Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Käytätkö mielelläsi pukua?

Joo
4
31%
En
4
31%
En osaa sanoa
4
31%
En ymmärrä kysymystä
0
Ei ääniä
Olen nainen ja tajusin ettei tässä kysytty minun mielipidettäni
1
8%
 
Ääniä yhteensä: 13

Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Viikonloppuna Hesarissa oli juttu miesten pukeutumisesta joka sai pohtimaan omaa ongelmallista suhtautumistani pukuun.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006602329.html

Tiivistelmänä, niille joille artikkeli ei näy tai ovat liian laiskoja lukemaan, artikkelin kirjoittajaa harmittaa kun puku on menettänyt asemaansa miesten pukeutumisessa jokapäiväisenä vaatteena. Hän haluaisi käyttää pukua enemmän, mutta on siihen liian nynny ja sen takia viikonloppuisin pukeutuu hienosti kotioloissa ja haikailee mennyttä maailmaa, kun sen katsottiin oleva ainoa miehelle soveltuva vaatetus.

Mulle on outo ajatus, että joku oikeasti haluaa pukeutua pukuun. En ole koskaan kokenut sitä mukavaksi. Urheilutekstiileihin tottuneena se tuntuu päin persettä leikatulta kaikki liikeradat kahlitsevalta pakkopaidalta. Vallankin kun oma keho ei vastaa keskivertoa, niin istuvan, hyvännäköisen ja edes jotenkin toimivan vaatteen omistaminen vaatisi vaatturia. Viimeinen isku puvun omistamiselle on ollut oman vartalon jatkuva muutos. Viimeisintä pukua hankittaessa panostin vähän parempiin materiaaleihin tehdäkseni käyttökokemuksesta jotenkin miellyttävän. Ehdin käyttää pukua 2 kertaa ennen kuin jäi pieneksi :( Sittemmin en ole pukua hankkinut, vaan ennemmin vältellyt tilaisuuksia, jossa sitä olisi pakko pitää ja elätellyt toivetta, että joskus vielä mahtuisin tuohon kaapista löytyvään. Yhden kerran olen tässä odotellessa vuokrannut puvun, kun halusin osallistua tilaisuuteen johon ei ilman sitä olisi soveliasta mennä. Aika kalliiksi sekin ilta tuli, joten ei ihan heti uudestaan...

Toisaalta minua nyppii miesten pukeutumisen yksiulotteisuus. Tarjolla on tasan yksi muotti, johon kaikkien oletetaan sopeutuvan. Voisi siis sanoa, että puvuttomuus on minulle taistelua patriarkaattia vastaan. Työelämässähän olen pitänyt tiukkaa linjaa, enkä ole koskaan laittanut edes minkäänlaista kauluksellista paitaa töihin, vaikka vapaa-aikana sellaisia toisinaan käytänkin. Juhlapukeutumisessa olen ollut sitten paljon joustavampi, koska en ole ihan täysin törppö sosiaalisesti. Hatunnosto naisille siitä että ovat taistelleet itselleen suuremman vapauden pukeutua niin kuin haluaa. Ehkä miestenkin pukeutuminen tästä vapautuu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä siis pallotin kohda: En. Jos nyt jollekin jäi alustuksesta epäselväksi...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Galahadin sanoin, puku tekee miehen.

Pidän puvusta, mutta tämmöisellä kropalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin räätälöity. Ja joka hetki saisi olla teettämässä uuden kun kroppa muuttuu.

Suurin ongelma on kuitenkin lämpö. Jossain englantilaisissa herrakartoissa tainnut olla kuin viisitoista astetta kesäisinkin niin parissakymmenessä asteessa alkaa jo meikäinen paahtumaan moisen kangasmäärän alla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vastasin EOS. Itse käytän pukua harvoin. Karrikoidusti häissä ja hautajaisissa. Ehkä kuitenkin hiukan kallistuu "pidän mielelläni" puolelle enemmän kuin vastenmieliselle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 18.08.2020 10:38 Suurin ongelma on kuitenkin lämpö. Jossain englantilaisissa herrakartoissa tainnut olla kuin viisitoista astetta kesäisinkin niin parissakymmenessä asteessa alkaa jo meikäinen paahtumaan moisen kangasmäärän alla.
Mulla kanssa lämpöongelma.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

En osaa sanoa.

Puku on ihan jees, mutta "mielelläni"? Mitä se nyt meinaa?

Käytännössä firmoissa on joitain poikkeuksia lukuunottamatta luovuttu solmioista, joten irtotakki on yleensä parempi vaihtoehto kuin puku. Pukua ei tule käytettyä oikeastaan koskaan. Puvussa on riski ylipukeutumisesta, siinä missä irtotakki on aina ok.

Omistan puoli tusinaa pukua ja frakin. Irtorotseja myös puoli tusinaa, joka on vähän turhan vähän. Joku vaalea ja joku windowpane pitäa löytää.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 18.08.2020 10:56
Mulla kanssa lämpöongelma.
Kevyt irtotakki ilman solmiota on se ratkaisu, jos nyt normaalisti ei t-paidassa kulje. Takilla on helppo säätää lämpöä.

Lämmön takia tulee takkia pidettyä lähinnä asiakkaiden kanssa, muuten aluspaita ja nappikauluspaita.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 18.08.2020 10:56
Mulla kanssa lämpöongelma.
Kevyt irtotakki ilman solmiota on se ratkaisu, jos nyt normaalisti ei t-paidassa kulje. Takilla on helppo säätää lämpöä.

Lämmön takia tulee takkia pidettyä lähinnä asiakkaiden kanssa, muuten aluspaita ja nappikauluspaita.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Riippuu aika lailla kontekstista. Oli aika, jolloin käytin töissä useammin pukua, nyt taas hyvinkin harvoin. Aika harvoin on minulla edes tilaisuuksia, joihin haluan laittaa puvun, useammin menee jollain vähän kevyemmällä business/smart casual -linjalla, kuten töissäkin (töissä kyllä usein vieläkin rennompi tyyliin siistit farkut ja humanistin pikkutakki, kauluspaidankin saatan korvata vaikka pehmeämmällä mallilla). Tai siis nythän jo melkein puoli vuotta on mennyt lähinnä shortseissa ja t-paidassa Teamsin ääressä, mutta siis vanhassa normaalissa noin.

Toisaaltahan puku on aika helppo ratkaisu, eipähän tarvitse miettiä, kun sellainen sopivan kauhtunut tummanharmaa virkamiespuku sopii kaikkeen Kallion baarista virallisempiin juhliin. Mutta en mä erityisesti puvusta tykkää, aika vieraalta tuntuisi tuo yksin kotona uniformuun pukeutuminen fiilistelymielessä. Ja tunnistan myös lämpöongelman: jos pitää olla aluspaita, kauluspaita ja villakankainen takki (liivistä puhumattakaan!), niin lämpötilan olisi suotavaa jäädä kauaksi sisätilojen suosituslämmöistä. Samettitakki taas on ilmavampi kuin luulisi!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.08.2020 11:15 Kevyt irtotakki ilman solmiota on se ratkaisu, jos nyt normaalisti ei t-paidassa kulje. Takilla on helppo säätää lämpöä.
Mä käytännössä elän t-paidassa kesät talvet. Pitkähihainen on liian kuuma sisälämpötiloissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla on ehkä sisälläni kukkaan puhkeamaton dandy-puoli. Eli haluaisin kyllä keikaroida, jos olisi sopiva tilaisuus ja tyyliajua. Joskus se sitten saattaa mennä yli, kuin 13-vuotiaalla tytöllä, joka meikkaa ekaa kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Takki päälle ja veitsi käteen!
https://bespokeedge.com/blog/what-are-surgeon-cuffs
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Pidän pukua mielelläni tilaisuuksissa, joissa sitä kuuluu käyttää. Mielesäni pukuni on tyylikäs ja näytän siinä komealta. En pidä pukua koskaan muutoin kuin silloin, kun sen käyttö on kohteliasta ja sivistynyttä tilaisuuteen nähden.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ vaimo vaatii poliisinpuvun lauantaisin?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Puku, häät, hautajaiset, pukujuhlat järjestöjen..
Muuten ei pikkutakkia kummempaa, arkena ei koskaan..
Pikkujouluissa pikkutakki jos työpaikan..
Pyyhin Netikettiin..
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.08.2020 14:42 ^ vaimo vaatii poliisinpuvun lauantaisin?
Sehän näkee niitä töissä ihan riittävästi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.08.2020 15:27
sivustahuutaja kirjoitti: 18.08.2020 14:42 ^ vaimo vaatii poliisinpuvun lauantaisin?
Sehän näkee niitä töissä ihan riittävästi.
Siinä kontekstissa mitä sivustahuutaja viittaa? :shock:
Yllättävää. En osannut yhtään aavistaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti: 18.08.2020 15:34
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.08.2020 15:27
sivustahuutaja kirjoitti: 18.08.2020 14:42 ^ vaimo vaatii poliisinpuvun lauantaisin?
Sehän näkee niitä töissä ihan riittävästi.
Siinä kontekstissa mitä sivustahuutaja viittaa? :shock:
Yllättävää. En osannut yhtään aavistaa.
Vaimo töissä kolme kerrosta ylempänä. Ei sitä uniformulla tai juhlapuvulla hurmata.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Tahraton mieli. Toi on hyvä. Pidä kiinni viattomuudestasi :p:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Juffeliini
Kitinä paheena
Viestit: 34
Liittynyt: 07.07.2020 12:51
Paikkakunta: Stadi/Helsinki

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Juffeliini »

Tummaa Pukua ja Rusettia pidän aina oopperassa ... ja pakolliset häät,hautajaiset,pikkujoulut :)
Arkisin usein t-paita,college,siistit farkut :) :D :!: kotioloissa Addun verkkarit&t-paita :P
Vittuilun jalo taito :P
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Systerin pojan yo-juhlat edessä vuonna 2022. Silloin täytyy laittaa puku päälle. Onneksi kaapissa on yksi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.08.2020 11:33 Mulla on ehkä sisälläni kukkaan puhkeamaton dandy-puoli. Eli haluaisin kyllä keikaroida, jos olisi sopiva tilaisuus ja tyyliajua. Joskus se sitten saattaa mennä yli, kuin 13-vuotiaalla tytöllä, joka meikkaa ekaa kertaa.
Sama. Olen vähän kateellinen, että veljeni osasi jo di-opiskelijana keikaroida tyylillä. Nykyään keski-ikäisenä perheenisänä ehkä ei niin näkyvästi, mutta on tyylitajulla hankitut vaatteet.

En oikein tiedä haluaisinko siistin lookin vai olisinko nörttiuskottava koronaparta.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kuten epäilin, niin olen hieman omillani tässä. Kiitos vastauksista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mies millainen on suhteesi pukuun?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Luin vielä tuon alustuksen. Töihin pukeutumiskoodi on aika vapaa, vaikkakin olen joskus johonkin palaveriin laittanut oikein kauluspaidan. Lähin esimies (tj) käyttää nuhjuisia t-paitoja, shortseja ja crocs-kopioita.
Vastaa Viestiin