Makuaisti

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
tuulenpuiska

Makuaisti

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Syön tässä aamupuuroa ja kumma kyllä tämähän maistuu hyvälle! Ei se ennen maistunut, paskaa oli mutta terveellistä.

Mistä tulee mieleen, että onko makuaisti jotain semmoista mitä voi kehittää? Treenata omat makumieltymyksensä puhtaasti syömällä. Eli mietin tässä sitä, onko makuaistini kehittynyt pitämään puurosta, koska olen syönyt sitä pidemmän aikaa.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Onneksi olkoon, olet aikuistunut! Sen lisäksi voi olla, että sulle on syötetty puuroa silloin kun sulle ei olisi maistunut, esim. liian pian heräämisen jälkeen tms.
Kikkelis kokkelis.
tuulenpuiska

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Keikaus kirjoitti:Onneksi olkoon, olet aikuistunut!
Härregud! Saiko kukaan rekkaria ylös?
nypari

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja nypari »

Totta munassa makuaistiaan voi kehittää ja se se vasta suotavaa onkin. Mulle iskä ja äippä syötti pienenä noin 10 eri ruokalajia ja ala-asteella olikin sitten useamman kerran viikossa itkun paikka. Ei vaan pystynyt syömään puolia ruoista.

Sittemmin olen oppinut mm. juomaan kahvia ja kaljaa, oikeastaan olen nykyään enää semmonen seminirso. Mutta pyrin oppimaan sietämään ja lopulta pitämään koko ajan uusia makuja, koska tiedän kokemuksestani sen olevan rikkaudekseni.
Mida

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja Mida »

Voi totuttaa, mutta vaivihkaa yleensä. Tokihan iän myötä makuaistimukset jo muuttuvat ja siksikin erilaiset ruuat alkavat maistua kun ikää tulee lisää.

Mutta siis kaveri joutui joskus sairautensa vuoksi täysin suolattomalle ruokavaliolle. Kun sitten vihdoin sai vuosien päästä taas syödä suolaa, oli se hänestä aivan kamalan vahvan makuista.

Mut en mä kyl viitti harjoittaa tuota makuaistitreenausta ku korkeintas vähärasvasempaan ja terveellisempään suuntaan. Läskit ei aina usko, että niiden makuaisti kyllä tottuu suolattomampaan ja vähärasvaisempaan ruokaan ajan kanssa eikä sitten enää ne läskistysruuat oikein maistukaan.
Geetzu

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Mida kirjoitti:Läskit ei aina usko, että niiden makuaisti kyllä tottuu suolattomampaan ja vähärasvaisempaan ruokaan ajan kanssa eikä sitten enää ne läskistysruuat oikein maistukaan.
Tuo on ihan totta. Pelkkä ajatus pikasafkapaikkojen ranskisten hajusta saa jo voimaan pahoin kun on mussuttanut terveellisempää ravintoa aikansa. Ja toki limppareissakin huomaa eron. Perus-cokis ei maistu enää yhtään hyvälle kun on tottunut light-versioon ja vichyihin. Sen sijaan suola... Vaikka kotona käytetään todella vähän suolaa (ehkä liiankin vähän?) niin ulkona ruokaillessa sitä sitten himoaa niitä suolaisimpia sapuskoja. Kroppa taitaa kyllä tietää milloin saa mitäkin liian vähän, nyt himottaa suolainen pyttipannu ja kyytipojaksi litra piimää. Uh. Päivän safkaproblema selvitetty.
killkill

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja killkill »

Voi ja pitääkin kehittää. Ennakkoluulottoman maistelukulttuurin oheen pari neuvoa, joita seuraamalla saat maistelusta enemmän irti ravintolassa:

- älä aloita ateriaa kermaisella cocktaililla. Martini tai daiquiri sopivat alkujuomaksi, whisky-Baileys tai Alexander EIVÄT
- viini ja kananmunat EIVÄT sovi yhteen
- jos aiot nauttia illan aikana hienoja cocktaileja, ota ne illan aluksi. Jo pienenkin alkoholimäärän jälkeen makuaisti turtuu. Kännissä on herttisen yhdentekevää mitä juot
- lopeta tupakointi
nypari

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja nypari »

Nyt ruokavaliosta puheen ollen on mainittava, että mun roppa huomaa liian niukan rasvansaannin heti, eikä mahassa ole hyvä olo esim. pelkän kaninruoan jälkeen. Sama juttu, kun vetää tunaa ja vaikkapa riisihemapamixiä. Varmasti monilla on kehon totuttua johonkin saman tyyppisiä oireita, mutta mulla juuri liian vähäinen rasva saa olon jotenkin levottomaksi, ei kylläiseksi.
tuulenpuiska

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

killkill kirjoitti: Kännissä on herttisen yhdentekevää mitä juot
Hehe ei ole. Lasoli ei siltikään ole suositeltavien listalla. [/nillitys]
Runkkis

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

tuulenpuiska kirjoitti:
killkill kirjoitti: Kännissä on herttisen yhdentekevää mitä juot
Hehe ei ole. Lasoli ei siltikään ole suositeltavien listalla. [/nillitys]
Mutta Hyvää tulta nassen läpi kannattaa kokeilla...

Terveisiä sissileiriltä...
Runkkis

Re: Makuaisti

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

killkill kirjoitti:Voi ja pitääkin kehittää. Ennakkoluulottoman maistelukulttuurin oheen pari neuvoa, joita seuraamalla saat maistelusta enemmän irti ravintolassa:

- älä aloita ateriaa kermaisella cocktaililla. Martini tai daiquiri sopivat alkujuomaksi, whisky-Baileys tai Alexander EIVÄT
Martinin väkevä alkoholi tosin saattaa turruttaa makuhermoja, joten joku väkevä viini voisi olla parempi vaihtoehto. Esim kuiva vermutti tai kuiva vaalea portviini. Shamppanjaa tai kuivaa cavaa ei kannatta myöskään unohtaa... Ja shamppanjaa voi juoda vaikka läpi koko aterian... hmmm...
Vastaa Viestiin