Murregallup

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
prosessi

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Bliss kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ja sku praat vöiråsproitzin, men to injen förstaa na va ja seitzer, så he e bäst tu holl tjäftin.
:lol:
Ei voinu muuta
Laitetaan vielä käännös: Puhuisin vöyrinmurretta, mutta koska kukaan ei ymmärrä mitä sanon, on parasta pitää turpa ummessa...
Bliss

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Bliss »

prosessi kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ja sku praat vöiråsproitzin, men to injen förstaa na va ja seitzer, så he e bäst tu holl tjäftin.
:lol:
Ei voinu muuta
Laitetaan vielä käännös: Puhuisin vöyrinmurretta, mutta koska kukaan ei ymmärrä mitä sanon, on parasta pitää turpa ummessa...
Mä ymmärsin kyllä :D
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Pohjois-karjalaa ja pohjanmaata sekaisin. Murteet ovat pelkästään hyvästä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Mojo »

prosessi kirjoitti:Ja sku praat vöiråsproitzin, men to injen förstaa na va ja seitzer, så he e bäst tu holl tjäftin.
Ei se ole yhtä pahaa kun tuo närpiön kieli, mutta kieltämättä moni pohjaanmaanlainen joutuu, ainakin mulle, toistamaan sanomaansa muutaman kerran ennen kun se menee jakeluun.

edit: ruotsiksi siis...
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
prosessi

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Bliss kirjoitti: :lol:
Ei voinu muuta
Laitetaan vielä käännös: Puhuisin vöyrinmurretta, mutta koska kukaan ei ymmärrä mitä sanon, on parasta pitää turpa ummessa...
Mä ymmärsin kyllä :D
Niin arvelinkin, mutta moni muu ei...
Viimeksi muokannut prosessi, 09.05.2006 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ElanorRaven

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Turkua minä puhun. En villeitälämäisen vahvasti, mutta tunnistettavasti kumminkin. "Kui? Kummosia? Ai mää vai? Ettisin sitä..." Itse tykkään kovasti erilaisista murteista, paitsi välillä sellainen liian ylimielisen kuuloinen Stadin slangi tökkii pahemman kerran. Se Oulun murre on aivan ihastuttavaa! Joskus vietettyäni kesän Kainuussa palasin takaisin puhuen ihan miesie-kieltä. Siinä kesti vähän aikaa totutella, että oppi taas turkua puhumaan :D
prosessi

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Mojo kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ja sku praat vöiråsproitzin, men to injen förstaa na va ja seitzer, så he e bäst tu holl tjäftin.
Ei se ole yhtä pahaa kun tuo närpiön kieli, mutta kieltämättä moni pohjaanmaanlainen joutuu, ainakin mulle, toistamaan sanomaansa muutaman kerran ennen kun se menee jakeluun.

edit: ruotsiksi siis...
Vaikka isäni on ollut vöyriläinen, en minäkään närpiötä ymmärrä. Joskus teininä yritin vähän aikaa seurustella närpiöläisen kanssa, mutta periaatteessa samaa kieltä puhuvien välillä oli yllättäen korkea kielimuuri...
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja aasi »

Oulua taidan puhua, Etelä-Pohjanmaatakin yritän joskus - äireen kiältä. Aina ei osaa itsekään sanoa mistä murteesta joku sananparsi on.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
segma

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja segma »

Puhun murteita tilanteiden mukaan. Jos olen rennolla päällä, vedän aika paljolti pohojammaalaasittae (Äiree on sieltä päin), mutta jos olen hermostunut, niin aikamoista kirjakieltä suollan. Ja jonku verran tulee puhuttua myös kotikunnan - eli Kemijärven - murteella, jota en osaa kategorisoida noiden "perinteisten" murteiden joukkoon mitenkään. Henkilökohtaisesti hoon päälle puhuminen kuulostaa kivalta, samoin miesie-kieli. Miesiekieltä tulee itselläkin käytettyä lähinnä silloin kun tekee mieli söpöillä.
Pikku-Akka

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Puhun pohojammaan kieltä, siinä on aineksia sekä Oulun etelä- että pohojospuolelta. Mulle on tarttunu tää iiläisten kummallinen tapa venyttää verbejä; näkkiin, tulliin, menniin (näin , tulin, menin) jne vaikka se oliki eka mummielestä iha vistoa. Syön sallaattia ja pannaania, märisen ja raatailen.

Murtteet tarttuu heleposti, vajjaassa viikossa ainaki mulle.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Elukka kirjoitti:Hm. Omaan puheeseeni ja kirjoittamiseeni pyrkii jatkuvasti tarttumaan sanoja ja ilmauksia muualta, joten lopputulos on melkoinen sekametelisoppa.
Lapsena puhuin aina täydellistä kirjakieltä. :shock:
Vuan kyllä se on ihanata kuulla ku savvoo oekkeen huastettaa. :h:
Tätä voisin kompata kympillä, ja sitäpaitsi puhun miten sattuu. Pääpaino savossa; Savolainen olen, enkä sitä mitenkään tietoisesti yritä puheestani karsia. Tosin itärajan ja lapin puolelta tulee paljon lainattua, ja aina en ole edes varma alkuperästä.

Murre on ehdottomasti rikkaus, ja on ihana kuunnella murretta puhuvaa ihmistä.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Pikku-Akka kirjoitti:Mulle on tarttunu tää iiläisten kummallinen tapa venyttää verbejä; näkkiin, tulliin, menniin (näin , tulin, menin)
Ai kuin nii just iiläisten..?? Kyllä se taitaa olla ihan koko Oulun outous, ja Rantsilaa myöten muuten.. (ainakin mun pappa vääntää tolleen) lukkiin, kokkiin, pukkiin. Hui kamala!!
segma

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja segma »

irmelianneli kirjoitti:
Pikku-Akka kirjoitti:Mulle on tarttunu tää iiläisten kummallinen tapa venyttää verbejä; näkkiin, tulliin, menniin (näin , tulin, menin)
Ai kuin nii just iiläisten..?? Kyllä se taitaa olla ihan koko Oulun outous, ja Rantsilaa myöten muuten.. (ainakin mun pappa vääntää tolleen) lukkiin, kokkiin, pukkiin. Hui kamala!!
Ottaa ihan saatanasti kupoliin tuo rakenne. Vähän samalla tavalla kuin Lounais-Suomesta (ilmeisesti) alkunsa saanut kukaan -> ketään -posotus. V-käyrä hipoo kattoa noiden kanssa. ;(
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

segma kirjoitti:
irmelianneli kirjoitti:
Pikku-Akka kirjoitti:Mulle on tarttunu tää iiläisten kummallinen tapa venyttää verbejä; näkkiin, tulliin, menniin (näin , tulin, menin)
Ai kuin nii just iiläisten..?? Kyllä se taitaa olla ihan koko Oulun outous, ja Rantsilaa myöten muuten.. (ainakin mun pappa vääntää tolleen) lukkiin, kokkiin, pukkiin. Hui kamala!!
Ottaa ihan saatanasti kupoliin tuo rakenne. Vähän samalla tavalla kuin Lounais-Suomesta (ilmeisesti) alkunsa saanut kukaan -> ketään -posotus. V-käyrä hipoo kattoa noiden kanssa. ;(
Äläs muuta viserrä!

Mutta entäs sitten tämä toinen Oulun hienous; tämä on suurempi ENTÄ tuo!!!!! Mikä v**un ENTÄ??
segma

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja segma »

irmelianneli kirjoitti:Äläs muuta viserrä!

Mutta entäs sitten tämä toinen Oulun hienous; tämä on suurempi ENTÄ tuo!!!!! Mikä v**un ENTÄ??
*kotkot*
killkill

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja killkill »

Elukka kirjoitti:Ei maar tää täst rupiamal parane, kyl täs on ny jo alettava meinaamaan!
Voe tokkiisa, mitä se hoastaa. Eto kyörä :D
LillyMunster kirjoitti:Murre on ehdottomasti rikkaus, ja on ihana kuunnella murretta puhuvaa ihmistä.
Samaa mieltä, joskin länsirannikon murteet saavat niskakarvani pystyyn. Surullista muuten, kun pääkaupunkiseudulle böndeltä muuttavat nuoret alkavat kovin usein vääntää jotain vitun kamalan kuuloista stadin nenähonotusta niinku vittu tiäkSÄ!!!11 Aito stadin slangi sensijaan on miellyttävää kuunnella, mutta sitä ei puhu enää kauhean moni.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja ak »

Perus pääkaupunkiseudun murteella mennään. 6 vuotta idässä varmasti vaikuttaa jotain vaikka hyvin olen päätöksessäni pysynyt vältellä miesie-kieltä. Johonkin se raja on vedettävä ;)

Vaihtarivuodella oli aikoinaan hassu vaikutus puhekieleen. Takaisin tullessa sitä puhui aluksi ihan kirjakieltä, kun ei ollut vuoteen puhunut suomea kuin suurinpiirtein kerran kuussa.
Bliss

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mojo kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ja sku praat vöiråsproitzin, men to injen förstaa na va ja seitzer, så he e bäst tu holl tjäftin.
Ei se ole yhtä pahaa kun tuo närpiön kieli, mutta kieltämättä moni pohjaanmaanlainen joutuu, ainakin mulle, toistamaan sanomaansa muutaman kerran ennen kun se menee jakeluun.

edit: ruotsiksi siis...
Käykääpä kuuntelemassa saaristolaisia Rosalassa :wink:
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Bliss kirjoitti:
Mojo kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ja sku praat vöiråsproitzin, men to injen förstaa na va ja seitzer, så he e bäst tu holl tjäftin.
Ei se ole yhtä pahaa kun tuo närpiön kieli, mutta kieltämättä moni pohjaanmaanlainen joutuu, ainakin mulle, toistamaan sanomaansa muutaman kerran ennen kun se menee jakeluun.

edit: ruotsiksi siis...
Käykääpä kuuntelemassa saaristolaisia Rosalassa :wink:
Ottaen huomioon että olen ikäni liikkunut turunmaan saaristossa kesäisin Affenanmaa mukaanlukien, nää paikalliset murteilut ei ole niin pahoja. Ymmärrän ne melkein kybällä vaikka en puhuisikaan. Jopa Hitis ja Rosala. Noi pohjanmaan murteet on kyl lähenpänä hepreaa kun mikään eteläsuomalanen mokoma.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Bliss

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mojo kirjoitti:Ottaen huomioon että olen ikäni liikkunut turunmaan saaristossa kesäisin Affenanmaa mukaanlukien, nää paikalliset murteilut ei ole niin pahoja. Ymmärrän ne melkein kybällä vaikka en puhuisikaan. Jopa Hitis ja Rosala. Noi pohjanmaan murteet on kyl lähenpänä hepreaa kun mikään eteläsuomalanen mokoma.
Mutta kun on enempi tottunut tammisaarelaiseen :wink:
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Bliss kirjoitti:Mutta kun on enempi tottunut tammisaarelaiseen :wink:
No se vasta kaamea onkin. Mutta valtion pouolustusfirma piti huolen että siihenkin jollain ihmeen ilveellä tottui. Ekenee-es.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja cardic »

murteet on rikkaus.
ite sossotan yleista lassytysta
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
tonttu

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Kyllä se Savon murre on selkärangassa, vaikken sitä juuri puhukaan.
Riippuu niin kovin paljon siitä kenen seurassa on. Minuun toisaalta tarttuu murteet todella helposti. Kun asuin Lapissa ja tulin käymään lapsuuden kodissa, äitini sanoi että puhun lappia.
Mielestäni puhun ihan normaalisti, en erityisemmin mitään murretta, vaikka olen useinkin kuullut: "Taidat olla Kuopiosta tai jostain sieltä..."
Avatar
Herttua
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 13.05.2006 20:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Herttua »

Murteet on enempi rikkaus.Stadissa paljasjalkaisilla on oma slanginsa,
mihin muualta maasta muuttaneiden voi olla vaikea päästä sisään.

Hämäläisillä on se Mää ja Sää,jostain syystä kun alkuperäinen sellainen puhuu paljon tuota murretta,mulle tulee mieleen lampaat laiduntamassa.

Turun murre on luultavasti vaikeasti ymmärrettävää ellei sitten ole kysymässä lähes koko ajan mitä toinen tarkoittaa ärsyttävyyteen asti.

Itä-Karjala suunnalla Mie ja Sie,joskin tätä kuulee myös lapissa jonkin verran ellei satu olemaan ihan poromies jostain kaukaa jänkhältä.

Pohjanmaan&Oulun murre niin oma lukunsa etten lähde sitä niin vähän tuntevana spekuloimaan sen kummemmin.
Joskus tekee kipeää mutta ei haittaa
Sannnu

Re: Murregallup

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Mulla on tosi vahvassa tietyt lahtelaiset esimerkiksi sanat...

No linkku on kyllä nykyään bussi, mutta autossa istun taakke, enkä taakse ja jos mä kaadun kadulla niin mä kaatusen ja kun kuvailen jotain asiaa niin: se oli semmoi, tämmöi tai tommoi...

Musta murteet on aivan ihania ja niitä vois olla silloin tällöin mausteena myös tv:ssä ja radiossakin vaikka kuuluttajilla.
Vastaa Viestiin