Raamatun "profetioista".

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Raamatun "profetioista".

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Petrin SYNTI -ketjussa vastinettani Petrin ristiriitojen poisselitysyrityksiin.
Toivon, että Petri lukee senkin vielä uudestaan ja kommentoi SINNE.

nyt
PROFETIOISTA.
Lyödäänpä Petriä Raamatulla päähän! Autuaampi on antaa kuin ottaa! :D

Minulla tässä profetia-asiassa ei myönnettäköön omaa aikaisempaa harrastusta, joten tämä vähemmän yksityiskohtaista.

Eka historiatieto kirjasta Smend: Vanhan Testamentin synty. Suosittelen!

Danielin kirja, jonka monet kristityt sanovat kuvaavan meidän aikanamme tulevaa lopun aikaa, oli kirjoitettu tapahtumien AIKANA. Tunnistettavissa Aleksanteri Suuri, Egyptin Ptolemaiokset ja Persian Kuninkaat. Tapahtunutta historiaa jo kirjoitusaikana. Paitsi loppuosa, varsinainen ennustus: Jakeet 40-45. Se ei enää pidä paikkaansa, Antiokhos IV kuoli Persiassa eikä suinkaan paluuretkellä Egyptiin tekemältään sotaretkeltä, jota ei edes tapahtunut.Kirja on ajoitettu jälkeen 167 ekr, Jerusalemin temppelin häpäisemisen ("Hävityksen kauhistus") jälkeen.

Minulla ei nyt mahdollisuutta tarkastaa tuota historiankulkua, mikä tällasen historioitsijaplantun pitäisi tehdä, mutta eihän tässä väitöskirjaa tehdä.
Loppu omaa kokoamaani ilman tarkkoja tutkimusviitteitä, sori.
----------

Johanneksen ilmestys on, paitsi kuin huumehörhön tekstiä, jota LUTHER piti vain puoiksi Raamatun arvoisena, myös KIRJOITUSAIKANSA tapahtumien allegoria. Pedon luku 666 saadaan sanoista "NERON CAESAR", kristittyjä vainonnut keisari Nero. Tätä tukee sekin, että monissa käsikirjoituksissa luku onkin 616, joka saadaan Nerosta ilman konsonanttipäätettä.
http://www.suol.fi/raamattunet/ilmes666.html
--------

Jeesusta koskevaksi profetiaksi väitetty
Jesaja 53,"Herran kärsivästä palvelijasta", http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.53.html on imperfektissä, ja ihannekuva Jumalan palvelijasta, kirjoitus jota Jeesuskin varmaan piti esikuvanaan. Uuden Testamentin kirjoittajat repivät teologiaansa totta kai myös vanhatestamentillista lähteistä, ja tuo Jesaja 53 on myönnän oikein sopiva Jeesukseen. Paitsi: Oliko UT:n Jeesus kaikkien hyljeksimä, josta kaikki käänsivät katseensa pois ja jota kukaan ei minään pitänyt? Mainitaanko UT.ssa Jeesuksen olleen sairas? Näkikös Jeesus SUKUNSA JATKUVAN? ("hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan"),
Saiko Jeesus "paikan suurten joukossa"? siis vain "joukossa"? Kuulostaa kovasti, että kirjoittaja puhuu Kristusta vähäisemmästä ihmisestä, joka ihmisten halveksunnan jälkeen pääsee suurten joukkoon.
------------------

Matteus 1 väittää profeetan ennustaneen Jeesuksen syntymän:

20 Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. 21 Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä."*

22 Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
23 -- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.


(muistaakseni sukubibliassani sanotaan tuossa "profeetta Jesajan kautta". Ei enää uudessa käännöksessä.)
Tuskin voi viitata muuhun kuin:

Jesaja 7.

13 Niin Jesaja sanoi:

"Kuule siis, sinä Daavidin kuningassuku! Eikö riitä, että te loputtomiin koettelette ihmisten kärsivällisyyttä, kun haluatte koetella vielä Jumalan, minun Jumalani, kärsivällisyyttä? 14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt* tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel*. 15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän. 16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi. 17 Herra lähettää sinulle ja kansallesi ja omalle suvullesi ajan, jollaista ei ole ennen koettu, ei sitten sen päivän, jolloin Efraim erosi Juudasta -- hän lähettää Assyrian kuninkaan.

Nettiraamatusta uuden käännöksen alaviite:
"Käännös "neitsyt" perustuu Septuagintaan. Hepreankielisen alkutekstin alma merkitsee 'nuori nainen'.Nimi Immanuel merkitsee 'meidän kanssamme on Jumala'."

Matteus siis käyttää virheellistä käännöstä!!
Alkuteksti ei selvästi puhu neitsyestä ja kuulostaakos tuo muutenkaan Jeesuksen elämältä, vai Jesajan ajan tapahtumilta? Maallikko tai ei-fundamentalistinen tutkija lukee terveellä järjellään, että profetian lapsi ensin syntyy, sitten niiden kahden kuninkaan maat autioutuvat, ennen kuin lapsi oppii hylkäämään pahan ja hyvän välillä..

Arvaan, että fundamentalisti osaa kääntää niin, että ne vihollisen maat autioituvat ensin, sitten satoja vuosia myöhemmin syntyy lapsi, Immanuel, joka on sama kuin Jeesus. Ja totta kai sen voi tulkita niinkin jos haluaa!

Mutta tarkoittiko tuo Jesajalle kaukaisessa tulevaisuudessa syntyvää Jeesusta:

Ja jos katsomme Jesajan SEURAAVAA lukua, siellä on:

"1 Herra sanoi minulle: "Ota iso sinettikivi ja kaiverra siihen selvin kirjainmerkein: 'Maher-Salal- Has-Bas.'"* 2 Minä kutsuin todistajiksi luotettavat miehet, pappi Urian ja Sakarjan, Jeberekjan pojan.

3 Ja minä lähestyin vaimoani, ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan. Herra sanoi minulle: "Anna hänelle nimeksi Maher-Salal-Has-Bas, 4 sillä ennen kuin tämä lapsi on oppinut sanomaan 'isä' ja 'äiti', viedään Damaskoksen aarteet ja Samarian ryöstösaalis Assyrian kuninkaan jalkojen juureen.


Viite: Enteellinen nimi merkitsee 'pakene, saalis, ryöstäjä lähenee'.
Ei sama kuin "immanuel", mutta muuten sopii tuohon "jeesusprofetiaan": NEITSYT ei ollut kyseessä siinäkään, sai olla vaimo, analoginen vastaavuus "ennen kuin oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän" ja "ennen kuin on oppinut sanomaan isä ja äiti" välillä, historiallnen vastaavuus kahden kuninkaan maiden autioitumisen ja Assyria-uhkauksen sekä Damaskoksen ja Samarian saaliin joutumisella Assyrian kuninkaan jalkojen juureen välillä.

"Immanuel" .nimi tulee taas pian eteen:

8 Juudankin se saavuttaa, kuohuen se tulvii yli,
kohoaa kaulaan saakka.
Se levittää siipensä äärestä ääreen
yli sinun maasi, Immanuel*.


Jesaja 9 ilmeisesti saman teeman jatkoa ja sitäkin Jeesusprofetiana sittemmin käytetty:

5 Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hän kantaa valtaa harteillaan,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
6 Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus.


Vilisee LISÄÄ nimiä tuolle Messiaslapselle. Ekan ennustuksen "Immanuel", Jumala kanssamme, ehkä sitten vain yksi näistä symbolisista kunnianimistä. Eikä "rauha Daavidin valtaistuimella" ainakaan konkreettisesti toteutunut Jeesuksessa, päinvastoin koko Israelille kävi huonosti roomalaismiehityksessä hetikohta Jeesuksen jälkeen. Daavidin valtaistuin eli kuninkuuden rippeetkin ja valtakunta katosivat silloin, eikä nyky-israelillakaan ole kuningasta.

Ennen, jälkeen ja näiden "Jeesusennustusten" SEASSA Jesajan ajan omaa historiaa. Ei vaikuta Jeesukselta, ei. Teennäistä keksimistä että Jesaja Jeesuksesta puhuisi.

-------------

Kertaus Jeesuksen TOTEUTUMATTOMISTA ennusteista "Ihmisen Pojan paluusta". poistaen sen, minkä Petri väitti toteutuneen Ilmestysvuorelle:
(Petri aina luulee, että yhden esimerkin selittämällä muista voi vaieta)

Matt. 24:3-35 "Ja kun hän istui Õljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki? ... Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus .. aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta .. ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat."

Lukijaa muistutetaan, että Jeesuksen aikainen sukupolvi katosi noin 1900 vuotta sitten.

Mark. 13:30 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat."

Luuk. 21:32 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu."

Ajoittain arvellaan Jeesuksen tarkoittaneen 'sukupolvella' jotakin ihmissukupolvea väljempää käsitettä. Tämä selitys ei silti ole yhteensopiva Jeesuksen ja profeettojen lausuntojen kanssa --

Matt. 10:23 -- Jeesus tietää valistaa, että opetuslapset eivät ehdi edes käydä Israelin kaupunkeja loppuun, ennen kuin maailmanloppu tapahtuu.
Matt. 10:23 "Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee."

Mark. 14:61-62 -- Jeesus uhittelee papille, että myös tämä tulee näkemään Jeesuksen toisen tulon vielä elinaikanaan.
Mark. 14:62 "Jeesus sanoi: Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä." (Gattacan huomautus: tuo toki voidaan selittää koko ihmiskuntaa koskevaksi, ei sukupolvirajoitusta)

-----------
Ja ARKEOLOGIAA:
http://members.tripod.com/nckersh/Infidel/id119.htm

Sivun alku:

"Deconstructing the walls of Jericho

by Ze'ev Herzog

Following 70 years of intensive excavations in the Land of Israel, archaeologists have found out: The patriarchs' acts are legendary, the Israelites did not sojourn in Egypt or make an exodus, they did not conquer the land. Neither is there any mention of the empire of David and Solomon, nor of the source of belief in the God of Israel. These facts have been known for years, but Israel is a stubborn people and nobody wants to hear about it"