KeppanaKeskiviikko

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Voi perse. Pää on kämppiä ja remontteja ja lainoja ja vastikkeita ja särkyä ja kysymyksiä ilman oikeita vastauksia täynnä. Todella hyvää yötä mulle siis!

Tarvis halaajan kierroksia laskemaan. Tai sit ihan vaan kunnon tälli takaraivoon.
Runkkis

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Huomenna on täysin vapaa päivä. Ei mitään duuniin liittyviä juttuja tiedossa..
mitenköhän sitä juhlistaisi?
Runkkis

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

irmelianneli kirjoitti:Voi perse. Pää on kämppiä ja remontteja ja lainoja ja vastikkeita ja särkyä ja kysymyksiä ilman oikeita vastauksia täynnä. Todella hyvää yötä mulle siis!

Tarvis halaajan kierroksia laskemaan. Tai sit ihan vaan kunnon tälli takaraivoon.
*halaa*
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Runkkis kirjoitti:
irmelianneli kirjoitti:Voi perse. Pää on kämppiä ja remontteja ja lainoja ja vastikkeita ja särkyä ja kysymyksiä ilman oikeita vastauksia täynnä. Todella hyvää yötä mulle siis!

Tarvis halaajan kierroksia laskemaan. Tai sit ihan vaan kunnon tälli takaraivoon.
*halaa*
Kiitos. Ehkä tuo on kuitenki parempi ku se tälli.. :wink:
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Georgina »

[quote="irmelianneli"][/quote]
Oisit tullu meseen... oisin justkannu sulle :)
Nyt kyllä pitää jo nukkumaan.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
hebuli

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja hebuli »

nypari kirjoitti:Hitto tää Kity on nykyään kuiva paikka. Eip muuta....
Viittasit selvästikin minun hieman vähentyneeseen kirjoitusaktiivisuuteeni viime aikoina. Anteeksi etten ole kirjoitellut entiseen tahtiin, yritän petrata. Jos tuon Manalankin saisi vielä tänne takaisin.

Perkele nukahdin sohvalle joskus seitsemän aikoihin, heräsin yhdeltätoista. Ihan ok päikkäri, taidan vielä pikkaisen valmistella huomisia töitä ennen nukkumaanmenoa.
Dumari

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Keppanaa menee, keskiviikon kunniaksi.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Takas töistä ja Kityä läpikahlaamaan... Huoh. Nyt on muuten paljon parempi olo kuin päivällä tai viime päivinä noin yleensäkin.

Nimimerkillä Kyllä se paska vielä siihen ilmastointilaitteeseen osuu
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
nypari

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja nypari »

hebuli kirjoitti:
nypari kirjoitti:Hitto tää Kity on nykyään kuiva paikka. Eip muuta....
Viittasit selvästikin minun hieman vähentyneeseen kirjoitusaktiivisuuteeni viime aikoina. Anteeksi etten ole kirjoitellut entiseen tahtiin, yritän petrata. Jos tuon Manalankin saisi vielä tänne takaisin.
Sinuunkin. Vittu kun lähes kaíkki, joilla olisi muutakin sanottavaa kuin jotain kuivaa asiatekstiä tai pussnussauttelua ovat hiljentäneet tahtiaan. Puhun nyt viihdearvosta en ihmisarvosta.
Aito_Johanna

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

urpiainen kirjoitti:
Edith kirjoitti:Täytin toiveesi.
Hyvä haltijattareni! Ja sitten menin toivomaan vain tuollaista. Elämä on hukattuja tilaisuuksia.
Ihan pakko sanoa tämä: haltiatar ilman j:tä.

Korjasin juuri kaksi minuuttia sitten ainetta, jossa oli sama virhe. It's magic! Telepatiaa! Merkki korkeammilta voimilta!
Turbohaltija

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Aito_Johanna kirjoitti:

Ihan pakko sanoa tämä: haltiatar ilman j:tä.

Korjasin juuri kaksi minuuttia sitten ainetta, jossa oli sama virhe. It's magic! Telepatiaa! Merkki korkeammilta voimilta!
Outoa. Eikö kuitenkin miespuolinen lajin edustaja ole nimenomaan ´haltija`? (Toivon näin, koska muuten joudun eksistenssikriisiin.) Osaatko selittää kielitieteellisesti, miksi ´j` putoaa naaraan nimityksestä? :shock:

Edit: Entä nämä:

- runkkaaja, runkkaajatar?
- opettaja, opettajatar?
- sikailija, sikailijatar?

J-kirjain ei putoa??? :?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja aasi »

Turbohaltija kirjoitti: Outoa. Eikö kuitenkin miespuolinen lajin edustaja ole nimenomaan ´haltija`? (Toivon näin, koska muuten joudun eksistenssikriisiin.) Osaatko selittää kielitieteellisesti, miksi ´j` putoaa naaraan nimityksestä? :shock:
Minä olen aina ollut siinä käsityksessä että haltija on väärin kirjoitettu haltia, oikeasti vain lyhenne hallussapitäjästä, eikä missään varsinaisessa fantasiaeepoksessa semmoista muotoa käytettäisi.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Aito_Johanna kirjoitti:Ihan pakko sanoa tämä: haltiatar ilman j:tä.
Voi miten kiusallista! Minä olin sentään 12-vuotiaana aikamoinen Taru sormusten herrasta -puristi ja olisin tuolloin pitänyt tällaista virhettä äärimmäisen moukkamaisena. Ja nyt teen sen itse. Onneksi ylipidon oikeakielisyysosasto on tiukkana! Teimme oikena valinnan äänestäessämme AJ:n modeksi.

No, syytän tosiaan Turbohaltijaa hämäämisestäni esimerkillään:
Turbohaltia kirjoitti:Eikö kuitenkin miespuolinen lajin edustaja ole nimenomaan ´haltija`? (Toivon näin, koska muuten joudun eksistenssikriisiin.)
Epäilen, että eksistenssikriisi on edessä. Mutta hämmennän kuitenkin soppaa toteamalla, että Wikipedia, tuo internetajan erehtymätön kollektiivipaavi, sanoo näin (älkäämme kuitenkaan unohtako, että palstan virallisen kannan määrittää - bannaamisen uhalla - AJ):
Wikipedia kirjoitti:Haltia vai haltija
Haltia ja haltija ovat saman sanan vakiintuneita kirjoitusmuotoja. Kielitoimisto on pitkään suositellut kirjoitusmuotoa "haltija", jota myös kansanperinteen tutkimus nykyisin käyttää. Samalla myös vanhahtavampi muoto "haltia" on säilynyt käytössä paljolti siitä syystä, että se esiintyy J. R. R. Tolkienin romaanin Taru sormusten herrasta suomennoksessa. Muussakin suomennetussa fantasiakirjallisuudessa puhutaan usein haltioista. Kyseessä on tavallisesti käännös englannin sanalle elf. J-kirjaimetonta kirjoitusmuotoa on käyttänyt myös Aale Tynni Edda-suomennoksessaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Elukka

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Wikipedia kirjoitti:Haltia vai haltija
Haltia ja haltija ovat saman sanan vakiintuneita kirjoitusmuotoja. Kielitoimisto on pitkään suositellut kirjoitusmuotoa "haltija", jota myös kansanperinteen tutkimus nykyisin käyttää. Samalla myös vanhahtavampi muoto "haltia" on säilynyt käytössä paljolti siitä syystä, että se esiintyy J. R. R. Tolkienin romaanin Taru sormusten herrasta suomennoksessa. Muussakin suomennetussa fantasiakirjallisuudessa puhutaan usein haltioista. Kyseessä on tavallisesti käännös englannin sanalle elf. J-kirjaimetonta kirjoitusmuotoa on käyttänyt myös Aale Tynni Edda-suomennoksessaan.
Voi pyhä ambivalenssi Batman! :doh: Koeta tässä nyt sitten pitää oma kielipää puhtaana kun tollai hämmennetään. :?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Elukka kirjoitti:Voi pyhä ambivalenssi Batman! :doh: Koeta tässä nyt sitten pitää oma kielipää puhtaana kun tollai hämmennetään. :?
Juu, ja lisätään vielä, että Terho Itkonen sanoo:

haltija
1. omistaja, hallussapitäjä (esim. huoneiston tai tilin)
2. (väistyvä kirjoitusasu haltia) luonnossa tai rakennuksessa vaikuttava ylilunnollinen olento, henki: metsän, myllyn h.
- haltijatar naispuolinen haltija

Nopean googletuksen perusteella voisi kai sanoa, että fantasiaharrastajien keskuudessa mielipide on kutakuinkin se, että j-muotoja käytetään kansanperinteen haltijoista ja haltijattarista sekä yleisnimenä yleiskielessä, kun taas haltia ja haltiatar nimeävät Tolkienin keksimän lajin, jonka jäljittelijätkin sitten ovat omaksuneet genreen kuuluvissa fantasiaromaaneissa ja niiden suomennoksissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Turbohaltija

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Niin mutta Pyynö-jäniksen seikkailuissa, jotka ovat olleet minulle ehtymätön ilon ja viisauden lähde, käytetään nimenomaan j-kirjaimella varustettua muotoa! Lukekaa itse:

http://pyyno.temppeli.org/paha/paha5.html

Minä uskon Pyynöön!!!11! :paavi:
Elukka

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Turbohaltija kirjoitti:Niin mutta Pyynö-jäniksen seikkailuissa, jotka ovat olleet minulle ehtymätön ilon ja viisauden lähde, käytetään nimenomaan j-kirjaimella varustettua muotoa! Lukekaa itse:

http://pyyno.temppeli.org/paha/paha5.html

Minä uskon Pyynöön!!!11! :paavi:
Syystäkin :D
Kyllä mun mielestä toi "Profetia" on Pyynön seikkailuista parhain. :lol:
Turbohaltija

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Elukka kirjoitti:
Syystäkin :D
Kyllä mun mielestä toi "Profetia" on Pyynön seikkailuista parhain. :lol:
Eipä suotta! Itse tykkään tästä tosi paljon:

http://pyyno.temppeli.org/hevoset/index.html
Elukka

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Turbohaltija kirjoitti:
Elukka kirjoitti:
Syystäkin :D
Kyllä mun mielestä toi "Profetia" on Pyynön seikkailuista parhain. :lol:
Eipä suotta! Itse tykkään tästä tosi paljon:

http://pyyno.temppeli.org/hevoset/index.html
Juu, toi on parhaimmistoa kans. Allekirjoittaneeseen vetoaa myös "Huumeet ovat pahasta", tuo karun realistinen tositarina nuoresta huumeidenkäyttäjästä. Laittoman päihdekaupan toista puolta kuvaava dokumentaari Pyynö ja härpättikone on sekin kiistattoman ansiokas.
Aito_Johanna

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

urpiainen kirjoitti: Juu, ja lisätään vielä, että Terho Itkonen sanoo:

haltija
1. omistaja, hallussapitäjä (esim. huoneiston tai tilin)
2. (väistyvä kirjoitusasu haltia) luonnossa tai rakennuksessa vaikuttava ylilunnollinen olento, henki: metsän, myllyn h.
- haltijatar naispuolinen haltija
Minä katsoin Suomen kielen perussanakirjasta, ja voi ihme, siinäkin hyväksytän haltija-muoto - eikä edes mainita haltiaa!
Minun kouluaikanani ihan varmasti opetettiin, että satuolento on haltia, jotain hallitseva ihminen haltija. Mutta se on sitten menneen maailman neuvoja. Kylläpä ajat muuttuvat.
nokkaelain

Re: KeppanaKeskiviikko

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Oli jäänyt tämä huomaamatta ja nyt kun aiheeseen viitattiin... on vähän pettynyt olo, kun ilman muuta oletin, että "Turbohaltija" on sarjakuvassa tahallaan väärin kirjoitettu. "Haltija" on sellaisenaan muussa käytössä arkipäiväisempi. Pitäkää tunkkinne.

Edit: jahas, täm olikin jokin viikonpäiväketju. Ihmettelin itse, miksi sellainen tuolla keikkuu.
Vastaa Viestiin