Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lentolippujen hintaanhan ei nykyään useinkaan kuulu ruumaan menevä matkatavara (varsinkin kaltaisellani paaria-luokkaan kuuluvalla, jolla ei ole hyperplatina-klubikortteja lompakossa). Suomesta lähtiessä suomalaiset luonnollisesti keräävät backage dropissa matkatavaramaksun tarkasti. Sen sijaan toistuvasti Vetelä ja Keski -Euroopasta lähtiessä virkailija ei muista/jaksa maksua ottaa. Aiemmin pari kertaa olemme sanoneet asiasta ja sen jälkeen maksu on kerätty. Nyt sen sijaan viimeksi virkailija ei taaskaan tehnyt elettä maksun keräämiseksi ja ajattelin kokeilla mitä tapahtuu. Ei mitään! Säästi neljä kymppiä.

Suuri moraalinen dilemma; onko em. oikein vai väärin?

Voi ajatella, että maksun kerääminen ei ole asiakkaan vastuulla. Jos lentoyhtiö ei muista maksua kerätä, se on lentoyhtiön ongelma. Toisaalta voi ajatella, että kaupassakaan ei jätetä ostosta maksamatta sen takia, että kassa ei huomaa skannata sitä (minä ainakaan en jätä) tai kävellä tyhjän kassan ohi ostoksien kanssa.

Olisi hyödyllistä tietysti tietää, miksi maksu jää keräämättä. Jos se jää keräämättä sen takia, että Franciscaa ei kinosta, silloin ainakin maksamatta jättäminen on ok. Jos sen sijaan Francisca aidosti unohtaa, asia ei ole aivan niin selvä imho.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Koska mä boikotoin halpalentoyhtiöitä ja lentelen perinteisillä matkatavarat sisältävillä lipuilla, niin juuri tähän dilemmaan en ole törmännyt. Mutta mä suhtautuisin tuohon myyjän tarjoamana alennuksena. Koskaan en ole kysellyt unohtuneiden ylipainomaksujenkaan perään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 14:00 Koska mä boikotoin halpalentoyhtiöitä
Miksi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomessa on jokamiehen oikeus. Moraalisen kompassinikin mukaan saan kävellä muiden omistamassa metsässä kunhan en aiheuta merkittävää haittaa metsänomistajalle. Teenkö siis väärin, jos muissa maissa poikkean muiden omistamaan metsään? Onko minulla moraalinen velvoite kysyä ensin maanomistajan lupa?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 13:22 Sen sijaan toistuvasti Vetelä ja Keski -Euroopasta lähtiessä virkailija ei muista/jaksa maksua ottaa. Aiemmin pari kertaa olemme sanoneet asiasta ja sen jälkeen maksu on kerätty. Nyt sen sijaan viimeksi virkailija ei taaskaan tehnyt elettä maksun keräämiseksi ja ajattelin kokeilla mitä tapahtuu. Ei mitään! Säästi neljä kymppiä.
Hyvä vinkki!

Italiaan tulee usein otettua joku säkki mukaan paluumatkalla kuljetettavia ostoksia varten. Olen maksanut sen netissä etukäteen. Nyt näyttää siltä, että maksun voisi aivan hyvin maksaa vasta tiskillä!?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 14:04
Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 14:00 Koska mä boikotoin halpalentoyhtiöitä
Miksi?
Mulla on aina matkatavaroita, koska käsimatkatavarat täyttyy kameroista, tietokoneista, CPAP laitteesta ja muusta välttämättömästä mitä ei voi tunkea ruumaan. Vituttaa ynnäillä mitä niiden lippujen loppuhinnaksi tulee, kun kaikki tarvittavat lisätoiminnot on kasattu. Paljon helpompaa vertailla sellaisten lippujen hintoja, jotka sisältää valmiiksi riittävän palvelutason ja tämän takia haluan tukea rahoillani vain sellaisia yrityksiä, jotka tälläistä palvelua vielä tarjoaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.08.2018 14:10
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 13:22 Sen sijaan toistuvasti Vetelä ja Keski -Euroopasta lähtiessä virkailija ei muista/jaksa maksua ottaa. Aiemmin pari kertaa olemme sanoneet asiasta ja sen jälkeen maksu on kerätty. Nyt sen sijaan viimeksi virkailija ei taaskaan tehnyt elettä maksun keräämiseksi ja ajattelin kokeilla mitä tapahtuu. Ei mitään! Säästi neljä kymppiä.
Hyvä vinkki!

Italiaan tulee usein otettua joku säkki mukaan paluumatkalla kuljetettavia ostoksia varten. Olen maksanut sen netissä etukäteen. Nyt näyttää siltä, että maksun voisi aivan hyvin maksaa vasta tiskillä!?
Juu, ei kannata netissä maksaa!
Ps. paitsi jos _aikoo_ joka tapauksessa maksaa, silloinhan se sujuu netissä helpoiten.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 07.08.2018 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 14:12
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 14:04
Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 14:00 Koska mä boikotoin halpalentoyhtiöitä
Miksi?
Mulla on aina matkatavaroita, koska käsimatkatavarat täyttyy kameroista, tietokoneista, CPAP laitteesta ja muusta välttämättömästä mitä ei voi tunkea ruumaan. Vituttaa ynnäillä mitä niiden lippujen loppuhinnaksi tulee, kun kaikki tarvittavat lisätoiminnot on kasattu. Paljon helpompaa vertailla sellaisten lippujen hintoja, jotka sisältää valmiiksi riittävän palvelutason ja tämän takia haluan tukea rahoillani vain sellaisia yrityksiä, jotka tälläistä palvelua vielä tarjoaa.
:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 14:00 Koska mä boikotoin halpalentoyhtiöitä ja lentelen perinteisillä matkatavarat sisältävillä lipuilla, niin juuri tähän dilemmaan en ole törmännyt.
Eihän tuo ole boikotti. En minäkään boikotoi maksalaatikkoa, vaikka en sitä koskaan osta enkä tule ostamaankaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.08.2018 14:08 Suomessa on jokamiehen oikeus. Moraalisen kompassinikin mukaan saan kävellä muiden omistamassa metsässä kunhan en aiheuta merkittävää haittaa metsänomistajalle. Teenkö siis väärin, jos muissa maissa poikkean muiden omistamaan metsään? Onko minulla moraalinen velvoite kysyä ensin maanomistajan lupa?
Mun mielestäni (pääsääntöisesti) maassa maan tavalla. Eli pitäisi selvittää, mitä paikalliset tekevät.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.08.2018 14:24 Eihän tuo ole boikotti.
Ai ei vai? Mikä sun tulkita sanan tarkoituksesta sitten on?

https://www.suomisanakirja.fi/boikotoida
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Itse kyllä ymmärrän boikotin siten, että henkilö jättää ostamatta tuotteen jonka muuten ostaisi, tavoitteenaan muuttaa myyjän käyttätymistä myyjän havaitessa myynnin laskun. Muutenhan koko sanalla ei ole mitään merkitystä. Maailmassa on ääretön määrä valintoja ja olisi vähän tyhmää sanoa boikotoivansa kaikkea mitä ei valitse.

En minä boikotoi mehua kun nyt nousen hakemaan kahvia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 14:25 Mun mielestäni (pääsääntöisesti) maassa maan tavalla. Eli pitäisi selvittää, mitä paikalliset tekevät.
Siis moraalisi mukaan mennään maassa maan tavalla?

Eräs työkaverini oli käynyt vaihtoppilaana ghetossa ampumassa haulikolla nekrujen postilaatikoita. Kuulemma vähän hävetti, mutta se oli paikallinen tapa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.08.2018 14:43 ^ Itse kyllä ymmärrän boikotin siten, että henkilö jättää ostamatta tuotteen jonka muuten ostaisi, tavoitteenaan muuttaa myyjän käyttätymistä myyjän havaitessa myynnin laskun.
No ei sillä sanakirjan mukaan ole tuollaista sisältöä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sanakirjan määritelmä oli aika kepeä. Wikipedia kuvaa mitä sanalla tarkoitetaan:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Boikotti
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mäkään en mielelläni käytä halpislentoyhtiöitä, koska typerä hinnoittelu ärsyttää. Joskus silti lennän Norwegianilla, joten en boikotoi niitä. Sen sijaan Finnairia boikotoin. Boikotoin myös kampaamoja, joissa on eri hinnastot miehille ja naisille, koska ei kiinnosta maksaa piirakkalisää.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.08.2018 15:00 ^ Sanakirjan määritelmä oli aika kepeä. Wikipedia kuvaa mitä sanalla tarkoitetaan:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Boikotti
En mä edelleenkään ymmärrä miten tämä:

"Boikotti tarkoittaa ostamisesta, myymisestä tai muusta, usein taloudellisesta, kanssakäymisestä kieltäytymistä. Yleensä boikotin tarkoituksena on pakottaa kohde muuttamaan käyttäytymistään, esimerkiksi epämoraalisena tai epäoikeudenmukaisena pidettyä liiketoimintatapaansa. Boikotti on yksi eettisen kuluttamisen kahdesta päämenetelmästä. "

On mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että mä sanoin:
Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 14:00 Koska mä boikotoin halpalentoyhtiöitä ja lentelen perinteisillä matkatavarat sisältävillä lipuilla, niin juuri tähän dilemmaan en ole törmännyt.
En osta mitään halpalentoyhtiöiden tuotteita, eli boikotoin niitä yrityksiä. Ostan sellaisten perinteisten lentoyhtiöiden valikoimista perinteisiä lentolippuja, jotka niitä vielä kauppaa. Toki ilmaisin asian alunperin tiivistetysti, mutta mä en kertakaikkiaan ymmärrä mihin sä tässä takerrut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.08.2018 14:44
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 14:25 Mun mielestäni (pääsääntöisesti) maassa maan tavalla. Eli pitäisi selvittää, mitä paikalliset tekevät.
Siis moraalisi mukaan mennään maassa maan tavalla?

Eräs työkaverini oli käynyt vaihtoppilaana ghetossa ampumassa haulikolla nekrujen postilaatikoita. Kuulemma vähän hävetti, mutta se oli paikallinen tapa.
"Pääsääntöisesti" sisälsi juuri tuon varauksen. Eli ei kannata kuitenkaan tehdä sellaista, mikä sotii omaa moraalikäsitystä vastaan (toki aina ei voi välttää). Eli ulkomailla on siis tavallaan tiukempi kuri kuin kotimaassa (joutuu noudattamaan sekä kotimaista että ulkomaista moraalikäsitystä).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kreitsu kirjoitti: 07.08.2018 15:07 Mäkään en mielelläni käytä halpislentoyhtiöitä, koska typerä hinnoittelu ärsyttää. Joskus silti lennän Norwegianilla, joten en boikotoi niitä. Sen sijaan Finnairia boikotoin. Boikotoin myös kampaamoja, joissa on eri hinnastot miehille ja naisille, koska ei kiinnosta maksaa piirakkalisää.
Sano, että olet mies?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:21
Sano, että olet mies?!
What, onko tässä nyt joku juttu jota en tajua? Vai tykkäisitkö, jos olisinkin mies :jouden:
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kreitsu kirjoitti: 07.08.2018 15:26
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:21
Sano, että olet mies?!
What, onko tässä nyt joku juttu jota en tajua? Vai tykkäisitkö, jos olisinkin mies :jouden:
:D Tarkoitin, että jos kampaaja meinaa esittää piirakkalisää, sano, että identifioit itsesi mieheksi
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:28
:D Tarkoitin, että jos kampaaja meinaa esittää piirakkalisää, sano, että identifioit itsesi mieheksi
No hups, aika hitaalla käyn tänään. Mutta ehkä tämä kertookin mun moraalista, kun ei tulisi mieleenkään valehdella. :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 07.08.2018 15:19 En osta mitään halpalentoyhtiöiden tuotteita, eli boikotoin niitä yrityksiä. Ostan sellaisten perinteisten lentoyhtiöiden valikoimista perinteisiä lentolippuja, jotka niitä vielä kauppaa. Toki ilmaisin asian alunperin tiivistetysti, mutta mä en kertakaikkiaan ymmärrä mihin sä tässä takerrut.
Oletko nyt aikuisten oikeasti sitä mieltä, että on järkevää sanoa boikotoivansa kaikkea mitä ei valitse? Mikä tuon sanan merkitys silloin on ja mihin sanaa tarvitaan?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kreitsu kirjoitti: 07.08.2018 15:31
James Potkukelkka kirjoitti: 07.08.2018 15:28
:D Tarkoitin, että jos kampaaja meinaa esittää piirakkalisää, sano, että identifioit itsesi mieheksi
No hups, aika hitaalla käyn tänään. Mutta ehkä tämä kertookin mun moraalista, kun ei tulisi mieleenkään valehdella. :D
Sano siis olevasi cex-nainen ja maksavasi miesten hinnaston mukaisesti.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suuret moraaliset kysymykset -ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.08.2018 15:35 Oletko nyt aikuisten oikeasti sitä mieltä, että on järkevää sanoa boikotoivansa kaikkea mitä ei valitse? Mikä tuon sanan merkitys silloin on ja mihin sanaa tarvitaan?
En mä ole väittänyt boikotoivani kaikkea mitä mä en valitse. Mä olen sanonut boikotoivani halpalentoyhtiöitä. Tässä asiassa olen tehnyt selkeän kulutuskäyttäytymiseen liittyvän valinnan, josta pidän kiinni vaikka siitä aiheutuisi minulle taloudellista tappiota. Ei mulla montaa tälläistä päätöstä ole.

Nyt mua kyllä alkaa ihmetyttää miksi mun negatiivinen suhtautuminen näihin markkinahäiriköihin on sulle ongelma? Ootko sä töissä jossain niistä tai jotenkin muuten taloudellisesti sidoksissa niiden olemassaoloon?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin