Murregallup

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Noriyumi

Murregallup

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Suomen murteet - rikkaus vai turhuus?

Mitä murretta puhut? Onko murretta joka kuulostaa mielestäsi oikein kivalta? Entä meneekö jostain murteesta herne nenään? Entäs vieraiden kielten murteet?


Omat vastaukseni: puhun jonkinlaista Espoo-Helsinki -murretta johon liitän joskus Stadin slangin sanojakin. Puhdasta Stadin slangia en puhu eikä tarvitsekaan kun en ole sieltä kotoisin. Jostain syystä länsimurteet kuulostavat minusta paremmalta kuin itämurteet. Olen tavannut tasan kaksi savolaista joiden puhuma savo ei pistä minulle hernettä nenään. Ja kerran junassa karjalaa puhuvan kundin puhe kuulosti mukavalta.

Vieraista kielistä ensinnäkin ruotsi: suomenruotsin ja suomen sekoittamisesta mulla menee joskus herne nenään. Siksi pyrin olemaan sekoittamatta noita kahta. Riikinruotsista taas Tukholman murre on tosi sexy, ja Skånen murre taasen kotoinen. Englannin kielen murteita en sinänsä tunne, vaan aksentteja, ja sekä britti- että jenkkiaksentit (paitsi etelävaltioden ja Keskilännen) aksentit kuulostavat hienolta. Etelävaltoiden aksentit ovat aidosti juntin kuuloisia minun korvaani.

Ranska taasen: ranska on kaunis kieli paitsi Belgiassa. Siellä ne korauttavat ranskaa kuin hollantia, eikä se kuulosta yhtä kauniilta kuin Ranskassa. Ranskan aksenttiin Afrikassa en kommentoi.

Saksan kieli: Itävallassa ja varsinkin Wienissä on puhutaan saksaa mitä on. Sveitsinsaksa pistää herneen nenään.
SnapaHead

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Noriyumi kirjoitti: Puhdasta Stadin slangia en puhu eikä tarvitsekaan kun en ole sieltä kotoisin.
Kuule minä luulen, että osaat puhdasta stadin slangia melkein yhtä paljon kuin muinaista arameaa. Molempien huastajia lienee yhtä paljon.

Vastaus kymykseen: Mielestäni murre on merkki jonkinsortin tyhmyydestä ja yksinkertaisuudesta. Meinaan kun joutuu venyttelemään sanoja ja kaikki kestää niin samoin käy sen ajatuksen kanssa kun joutuu samoilla venytyksillä miettimään. Kaikki murretta puhuvat on tosi ääliöitä.
Bliss

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Yritän pitää puheen tylsän värittömänä yleiskielenä, mutta saakeli kun tuo turkulainen aksentti tulee väkisin läpi :D Ja ihan oikeesti, en ole asunut siellä päin kuin neljä kuukautta aikoinaan, ja senkin vähän Salossa :P

Vieraiden kielien murteista mulla olisi juttua vaikka kuinka, mutta en nyt jaksa kirjoittaa aiheesta.....
AarneAnkka

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Kieleeni lipsahtaa toisinaan turkuismeja joita en itse tiedosta mutta toiset saattavat älähtää esmes silloin kun kysyn "kummosii ne on?".
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Think »

Bliss kirjoitti:Yritän pitää puheen tylsän värittömänä yleiskielenä, mutta saakeli kun tuo turkulainen aksentti tulee väkisin läpi :D Ja ihan oikeesti, en ole asunut siellä päin kuin neljä kuukautta aikoinaan, ja senkin vähän Salossa :P
Tämäkin antaa todistusaineistoa sille, ettei Turunmurre ole mikään murre...vaan puhevika tai sairaus.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Mää mahtaks sitä sanokka kehrata olen asunut melkein Turus, totanoi sil kyl mar sit assusi aikoinani Raisios.

turun kiel o rikas kiel, yes.

Kummottis sit o sillee, kyl mar sit ettei nää murteet ain mut kumminki innostais, mua ainaki mahtaks sitä sanokka kehrata innostaa!
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Ny kattonnääs mää asun hämeessä, ihan näino päijät-hämeessä astikka. Ja päijänne se tuassa meitin näino vieressä kulkee. Meinaan ja on meillä täälä muitakin järviä, ja paljon!

Täälä hämeessä on varsinkiin kivaa kieltä. Mää tykkään täälläkin asustella!
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Elukka

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Hm. Omaan puheeseeni ja kirjoittamiseeni pyrkii jatkuvasti tarttumaan sanoja ja ilmauksia muualta, joten lopputulos on melkoinen sekametelisoppa.
Lapsena puhuin aina täydellistä kirjakieltä. :shock:
Vuan kyllä se on ihanata kuulla ku savvoo oekkeen huastettaa. :h:
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Ouluahan sitä tulee poristua. Se nyt tietenkin omaan korvaan kuulostaa sujuvimmalta, mutta hassulta kuulostaa jos jossain ylleisessä mediassa sitä joku palapattaa.

Oltiin isän häissä pohojaanmaalla. Oli naurussa pitelemistä kun mullekin heti ens alkuun joku ehdotti että: Notta sinä oot vissiin se Gina. Lähäretähän kakkua syömähän. Pohojaanmaan murre kuulostaa vaan niin vitsiltä.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Georgina kirjoitti:Ouluahan sitä tulee poristua. Se nyt tietenkin omaan korvaan kuulostaa sujuvimmalta, mutta hassulta kuulostaa jos jossain ylleisessä mediassa sitä joku palapattaa.

Oltiin isän häissä pohojaanmaalla. Oli naurussa pitelemistä kun mullekin heti ens alkuun joku ehdotti että: Notta sinä oot vissiin se Gina. Lähäretähän kakkua syömähän. Pohojaanmaan murre kuulostaa vaan niin vitsiltä.
Mää asuin myöskin pohojaanmaalla, ihan härmän lakeheuksilla. Lähärettiin mekin sitte kiertelemähän maailmahaan sieltä päin.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Elukka

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Georgina kirjoitti:Pohojaanmaan murre kuulostaa vaan niin vitsiltä.
Hei, ton unohdin fanituslistaltani: Pohojanmaan murre on niin herkullisen äijämäistä ettei siitä voi olla pitämättä. :D
Bliss

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Think kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Yritän pitää puheen tylsän värittömänä yleiskielenä, mutta saakeli kun tuo turkulainen aksentti tulee väkisin läpi :D Ja ihan oikeesti, en ole asunut siellä päin kuin neljä kuukautta aikoinaan, ja senkin vähän Salossa :P
Tämäkin antaa todistusaineistoa sille, ettei Turunmurre ole mikään murre...vaan puhevika tai sairaus.
Sekö, että se tarttuu niin nopeasti, vai se, että juuri MINÄ kärsin turkulaisaksentista??? :wink:
killkill

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja killkill »

"Turkkune" konditionaalisössötyksineen ON puhevika. Ei ihme, että koko kaupunki vajoaa mereen, kun siellä vaan meinataan muttei ikinä tehdä mitään :mrgreen:
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Tietaakseni en puhu mitaan varsinaista murretta, tosin mikali joku sana tai sanonta kuulostaa hyvalta korvaan niin voin hyvinkin ottaa sen kayttoon.

Murteet sinallaan ovat varsin mukavaa kuunnella mutta jos joku alkaa vahvalla murteella minulle puhumaan niin en ota vastuuta siita etta ymmarran mita han yrittaa sanoa.
Joten vaikka olet juuri puhunut paivanpolttavista tapahtumista ja reaktioni on vilkaisu kelloon ja vastaus: "noin vartin yli kolme" niin siita voi vetaa kylla omat johtopaatokset.
Elukka

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Elukka »

killkill kirjoitti:"Turkkune" konditionaalisössötyksineen ON puhevika. Ei ihme, että koko kaupunki vajoaa mereen, kun siellä vaan meinataan muttei ikinä tehdä mitään :mrgreen:
Ei maar tää täst rupiamal parane, kyl täs on ny jo alettava meinaamaan!
Leila

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Leila »

Minä puhun savoa, olenhan savoon syntynyt ja aina täällä asunut. Savo on kauhean juntin kuuloista, jos sitä kuulee esim. telkkarista tai radiosta. Puhetyyliini kiinnitetään aina aluksi huomiota, kun puhun Etelä-Suomessa. Silloin pyrin rauhoittumaan ja käyttämään yleiskieltä ja välttämään viännöksiä, en halua olla kävelevä vitsi (vaikka oikeasti olenkin). Suomen pohjoisemmissa osioissa murteeseen ei kokemukseni mukaan kiinnitetä huomiota.

Turun murre särähtää korvaani tosi kovasti, se on sellaista säksätystä. Pohjoisen ihmisten h:n päälle puhuminen kuulostaa hyvälle.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kuvittelin, etten puhu enää mitään murretta ympäri Suomea asuneena, mutta kyllä taas kotiseudulla vieraillessa huomaa kuinka täältä pk-seudulta on tarttunut murteentynkää puheeseen. Sääli, paikallinen puhe ei ole täällä mitenkään kaunista. Pyrin välttämään paikallisia typeriä murre- tai slangisanoja, yök. Ei koskaan "hima", "mutsi", "duuni" tai muuta vastaavaa.

Tarvittaessa osaan kyllä vaihtaa vielä Forssan murteelle.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Turku on oma kieli eikä mikään vitun murre... nih.

Suomea en tosin osaa.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Pohojosen ihmisten kanssa höpötellessä, tullee praatattua tuota meänkieltä. Kuulema on jotenki häätyny pinttyä jonnekki takamuistiin.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
nokkaelain

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

En puhu mitään oikeaa murretta. Vanhemmat ovat kotoisin Turun seudulta ja Pohjanmaalta, mutta puhuvat murteitaan vain sukulaistensa seurassa. Itämurteet kuulostavat oudoimmilta, koska se on ainoa ilmansuunta, missä päin en ole Suomessa asunut. Eipä ole sen enempää Turun kuin Tyrwään murrekaan tarttuneet silti.

Eniten on kuitenkin ärsyttänyt toistaiseksi Laitilassa puhuttava molotus, vaikkakaan en taida tuntea juuri yhtä enempää sieltä.
HellBell

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Ei ole murretta, voisi olla ihan kiintoisaa mikäli olisi, mutta kun ei niin ei. Se ulkomaalainen aksentti riittänee. Ou jee.
1108

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Noriyumi kirjoitti:mulla menee joskus herne nenään.
Siis et ole tosissasi?
prosessi

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ja sku praat vöiråsproitzin, men to injen förstaa na va ja seitzer, så he e bäst tu holl tjäftin.
Noriyumi

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

1108 kirjoitti:
Noriyumi kirjoitti:mulla menee joskus herne nenään.
Siis et ole tosissasi?
Joskus menee jopa kokonainen haricot vert ;)
Bliss

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Bliss »

prosessi kirjoitti:Ja sku praat vöiråsproitzin, men to injen förstaa na va ja seitzer, så he e bäst tu holl tjäftin.
:lol:
Ei voinu muuta
Vastaa Viestiin