Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

(paloittelin viime yönä kirjoittamiani.. täytyyhän ne julkaista :D)

Tähän vois huvikseen kaikki haluavat laittaa Petrin näkyville, mikä Petrin tyyppisessä kristillisyydessä teidän mielestä mättää. Vastakäännytystoimintaa :D

Vaikka jotkut olisivat kristittyjäkin, tuskin moni on tuontyypin fundamentalisti kuin Petri. Minäkin jollain lailla uskon Jumalaan, mutten Petrin Jumalaan ja mailmankuvaan.

Aloitan, puhuttelu Petrille:
------------

Tiedätkös Petri, fundamentalistikristityt ja muut hihhulit saavat minut välillä PELKÄÄMÄÄN että maailma ja Jumala olisi sellainen kuin sanotte.

Siitähän seuraisi:
- minun olisi jollain lailla suljettava silmät siltä valtavalta tieteellisen tiedon määrältä, jota on kertynyt ja kertyy lisää. Esim. äsken luin Saturnuksen renkaiden ajoituksesta, ja kas, nehän voidaan osoittaa syntyneen kauan ennen Raamatullista Luomista. Miten suljen silmäni järkevältä tutkimukselta järkevin perustein? Laajemmin koko tähtitiede, paleontologia, biologia pitäisi jotenkin sulkea mielestä pois, ja käyttää Raamatun suppeita ja epämääräisiä luonnontieteen mainintoja mittapuuna. Pitäisi luopua siitä ilosta ja kunniasta, että olen verisukulainen eläinten kanssa :D

-moraalis-eettisesti:
Minun pitäisi hyväksyä, että koko maailmankaikkeuden luoja ja valtias on yhden muinaiskansan kertomuksissa kuvattu Jahve, joka vaati palvojiltaan pikkumaisia uhrimenoja, reseptien mukaan valmistetua lihaa ja rituaalista irtolehmänkoiven heilutusta :D (ihan totta).

..ja jolle uhrattiin ihmisiäkin.. olet ehkä eri mieltä, mutta Raamatussa moni mies "annettiin Herralle" kukkulalla paaluun ripustettuna ja Jumala leppyi... ja mikäs se osa sotavangeista oli, jotka suoraan "annettiin Herralle" "yhteysveroksi" kun kaikki kastit ja papitkin olivat jo osansa orjista saaneet..

..vaikka ihmisiä ei olisi uhrattukaan, samainen Jahve käski ryöstämään ja hävittämään kaupunkeja, orjuuttamaan kansoja sekä tappamaan tuhansia naisia ja lapsia, pikkuvauvoja myöten sekä raiskaamaan neitsyeitä..

Tuotako Jumalaa rakastaisin ja kunnioittaisin? Miksi?
"Synnin" määritelmä kai on Jumalasta erossa olo.. jos Jumala on tuollainen, kyllä kiitos pysyn erossa

Ja sekö tuon Jumalan "hyväksi" lopulta tekisi, että hän poikansa Jeesuksen uhrikuoleman kautta armahtaa ihmiset? Tuo julma massamurhaaja, uhrilihan reseptisanelija ja lehmänkoivenheilutusfani "armahtaa" minutkin? Juku. Kun muuten on minuakin pahempi olento, ja tuo pelastuskin sinun Petri mukaan ei suinkaan tule kaikille Jeesuksen tarjoamaan pelastukseen uskoville, vaan niille jotka noudattavat "oikeaa evankeliumia". Ei hyvyydestä tietoakaan tuossa maailmanselityksessä.

Helvettiin jäisivät siis kaikki eri kristinuskon tulkinnassa kasvaneet kuin sinä Petri, ja kaikki ne jotka ei-kristittyinä eivät ole kristinuskosta tai ainakaan sinun Petri "oikeaoppisesta" kristinuskosta kuulleetkaan.

Jos sukulaiseni ja ystäväni joutuvat Helvettiin, ja tiedän, ettei heitä tuohon käännytetä, jos jo kuollut serkkuni ja tätini ovat Helvetissä, niin miksi iloitsisin että itse livahdan taivaaseen? Eikö paikkani olisi läheisteni lohduttajana Helvetissä eikä tuon pahan Jahven mielistelijänä Taivaassa?

Sinun oppisi hyväksyminen, vaikka se jollain kummalla tavalla totta olisikin, merkitsisi minulle samaa kuin sinulle tämä:
Sinulle paljastuisi että Saatana voittaa sittenkin ja kristityt joutuvat Helvettiin. Silloinko heittäytyisit polvillesi ja hoilaisit: "Rakastan sinua Saatana! Ota minut! Hallelujah! Saaatanaaaa!" :D

No ehkä niin tekisitkin. Tuolla persoonallisuudella ehkä haluat aina olla vahvemman henkiolennon puolella ja olethan yhdeksi motiiviksesi uskoosi sanonut että muuten joutuisit itse Helvettiin.
-----------------
Onneksi voin ottaa tieteen, ja historiassa muutkin lähteet kuin Raamatun vakavasti eikä ole perustetta uskoa Raamatun erikoisasemaan Jumalan Sanana.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Gattaca kirjoitti:Tähän vois huvikseen kaikki haluavat laittaa Petrin näkyville, mikä Petrin tyyppisessä kristillisyydessä teidän mielestä mättää. Vastakäännytystoimintaa :D
Nimenomaan tuo käännytystoiminta mättää.

Jokainen uskokoon kuten haluaa. Käännytystoiminta saa minut vain ärsyyntymään. Uskon pitäisi olla henkilökohtainen asia, ihmisen ja hänen jumalansa (tai mikä korkeampi voima nyt sitten onkaan) välinen asia.

PetriFB uskoo olevansa oikeassa, oli se sitten muiden mielestä miten naurettavaa tai harhaoppista hyvänsä. Annettakoon hänelle oikeus siihen. Mutta ei tarvitse tulla sanomaan muille, että he ovat väärässä. Tämän pitäisi koskea kaikkia, ei vain Petriä.

Uskonto. Eikös se jo nimensä mukaan ole uskon asia? Uskon, ei faktan.
Ei siinä taida olla oikeaa ja väärää tapaa uskoa. Jokaisella lienee oma henkilökohtainen suhde ja lähestymistapa jumaluuksiin ja uskontoihin.

Siksi; Älä tyrkytä tapojasi!!!
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
slam

Re: Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viesti Kirjoittaja slam »

LillyMunster kirjoitti:
Siksi; Älä tyrkytä tapojasi!!!
Ihmisellä itsellään on luontaisesti näkemys ympäristöstään, ja sen esittäminen on ihmiselle tärkeää...
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

slam kirjoitti:
LillyMunster kirjoitti:Siksi; Älä tyrkytä tapojasi!!!
Ihmisellä itsellään on luontaisesti näkemys ympäristöstään, ja sen esittäminen on ihmiselle tärkeää...
Tietenkin. Kyllähän minäkin kuulutan täällä näkemyksiäni, jotka varmasti eivät sovi kaikille.
Tarkoitin tapojen tyrkyttämisellä sitä, että tuomitaan toisen tavat ja tuputetaan omia, "parempia" tilalle.
Sanotaan, että toinen on väärässä jossakin asiassa, josta ei välttämättä edes ole olemassa yhtä ainoaa ja oikeaa totuutta.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Hmmm... teillä tuntuu olevan enemmän tuollainen sosiaalinen ja ihmissuhde-näkökulma.

Minulle tämä ei ole person-to-person juttu, enkä koe minkään opin tuputusta (toimintana) vastenmielisenä. Kumma kun tuo teillä pääperusteena. Eikä painopiste minulla myöskään ole, niinkuin moni luulisi, että haluan musertaa toisella lailla ajattelevia. Eikä kyse siitä, että täytyykö just mun olla oikeassa ja toisen väärässä.

Vaan kyse minulle on siitä, millainen MAAILMA on.
Jotenkin osaatte noin vain sivuuttaa Petrinkin jutut että "tuo on vain tuota"? Minä en osaa, minun täytyy perustella itselleni ja Petrillekin (turhaa) minkä takia maailma EI ole tuollainen millaiseksi Petri sen kuvaa. Ja mikä olis minulle inhottava maailma.

Petrin jutut on niin kehäpäätelmiä, selitys kaikkeen, että kyllä maailma teoriassa VOISI olla tuollainen.

Ja Petrin opin mukaanhan ihminen nimenomaan EI saa tulla autuaaksi omalla uskollaan, vaan pitää uskoa kuten Petri.

Että siinäpä mulla hommaa riittäisi, jos joka ainoan minulle vastenmielisen maailmanselityksen joutuisin näin työstämään! :D Mutta ei joo kyse ole henkilöistä ja omasta oikeassaolosta, vaan siitä onko maailma sellainen tai tällainen. Monetkin vaihtoehtoiset maailmankuvat vielä sulatan, Petrin menee yli.

Sama moniin muihinkin juttuihini täällä. En tietenkään katso omaavani ainoaa totuutta, mutta minusta tuntuu, että omat asenteeni HUKKUVAT kokonaan muiden ihmisten ajattelutapojen alle. Miten minun maailmani säilyisi, jo se ei ole kenenkään muun livenä/netissä tapaamani maailma? Ja niillä muilla on myös oma, usein yleisesti hyväksytty asenne, josta vaikuttavat olevan kovin varmoja. Jos he ovat varmoja, miten olisi TILAA minun olla varma? Olen liian NAHATON, mutten tiedä miten olla muutakaan.

Varsinkin vaikeaa tapauksissa joisssa asioista on konsensus (vaikka ne kenkäjutut! :D) tai joissa joku heebo väittää että itse Jumala on hänen juttujensa takana.

(Katson vasta huomenna, mitä Petri on vastaillut toiseen ketjuun)
Viimeksi muokannut Gattaca, 16.01.2006 2:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

No olenhan minä sitä mieltä, että suurin osa mitä PetriFB tännekin palstalle suoltaa on pelkkää sontaa. Niin kuin minunkin postaukseni ovat varmaan lähes kaikkien mielestä :D

Hän on minun mielestäni väärässä monessakin kohtaa, ja aika lailla varmaan on itsesuggestiolla peittänyt päästään ja mielestään oppiensa aukkokohdat, mutta se on hänen tapansa. Olkoot harhainen ja uskokoot mihin lystää. Ainoa asia joka siis todella nyppii, on se, että ilmeisesti hänen mielestään todellakin kaikkien pitäisi uskoa samoin.

Kun ei ketään muuta voi kuitenkaan pelastaa. Itsestä se lähtee. Se on vähän kuin alkoholismi; voit käskeä alkoholistia lopettamaan, ohjata terapiaan ja hoitoon, mutta ei hän lopeta ryyppäämistä sen takia. Ryyppäämisenkin lopettaminen on omasta aloitteesta kiinni. En minä ota jeesusta elämääni vain siksi, että joku käskee. Kyllä ne jumalat on itse löydettävä.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
slam

Re: Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viesti Kirjoittaja slam »

Ei jauheta näitä samoja kuluneita fraaseja. ;9

-ihminen vain sattuu purkamaan tietynmäärän ajatuksia ulos aivoistaan päivän aikana.

-Uskonto perustuu Raamatunkin mukaan kuulemiseen ja kuulemansa ymmärtämiseen.

-Ennen eläneiden sanat ovat siunaus sekä kirous samanaikaisesti. Ne sitovat liikaa todellisuuden kuvaa.
Leilah

Re: Miksi et ole "oikeaoppinen" kristitty?

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Uskonnolliset pohdiskeluni keskittyvät tällä hetkellä kahteen pääkohtaan.

1. Helvetti. Onko todella olemassa paikka, jossa ihmisiä kidutetaan ja pidetään huonosti IKUISESTI, rangaistuksena elämän aikana tehdyistä synneistä? Kaikki meistä ovat jollakin tasolla pahoja, se on mielestäni ihmisen perusominaisuus. Tavallaan on luonnollista olla itsekäs, ahne, huorata jne. Monille ihmisille jo elämä on yhtä helvettiä sairauden tai jonkin muun syyn takia, kehitysmaiden kurjista nyt puhumattakaan. Tuntuu kohtuuttomalle, että tällainen ihminen vielä laitettaisiin helvettiin maksamaan synneistään. Minulle ainakin riittää ihan tämä yksi elämä, en haluaisi missään nimessä syntyä uudelleen enkä välttämättä halua taivaaseenkaan. Tämä elämä saa riittää ja olla tarpeeksi. Kiitos kuitenkin siitä.

2. Jeesus. Jumala laittoi ainoan poikansa maan päälle sovittamaan meidän syntimme. Minkälainen rakastava isä laittaa ainoan lapsensa KUOLEMAAN joidenkin syntisten ihmispaskojen takia? Omituinen isä. Tätä minä en voi äitinä käsittää. Miksi Jumala teki niin? Eikö Hän rakasta Jeesusta yhtään? Eikö Jumalaa huolettanut Jeesuksen kohtalo yhtään?

En tiedä miten nämä liittyvät Petriin. Ei varmaan mitenkään. Kun olen saanut nämä pohdiskelut päätökseen, siirryn vanhan testamentin Jahveen. Enpä usko, että hän olisi laittanut Jeesusta maan päälle, ei ainakaan ilmaiseksi.
Vastaa Viestiin