VKO 4/2020
-
- Kitisijä
- Viestit: 14936
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Re: VKO 4/2020
Siirryin tänään Herran haltuun, jotta pääsee kummisedäksi. Ensi viikolla sitten takaisin syntisten joukkueeseen. On sitä joskus kirkkoveroa nuorempana maksellut, niin vähän paikkaa huonoa omatuntoa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2813
- Liittynyt: 10.03.2018 18:12
Re: VKO 4/2020
So Hard jo näemmä kirjoittikin sen mitä edellisen sivun osalta mienasin pääasiassa sanoa.
Näyttäisi siltä että asiaan liittyyy paljon, mitä ei oikeastaan tiedetä tarkasti. THL:n blogissa rokotusohjelman ylilääkäri puhuu laumasuojasta. Varmaan riskiryhmien kanssa olevat kannattaakin rokottaa vaikka varmuuden vuoksi. Tämän talven uutisissakin joku haastateltu asiantuntija sanoi, että rokotetuilla influenssa on usein lievempi, jos siihen sairastuu ja tartuttavuus on pienempi. (Toisaalta ei tuollaisessa tilanteessa voi ruveta spekuloimaan kuinka tarkasti asia tiedetään, koska monille "ei tiedetä varmasti" on sama asia kuin että huuhaata koko juttu.)
Onhan sitäkin spekuloitu, miksi pandemiat iskevät pahiten juuri nuoriin aikuisiin: kenties normaalisti riskiryhmässä olevilla vanhuksilla on suojaa vuosikymmenien takaa.
Näyttäisi siltä että asiaan liittyyy paljon, mitä ei oikeastaan tiedetä tarkasti. THL:n blogissa rokotusohjelman ylilääkäri puhuu laumasuojasta. Varmaan riskiryhmien kanssa olevat kannattaakin rokottaa vaikka varmuuden vuoksi. Tämän talven uutisissakin joku haastateltu asiantuntija sanoi, että rokotetuilla influenssa on usein lievempi, jos siihen sairastuu ja tartuttavuus on pienempi. (Toisaalta ei tuollaisessa tilanteessa voi ruveta spekuloimaan kuinka tarkasti asia tiedetään, koska monille "ei tiedetä varmasti" on sama asia kuin että huuhaata koko juttu.)
Onhan sitäkin spekuloitu, miksi pandemiat iskevät pahiten juuri nuoriin aikuisiin: kenties normaalisti riskiryhmässä olevilla vanhuksilla on suojaa vuosikymmenien takaa.
Re: VKO 4/2020
Kuten narkolepsiatapaus osoittaa, rokotteet eivät ole 100% vaarattomia nekään. Riskiryhmille influenssa on suurempi vaara kuin pieni mahdollisuus sivuvaikutuksiin, mutta isojen massojen osalta influenssarokotus on lähinnä konsti säästää työnantajien ja terveydenhuollon kustannuksia.
Universaali disclaimer.
Re: VKO 4/2020
Tottakai otin influenssarokotuksen kun ilmaiseksi töistä sai! Musta olis aika tyhmää olla ottamatta, mitään haittaa siitä ei ole. Olen ehkä kerran tai kaksi elämässäni sairastanut influenssan ja samat pari flunssaa iskee joka vuosi. Tavallaan en edes usko rokotuksen suureen hyötyyn, mutta silti se vaan kuuluu ottaa, varmuuden vuoksi.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
-
- Kitisijä
- Viestit: 2813
- Liittynyt: 10.03.2018 18:12
Re: VKO 4/2020
Samaisella THL:n sivulla sanotaan että Guillain Barrén oireyhtymän saa 17 kertaa todennäköisemmin sairastetusta influenssasta kuin rokotteesta. Tosin rokotteesta vain 1 per miljoona. Sanoisin että noin pieniä todennäköisyyksiä on vaikea osoittaa noin tarkkaan, mutta ko riskiä on pitkään epäilty. (Yksi isovanhemmistani sairasti sen jonkin virustaudin takia ja meni n. 6kk sairaalassa.)So Hard kirjoitti: ↑22.01.2020 20:48Kuten narkolepsiatapaus osoittaa, rokotteet eivät ole 100% vaarattomia nekään. Riskiryhmille influenssa on suurempi vaara kuin pieni mahdollisuus sivuvaikutuksiin, mutta isojen massojen osalta influenssarokotus on lähinnä konsti säästää työnantajien ja terveydenhuollon kustannuksia.
Re: VKO 4/2020
Ihminen korjaa Luontoa, jätti kolme maakotkaa nälkäisiksi?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94db ... fcb871c89e
Onhan selvää että puututtiin luonnonvalintaan, tulevaisuudessa jäälle jää enemmän peuroja?
Varmaan alkaa märehtiä ja pierut lisääntyy samoiin metaani, vaikka pierusta metaania onkin vain murto-osa..
Pierut metanisoituvat tulevassa..
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94db ... fcb871c89e
Onhan selvää että puututtiin luonnonvalintaan, tulevaisuudessa jäälle jää enemmän peuroja?
Varmaan alkaa märehtiä ja pierut lisääntyy samoiin metaani, vaikka pierusta metaania onkin vain murto-osa..
Pierut metanisoituvat tulevassa..
Pyyhin Netikettiin..
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25640
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
-
- Kitisijä
- Viestit: 21372
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: VKO 4/2020
^ ja niiden kasvisten pitää olla kepulaisen isännän kasvattamia, eikä mitään piraattikasviksia.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25640
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: VKO 4/2020
Uskon rokotteesta olevan huomattavasti enemmän hyötyä kuin haittaa ja kun saan sen vaivatta, en keksi, miksi en ottaisi.Kreitsu kirjoitti: ↑22.01.2020 14:34Ottaisitko, jos ei olisi "pakko"?James Potkukelkka kirjoitti: ↑22.01.2020 14:18
Olen ottanut itsekkäistä syistä. Tulee kalliiksi, jos en pääse sorvaamaan.
Jos rokotteen saaminen olisi vaivalloista, en ehkä ottaisi, jos olisin terve.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: VKO 4/2020
Tää on kyllä aika hieno saavutus. Varmaan aika iso tekijä tässä on autojen parantunut turvatekniikka, mutta toisaalta on niinkin, että jalankulkijoiden nollakuolleisuus saavutettiin samalla, kun Kitinässä 2017 paljon parjattu tonttikatujen nopeusrajoitusten lasku 40 -> 30 toteutettiin. Muutosta perusteltiin etukäteen paljolti juuri jalankulkijoiden kuolemanriskin laskemisella, mutta Kitinän automiesosasto argumentoi tuolloin, että muutaman hengen säästyminen ei riitä korvaamaan muutoksen tuomia massiivisia haittoja. Mutta joka tapauksessa aika hieno aikasarja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: VKO 4/2020
Näin Espoolaisen autokaupungin puolestapuhujana haluan esittää tässä kohtaa vastaväitteen tekemääsi yleistykseen. Epäilin kommentoineeni EVVK mitä Helsinki tekee, joten piti käydä tarkistamassa keskustelu. Näyn kommentoineen, että Helsingin tavoittelema nopeuden lasku vastaa Espoossa jo käytössä olleita rajoituksia. Kiistän argumentoineeni asuinkatujen 30km/h rajoituksen vastaisesti, koska se on mielestäni ihan riittävä nopeusrajoitus Espoonkin asuinkaduilla.
Epäilen, että yrität lainaamallini yleistyksellä vihjata, etten kuulu Kitinän automiesosastoon
Pidän tälläistä vihjailua törkeänä ja loukkaavana ja uhriudun aivan mahdottomasti ja lähden neliveto päällä tankkaamaan dieseliä isoon katumaasturiini
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Re: VKO 4/2020
Pahoittelut, olisi pitänyt puhua autopojista tai jotain, kun Davekin taisi olla pikemminkin rajoituksia ymmärtävällä kannalla.
Oletko ostanut sen 5008:n?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: VKO 4/2020
Olisinkin, mutta ei pysty. Valitettavasti sitä ei saa nelivetona ja mä tarviin sitä tällä hetkellä vetokyvyn takia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21372
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: VKO 4/2020
Tonttikatujen osalta en muista kenenkään kritisoineen 30 rajoitusta. Sehän on just se oikea. En halua omalle kotikadulleni enempää melua.
Jos taas puhutaan tiestä, jolla on läpiajoa, niin 30 on ihan väärä tapa parantaa turvallisuutta. Jossain koulun kohdalla voidaan sitten tehdä poikkeus.
Re: VKO 4/2020
Nopeusrajoitusten lasku 40 -> 30 on yhtä ja samaa lillukanvarsien sitomista, kaikki ajaa kuitenkin viittäkymppiä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21372
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
-
- Kitisijä
- Viestit: 14936
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Re: VKO 4/2020
Yhtälö menee jotensakin niin, että 40:ssä ajetaan 50:ä ja 30:ssä 40:ä. Nopeudet tippuu suunnilleen rajoituksen tippumisen verran, kunhan alkukiukuttelu hälvenee.sivustahuutaja kirjoitti: ↑23.01.2020 18:00Viiskymppiä on ihan hullu vauhti jossain tonttikadulla. Alueellisilla kokoojakaduillakin on 40 pääsääntöisesti rajoitukset.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21372
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: VKO 4/2020
^ Esiintyy meidänkin kadulla muutamia umpipässejä, jotka kelaavat kahden alle 100m etäisyydella toisistaan sijaitsevien hidastystöyssyjen välissä sen 40 lasiin rajoituksen ollessa 30 ja tuossa töyssyjen kohdalla järkevän tilannenopeuden ollessa n. 20-25. Nuo voisi joku käydä ampumassa. Ylivoimainen enemmistö kuitenkin osaa ajaa järkevällä tilannenopeudella.
Myös kotiseudun alueellisella kokoojakadulla 50 kmh on harvinainen nopeus 40 kmh rajoitetulla alueella.
Ehkä meidän seudulla asuu jengiä, joka osaa laskea? Jos alueellisella kokoojakadulla on 40 rajoitus, niin 50 ajamalla pääsee nopeammalle tielle 1000m päässä 18 sekuntia nopeammin. Kuulostaa aika mitättömältä ajansäästöltä siihen nähden, että saattaa jyrätä sairaalaan jonkun oman lapsen luokkakaverin. Miksi Isi ajoit Minnan päälle? Oli vittu kiire.
Myös kotiseudun alueellisella kokoojakadulla 50 kmh on harvinainen nopeus 40 kmh rajoitetulla alueella.
Ehkä meidän seudulla asuu jengiä, joka osaa laskea? Jos alueellisella kokoojakadulla on 40 rajoitus, niin 50 ajamalla pääsee nopeammalle tielle 1000m päässä 18 sekuntia nopeammin. Kuulostaa aika mitättömältä ajansäästöltä siihen nähden, että saattaa jyrätä sairaalaan jonkun oman lapsen luokkakaverin. Miksi Isi ajoit Minnan päälle? Oli vittu kiire.
Re: VKO 4/2020
^ Thäh? Urpopaakun ylityksen jälkeen suoritetaan aina kaasupoljin lattiaan pienimmällä vaihteella -kiihdytys haluttuun matkanopeuteen.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Re: VKO 4/2020
En ole koskaan ottanut mutta olenkin harrastanut avantouintia 20 vuotta, siitä voi löytää syyn, tai sitten mulla vaan jostain kohtaa paremmat geenit?
Pyyhin Netikettiin..
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25640
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: VKO 4/2020
Olet näemmä toistellut tuota samaa jo -17 keskustelussa. Ainakaan mua ei kiinnosta mennä päiväsakoille eikä laittaa ajokorttia kuivumaan. Eli kyllä nopeusrajoitukset vaikuttavat.
Kuolleisuus on laskenut. Osaselitys on varmasti alentuneet nopeusrajoitukset.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: VKO 4/2020
Meikäläinen köröttelee kolmenkympin alueella sitä kolmeakymppia kun saan suunnatonta riemua kun takana oleva audikuski kiehuu punaisena ja yrittää mennä ohi autotallin seinän läpi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25640
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: VKO 4/2020
Mulla on viime aikoina vähän yleistynyt sellainen ongelma, että näillä 30:n ja 40:n kaduilla tulee vastaan tyyppejä niin pitkällä vastaantulijoiden puolella (siis minun puolellani), että saan koukata penkkaan välttääkseni nokkakolarin. Epäilen syyksi ainakin seuraavia seikkoja:sivustahuutaja kirjoitti: ↑23.01.2020 18:59 ^ Esiintyy meidänkin kadulla muutamia umpipässejä, jotka kelaavat kahden alle 100m etäisyydella toisistaan sijaitsevien hidastystöyssyjen välissä sen 40 lasiin rajoituksen ollessa 30 ja tuossa töyssyjen kohdalla järkevän tilannenopeuden ollessa n. 20-25. Nuo voisi joku käydä ampumassa. Ylivoimainen enemmistö kuitenkin osaa ajaa järkevällä tilannenopeudella.
- tyypit ajavat tieolosuhteisiin nähden liian kovaa, jolloin eivät pysy tien oikeassa reunassa.
- olosuhteet (kapeus) on tarkoituksella tehty sellaisiksi, että ne ohjaavat hidastamaan vauhtia. Jos ei hidasta, on hankalaa. On siis hankalaa.
- tyypit ajavat aina yksin, mutta kuitenkin jättikokoisella maasturitankilla, joka on merkittävästi leveämpi kuin tietä rakennettaessa mielessä ollut standardihenkilöauto.
- monet nykyautot on muotoiltu sellaisiksi, että kuskin paikalta on vaikea hahmottaa oikeaa etukulmaa. Siksi tyypit ajaa huomaamattaan varmuuden vuoksi liian vasemmalla.
- vanhenemisen myötä näköni on huonontunut ja silmän fokusointikyky hidastunut, jolloin pelästyn läheltä vastaantulevia ja koukkaan turhan pitkälle oikealle pakoon. Ongelma korostuu syyskuusta toukokuulle jatkuvassa marraskuussa.
- periaatteessa olisi kai mahdollista, että ongelma olisi minussa eikä vastaantulijoissa, eritoten, kun yhteinen nimittäjä tilanteissa olen minä. Ehkä ylläolevat pointit pätevät ennen muuta minuun? Nopeusrajoituspedantikkona minun on kuitenkin vaikea uskoa tätä. Enkä aja granitraktoria.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: VKO 4/2020
Tähänhän tiesuunnittelussa pyritään. Leveä tie houkuttaa ajamaan kovempaa.
Se miksi osa tulee sitten keskellä tietä vastaan johtuu käsittääkseni siitä, ettei ne vaan osaa. Monilla ihmisillä näyttää olevan suuria vaikeuksia hahmottaa auton mittasuhteita ja sitä missä auto on. Parkkipaikoilla näkee näitä autonveksaajia jotka ei uskalla mennä 2 metriä lähemmäs toista autoa ja joutuvat sitten veivaamaan monta kertaa edestakaisin.
Mä oon muuten päätynyt kerran lumihankeen, kun vastaan tuli tälläinen täyskäsi kuski keskellä tietä. Meidän auton kuljettaja väisti niin reunaan kuin pystyi. Peilit kolahti yhteen ja sitten lumipenkka kiskaskin jo auton syvälle hankeen. Ei siis tosiaan kaupungissa vaaan maaseudulla pikkutiellä. Onneksi ei osunut puuta kohdalle. Ulosajoa selvitellessä selvisi, että vastaantulleen auton kuljettaja oli huonoista ajotaidoista tunnettu tapaus
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.