa poltetusta halpisarkusta ja uurnasta jotain yli 900. Tuhkaamis- ja hautaamismaksu kuulemma erikseen.

Mä en jaksa edes pénkoa laskuja vaikka pitäisi. Lopussa olen. Heitän minäkin vain maate. Mutta nyt "Lahden seurakuntayhtymä" näköjään laskuttaa yllä haukkumistani tyylittömistä ja ohjausta kuuntelemattomista kalseista 18 min. rituaaleista 350. Kyllähän pystyn maksamaan, pakko on. Mutta toisaalta mitä varten sitä kirkollisveroa maksetaan? Täytyy periaatteen vuoksi erota kirkosta vaikka kuolen yksikseni eikä kukaan maksa. "Seurakuntayhtymä"? Eikö ne ennen olleet kirkkoja?
Pudota nyt se MYEL-tulo lain sallimaan minimiin 3 828,13e/vuosi, niin säästät pitän pennin. Kuitenkin kuolet ennen eläkeikää. Varsinainen eläkemaksu siis 13% MYEL-työtulosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Kiitos, mutta kuten olet sanonut ja minäkin usein, että en ymmärrä "aikuisten asioita". Ne kaikki vain tulevat ja joskus osaan roikkua jälkijättöisesti perässä. Käräjilläkin tuli hieman käytyä, ja tehdä asianajajani työ. Korkeimpaan oikeuteen en päässyt puhumaan. On ne niin ovelia, kuten 100-vuotiaana kuollut ja aiemmin tilansa menettänyt isänpuoleinen isoenoni tapasi sanoa.

Joten pyydän, että lähetät yyveenä taas uudestaan selostuksen tuosta vakuutusasiasta. Eli miten tuo käytännössä tehdä. Ihan käytännössä. Täällä olet selostanut, mutta mä en vaan ymmärrä ja osaa.Oikeastaan en ole koskaan ponnistellut älylliseti, se vain on tai ei ole kuten järjettömällä luonnoneläimellä.

Mulla on halpa veronkiertoneuvoja maa-metsätalousyrityksen veroilmoitusta varten. Ei skulaa, koska aina saan mätkyjä 2000-4000 euroa. Kun kärähdin jotain viisi vuotta sitten lievästä rattijuppoudesta, 20 päiväsakkoni oli 2000 euroa. Mikä taitaa olla aika korkea, huomioiden että sinä vuonna en ollut mitään tienannut. Maksa , maksa vaikka rahat loppuvat, Henkilökohtaista veroilmoituskaavakettani en ole koskaan edes katsonut. Pitäisikö?
Viimeksi muokannut Gat, 05.06.2018 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitkä virret tai muut biisit hautajaisiin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

okei, laitan sulle yv:ä tulemaan
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin