VKO 35/2020

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti: 30.08.2020 9:11 . Ja loppu aika on keskitytty ajamaan vanhoja ei kehitettyjä tehtaita alas ja pitämällä puun hinta 30 vuoden takaisena..
Eli tarjoat metsäteollisuuden ongelmiin ratkaisuksi puun hinnan nostoa? Minä uskon, että koko Suomen ongelmat ratkeaisivat lääkäreiden palkkiotasoa korottamalla!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2020 10:25 : Kuten Heikki Pursiainen huomautti, vasemmisto hoitaisi itse itsensä rahoittavan työajan lyhennyksen, ja oikeisto itse itsensä rahoittavat veronalennukset.
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2020 11:12
No, kun erilaisia yritystukia on perattu - ja todettu, että yhdestäkään ei voi luopua - niin käsittääkseni tälläkin toimialalla nousee toisinaan esiin, että erilaisten tukimuotojen innovoijat ovat olleet melkeinpä innovatiivisempia kuin itse tuotantoon keskittyvät innovaattorit.
Nythän ne sähköverohelpotukset Jämsän seudulla vähenivät! Suomi nousuun!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Panin merkille Orpon epätyypillisen ärhäköitymisen, kun hän syytti hallitusta Kaipolan sulkemisesta. Toki helppoa populismia, mutta tervetullutta sellaista!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 12:20 Panin merkille Orpon epätyypillisen ärhäköitymisen, kun hän syytti hallitusta Kaipolan sulkemisesta. Toki helppoa populismia, mutta tervetullutta sellaista!
Tää on minusta outoa. Kuulostaa mutatis mutandis samalta, kuin Ukkolan kolumnien hehkuttelu: Joo, surkeaa perustelua, mutta ainakin oikealla asialla. Ei vetoa minuun.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2020 12:23
James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 12:20 Panin merkille Orpon epätyypillisen ärhäköitymisen, kun hän syytti hallitusta Kaipolan sulkemisesta. Toki helppoa populismia, mutta tervetullutta sellaista!
Tää on minusta outoa. Kuulostaa mutatis mutandis samalta, kuin Ukkolan kolumnien hehkuttelu: Joo, surkeaa perustelua, mutta ainakin oikealla asialla. Ei vetoa minuun.
Täytyy hyväksyä, että politiikka on sitä mitä se on. Ymmärrän näkökantasi, että halpahintaista populismia ei pitäisi pitää tervetulleena, mutta täytyy katsoa isompaa kuvaa ja kuten sanottu, politiikka on tuollaista. Ei voi olla yksin herrasmies, jos muut pelaavat sikaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 12:26 Ei voi olla yksin herrasmies, jos muut pelaavat sikaa.
Voipas! Jos tästä tinkii, niin mitäs sitten muullakaan on väliä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 12:26
urpiainen kirjoitti: 31.08.2020 12:23
James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 12:20 Panin merkille Orpon epätyypillisen ärhäköitymisen, kun hän syytti hallitusta Kaipolan sulkemisesta. Toki helppoa populismia, mutta tervetullutta sellaista!
Tää on minusta outoa. Kuulostaa mutatis mutandis samalta, kuin Ukkolan kolumnien hehkuttelu: Joo, surkeaa perustelua, mutta ainakin oikealla asialla. Ei vetoa minuun.
Täytyy hyväksyä, että politiikka on sitä mitä se on. Ymmärrän näkökantasi, että halpahintaista populismia ei pitäisi pitää tervetulleena, mutta täytyy katsoa isompaa kuvaa ja kuten sanottu, politiikka on tuollaista. Ei voi olla yksin herrasmies, jos muut pelaavat sikaa.
Mielestäni Orpon kohdalla kyse on myös siitä, että hymypoikana (tai herrasmiehenä) ärhäkkyys ei oikein vakuuta, vaan kääntyy itseään vastaan. Kun olet söpö lammas ja vähän kaikkien kaveri, niin tästä linjasta poikkeaminen tulkitaan helposti sinua vastaan ja juurikin populismiksi - ihan sama oliko Orpo tosissaan vai ei.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 31.08.2020 12:50
James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 12:26
urpiainen kirjoitti: 31.08.2020 12:23
Tää on minusta outoa. Kuulostaa mutatis mutandis samalta, kuin Ukkolan kolumnien hehkuttelu: Joo, surkeaa perustelua, mutta ainakin oikealla asialla. Ei vetoa minuun.
Täytyy hyväksyä, että politiikka on sitä mitä se on. Ymmärrän näkökantasi, että halpahintaista populismia ei pitäisi pitää tervetulleena, mutta täytyy katsoa isompaa kuvaa ja kuten sanottu, politiikka on tuollaista. Ei voi olla yksin herrasmies, jos muut pelaavat sikaa.
Mielestäni Orpon kohdalla kyse on myös siitä, että hymypoikana (tai herrasmiehenä) ärhäkkyys ei oikein vakuuta, vaan kääntyy itseään vastaan. Kun olet söpö lammas ja vähän kaikkien kaveri, niin tästä linjasta poikkeaminen tulkitaan helposti sinua vastaan ja juurikin populismiksi - ihan sama oliko Orpo tosissaan vai ei.
Totta. Mun ensimmäinen ajatus oli, että Kokoomuksessa oli pidetty palaveri ja päätetty, että nyt pitää ärhäköityä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2020 12:40
James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 12:26 Ei voi olla yksin herrasmies, jos muut pelaavat sikaa.
Voipas! Jos tästä tinkii, niin mitäs sitten muullakaan on väliä.
Nyt saat mut tuntemaan itseni huonoksi ihmiseksi!

Merkittäköön kitinään, että mä en haluaisi osallistua tuollaiseen peliin ollenkaan. En herrasmiehenä enkä sikana. Mutta kun peli kuitenkin on käynnissä, en halua, että mun joukkueeni antaa muille tasoitusta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti: 31.08.2020 13:56Ei kun ei ole mitään innovointia sitten viedään loputkin rahat kansantaloudesta pitämällä puun hinta naurettavana. Eli tuplatappio.
Tarkoitatko, että puu ei ole tavara jota ei voisi myydä maailmanmarkkinalle kovempaan hintaan jos kysyntää olisi? Miten se vie rahaa kansantaloudesta, ettei yhden hyödykkeen hinta määräytyisi jotenkin muuten kuin kysynnän ja tarjonnan kautta? Oletko sosialisti, jonka mukaan keskuskomitean pitäisi päätää puun hinta?
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti: 31.08.2020 14:11Mutta puun vienti raakapuuna olisi liian kallista.
Eli Suomeksi. Sinä harmittelet, että heikon kysynnän tuotetteen hinta on liian alhainen. Kerro nyt, miten se on kansantaloudesta pois, että heikon kysynnän tuotteen hinta ei ole korkeammalla kuin mihin kysyntä sen asettaa?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mutta kun sille kalliimmalle puulle ei ole kysyntää? Pertit maailmalla eivät halua maksaa paperistaan enempää.

Hakkuumäärät ovat lisääntyneet 90-luvun alusta 75%. Puun tarjonta on siis lisääntynyt, vaikka hinnat ovat "huonot".
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulle jää tässä mysteeriksi, miksi kapitalisti maksaisi siitä puusta nykyistä enempää, kun nykyhinnallakin puuta tehtaan porttien sisäpuolelle saadaan ja kioski ei kannata. Keskustelun varsinaisena aiheenahan oli tehtaan sulkeminen liian heikon kannattavuuden takia. Vaikea silloin argumentoida, että raaka-aineesta pitäisi maksaa nykyistä enemmän.

Tietysti olisi puunomistajille kiva, jos ”joku” maksaisi puusta nykyistä enemmän. En vain ymmärrä, kuka se ”joku”’olisi ja miksi hän maksaisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei ongelmana ole puun hinta vaan se kun kaikenlaiset pentit ei osta lehtiä tai kirjoja vaan tavaavat tekstin sähköisessä muodossa.

Kumpikin Suomen paskapaperitehtaista taitaa vääntää täpöllä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Uuninpankkopojalla on joskus (en usein lue toki) ollut aivan järkeviäkin kirjoituksia, mutta tässä alkaa foliohattu mennä silmille niin pahasti, että mopo karkaa. Jätetään nyt huomioimatta se, että hän puhuu teollisuuden keskipalkoista. Ei se nyt paperikoneen omistajaa auta, jos sukkahousutehtaalla on keskimäärin alhainen palkka.

VArsinaisesti mopo lähtee karkuun, kun aletaan rakentaa salaliittoa kapitalistien ja oikeistomedian välille, motiivina laskea sdp:n kannatusta.

https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikas ... -hyokkays/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos edes painaisivat nuo lätinät paperille, niin olisi puheella jokin arvo. Ja pysyisi LWC-paperikoneet pyörimässä!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

On se kapitalisti vittumainen, kun sulkee tehtaan ihan vain demareiden kiusaksi!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 31.08.2020 15:56 ^ Jos edes painaisivat nuo lätinät paperille, niin olisi puheella jokin arvo. Ja pysyisi LWC-paperikoneet pyörimässä!
LWC paperi taitaa sopia huonosti WC-paperiksi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 16:03 On se kapitalisti vittumainen, kun sulkee tehtaan ihan vain demareiden kiusaksi!
Pesonen kuulemma ajoi uuden mersunsa paaliin Lohjalla, koska se oli siellä halvempaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 15:50 Uuninpankkopojalla on joskus (en usein lue toki) ollut aivan järkeviäkin kirjoituksia, mutta tässä alkaa foliohattu mennä silmille niin pahasti, että mopo karkaa. Jätetään nyt huomioimatta se, että hän puhuu teollisuuden keskipalkoista. Ei se nyt paperikoneen omistajaa auta, jos sukkahousutehtaalla on keskimäärin alhainen palkka.

VArsinaisesti mopo lähtee karkuun, kun aletaan rakentaa salaliittoa kapitalistien ja oikeistomedian välille, motiivina laskea sdp:n kannatusta.

https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikas ... -hyokkays/
Keskipalkka-asian lisäksi olin huomaavinani (silmäilin vain kursorisesti, eli saatan olla väärässäkin), että jossain vaiheessa taisi vihjailla, että ei ne suomalaisen paperimiehen palkat niin korkeat ole, koska Saksan paperimiehen pienemmän euromäärän palkan ostovoima on kuitenkin Saksassa korkeampi. Ihan tärkeä pointti, mutta ei ehkä aja Uuninpankkopojan omaa asiaa.

Toi median puolueellisuuden ja agenda-salaliiton arviointi on joo vähän tylsä. Mutta tietty ollut valtavirtaa jo pitkään. Väykkä messunnut etelän median ajojahdista ties kuinka kauan, ja koko persujen (ja Trumpin) touhu rakentuu osin valtamedian väittämiselle agendaiseksi. Ei tämä ehkä ihan harvinaista ole kokkaripiireissäkään, jotka mieluusti paasaavat punavihermediasta ja Tampereen kommunistisesta viestintäkoulusta. Ja nyt uhriutuvat sitten demarit. Varmaan siinä on myös kaikilla osapuolilla halua, jos ei nyt painostaa mediaa, niin ainakin pitää toimittajia varpaillaan.

Johanna Vuorelma kirjoittaa muuten tästä Kaipola-keskustelusta tapansa mukaan kiinnostavasti: Vaikka Marin ei taida olla varsinaisia ay-demareita, ehkä hän vasemmistodemarina haluaa palauttaa vanhaa työväenpuoluetta työn ja pääoman ristiriidan ääreen. Vuorelma lienee oikeassa, että kun demarit vähän luopuivat tästä, samalla lähti poliittinen identiteetti - ja globaalissa taloudessa asemastaan huolestuneiden äänenkannattajaksi pääsi nousemaan trumpilaiset protektionistit ja antiglobalistit. En ole ihan varma onko minusta hyvä asia, jos sosiaalidemokratian uutta tulemista haetaan tätä kautta (vaikka on se toki persuilua parempi vaihtoehto uusliberaalille hegemonialle).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2020 16:59
James Potkukelkka kirjoitti: 31.08.2020 15:50 Uuninpankkopojalla on joskus (en usein lue toki) ollut aivan järkeviäkin kirjoituksia, mutta tässä alkaa foliohattu mennä silmille niin pahasti, että mopo karkaa. Jätetään nyt huomioimatta se, että hän puhuu teollisuuden keskipalkoista. Ei se nyt paperikoneen omistajaa auta, jos sukkahousutehtaalla on keskimäärin alhainen palkka.

VArsinaisesti mopo lähtee karkuun, kun aletaan rakentaa salaliittoa kapitalistien ja oikeistomedian välille, motiivina laskea sdp:n kannatusta.

https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikas ... -hyokkays/
Keskipalkka-asian lisäksi olin huomaavinani (silmäilin vain kursorisesti, eli saatan olla väärässäkin), että jossain vaiheessa taisi vihjailla, että ei ne suomalaisen paperimiehen palkat niin korkeat ole, koska Saksan paperimiehen pienemmän euromäärän palkan ostovoima on kuitenkin Saksassa korkeampi. Ihan tärkeä pointti, mutta ei ehkä aja Uuninpankkopojan omaa asiaa.

Palkkaosio oli pelkästään sekava (eihän teollisuuden keskipalkoilla ole tämän asian kanssa mitään tekemistä), kun salaliitto-osa sitten on enemmän harhainen.

Edit: tosiaan kohta "Saksassa ostovoimakorjattu palkka on parempi kuin Suomessa" on tosiaan Uuninpankkopojan hiukan omaan jalkaansa ampumista, koska jos hän argumentoi, että paperiteollisuuden palkat ovat suomessa matalat, niin kait ne silloin ovat Saksassa korkeat ostovoimakorjattunakin..

Kun totuus siis on, että paperin palkat ovat suomessa nimellisesti saksaa korkeammat, vaikka ehkä tosiaan saksalaisen paperityöläisen ostovoima on parempi. Mutta eihän se merkitse itse asian suhteen mitään.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 31.08.2020 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 31.08.2020 16:59 En ole ihan varma onko minusta hyvä asia, jos sosiaalidemokratian uutta tulemista haetaan tätä kautta (vaikka on se toki persuilua parempi vaihtoehto uusliberaalille hegemonialle).
Perinteisen liberaali sosiaalidemokratia just olisi se uusi juttu. Kansalaispalkka on hyvä esimerkki markkinamekanismin tuomisesta byrokraattisen keskusohjauksen tilalle.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tosi simppeli, mutta ihan hyvä ketju Kaipola-sekoilusta viestinnän näkökulmasta. Ei tässä yhtään osapuolta oikein voi kehua, mutta kyllä mä aika paljon ihmettelen sitäkin, että laukaisevana tekijänä ollut Pesosen avoin kirje oli sisällöltään, kuten Pullinen kauniisti sanoo, niin "horjuva".

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 35/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.09.2020 10:25 Tosi simppeli, mutta ihan hyvä ketju Kaipola-sekoilusta viestinnän näkökulmasta. Ei tässä yhtään osapuolta oikein voi kehua, mutta kyllä mä aika paljon ihmettelen sitäkin, että laukaisevana tekijänä ollut Pesosen avoin kirje oli sisällöltään, kuten Pullinen kauniisti sanoo, niin "horjuva".

Pesosen motiivi kirjeelle oli siis laittaa poliittista painetta päättäjile. Vaikea sanoa, toimiiko paineen luominen paremmin, jos faktat ovat perinteisiä vai vaihtoehtoisia.

Tässä tullaan samaan kuin Orponkin tapauksessa, että kumpi toimii. Itse en osaa sanoa Pesosen kirjeen tapauksessa kumpi olisi toiminut paremmin, perinteiset faktat vai vaihtoehtoiset. Ehkäpä perinteiset faktat olisivat toimineet paremmin.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 01.09.2020 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin