Tänän on hätänumeropäivä

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Sannu

Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Jonka kunniaksi voisimme kertoa hätänumeroon soittokokemuksiamme... :shock:

Mulla on sellainen huomio, että kun olen joskus sinne joutunut soittamaan kaikki toimii kuin hidastetussa kuvassa. Mutta ehkä se johtuu siitä kun on ollut hätääntynyt ja jokainen sekunti tuntuu minuutilta.
Exsat

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Samankaltaisia kokemuksia kuin Sannulla. Varsinkin poliisille soittaessa se vastaajaviesti "kaikki linjat ovat varattuja.." on kohtuullisen masentava.

Lahdessa oli hassua soittaa keskustasta poliiseille, kun zoomailivat niillä valvontakameroillaan, että tuoko punatakkinen tuossa keltatakkisen vieressä. 8) Parin vuoden ajan soittelin poliisille/hätäkeskukseen lähes kuukausittain silloisen (vapaaehtois-)työn puitteissa, sikäli tuttua hommaa.

Nykyäänkin on jäänyt sellainen soittoherkkyys päälle, esim. viime kesänä soittelin pariinkin otteeseen poliisille mm. vaaralliseen paikkaan (ajoväylälle) sammuneesta juoposta ja kummalliseen asentoon sammuneesta (?) tyypistä, jonka kuntoa en yksin myöhään illalla uskaltanut lähteä tutkimaan.
ElanorRaven

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

En ole kovinkaan montaa kertaa soittanut hätänumeroon. Kerran aamuyöstä, kun kadulla makasi joku mies, joka ei tuntunut olevan kovin heikossa hapessa. En oikein saanut siihen mitään tolkkua, vaikka yritin töniä ja puhua sille. En voinut jättää siihenkään makaamaan.

Toisen kerran tuossa jokin aika sitten jouduin soittamaan, kun katselin ikkunasta ulos ja pellon toisella puolella näkyi tulessa oleva omakotitalo. Soitin, ja toisesta päästä kuului "Olette jonossa. Olkaa hyvä ja odottakaa hetki." :shock: Ei kyllä kovinkaan kauaa tarvinnut onneksi jonottaa.
ElanorRaven

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Exsat kirjoitti:Nykyäänkin on jäänyt sellainen soittoherkkyys päälle, esim. viime kesänä soittelin pariinkin otteeseen poliisille mm. vaaralliseen paikkaan (ajoväylälle) sammuneesta juoposta ja kummalliseen asentoon sammuneesta (?) tyypistä, jonka kuntoa en yksin myöhään illalla uskaltanut lähteä tutkimaan.
Kyllä minäkin olen ottanut tavaksi soittaa noista sammuneistakin tapauksista, ihan vaan sen takia, jos jotain kuitenkin kävisi. Parempi varmuuden vuoksi. Kerran soitin, kun paikallisen tavaratalon parkkipaikalla, bussipysäkkikatoksessa, istui joku juoppo, joka kovaan ääneen huusi "Auttakaa joku, saatana! Mä JÄÄDYN tähän!" Ikuisesti jäänyt mieleen se ääni, jolla se huusi, ja se, että ketään muuta ei tuntunut kiinnostavan paskan vertaa, ihmiset vaan ravasivat ostoskassit kädessä autoilleen ja sulkivat tuon miesparan kokonaan ulkopuolelle.
Sannu

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Varmaan Kalliossa asuessani tuo kynnys soittaa hätänumeroon laski, kun kaduilla ja porttikongeissa makasi lähes päivittäin joku viinasta tai sitten huumeista ylinnostuksen napannut.

Jäätkö auttaman jos joku makaa toreissan tiellä? Vastaat tietenkin että totta helvetissä, mutta harmillisen usein esim. Helsingissä, moni kulke vain ohi....
ElanorRaven

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Sannu kirjoitti:Jäätkö auttaman jos joku makaa toreissan tiellä? Vastaat tietenkin että totta helvetissä, mutta harmillisen usein esim. Helsingissä, moni kulke vain ohi....
Omatuntoni ei hyväksy sitä, että kävelee vaan ohi. Harvemmin jään paikalle, mutta se soitto poliisille tms. ei ole kovinkaan iso vaiva.
tonttu

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja tonttu »

En muuten ole koskaan joutunut soittamaan hätänumeroon. Enkä muista että poliisillekaan. Olenkohan ainut. :shock:
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Nuorna tyttönä soitin hätänumeroon, kun meidän telkkari syttyi palamaan. Mitään en muista koko puhelusta. Hieman vanhempana neitona soitin poliisille, kun nuoret kortittomat pojat ajoivat meidän pihassa ollutta autoa päin. Pari vuotta sitten nainen putosi Kontulan metroaseman liukuportaat alas ja löi päänsä pahannäköisesti ja sai kunnon vekin jalkaansa, silloinkin soittelin ambulanssia paikalle.

Nyt kun alkaa muistelemaan, niin useamman kerran on tullut soiteltua poliisille kuin hätänumeroon. Nythän numero taitaa ollakin sama 112 molempiin. Vai onko? Ainakin hätäkeskukset ovat yhtä Helsingissä poliisilla ja pelastuspuolella.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Nyt tulee kyllä näppäiltyä jo väärä numero jos päivän mukaan näppäilee mutta kerronpa kuitenkin.

Sen kerran kun olen kaverille joutunut hätänumerosta piipaa auton tilaamaan kun itse meni ja kännipäissään kaatui portaissa repien nenänsä lähestulkoon irti naamavärkistään niin saimme me avun soittaneet kamalat syytteet ja torut päällemme tyyliin: "Oliko se nyt sitten ihan pakko kaveri tähän kuntoon hakata??" Pikkusen meitä kettuunnutti kun tosiaankaan ei kaveriin ollut kukaan koskenutkaan vaan ihan itse itsensä teloi. Vielä olivat matkalla sairaalaan kuulemma tuota kaveria kovistelleet ja kuulustelleet, että kerro nyt kuka /ketkä sut sai tuohon kuntoon hakattua, ei sun tartte pelätä, kerro vaan!! Hmph :x
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
nojoojust

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

Yksi tapaus tulee erityisesti mieleen, kun meillä puolitoista vuotta sitten oli käynyt varkaita. Kyseinen känniääliö oli edelleen lähellä pihaamme, joten soitin poliisit paikalle. Poliisien saapuminen kesti _kaksi_tuntia_, joten ihme oli ettei heppuli kerennyt karata paikalta liian kauas. (Onneksi oli niin kännissä ja ilman puhelinta, että onnistuin "auttamalla" heppulia ja soittamalla rikostoverille neuvoa hakijat harhaan.) Jossain vaiheessa soitin uudestaan poliisille, kun ketään ei ollut tulossa paikalle, vastannut henkilö totesi: "En mä voi partioksi muuttua, niillä on muutakin hommaa." Minun "auttamisestani" huolimatta kyyti ehti paikalle ja konnat karkasivat, mutta onneksi poliisi oli ajanut heitä vastaan ja siten saanut heidät kiinni.

Aikoinaan olin töissä numerotiedustelussa, ja silloin nämä uudet hätänumerot olivat sen verran tuoreita, että numeroon 118 tuli todella paljon 112-puheluita. Ohjeistus oli, että 112-numeroon ei saanut yhdistää, koska se sotki soittajan numeron jäljittämisen heidän osaltaan. Oli kyllä todella mukavaa onnettomuuspaikalta, tulipalosta tai väkivallan uhrina soittaneille sanoa, että näpytteles nyt vain itse se oikea numero, emme yhdistä. Kaverille yksi ahdistunut sanoi: "Koska et yhdistä, tapan itseni." Sen jälkeen luuri korvaan, joten meni ainakin se päivä pilalle.
1108

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Olen soittanut hätänumeroon kolme kertaa:

-Satuin paikalle missä jalankulkija jäi auton alle
-Ex-muija vetäs unilääkkeitä liikaa
-Meinasin vuotaa kuiviin veljeni takapihalla, eli kun ajoin paskaksi jalkani. Veli meni paniikkiin ja ei osannut toimia niin soitin itse ambulanssin.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Tänävuonna en muista soitelleeni hätänumeroon. Viimevuonna useamman kerran kuukauessa. Lähinnä töitten puolesta.

Koskaan en ole paloautoa minnekään soitellut, ei oo tarvetta ollut.

Ambulanssia on tilattu lähinnä töitten puitteissa useamman kerran. Kerran lähti auto ihan pillit ulvoen pois... niil tuli hätä.

Poliisin kanssa oon ehkä viimeaikoina ollu eniten tekemisissä. Vanhuksille soitellaan ambulansseja ja nuorisolle poliisia. Hyvä työn jako.

Edellisen kerran taisi olla, kun soitin poliisiin oli, kun poistuin Helsingin Kalliosta, Roskapankissa ja näin pöydässäni istuneen oikeasti humalaisen miehen nousevan auton rattiin ja starttaavan...
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Vaola kirjoitti:Ne vessaan jonottavat vaan käskivät painumaan vittuun ja olivat että hyi helvetti. Mä oon sen verta herkkä, etten mielellään katsele vastaavia näkyjä edes leffoista tms, joten ihmettelen todella miten tämä ei tehnyt pahaa juuri ollenkaan.
Tämän saman ominaisuuden olen itsessäni havainnut useampaan otteeseen. Musta tulee kans tosiapaikan tullen se rauhallinen toimija, kun kaikki muut keskittyvät olemaan paniikissa ja häröilemään ympäriinsä sekoittaen tilannetta entisestään jne..
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
hebuli

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Toistetaan aikaisempi kertomus: piti soittaa paskalakit paikalle kun näin bussin sisältä kuinka juna-asemalla iso korsto hakkasi pienempää humalaista pahannäköisesti. Soitin hätänumeroon, josta eivät suostuneet yhdistämään poliisille, vaan pyysivät että soitan itse heille. Antoivat sentään poliisin numeron kysyttäessä. Ihme touhua.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Soitin kerran vahingossa, kun piti soittaa 118:an... Sanoin vain, etta anteeksi vaara numero, piti soittaa numerotiedusteluun. Nykyaan soitan kylla 020202.

Mulla on yksi tuttu, joka oli pitkaan toissa hatakeskuksessa. Se kertoi, etta lapset ja nuoret soittivat sinne ja sanoivat, etta on hata. Kun keskus kysyi, mika hata, nuoret vastasivat etta kakkahata.
Kikkelis kokkelis.
sinkkumatti

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

About vuosi takaperin soitin tammikuun pakkasilla hätänumeroon, kun löysin sammuneen deekun lumihangesta. Lähes 1½ tuntia sain odotella koukkuja paikalle..

Ensi kerralla mietin kahdesti, viitsiinkö palelluttaa itseäni sinolisimon takia.
Starflare

Re: Tänän on hätänumeropäivä

Viesti Kirjoittaja Starflare »

KisSandra kirjoitti:
Vaola kirjoitti:Ne vessaan jonottavat vaan käskivät painumaan vittuun ja olivat että hyi helvetti. Mä oon sen verta herkkä, etten mielellään katsele vastaavia näkyjä edes leffoista tms, joten ihmettelen todella miten tämä ei tehnyt pahaa juuri ollenkaan.
Tämän saman ominaisuuden olen itsessäni havainnut useampaan otteeseen. Musta tulee kans tosiapaikan tullen se rauhallinen toimija, kun kaikki muut keskittyvät olemaan paniikissa ja häröilemään ympäriinsä sekoittaen tilannetta entisestään jne..
En löydä tuosta Vaolan kuvailemasta tilanteesta paniikkia saati häröilyä. Ainoastaan kehotuksen, että haavoittunut jannu menisi vittuun vuotamaan sitä verta ettei heidän iltansa menisi pilalle, sekä helvetin paljon välinpitämättömyyttä.

En kyllä voi todeta muuta kuin että voi vittu mitä toimintaa yleisöltä, jokainen saatanan vammaspede tuossa jonossa olisi ansainnut tymäkän potkun siihen pullistelevaan rakkoonsa :evil: .

Pisteet Vaolalle esimerkillisestä toiminnasta urpojen keskellä.
Vastaa Viestiin