Kesäkuu-säie

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2018 13:47 Dear Eki, olenko nolo, kun kävin huomauttamassa, että poltettavien roskien roskikseen ei pidä laittaa kahvipakettia, koska se ei pala?
Kerrostalokyttääjät pitäisi ampua. Mun mielestä siellä maalla notskissa palaa kaikki muu paitsi karhutölkit, muut peltitölkit ja lasipurkit. Arvaan, että roskien poltto kotipihalla on laitonta.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Niin. Melkein kaikkihan palaa, jos on riittävän kuumaa. Mielestäni ei kuitenkaan ole järkevää laittaa kahvipakettien alumiini foliopakkauksia poltetteaviin. Nyt ollaan siis töissä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2018 13:47 Dear Eki, olenko nolo, kun kävin huomauttamassa, että poltettavien roskien roskikseen ei pidä laittaa kahvipakettia, koska se ei pala?
Jos poltettavien jätteiden pönikällä tarkoitetaan samaa kuin sekajäte niin se on juuri oikea paikka kahvipaketeille.

Pakettihan on suureksi osaksi muoviseosta ja alumiinia vain hyvin vähän mukana.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Täällä työpaikalla on sellainen hifilajittelu, jossa on palava, metalli, lasi ja biojäte laatikot. Voi olla, että olet oikeassa. Se vaikuttaa metallifoliolta, mutta ehkä ei sitten ole.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onko kahvipaketti biojäte? Ei ole
Onko kahvipaketti lasia? Ei ole
Onko kahvipaketti metallia? Ei ole
Onko kahvopaketti palavaa? On

Mihin pistät kahvipaketin?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2018 14:48 Täällä työpaikalla on sellainen hifilajittelu, jossa on palava, metalli, lasi ja biojäte laatikot. Voi olla, että olet oikeassa. Se vaikuttaa metallifoliolta, mutta ehkä ei sitten ole.
Kunnon viherpiipertäjänä mulla on tietty kotona noihin lisäksi vielä muovi-, paperi- ja pahvilaatikot, sekä vielä erillinen osasto erikseen käsiteltäville ongelmatapauksille a la patterit, lääkkeet, maalit. Olen laittanut kahvipakettini sekajätteeseen (palava), olenko tehnyt syntiä? Siirrynkö sijoittamaan ne ongelmaosastoon?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kävin katsomassa sitä pakettia. Siinä
lukee, että muovijätteeseen ja jos sitä ei ole, sekajätteeseen. Olin siis väärässä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja elco »

Jos sen laittaa muovijätteeseen niin se lajitellaan poltettavaksi, koska nykyisellään metallia sisältäviä muoveja ei kyetä kierrättämään. Muovijätteeseen pistäminen on siis sinänsä fiksua, että sekajätettä ei välttämättä polteta kun taas muovijätteenä menee polttoon. Toki jos on poltettavien sloti erikseen niin sinne suoraan niin ei tarvi lajitella muovinkierrätyksessä.

Aika noloa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Työkaverit laittavat kaiken metalliesineistä lehtiin sekajätteeksi. Vähän harmittaa se, etteivät osaa taitella vaikka pahvipakkauksia sen vertaa ettei pari ihmistä saisi 30 L roskista täyteen päivässä parissa.

Ymmärtääkseni esim. mehupurkeista tuotetaan merkittävä määrä alumiinia. Sitä en tiedä onko kahvipakettien laittaminen samaan keräykseen väärin. Taloyhtiössä joku laittaa ne metallinkeräykseen. :(

Edit: sekajätteelle ei ole keräystä ollenkaan. Sitä lähinnä on polttokelpoinen jäte.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.06.2018 12:47 Tunnen itseni huonoksi espoolaiseksi, koska grillikausi edelleen avaamatta. Täytyy tänä viikonloppuna yrittää ryhdistäytyä. Täytyy ensin pestä grilli painepesurilla. Tulin sentään tänään pitkästä aikaa mopolla töihin, eli aivan kaikki kesäaktiviteetit eivät ole laiminlyötynä.
Ihmettelin, kun grilli ei ollutkaan täynnä hometta kun nostin kannen auki, mutta olinkin ilmeisesti pessyt sen jo syksyllä. Pesin uudelleen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2018 11:47
James Potkukelkka kirjoitti: 14.06.2018 12:47 Tunnen itseni huonoksi espoolaiseksi, koska grillikausi edelleen avaamatta. Täytyy tänä viikonloppuna yrittää ryhdistäytyä. Täytyy ensin pestä grilli painepesurilla. Tulin sentään tänään pitkästä aikaa mopolla töihin, eli aivan kaikki kesäaktiviteetit eivät ole laiminlyötynä.
Ihmettelin, kun grilli ei ollutkaan täynnä hometta kun nostin kannen auki, mutta olinkin ilmeisesti pessyt sen jo syksyllä. Pesin uudelleen.
Eihän grilliä kauden päätteessä pestä vaan se kuumennetaan, harjataan teräsharjalla ja siihen poltetaan kunnon rasvat.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2018 11:58 ^Jaa.
Rasva suojaa ruostumiselta ja homeelta. Pesu poistaa rasvasuojan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En kiistä. Käsityksesi mukaan rasva suojaisi homeelta?

Nyt siis ei ollut lainkaan hometta. Aiemmin on ollut, mutta se on johtunut siitä, että en ole syksyllä viimeisen grillauksen jälkeen putsannut grilliä. Ruostumisesta: mulla grilli ruostuu ulkoisilta peltiosiltaan, ei sisältä, joissa varmaankin on sitä rasvaa ollut riittävästi. Painepesuhan ei varmaankaan rasvaa kokonaan poista.

Kun nyt päästiin aiheeseen, laitatko grilliin ritilöihin rasvaa, kun alat grillata? Mä aina poltan grilliä ennen grillaamisen aloittamista polttaakseni bakteerit pois, mutta eo myös polttaa rasvan pois. Pitäisi ehkä sitten sivellä rasvaa ennen grillaamisen aloittamista?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2018 12:16 En kiistä. Käsityksesi mukaan rasva suojaisi homeelta?

Nyt siis ei ollut lainkaan hometta. Aiemmin on ollut, mutta se on johtunut siitä, että en ole syksyllä viimeisen grillauksen jälkeen putsannut grilliä. Ruostumisesta: mulla grilli ruostuu ulkoisilta peltiosiltaan, ei sisältä, joissa varmaankin on sitä rasvaa ollut riittävästi. Painepesuhan ei varmaankaan rasvaa kokonaan poista.

Kun nyt päästiin aiheeseen, laitatko grilliin ritilöihin rasvaa, kun alat grillata? Mä aina poltan grilliä ennen grillaamisen aloittamista polttaakseni bakteerit pois, mutta eo myös polttaa rasvan pois. Pitäisi ehkä sitten sivellä rasvaa ennen grillaamisen aloittamista?
Teen toisinaan rasvapolton, kun on valurautaiset ritilät. En rasvaa ritilöitä muutoin. Roskat ja ruoantähteet täytyy tietysti poistaa ennen pidempää säilytystä, mutta missään tapauksessa rasvaa ei kannata pestä pois vaan pikemminkin tehdä kunnon rasvapoltto. Jos on rosteriritilät niin sitten ei varmaan poltosta niinkään ole apua, riittää kun öljyää ennen säilytystä.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kituviikko töissä, ei kiinnostaisi sitten mikään. Yritän junailla niin, että keskiviikko on viimeinen työpäivä ennen lomaa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ok. Aika usein muun ohella tulee grillattua Hornetteja ja niistä nahka tarttuu valurautaritilöihin kiinni. Mietin, josko rasvan sively rautoihin ennen grillaamisen aloittamista auttaisi tuohon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaadan talouspaperiin öljyä sillä sivelen ritilän kun vähän lämmennyt. Kylmänä teräsharjalla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2018 12:33 ^^ok. Aika usein muun ohella tulee grillattua Hornetteja ja niistä nahka tarttuu valurautaritilöihin kiinni. Mietin, josko rasvan sively rautoihin ennen grillaamisen aloittamista auttaisi tuohon.
No, nahkojen suhteen on huijauskeino (tefloninen grillausalusta) mutta kaiken kaikkiaan valurautaritilä jolle on tehty kunnon rasvapoltto on vähän sama juttu kuin kunnolla hoidettu valurautapannu - rasva jää sinne teräksen huokosiin eikä ruoka tartu lainkaan niin herkästi. Eikä ruostu.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ja^^ Kokeilen varmaankin ensi kerralla sivellä rasvaa kuumaan grilliin talouspaperin+grillipihtien avulla. Helppo keino olisi käyttää kertakäyttöisiä alumiiniastioita, mutta imho se sitten vie grillauksen idean.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2018 12:48 ^ja^^ Kokeilen varmaankin ensi kerralla sivellä rasvaa kuumaan grilliin talouspaperin+grillipihtien avulla. Helppo keino olisi käyttää kertakäyttöisiä alumiiniastioita, mutta imho se sitten vie grillauksen idean.
Osta muutama tefloninen verkkoalusta. Ei pala kiinni mutta tulee grillattu pinta ja maku toisin kuin alumiinista.

https://www.hongkong.fi/fi/piha-ja-puut ... p/3120158/
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Talouspaperi hajoaa käsiin tai, mikä pahempaa, mössöksi sinne parilaan. Ja muutenkin se on aika prole. Sun pitää hankkia silikonisuti tai muuttaa Vantaalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.06.2018 12:58 Sun pitää hankkia silikonisuti tai muuttaa Vantaalle.
Kestääkö se kuumuutta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Silikonisuti kestää kuumuutta, mutta hemmetin hankala saada sopiva määrä öljyä ritilään.

Hyvin on talouspaperi kestänyt kun on pieni ja hento ote.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kesäkuu-säie

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 18.06.2018 12:58
James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2018 12:48 ^ja^^ Kokeilen varmaankin ensi kerralla sivellä rasvaa kuumaan grilliin talouspaperin+grillipihtien avulla. Helppo keino olisi käyttää kertakäyttöisiä alumiiniastioita, mutta imho se sitten vie grillauksen idean.
Osta muutama tefloninen verkkoalusta. Ei pala kiinni mutta tulee grillattu pinta ja maku toisin kuin alumiinista.

https://www.hongkong.fi/fi/piha-ja-puut ... p/3120158/
En ole tiennyt, että tuollaisia on olemassakaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin