Henkilökohtainen kriisi!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Re: Henkilökohtainen kriisi!

Viesti Kirjoittaja alja »

huima kirjoitti:Gaaah!

Ben & Jerry-jäätelössä oli tapahtunut hinnoitteluvirhe Stokkan herkussa. Olivat myyneet sitä neljällä eurolla puolen litran purkki, ja nyt hinta on 6.95! Maailma murentuu.

Noh, se on joka sentin arvoista.
tästä tietää että on joko sivistymätön, köyhä tai molempia. kun ei ole ikinä kuullut ben ja jerry jäätelöstä, ei olisi varaa ostaa mitään tuon hintaistakaan ja vaikka olisikin, niin luulen olevani tarpeeksi pihi etten moiseen ryhtyisi. 8)

sitäpaitsi en uskalla edes mennä stokkan herkkuun, mulle ei myydä siellä. :shock:

edit: te säälittävät ette edes tiedä miten hyvältä hanavesi voi maistua. te kärsitte vaan niistä päijänneputkien limoista yök.
Pelastakaa pohjavedet! :hep:
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
huima

Re: Henkilökohtainen kriisi!

Viesti Kirjoittaja huima »

alja kirjoitti:tästä tietää että on joko sivistymätön, köyhä tai molempia. kun ei ole ikinä kuullut ben ja jerry jäätelöstä, ei olisi varaa ostaa mitään tuon hintaistakaan ja vaikka olisikin, niin luulen olevani tarpeeksi pihi etten moiseen ryhtyisi. 8)
Ben & Jerry on alunperin jenkkiläinen, Vermontista lähtöisin oleva, jäätelömerkki - jolla on alusta alkaen ollut vahva sosiaalinen missio parantaa maailmaa. Nykyään B&J on Unileverin omistama yhtiö - ja mielenkiinnolla maailma onkin seurannut kuinka Unileverin arvot, bisnes ja B&J:n sosiaalinen missio sopivat yhteen. Hieman samalainen case kuin esimerkiksi Bodyshopin ja L'Orealin kohdalla.

Ja ennenkuin Gattaca tai kukaan muu alkaa aukomaan päätä siitä että kaikki yritykset ovat pahoja ja maailman parantaminen bisnestä tekemällä vain jeesustelua, kannattaa lukea Ben & Jerry doubledip-kirja, joka kertoo yrityksen historiasta ja nimenomaan kuinka on mahdollista yhdistää sosiaalinen missio liiketoimintaan.

Itse rakastuin B&J:n makumaailmaan vuonna miekka ja kivi Englannissa - joka oli ensimmäinen kulmakivi B&J:n yrityksessä rantautua Eurooppaan. Ennen Unilever-kauppoja homma ei kuitenkaan edennyt Englannin tiettyjä ketjuja pidemmälle.

Lihottavaa, rasvaista ja ihan saatanan hyvää. Sen takia olen valmis maksamaan tuosta jäätelöstä hätätilassa enemmänkin. Puolen litran tötterö sitäpaitsi kestää yllättävän pitkään ( 30 minuuttia jopa! ), sillä muutenkuin ihmissuhdesotkuihin sitä ei tule vedettyä yhtä soittoa kahta tai kolmea purkkia enempää.

B&J on muuten hyvin tyypillistä comfort-foodia, eli tästä eteenpäin tiedätte mitä viittauksella tarkoitetaan - jos sitcomissa sanotaan että 'Oh well, I just get a chichflick and ben&jerry'.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkilökohtainen kriisi!

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Ostin Sparin Triple Chocolate -jäätelöä, aivan ihanaa! Todella suklaista, makeaa ja herkullista. Ei tästä voi mennä mitkään kalliit brändijäätelöt ohi.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Edith

Re: Henkilökohtainen kriisi!

Viesti Kirjoittaja Edith »

Lolita kirjoitti:Ostin Sparin Triple Chocolate -jäätelöä, aivan ihanaa! Todella suklaista, makeaa ja herkullista. Ei tästä voi mennä mitkään kalliit brändijäätelöt ohi.
Aah, kun viimeksi olin onnellinen pakastimellisen asunnon vuokraaja, suosikkini oli Sparin Stracciatella. Tuota Triple Chocolatea en ole maistanutkaan.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Henkilökohtainen kriisi!

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

huima kirjoitti:Ben & Jerry on alunperin jenkkiläinen, Vermontista lähtöisin oleva, jäätelömerkki - jolla on alusta alkaen ollut vahva sosiaalinen missio parantaa maailmaa..
:rofl:
huima kirjoitti: Ja ennenkuin Gattaca tai kukaan muu alkaa aukomaan päätä siitä että kaikki yritykset ovat pahoja ja maailman parantaminen bisnestä tekemällä vain jeesustelua, kannattaa lukea Ben & Jerry doubledip-kirja, joka kertoo yrityksen historiasta ja nimenomaan kuinka on mahdollista yhdistää sosiaalinen missio liiketoimintaan...
Meinasin mainita, mutta tuon jälkeen antaa olla :lol:

EdiT: Eipäs sentään.

Ehkä sen verran, että Benistä ja Jerrystä tietämättä (voi olla hyvä juttu, en tiedä, uskon kun sanot) epäilen, että yritysten "sosiaaliset missiot" tai luonnonsuojelukytkennät useinkaan ovat sisäsyntyisiä, vaan ideologia niiden takana on kehittynyt ihan muissa piireissä kuin bisnesväessä. Voi olla mahdollista, että bisnesguruissa on aitojakin asian puolustajia.. mutta kansalaisliikkeet, järjestöt, filosofit ja kirjailijat ne yleensä ovat muutosten oivaltajia ja alkuunpanijoita. Bisneksille voi sitten imagosyistä olla edullista noudatella niitä trendejä. Mikä joskus on huijausta, on tekaistuja luontoleimoja banaaneissa, PR-konstein annettua väritettyä informaatiota keinoista ja tavoitteista ym.

Jaa nythän kuuluu varsinkin "oikeaoppisissa" Kitypiireissä väittää, että kaikki sosiaalinen ja ideologinen murros on tehty vain ja ainoastaan omaa taloudellista etua tavoitellakseen. Putkinäköä se, näkökulmia on monia eikä aatehistoriakaan ole niin vain redusoitavissa.

Benillä ja Jerryllä saattaa olla hyväkin "missio" :D . Mutta jos kaikki "maailmanparantajat" toimisivat samalla tavalla ja jättäen politiikan tai järjestöt.. ja keskittyisivät muokkaamaan yksittäisten yritysten, vaikka sitten jäätelöfirman, kulttuuria... pelkäänpä että sitten ei nähtäisi metsää puilta. Ja niiden yritystenkin halu muutokseen katoaisi, jos ei olisi laajemman katsannon ajattelijoita ulkopuolella. Ilman yrityksiin sitoutumattomia järjestöjä ja poliitikkoja ei tulisi painetta muokata lainsäädäntöäkään.

Täytyy maistaa tuota jäätelöä, hinta ei häiritse puolen litran pääläristä jos ei usein syö. Itse olen tosin nykyään tykästynyt tofujäätelöön. Ja maitopuolella klassisiin tötteröpalloihin, kunhan eivät ole vaniljaa.

:D
Perinteisestä tuotemerkistä, jonka missio parantaa maailmaa on todella toiminut, mainitsen Jack Danielsin. Sip it slowly and the world stays beautiful. Olisiko parhaita rock-albumeja koskaan tehty tai parhaita konsertteja koskaan pidetty ilman Jack Danielsia? En usko, että esim. Jim Beamilla olisi päästy yhtä merkittäviin taiteellisiin saavutuksiin ja niistä seuraavaan yhteisölliseen hyvään.

Lisäksi tyhjätkin Jack-pullot ovat imagonsa takia cooleja. Niistä saa vaikkapa kynttilänjalkoja. Runsaasti valuneen kynttilän kuorruttama Jack Daniels -pullo on joulurock.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
huima

Re: Henkilökohtainen kriisi!

Viesti Kirjoittaja huima »

Lolita kirjoitti:Ostin Sparin Triple Chocolate -jäätelöä, aivan ihanaa! Todella suklaista, makeaa ja herkullista. Ei tästä voi mennä mitkään kalliit brändijäätelöt ohi.
Jäätelömiitti, daah!

Sokkotestinä monta eri jäätelöä pieninä annoksina ja sitten puolueettomia arvioita. Itse uskon että eron huomaa, sillä itse olen huomannut sen niin selkeästi.

Itse jäin koukkuun B&J:hin todellakin maun takia. Olin tyttöystävän luona silloin käymässä Englannissa ja hänen tätinsä suositteli kokeilemaan. Samalla reissulla tuli myös maistettua ensimmäistä kertaa vaaleaa Leffeä - josta tuli myös yksi suosikeista makunsa vuoksi.

Ongelma B&J:n kanssa on siis minulle ollut vain sen saatavuus.
huima

Re: Henkilökohtainen kriisi!

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti: Ehkä sen verran, että Benistä ja Jerrystä tietämättä (voi olla hyvä juttu, en tiedä, uskon kun sanot) epäilen, että yritysten "sosiaaliset missiot" tai luonnonsuojelukytkennät useinkaan ovat sisäsyntyisiä, vaan ideologia niiden takana on kehittynyt ihan muissa piireissä kuin bisnesväessä. Voi olla mahdollista, että bisnesguruissa on aitojakin asian puolustajia.. mutta kansalaisliikkeet, järjestöt, filosofit ja kirjailijat ne yleensä ovat muutosten oivaltajia ja alkuunpanijoita. Bisneksille voi sitten imagosyistä olla edullista noudatella niitä trendejä. Mikä joskus on huijausta, on tekaistuja luontoleimoja banaaneissa, PR-konstein annettua väritettyä informaatiota keinoista ja tavoitteista ym.
Kyllä ja ei. Jossain tapauksissa sosiaalinen vastuullisuus voi olla hyvinkin päälleliimattua, varsinkin jos yritys on sellainen konglomeraatti - ettei sillä ole kunnollista kotia ja juuria missään yhteisössä. Itse uskon että hyvällä yrityksellä on inhimillisyys ja juuret mukana omassa DNA:ssaan, ja se on myös asia joka ohjaa ihmisiä toimissaan.

Kuulun siihen koulukuntaan, joka edelleen arvostaa ajatusta yrityksen arvoista - mutta tiedostaa että arvot eivät voi olla irrallinen asia organisaatiossa ilman mitään suhdetta siihen miten ihmisiä palkitaan tai rankaistaan. Eli toisinsanoen ne asiat jotka organisaatiolla ovat arvoinaan, pitää olla myös sellaisia joita oikeasti seurataan - ja jotka vaikuttavat myös ihmisten palkkioihin ja siihen kuinka organisaatio toimii järjestelmänä.

Esimerkiksi mikäli tuotettavan jätteen määrää tai käytettyä energian määrää ei seurata - ja siihen ole tavoitteita tai mittareita, päätöksiä ohjaa jokin muu tekijä -- esimerkiksi se miten asian saa tuotettua halvemmin, riippumatta siitä mitkä sen vaikutukset ovat muualle. Tavoitteiden asettamista ja niiden seuraamista.

Oma kysymyksensä on, että palkitseeko markkinat siitä että tehdään hyviä asioita ja välittääkö yritys oikeasti enemmän siitä mikä on markkinoiden arvostus - vai tasapainosta hyväntekemisen ja bisneksen kanssa. Hyvää tekevien yrityksien taustallahan on helposti se ajatus, että raha voi olla tunteetonta - mutta kaikki ihmiset, jotka rahaa ohjaavat eivät ole -- ja jos riittävän hyviä vaihtoehtoja tarjotaan, he valitsevat mieluusti asioita jotka tuovat tuottoa ja sopivat heidän arvomaailmaan sekä omaantuntoon.
Gattaca kirjoitti:Benillä ja Jerryllä saattaa olla hyväkin "missio" :D . Mutta jos kaikki "maailmanparantajat" toimisivat samalla tavalla ja jättäen politiikan tai järjestöt.. ja keskittyisivät muokkaamaan yksittäisten yritysten, vaikka sitten jäätelöfirman, kulttuuria... pelkäänpä että sitten ei nähtäisi metsää puilta. Ja niiden yritystenkin halu muutokseen katoaisi, jos ei olisi laajemman katsannon ajattelijoita ulkopuolella. Ilman yrityksiin sitoutumattomia järjestöjä ja poliitikkoja ei tulisi painetta muokata lainsäädäntöäkään.

Täytyy maistaa tuota jäätelöä, hinta ei häiritse puolen litran pääläristä jos ei usein syö. Itse olen tosin nykyään tykästynyt tofujäätelöön. Ja maitopuolella klassisiin tötteröpalloihin, kunhan eivät ole vaniljaa.
Ben & Jerryn taipaleen liikkeelelähtö on kahdesta tukevasta miehestä, joilla oli intohimo syömiseen ja jotka eivät halunneet tehdä töitä muille. Se että he perustivat bisneksen josta tuli menestyksekäs on VARMASTI tuottanut useille eri yhteisöille enemmän hyvää kuin se, että nämä kaksi vanhaa hippiä olisivat vain istuneet omissa mökeissään ja puhuneet asioista.

Puhumattakaan siitä miten paljon hyvää he ovat saaneet aikaan miljoonille ihmisille itse tuotteellaan. Kuinka miljoonat ihmiset ovat saaneet tuntea jäätelön sulavan kielensä päällä - ja saaneet ehkä lohtua ajatuksesta, että vaikka parisuhde ei toimikaan tai seksipartneri ei osaa miellyttää -- jäätelö toimii aina.

B&J:n sosiaaliset toimet ovat kaikkein näkyvimpiä Yhdysvalloissa, joten ne eivät juurikaan eurooppalaiseen kuluttajaan vaikuta muuten kuin tarinoiden muodossa. Omalla kohdalla ne eivät ole missään vaiheessa ollut mikään ostopäätöstä ohjaava tekijä, sillä olen ostanut henkilökohtaista ( tai jaettua ) nautintoa - en parantanut maailmantuskaa. Se että osa rahasta, jonka minä maksan tuotteesta, käytetään hyviin asioihin - saa minut toki hyvälle tuulelle, ja ajattelemaan että ehkä sittenkin voin persettäni kasvattamalla muuttaa maailmaa paremmaksi!

Jos markkinoille tulisi toinen jäätelö, joka maistuisi yhtä hyvälle ( mikä sinällään on jo absurdi ajatus ) - mutta olisi halvempi -- en todennäköisesti helpolla vaihtaisi tuohon toiseen merkkiin, sillä olen nyt ostanut myös B&J:n tarinan ja sosiaalisen mission. Toisinsanoen vaikka B&J:n tapauksessa se sosiaalinen hyvyys ei ollut tekijä joka sai minut aluksi ostamaan tuotetta, on siitä muodostunut tekijä joka yhdessä loistavan tuotteen kanssa on kokonaispaketti ja siten yritykselle arvokas.
Gattaca kirjoitti: Perinteisestä tuotemerkistä, jonka missio parantaa maailmaa on todella toiminut, mainitsen Jack Danielsin. Sip it slowly and the world stays beautiful. Olisiko parhaita rock-albumeja koskaan tehty tai parhaita konsertteja koskaan pidetty ilman Jack Danielsia?
Luulen että merkittävämpänä vaikuttajana musiikin kehittymisessä on ollut monet muut päihteet kuin Jack Daniels. Alkoholi on loppujen lopuksi aika huono päihde aisteille verrattuna moniin muihin kemikaaleihin, jotka vahvistavat tai kokonaan muuttavat aistikokemuksia - ja sitä kautta ovat saaneet taiteilijat luomaan hyvinkin maailmaa mullistavia asioita.
Vastaa Viestiin