Epälauseisuudet?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
slam

Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja slam »

Kiihotus ja kiima kulkivat käsikädessä kuskaten kokijaansa korvennuspaikkaan...

Onko kyseessä epälauseisuus?

Edeltä menneessä eli taakse jääneessä elämässäni saksin sanoista tarinan, jota en mahdollisesti enää löydä netin varastoista, kun hukkasin yhden salasanan ja käyttäjätunnuksen, mutta joku oli arvostelussa maininnut sanan; epälauseisuudet...

-Väitän, että mulkkuja työnnetään pilluun, koska monet haluavat tehdä sillä tavalla. (on oikein), mutta eikös tuon mukaan yksikön ekaan persiiseen taivutettu; Väitän. ole mahdollinen lause, vai?

-Hän väittää, että... tai Väittää, että... (ei mahd. mielestäni?)
AarneAnkka

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Itse en ole ainakaan ikinä törmännyt kielioppitermiin "epälauseisuus". :think:

Yhdyssanasääntöjä en tunne niin hyvin että osaisin sanoa kumpi on oikein, "käsikädessä" vai "käsi kädessä", vai ovatko peräti molemmat oikein.

Myös tuo "Väitän..." lause tuntuu ihan toimivalta. Mutta en ole äidinkielen ope joten tämä on silkka MuTu.
RolloTomasi

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

slam kirjoitti:Kiihotus ja kiima kulkivat käsikädessä kuskaten kokijaansa korvennuspaikkaan...

Onko kyseessä epälauseisuus?
En tiedä, mutta minusta tuo on hyvin ymmärrettävä lause. Jos joku ei tekstistäsi tolkkua saa, syy on lukijan.
Starflare

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja Starflare »

RolloTomasi kirjoitti:
slam kirjoitti:Kiihotus ja kiima kulkivat käsikädessä kuskaten kokijaansa korvennuspaikkaan...

Onko kyseessä epälauseisuus?
En tiedä, mutta minusta tuo on hyvin ymmärrettävä lause. Jos joku ei tekstistäsi tolkkua saa, syy on lukijan.
Hienoa, siis minullakin on oikeus suoltaa ties mitä kuraa, ja jos joku ei ymmärrä sitä tai loukkaantuu tai ihan mitä vaan, niin vika on lukijan :D .
slam

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja slam »

AarneAnkka kirjoitti:Itse en ole ainakaan ikinä törmännyt kielioppitermiin "epälauseisuus". :think:
Ilmeisesti se tarkoittaa vain väärinkirjoitettuja lauseita. Mietin asiaa tovin tuolloinkin, kun moisen termin näin, mutta kait se tarkoitti pilluttonta tai siis pilkutonta esitystä.... :roll:
RolloTomasi

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Starflare kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
slam kirjoitti:Kiihotus ja kiima kulkivat käsikädessä kuskaten kokijaansa korvennuspaikkaan...

Onko kyseessä epälauseisuus?
En tiedä, mutta minusta tuo on hyvin ymmärrettävä lause. Jos joku ei tekstistäsi tolkkua saa, syy on lukijan.
Hienoa, siis minullakin on oikeus suoltaa ties mitä kuraa, ja jos joku ei ymmärrä sitä tai loukkaantuu tai ihan mitä vaan, niin vika on lukijan :D .
Pahoitteluni väärinymmärryksestä. Vastaukseni oli kohdistettu slamille ja koski vain hänen kirjoituksiaan. Ei sinua. :paijaa:
slam

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja slam »

RolloTomasi kirjoitti:
Starflare kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
Äh, tarkoitin itse lauserakennetta eli tuollaista kahden lauseen yhdistelmää, jossa on periaatteessa kaksi lausetta.

Paska lausahdus tuo on ja keksin sen äskön, mutta tarkoitan tuollaista "kuskaten" verbillä lauseen jatkamista? , että tarvitseeko tuo pilkun ja onko se asiallinen lauserakenteellinen kokonaisuus?
Elukka

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

slam kirjoitti: Paska lausahdus tuo on ja keksin sen äskön, mutta tarkoitan tuollaista "kuskaten" verbillä lauseen jatkamista? , että tarvitseeko tuo pilkun ja onko se asiallinen lauserakenteellinen kokonaisuus?
:l33t: Kyllä minusta tuollaista voi varsin hyvin käyttää, kunhan nyt ei liikaa innostu. Liiallinen vaikeaselkoisten lauserakenteiden käyttö vaikeuttaa tulkitsemista tuhoten tekstin ymmärrettävyyden.
slam

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja slam »

Elukka kirjoitti:
slam kirjoitti: :l33t: Kyllä minusta tuollaista voi varsin hyvin käyttää, kunhan nyt ei liikaa innostu. Liiallinen vaikeaselkoisten lauserakenteiden käyttö vaikeuttaa tulkitsemista tuhoten tekstin ymmärrettävyyden.
Tekisi mieli tutustua mahdollisemman monimutkaisiin lauseisiin... :wink:
RolloTomasi

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Suvinen kirjoitti:
Ei siihen voi pilkkua laittaa, eihän siinä kahta lausetta ole. Tämä siis korvakuulolta, kieliopista en tajua hevon viddua.
Olettaisin, että koska lauseessa on kulkivat -> kuskaten, niin ne ovat samaa lausetta.
Jos rupeat tuohon pilkkua änkeämään se rikkoo lauserakenteen. Ei mahdu tuohon väliin, minusta.
Voi siihen laittaa pilkun, jos haluaa. Kieliopillisesti siihen ei kuulu. (AJ tietää paremmin, itse muistelen pilkkuvirheettömän ylioppilasaineen pohjalta 8) )
slam

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja slam »

Suvinen kirjoitti: Olettaisin, että koska lauseessa on kulkivat -> kuskaten, niin ne ovat samaa lausetta.
Jos rupeat tuohon pilkkua änkeämään se rikkoo lauserakenteen. Ei mahdu tuohon väliin, minusta.
poo! tuossa samanlainen:

"Kiireinen auto vierii eteenpäin liukkaalla tiellä saavuttaen välillä hallitun sivuluisun, joka saattaisi päättyä hienoksi taideteokseksi puskaan"
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Googleta "lauseenvastike"
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
MarthaFocker

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Eikun Slam, mulla on sulle ratkaisu.

Sulla on kaksi vaihtoehtoa.

Voit joko perustella juttujasi "kun Slam puhuu/kirjoittaa, siirtyy vastuu lukijalle/kuulijalle".

Tai sitten voit olla taiteilja. Jos olet uskottava, niin kukaan ei enää kyseenalaista juttujasi vaan myhäilevät ja nyökyttelevät vain tyytyväisinä.

edit: itse käytän ekana vaihtoehtona "mä oon ainoo lapsi" ja jos se ei tehoo, niin sitten käytän "mä oon lahest".

Roimahtelee reisille.
slam

Re: Epälauseisuudet?

Viesti Kirjoittaja slam »

epälauseisuustermi oli sitten joDakin muuta systeemiä.
Vastaa Viestiin