Vko 36

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 07.09.2020 14:00Kyllä minä olen tätä asiaa ainakin jossitellut paljon. Eli miettinyt: koin että minusta ei ole hänelle avuksi, en kykene. Koko projekti tuntui kovin ahdistavalta tai vaativalta. Jos olisin sittenkin kyennyt vaikka alkoholin avulla. Yritin neuvoa häntä ja sitten saatiin se diili siivousliikkeestä, kaksi työntekijää paikalle 3.9. Sitten hän epäröi pakkohoidosta vaikka yritin vakuuttaa että ethän sinä ole vaarallinen itsellesi etkä muille. Hän arveli että viranomaiset voivat tulkita että eihän tuo pysty kuitenkaan huolehtimaan itsestään. Menin vähän epävarmaksi.
No, sinä häntä ihan konkreettisesti koetit auttaa. Vaikka olisit mennyt sinne siivoamaan, se olisi ollut vain tölkin potkaisu tietä eteenpäin. Jos mies on niin toimintakyvytön, että tiputtaa roskat lattialle ja ei vedä vessaa, ei siinä auta vaikka kävisi kerran kuussa siivoamassa. Häätö hänelle olisi tullut kuitenkin, koska ei pysty asunnosta huolta pitämään eikä osaa edes ostaa apua siihen.

Hän kyllä tiesi mikä on lopputulos ja siitä huolimatta ei tehnyt asialle mitään. Siinä ei ole sinulla mitään osaa eikä arpaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^On luonnollista, että tuollainen asia laittaa miettimään. Mutta kyllä sä kaiken teit, mitä voit. Jos ajatellaan rationaalisesti, ei kukaan tapa itseään sen takia, että kämppää ei tulla ulkopuolisten toimesta siivoamaan.

Kannattaa muistaa sekin, että Gatin kämppä oli ainakin kaksi (vai kolme?) kertaa siivottu ulkopuolisten toimesta.

Soittelit Gatille tilanteessa, jossa moni olisi lopettanut jo paljon aiemmin.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 07.09.2020 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, mä en ehdota, että kukaan Kitinässä alkaisi tuntea syyllisyyttä Gatin kohtalosta, mutta jos siihen suuntaan mentäisiin, niin Homie olisi kyllä ihan viimeisenä jonossa. Gat ymmärsi itsekin, että Homie teki hänen eteensä enemmän kuin kukaan. Homie piti melkein yksin Gatia edes jotenkin pinnalla vuosikausia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 07.09.2020 14:00Eli miettinyt: koin että minusta ei ole hänelle avuksi, en kykene. Koko projekti tuntui kovin ahdistavalta tai vaativalta.
Tekikö Gat ikinä mitään sinun hyväksi? Ei ystäviltä vaadita palveluksia, vaan niitä saatetaan saada, koska toinen haluaa auttaa omasta halustaan ja omien kykyjensä mukaan. Joo, Gat oli sairas, mutta silti itse valitsi kohtalonsa takertumalla menneisyyteen ja olemalla hakeutumatta hoitoon. Ei missään nimessä mitenkään sun vastuulla.

Gatilla oli yllin varallisuutta ostaa kaikki tarvitsemansa apu, mutta oli niin pihi ettei raaskinut. Oletettavasti valtio kiittää. En usko, että ikinä sai minkään sortin testamenttia aikaiseksi. Sedän avioton lapsi taitaa olla sen verran kaukaista sukua, ettei saa mitään?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Miten mulla on semmoinen muistikuva, että joskus kirjoitti tädin olevan elossa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 07.09.2020 14:49 Miten mulla on semmoinen muistikuva, että joskus kirjoitti tädin olevan elossa.
Täti vielä perii, serkku ei.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12287
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exPertti kirjoitti: 07.09.2020 18:11
exPertti kirjoitti: 06.09.2020 18:25
En taida osata pukea sitä kivasti sanoiksi, mutta jotenkin sen on aina aistinut täällä. Sen miten iso tarve palstalle on, siis näkisin pikemmin niin päin, että palsta jatkoi osan ihmisistä elämää kauemmin.
On vissiin lääkitys kohdallaan (antibiootit), kun nyt rohkaistun avaamaan tämän koko ajatuksen loppuun.

Eli vaikkakin tämä palsta on ehkä lisännyt joittenkin elinikää olemassaolollaan se ehkä ei silti voittopuolisesti ole ollut hyvä heille siltikään.

Muistan kun eksyin tämän edeltäjälle synkkänä ja myrskyisenä yönä piiiitkä aika sitten. Cityaika oli siitä hyvä, että vaihtuvuus oli kunnollista. Poistuminen vaikutti asiaan niin, että pikku hiljaa palsta nurkkakuntaistui ja jokainen ihminen tuntui jäävän enemmän ja enemmän oman roolinsa vangiksi.
Täällä on jokaisella oma roolinsa ja maneerinsa ja se on minusta vain hauskaa. :napu:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.09.2020 11:55 ^ en ole aiheeseen tutustunut, mutta selittikö Smith Nash-tasapainon jumalalla aikana kun Nash ei vielä ollut edes syntynyt?
Mun käsittääkseni Smith ajatteli suurinpiirtein, että esimerkiksi vangin dilemman tyyppisessä konfliktipelissä, jossa Nash-tasapainon mukainen lopputulos on epätoivottava, jumalan meihin asettamat moraalitunteet, erityisesti jonkilainen kollektivistinen fellow feeling, ohjaa pelaajat molemminpuoleisen yhteistyön lopputulokseen ilman, että kummallakaan on halua vapaamatkustaa. Hyväntahtoinen jumala muokkaa konfliktitilanteet yhteisen edun koordinaatiohaasteiksi. Näkymätön käsi toimii, koska se on nimeomaan hyväntahtoisen jumalan näkymätön käsi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Tuon tyyppisiä juttuja on tutkittu. Kyse ei ole jumalasta, vaan esim. reiluus on opittu kulttuuriin liittyvä juttu. Myös peliteoria selittää paljon käyttäytymistä. Jos talous mielletään useita pelikierroksia sisältäväksi pitkäksi peliksi, niin yksittäisellä toimijalla ei välttämättä ole intressiä pelata yksittäistä kierrosta puhtaasti oman etunsa mukaisesti, jos se aiheuttaa haittoja toiselle.

Peliteoria, käyttäytymistaloustiede ja monet muut jutut ovat ihan normaalia modernia taloustiedettä. Noista on Nobelit jo jaettu, eli kyse on ihan koulussa opetettavista jutuista.

Psykologia ja käyttäytymistieteet tuskin olivat kehittyneet niin pitkälle Smithin aikaan kuin nykyään. On ihan luontevaa, että Smith ehkä ajatteli ihmisessä asuvan jotain jumalallista, joka selittää näennäisesti oman edun vastaisen epärationaalisen käyttäytymisen. Sittemminhan monia tuollaisia ilmiöitä on tutkittu ja niistä on karissut pois paljon mystiikkaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä olen oman vaatimattoman arvioni mukaan suhteellisen hyvin kärryillä tuollaisesta tutkimuksesta. Pointti oli tässä kontekstissa enemmän ehkä sellainen, että Smithin yltiö-individualistinen teoria vaati toimiakseen aika voimakkaasti maailmassa vaikuttavaa jumalaa, muuten se ei kyennyt tavoittamaan inhimillisen toiminnan läpitunkevaa sosiaalisuutta. Mutta kuten kirjoitat, monen metafyysinen maku ei oikein enää nykypäivänä halua antaa jumalalle noin keskeistä roolia selittävänä tekijänä tieteellisissä teorioissa.

Aika tyypillinen veto, jota itsekin tuossa vähän tapailet, on sitten seurata Durkheimia ja sanoa, että kun ihmiset puhuvat jumalasta, he oikeastaan puhuvat yksilön toimintaa kannattelevasta sosiaalisuudesta, yhteiskunnasta. Tämä vähän laajempi sosiaalinen yhteisöllisyys kannattelee kehikkoa, jonka puitteissa voimme esimerkiksi harrastaa taloutta ja sen pelejä näennäisesti autonomisina yksilöinä. Mutta tässä ollaan jo sitten niin läpikotaisin sosiologisessa käsityksessä taloudesta, että esim. monille Smithiin viittaavalle uusliberaalille, joka koettaa esiintyä klassisena liberaalina, se ei enää oikein käy. Siksi kirjoitin, että "minusta olisi ihan terveellistä, jos nykymarkkinatalousihmisiet viitsisivät vilkaista, minkälaiseen rooliin vaikkapa Smith tarvitsi jumalaa teoretisoinnissaan". Antaisi ehkä monisävyisemmän kuvan inhimillisestä sosiaalisuudesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ovatko wanna be klassiset liberaalit siis sitä mieltä, että jokaisen tulisi maksimoida henkilökohtainen lyhyen tähtäimen voitto pitkän tähtäimen henkilökohtaisesta lopputuloksesta huolimatta? Tuskin he niin tyhmiä ovat?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.11.2020 12:21 ^Ovatko wanna be klassiset liberaalit siis sitä mieltä, että jokaisen tulisi maksimoida henkilökohtainen lyhyen tähtäimen voitto pitkän tähtäimen henkilökohtaisesta lopputuloksesta huolimatta? Tuskin he niin tyhmiä ovat?
Mun mielestä uusliberaalissa liikkeessä on välillä tosi vähän ymmärrystä sille, miten yhteiskunnalliset rakenteet ja ylisukupolvinen asema sosiaalisessa verkostossa muovaavat yksilöiden toimijuutta. Tämä näkyy joskus sellaisena vähän urpona keppi ja porkkana -sosiaalipolitiikkana, kun pitäisi pikemminkin muokata valintatilannetta edeltäviä rakenteita, sekä kyvyttömyytenä arvioida aina seuraavan sukupolven mahdollisuuksien tasa-arvoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vko 36

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 23.11.2020 12:56
Mun mielestä uusliberaalissa liikkeessä on välillä tosi vähän ymmärrystä sille, miten yhteiskunnalliset rakenteet ja ylisukupolvinen asema sosiaalisessa verkostossa muovaavat yksilöiden toimijuutta.
Entäs sitten? Eihän perusdemarikaan ymmärrä mitään mistään. Eikä tyypillinen "vihreä" osaa laskea minkään asian hiilitasetta.
Vastaa Viestiin