VKO 8/2021

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.02.2021 16:40Että arvostus näkyisi myös muille, etenkin arvostuksen kohteille, hyödyllisellä tavalla.
Arvostus on ilmasta, raha maksaa. Julkisen puolen hommissa on se ongelma, että kysyntä ja tarjonta on erillään. Poliisin palveluja käyttävät ne joilla ei ole maksuykykyä ja arvostavat ne joilla on, mutta palkat tulevat veroista joita pääsääntöisesti vihaavat kaikki, jopa poliisit. Jos polisointi olisi kilpailutettua yksityissektorin hommaa, voi olla että parhaan poliisipalvelun tuottava firma voisi maksaa työntekijöilleen enemmän kun se pitäisi jöötä rauhallisella porvarialueella ja pamputtaisi kaikki hipit ja narkkarit vittuun. Arvostan suuresti, että joku vie roskat kaatopaikalle tai auraa tien puhtaaksi, mutta haluan silti maksaa siitä mahdollisimman vähän veroja ja maksuja. Semmoista se nyt vain on.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Markkinahintaa korkeampien palkkojen maksaminen ei ole niin yksinkertaista kuin äkkiseltään tuntuisi. Jos tasapainotilanteen vallitessa aletaan maksaa enemmän kuin on tarvis, niin silloinhan tulijoita kertyy jonoksi asti. Kaikki haluavat olla poliiseja, koska poliiseja arvostetaan ja palkka on niin kova. Kurssille pääsee yksi tuhannesta. Valmennuskurssit täyttyvät. Jengi hinkkaa lukiossa arvosanoja paremmaksi ja treenaa coopperia. Poliitikot murehtivat kun jengi vaan lojuu jossain limbossa odotellessaan poliiisikoulun paikan aukeamista.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Olette oikeassa ja kyllä mä suunniillen mekanismit tunnen taustalla. Lähinnä tympii sama laulu joka kerta näissä ammattien arvostusvertailussa. Eli keskusteluun usein tungetaan palkkaus. Tästä sitten seuraa ihmettely miksi palkkaus ei kohtaa. Aivan kuin oletuksena olisi, että arvostus tulisi näkyä palkassa. Itse halusin hämmentää tässä sillä, että tuo arvostus on kuin kuumaa ilmaa - ei sillä tosiasiallisesti tee mitään. Ehkä viranomainen kuitenkin saa hengittää hieman vapaammin kun arvostus on kelvollinen, mutta muuten tuolla ei siis ole väliä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vaativuus sotketaan myös usein palkkaan. Yliopistolla IT-hemmoille pitää feikata korkeat vaativuusluokitukset, koska muuten palkkaa ei saada niin ylös, että kukaan tulisi töihin. Totuus on kuitenkin se, että joku mikrotuki ei ole niin vaativaa kuin syöpätutkimus. Mutta mikrotuki voi mennä töihin muuallekin, siinä missä syöpätutkijoiksi haluaa moni.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 23.02.2021 15:25 Lastenhoitaja on eri ammatti kun varhaiskasvatuksen ope. Lastenhoitajilla ei ole kai mitään pakollista tutkintoa, suurin osa lienee jostain seurakuntaopiston lapsityölinjalta tai lähihoitajia. Varhaiskasvatuksen opella on aina korkeakoulututkinto.
Juu. Ammattien arvostuskyselyä tulkitessa on kuitenkin parempi katsoa sellaisia termejä, joita gallupiin vastaajat ymmärtävät. Jos joku jaksaa, voi tarkistaa löytyykö kummastakaan gallupista ammattimikettä varhaiskasvatuksen opettaja. Itse tarkistin siis lastentarhanopettajan. Onko se sama asia kuin varhaiskasvatuksen opettaja?

Edit: pikaisesti katsoen tämä 2018 gallup ei tunne varhaiskasvatuksen opettajaa ollenkaan. Lastentarhanopettajan kyllä.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... a-mita-ei/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 23.02.2021 16:20
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.02.2021 16:01 Ihan yleisenä kysymyksenä, mikä tarkoitus tällä ammattien arvostusvertailulla on? Jos olet vaikkapa lastentarhanopettaja, sulla on näin ollen paska palkka koulutukseen nähden, niin ketä tälläinen ammattien yleinen arvostusvertailu sitten lämmittää tai palvelee. Eikö arvotuksen olemus ole juurikin se, että se näkyy konkretiassa?
Eihän arvostus näy palkkauksessa, vaan työvoiman kysyntä ja tarjonta määrittävät sitä työtaisteluvoiman lisäksi. Päiväkotien lakko pysäyttäisi Suomen, mutta ilmeisesti siellä ei kärsitä riittävän palkan puutteesta kun eivät koskaan moisella edes uhkaa. Lääkärit ovat lakkoilleet vaikka palkka on moninkertainen. :p:
Työnantaja ei koskaan maksa euroakaan enempää kuin on pakko.

https://yle.fi/uutiset/3-10104213

Eo. uutista lukiessa kokee kyllä myötähäpeää

” Emme ole lähteneet siihen, että palkka edellä lähdettäisiin edistämään rekrytointia. Katsomme, että palkka ei ole paras keino. ”

Juu. Varmasti joku kerran vuodessa pidettävä tyky-päivä on parempi...

Mutta kiltteydestä rangaistaan. Päiväkotien henkilökunnalla olisi keino kyllä nostaa palkkoja. Lakko toimisi hyvin. Jos päiväkodit ovat lakossa, teollisuus pysähtyy. Päiväkotien lakko toimisi tehokkaammin kuin esim. lääkärien tai opettajien lakko.

Itse asiassa uskoisin, että päiväkotien henkilökunnalla
on julkisen puolen porukoista eniten kiristysvoimaa. Ei opettajien, lääkäreiden tai poliisien lakko vaikeuta sellutehtaiden tai satamien toimintaa. Tosin kävisi kyllä varmaan niin,
että ahtaajan vaimo jäisi pois töistä kun lapset eivät pääse hoitoon. Mutta olisi siitä silti melkoinen haitta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.02.2021 9:21 https://yle.fi/uutiset/3-10104213

Eo. uutista lukiessa kokee kyllä myötähäpeää

” Emme ole lähteneet siihen, että palkka edellä lähdettäisiin edistämään rekrytointia. Katsomme, että palkka ei ole paras keino. ”
On tuossa totuuden siemen. Jos työpaikka on muista syistä ihan paska, niin kalliiksi se tulee palkalla tuota kompensoida. Usein ainakin isommilla työpaikoilla kannattaa laittaa asiat kuntoon. Eikös lääkäritkin valita, että terveyskeskuslekurin palkka olisi vielä ok, mutta työolot ovat liian huonot? Minulle on tullut se mielikuva, että kunnan kannattaisi ehkä yrittää palkata lekureita esim. tuplamää kuin se ehdoton minimi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.02.2021 10:11
James Potkukelkka kirjoitti: 24.02.2021 9:21 https://yle.fi/uutiset/3-10104213

Eo. uutista lukiessa kokee kyllä myötähäpeää

” Emme ole lähteneet siihen, että palkka edellä lähdettäisiin edistämään rekrytointia. Katsomme, että palkka ei ole paras keino. ”
On tuossa totuuden siemen. Jos työpaikka on muista syistä ihan paska, niin kalliiksi se tulee palkalla tuota kompensoida. Usein ainakin isommilla työpaikoilla kannattaa laittaa asiat kuntoon. Eikös lääkäritkin valita, että terveyskeskuslekurin palkka olisi vielä ok, mutta työolot ovat liian huonot? Minulle on tullut se mielikuva, että kunnan kannattaisi ehkä yrittää palkata lekureita esim. tuplamää kuin se ehdoton minimi.
Euro on hyvä konsultti. Riittävästi niitä pinoon, niin löytyy tekijä aina. Mäkin lähden terveyskeskukseen työhön, jos laitetaan niitä
pinoon riittävästi.

Kyllä varhaiskasvatuksen opettajien puolella palkan nosto auttaisi varmasti.

En usko, että päiväkodit ovat aivan paskoja työpaikkoja. Ongelma on palkka.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Juu, mutta isoissa mestoissa kannattaa laittaa ne häiritsevät seikat mieluummin kuntoon kuin kompensoida tilannetta rahalla. Tulee pirusti halvemmaksi. Ja noinhan kaikki isot toimivatkin: panostetaan aika paljon työympäristöön, prosesseihin, johtamiseen, jne => Saadaan työvoimaa edullisemmin kuin muuten saataisiin ja pystytään myös tekemään tulosta ihan tavallisilla duunareilla, ilman että tarvitsee metsästää jotain erikoisjamppoja.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.02.2021 10:39 En usko, että päiväkodit ovat aivan paskoja työpaikkoja. Ongelma on palkka.
Oma tytär oli stadin ytimessä hyvässä päiväkodissa, jonne hoitajat vaelsivat töihin jostain jumalan selän takaa. Palkka heillä oli sama kuin jossain lähempänä lähiössä, mutta mesta oli niin timanttinen, että halusivat tehdä töitä siellä. Tietty vanhemmillakin oli vaikutusta. On paljon helpompi tehdä duunia kun vanhemmat ovat hommassa mukana ja tekevät kotona oman osuutensa pyydetyistä hommista. Opetus: päiväkotien palkat riittävät jopa pk-seudulla siihen, että joku jaksaa vielä pitkän työmatkanki, kunhan työpaikka on tip top.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tietenkin muut keinot ovat työnantajalle halvempia kuin palkankorotus. Senhän takia juuri työantaja viimeiseen saakka yrittää välttää palkankorotuksia. Tuosta linkittämästäni Ylen jutusta kävi ilmi, että työnantajilla on puolisalainen sopimus siitä, että lastentarhanopettajien palkoilla ei kilpailla.

Mua hiukan ottaa lastententarhanopettajien puolesta pattiin, että ollaan mielummin valmiita jopa roudaamaan porukkaa Espanjasta ja Kreikasta kuin maksamaan pari satkua lisää palkkaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ei varsinaisen arvostava ele.

Varhaiskasvatuksella on myös puheen kehitykselle aika suuri rooli, kun lapset viettää siellä niin suuren osan valveillaoloajastaan. Ihan kiinnostava miten tämä ratkaistaan.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ On tässä myös valtava kulttuuriaspekti: vuodenajat, kurahousut, toppahaalarit, juhlapyhät, sukupuoliroolit, jne.

En ikimaailmassa usko, että joku espanjalainen kykenisi tekemään lapsestani yhtä tarkkoja havaintoja kuin mitä suomalaiset huippuammattilaiset ovat tehneet.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja Niba »

Mulla on koko asunto pelkkää Man cavea..
Kaikki on suunnattu vain hedonistisiin itsensätyydytystasoihin.
No. makkarissa ri ole yhtään viinaa, paitsi joku pullo eau du colognea..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja exsu »

Puoliso oli alkanut säilyttää wc- paperipaketteja varastossa grillin alavaunussa, ja oli pöyristynyt, etten löytänyt niitä sieltä. Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Sitä vartenhan se säilytystila niissä vaunuissa on !1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO 8/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Keväällä jemmattu.
Vastaa Viestiin