Laskettelu?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
slam

Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja slam »

-Koska viimeksi virittelit sukset monojen pohjiin? tai yms. sen sellaista.

-Vai onko traditiona ollut valloittaa ylläs pääsiäisenä?...

Kerro tarina asiasta! 8)
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23492
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Armeijassa voitin varuskunnan hiihtokilpailut kun oli ainut joka otti ne lankut pois jaloistaan ja juoksi umpihangessa sen muutaman kilsan.

Mutta aluksi tuli muutama sata metriä kerättyä lunta lankkujen pohjiin.

Pelkää mäkeä en ole alas tullut suksilla enkä tule. Hissillä ylös ja painovoimalla alas, voiko järjettömämpää olla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

slam kirjoitti:-Koska viimeksi virittelit sukset monojen pohjiin? tai yms. sen sellaista.
Suksin viimeksi Vuosangassa pari viikkoa sitten. Laskettelumonoja en ole koskaan käyttänyt. Pitänyt jalassa kylläkin.
Kerro tarina asiasta! 8)
Olin 9. Vuokrasin laskettelusukset. Jäin jumiin hissiin matkalla ylös. Palautin laskettelusukset. En enää koskaan koskenut laskettelusuksiin.'

Miulla oli minisukset jotka hakkasin muistaakseni kappaleiksi kun en pysynyt niillä pystyssä ja kaverit vittuilivat. =D
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Bluntly kirjoitti:Armeijassa voitin varuskunnan hiihtokilpailut kun oli ainut joka otti ne lankut pois jaloistaan ja juoksi umpihangessa sen muutaman kilsan.

Mutta aluksi tuli muutama sata metriä kerättyä lunta lankkujen pohjiin.
Kai työ voitelitte ne sukset ensin?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Dumari

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Mylwin kirjoitti:Kai työ voitelitte ne sukset ensin?
Kaipa sen 1,2e päivärahan voi käyttää tyhmempäänkin kuin suksivoiteisiin?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Dumari kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Kai työ voitelitte ne sukset ensin?
Kaipa sen 1,2e päivärahan voi käyttää tyhmempäänkin kuin suksivoiteisiin?
Kai PV on pullollaan suksivoiteita? Jokaisella joukkoyksiköllä vähintään pitäisi olla oma voitelupaikka jossa on kaikki tarvittava.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Dumari

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Mylwin kirjoitti:
Dumari kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Kai työ voitelitte ne sukset ensin?
Kaipa sen 1,2e päivärahan voi käyttää tyhmempäänkin kuin suksivoiteisiin?
Kai PV on pullollaan suksivoiteita? Jokaisella joukkoyksiköllä vähintään pitäisi olla oma voitelupaikka jossa on kaikki tarvittava.
Äläpäs nyt sekoita Olympiajoukkoeen huoltojengiä ja PV:tä taas...
(vaikka illalla lätkää taas telkusta tuleekin)
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minä laskettelen vain pulkalla. Viimeksi olen tainnut suksilla olla viime vuosituhannella ja koskaan en oppinut tulemaan niillä mäkeä alas. Typerääkin se homma on, pulkkamäessä on parasta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
ninnithequeen

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Viimeksi hiihdin 9-vuotiaana, koulussa, tietty. Ja kaikki nauroi mun puusuksille :cry:

Sen jälkeen en ole minkään moisiin suksiin koskenut.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Dumari kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:
Dumari kirjoitti: Kaipa sen 1,2e päivärahan voi käyttää tyhmempäänkin kuin suksivoiteisiin?
Kai PV on pullollaan suksivoiteita? Jokaisella joukkoyksiköllä vähintään pitäisi olla oma voitelupaikka jossa on kaikki tarvittava.
Äläpäs nyt sekoita Olympiajoukkoeen huoltojengiä ja PV:tä taas...
(vaikka illalla lätkää taas telkusta tuleekin)
Siitä on pysyväisasiakirjakin olemassa! Kyllä niitä viimeistään siinä vaiheessa hankitaan jos menee kysymään.
Jos helvetti IT-joukoillakin oli omansa (ja myö ei hiihdetty koskaan mihinkään) niin luulisi että viherlaattaisiltakin löytyis.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Pikku-Akka

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Viimeisestä hiihtoreissusta on kulunut aikaa viitisen vuotta. Kokeilin silloin upouusia suksia ja monoja, enkä sen koommin ole hiihtänyt... Tarkoitus on kyllä ollut.

Laskettelu on jäänyt kokematta kokonaan. :oops:
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23492
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mylwin kirjoitti: Kai työ voitelitte ne sukset ensin?
Tarkoitat siis tervata? Ei, tervaa ei ollut saatavilla tuolloin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Dumari

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Murtsika-suksipaketin ostin viime talvena. Noin 10-15 kertaa lankuilla hiihtelin, enempikin olis ehkä mennyt jos olis reissuilla käynyt. Tämä talvi on jäänyt vähemmälle (0krt).

Laudalla olen laskenut viitisen kertaa, ei ollut mun juttu niinkään paljoa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Bluntly kirjoitti:
Mylwin kirjoitti: Kai työ voitelitte ne sukset ensin?
Tarkoitat siis tervata? Ei, tervaa ei ollut saatavilla tuolloin.
Blaah. Paskat kisat, paskat järjestelyt, paska yksikkö.
Nykyään pitäisi jokaisesta paikasta löytyä siviili- ja sotilassuksille voitelupaikat jne.
Ja koulutusohjelmaan kuuluu sekin, että opetetaan niiden voitelu.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Dumari

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Mylwin kirjoitti:
Dumari kirjoitti:
Mylwin kirjoitti: Kai PV on pullollaan suksivoiteita? Jokaisella joukkoyksiköllä vähintään pitäisi olla oma voitelupaikka jossa on kaikki tarvittava.
Äläpäs nyt sekoita Olympiajoukkoeen huoltojengiä ja PV:tä taas...
(vaikka illalla lätkää taas telkusta tuleekin)
Siitä on pysyväisasiakirjakin olemassa! Kyllä niitä viimeistään siinä vaiheessa hankitaan jos menee kysymään.
Jos helvetti IT-joukoillakin oli omansa (ja myö ei hiihdetty koskaan mihinkään) niin luulisi että viherlaattaisiltakin löytyis.
Onhan nuita asiakirjoja ja säädöksiä vaikka millä mitalla. Nakki-vuorojakin jaellaan auliisti, ei tarvitse kuin mennä kysymään.

Itse en kyllä kertaakaan joutunut hiihtämään, onneksi. Sukset kyllä haettiin ja side-sulkeisetkin pidettiin pariin otteeseen.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Dumari kirjoitti: Onhan nuita asiakirjoja ja säädöksiä vaikka millä mitalla. Nakki-vuorojakin jaellaan auliisti, ei tarvitse kuin mennä kysymään.

Itse en kyllä kertaakaan joutunut hiihtämään, onneksi. Sukset kyllä haettiin ja side-sulkeisetkin pidettiin pariin otteeseen.
Hiihtäminen onkin aivan perseestä jos siihen ei anneta ensin kunnon koulutusta ja sen jälkeen oleteta että kaikki osaavat hiihtää.
Eniten perseestä ovat hiihtomarssit, mutta itsekseen se on aivan muksaa touhua. Tottumiskysymys sekin, mie vihasin kaikkea hiihtoa kuin ruttoa aian viime viikoille asti.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
slam

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja slam »

oukei, taidan mennä mäkeen... Vähän hyppyjä, pipeä ja reilejä.
hebuli

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Mylwin kirjoitti:Kai PV on pullollaan suksivoiteita? Jokaisella joukkoyksiköllä vähintään pitäisi olla oma voitelupaikka jossa on kaikki tarvittava.
Kumma juttu ettei meitä laitettu armeijassa hiihtämään kertaakaan, vaikka usein käytiinkin marsseilla. Toisaalta palveluspaikat olivat pääasiassa pääkaupunkiseudun läheisyydessä, ehkä hiihto ei kuulu täällä opetusohjelmaan. Tosin ala-asteella muistelen että meidät pistettiin välillä hiihtämään, vaikka sekin tapahtui Hesassa.

Mitä tulee lasketteluun, jo useampana talvena laskettelukuume noussut tasaisesti, ties mistä syystä. Kiinnostaa jo senkin takia koska nykymallisia (carving-)suksia ei tainnut vielä pahemmin olla silloin kun viimeksi olen tullut mäkeä alas. Pari kaveria jo ehdottivatkin että lähettäisiin joku ilta tai vkl pikaisesti johonkin lähimäkeen.

Nuorempana sentään sain suhteilla ilmaisia viikkohissilippuja ja majoituksen Rukalle joka talvi, enää ei tunnu onnistuvan. Tylsää! :?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Niba »

vuonna 2000 laskin kolmeen kertaan suomutunturin laelta alas, suomu se eteläisin tunturi, napapiirin eteläpuolella!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Lähestulkoon kuvottavin ilmiö Suomessa on tuntureiden parturointi laskettelurinteiksi ja valtavien hotelli- mökkikylien rakentaminen turisteille niiden juurelle. Siellähän sitten päivät menevät hissillä ylös, suksilla alas ja illat bilettävät, ryyppäävät ja nussivat siellä "erämaan" rauhassa.

"Nykyaikainen matkailija kaipaa palveluja", ha. Ja Lappi on "tuotteistettava". Ja Saanallekin hiihtohissiä yrittävät. Ei ikinä saatana. Pelatkoon tekstiiliurheilijat skimbauspelejä kotitietokoneellaan ja jättäkööt luonnon rauhaan.

Laskettelussa minulta rispectiä sai vain Kebnekaisen oppaiden kertoma tyyli: Erikoissiteet joilla jalka tuetaan vaakatasoon kun suksi on rinteen suuntainen, joku karvasysteemi suksen pohjassa pitoa varten, ja sitten peräti OMIN VOIMIN noustaan lähelle kahta kilometriä ja lasketellaan alas. Muokkaamattomia luonnonrinteitä.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
slam

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja slam »

Oli todella nautinnollinen piippu... hienosti rakennettu... :) siis halleluja... ilmoja ponnistaessa tosin väsyi jalat...
mustanikki

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

”Voitelupaikka” (tykkihalli) ja voiteet löytyivät (,jotka olivat yllättävän hyviä, vaikkei kenelläkään ollut mitään käsitystä siitä, miten niitä käytetään. Ja jos nykyaikaisia fluori-/pulverivoiteita ei osaa käyttää, on aivan sama vaikka voitelisi siinä tapauksessa tervalla.), mutta siihen ne ilot sitten jäivät.
Minulle jäi todella huono kuva sen firman toiminnasta hiihdon osalta. Oikeastaan tuntui aika oudolta, ettei skappareilla ollut mitään käsitystä koko lajista, vaikka käsittääkseni hiihto on vielä nykypäivänäkin yksi talven etenemistavoista mahdollisessa sotatilanteessa.
Kun olin komppanian ainoa tyyppi ja vielä siinä vaiheessa alokas, jolla oli melko hyvin hiihtotekniikka hallussa, pidin lopulta jokaiselle joukkueelle hiihtokoulutuksen. Luulivatkohan he tosissaan, että parin tunnin mittaisella koulutuksella saa jotain aikaiseksi, varsinkaan sellaisille tyypeille, jotka eivät ole koskaan suksia nähneet. Hiihtomarsseilla homman näki parhaiten; jengi ei hiihtänyt vaan käveli suksien päällä. Varmaan jossain ohjesäännön kohdassa lukee että kaikkien tulee saada hiihtokoulutus pla pla. Sillä ei tietenkään ole mitään väliä, toimiiko homma käytännössä. Ihme pykälännussimista. Samanlaista toimintaa olen huomannut monissa valtionyhtiöissä.

Voitelusta.. Lisäksi skapparit kävivät yksi kerrassaan vaivihkaa kysymässä, josko voisin voidella heidän suksensa. Lopulta homma meni sen verran pitkälle, että muiden rämpiessä alokasleirillä olin itse lämpimissä sisätiloissa puunaamassa suksia... Palkitsivat tämän lievän hämärätoiminnan siten, etten saanut mitään paskanakkeja lopun alokaskauden aikana. Varsin lipevää ja vastenmielistä toimintaa, mutta ei alokkaalla siihen ollut paljoa sanomista.

Jos tälle avautumiselle jotain pointtia haluaisi hakea..: Kapea-alainen kokemuspohjani rajoittui vain saareen Helsingin edustalla, mutta jos hiihdon tila on yhtä surkea kaikissa varuskunnissa, niin mielestäni olisi parempi lopettaa koko touhu. Nykyinen meininki ei vaan toimi.

Ps. En ole armeijan vastustaja, päinvastoin, mie viihdyin erittäin hyvin 12kk ko puljussa.. :wink:
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Viimeeksi laskin suksilla vuonna 2001, silloinkin vain 2 rinnettä. Olin silloisen työpaikkani nuorison vahtijana rinnereissulla ja yhden nuoren monoja ja suksia lainasin kun hän läksi kaakaotauolle. Huh huh, oli hiukan taito rapissut siten penikkavuosien (jolloin siis tuli käytyä laskettelemassa edes sen muutaman kerran per talvi) ja sellasta jännittämistä pidin tassuissa, että olivat monta päivää kipeät koettelemuksen jälkeen. :P

Nyt tulevana pääsiäisenä olen menossa valloittamaan Levin, sukset saavat kuitenkin jäädä vuokraamatta.. Pyrin hoitelemaan sen valloituksen muilla eväin 8)
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Patz

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Patz »

Gattaca kirjoitti:Lähestulkoon kuvottavin ilmiö Suomessa on tuntureiden parturointi laskettelurinteiksi ja valtavien hotelli- mökkikylien rakentaminen turisteille niiden juurelle. Siellähän sitten päivät menevät hissillä ylös, suksilla alas ja illat bilettävät, ryyppäävät ja nussivat siellä "erämaan" rauhassa.
Kuvailit juuri mun talviloman Rukalla! Tosin, mä en juurikaan laskenut mutkamäkeä vaan sivakoin tasamaalla, saastutin luontoa kelkkailemalla ja pissatin koiraa naapurien pihoilla.
Patz

Re: Laskettelu?

Viesti Kirjoittaja Patz »

KisSandra kirjoitti:Nyt tulevana pääsiäisenä olen menossa valloittamaan Levin, sukset saavat kuitenkin jäädä vuokraamatta.. Pyrin hoitelemaan sen valloituksen muilla eväin 8)
Peeäs: viikko 14 on Levillä ihan legendaarinen, yli 90% "asukkaista" on miehiä eli valinnanvaraa riittää... Itsellä olisi mökki silloin varattuna, saas nähdä miten työkuvioilta joutaa. :mrgreen:
Vastaa Viestiin