Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Aito_Johanna

Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Onko kukaan lähtenyt Helsinki-Vantaalta viime aikoina? Lehdissä kun on ollut kitinää siitä, kuinka lähtöselvityksessä ja matkatavaroiden luovutuksessa on tolkuton jono, niin onko siellä oikeasti ja kuinka paha?

Olen lähdössä huomenna eläimellisen aikaisin aamulla. Minulla on taipumusta lentokoneista myöhästelyyn (kerran tulin niin myöhään että matkatavaroita ei enää otettu koneeseen, toisen kerran mua kuulutettiin kentällä, kolmannella kerralla juoksin exkjyysmiitä huutaen ja ihmisiä edestä sysien lähtöselvitykseen kymmenen minuuttia ennen sen sulkeutumista) joten ehkä kannattaisi tällekin asialle ajatus suoda. Riittääkö, että lähden ekalla ratikalla ja olen kentällä 25 minuuttia ennen matkalippuun merkittyä "ole tähän aikaan lähtöportilla" -aikaa, eli ehtiikö siinä ajassa hoitaa sen laukkuhässäkän, vai onko paras kävellä bussiasemalle tai tilata taksi?
slam

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja slam »

Tunti laivalle. Kaksi lennolle.

öh, tunde riittänöö kait... :roll:
Pehmis

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Helsinki-Vantaalla on hyvä olla tunti ennen lennon lähtöä, nyrkkisääntö. Kesällä arkiaamut ei ehkä ole kaikkein ruuhkaisimpia, mutta en luottaisi siihen että näin on.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Jos on taipumusta myöhästelyyn, lienee järkevää lähteä tarpeeksi aikaisin. Riippuu paljolti ajankohdasta, lentoyhtiöstä, tuurista ja siitä, lennätkö turistiluokassa vai bisneksessä. Finnairin turistiluokalla on yleensä pisimmät jonot; näiden ohi voi pujotella tekemällä lähtöselvityksen aamulla kännykällä tai sitten kentällä omatoimisesti, jos sattuu olemaan Finnair Plussan jäsen eikä kanna mukanaan valtavia määriä matkatavaraa. Jos mukana on kannettava tietokone, niin turvatarkastuksessa voi mennä kohtispitkään, ja on siellä viime aikoina jonojakin näkynyt. Itse olen yleensä kolme varttia ennen koneen lähtöä, ei kentällä jaksa loputtomiin istuksia.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Pehmis kirjoitti:Helsinki-Vantaalla on hyvä olla tunti ennen lennon lähtöä, nyrkkisääntö. Kesällä arkiaamut ei ehkä ole kaikkein ruuhkaisimpia, mutta en luottaisi siihen että näin on.
Nykyisten tiukentuneiden turvamääräysten ja vähentyneen henkilökunnan myötä suositus on käsittääkseni 1,5 tuntia.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja ak »

Mikäs sun plan b on, jos myöhästelevänä missaat sen ekan ratikan? Luin jostain, että lähinnä halpisyhtiöillä (Ryanair) on riski jäädä koneesta pihalle, jos ei ole riittävästi ennakkoon paikalla. Normaaleilla yhtiöillä lienee joustavampaa.

Itse olen yleensä pyrkinyt olemaan tunnin etukäteen Helsinki-Vantaalla, mutta kavereilla on ollut tapana tulla viimetipassa. Esim. talla pohjassa 50 kilsaa ja aikaa jää alle puoli tuntia koneen lähtöön matkalla Pohjois-Amerikkaan. Aikaisin aamulla lähdöt on kyllä aina yhtä tuskaisia, joten sillon tuppaa helposti menemään vähän tiukille.

ps. Ei kait viimetipassa olemista kutsuta myöhästelyksi?
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Puolitoista - pari tuntia ennen boardingia ainakin itse olen paikalla, siina ehtii mukavasti kaymaan taxfree kaupat lapi jos vaikka jotain hauskaa loytyisi tai sitten nauttii toykean hintaiset aamukahvit siella olevassa Pauligin? kuppilassa.
Noh tietysti pidan shoppailusta (olen silleen outo) joten mahdollinen odotteluaika vilahtaa kuin siivilla.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä kulutin sen ylimääräisen ajan aina juomalla salaa olutta. Moni tiukkisvaimonsa kanssa matkustava mies katsoi kateellisena.

Edit: Itse kysymykseen sanoisin, että liian aikaisin ei kannata mennä. Kerran sorruin tähän ja jättivät perkele matkalaukut Suomeen.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
huima

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja huima »

15 minuuttia ennen koneen lähtöä riittää, kun haluaa katsella koneiden lähtöä ravintolasta. Vähintään tunti - yleensä tunti puolitoista on hyvä varata aikaa.

Sympatiaa ei löydy koneista myöhästelijöille ja urpoille jotka H-moilasena ihmettelevät viime hetkellä kentällä, kun siellä onkin iiiihan yllättäen hirveät jonot muita lomalaisia lähdössä matkoille. Joskus pääsee koneeseen vielä kymmenen minuuttia ennen lähtöaikaa, jos on onnekas - joskus meinaa myöhästyä vaikka olisi ajoissa paikalla, kun kenttä on tukossa niin checkinin kuin turvatarkastuksienkin kohdalla.

Helpottavia asioita ovat checkin internetissä tai automaatilla, business-luokassa lentäminen ja tietysti lentäminen omalla koneella VIP-terminaalin kautta.
Kid

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Kid »

Mä ihan (asiantuntiana?) sanon kyllä, että kandee mennä kentälle kaksi (2) tuntia ennen koneen lähtöä. Kerkeepi rauhassa tsekata matkalaukut sisään, poltella hermosauhuja ja kiskoo vaikka pari kaljaa. Mikään ei oo vittumaisempaa kun ne 15min ennen boardingia kentälle saapuvat, jotka ryntäilee paniikissa ympäriinsä :roll:
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Silleen, että ehtii shoppailla tunnin verran ennen lentoa eli kannattaa olla kentällä viimeistään 1,5 h ennen lentoa.
Kikkelis kokkelis.
elco

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja elco »

Monelta kone lähtee? Schengen vai ei-Schengen? Ameriikkaan? Lomalento?

Perusteoria on, että tunti riittää. Jos kone lähtee 7.30-8.30 niin lisää puoli tuntia. Jos ei-Schengen niin lisää vartti. Jos Ameriikkaan niin lisää puoli tuntia. Jos lomalento niin lisää puoli tuntia.

Kaikki kumulatiivisia.
Mulli75

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Tapansa kullakin, kavereiden kanssa kokeiltu missä menee raja kun mukana käsimatkatavaroita. Noin 15 minuuttia ennen lähtöä on ehditty mukaan lennolle. Eikä olla paniikissa ryntäilty. Eikä meidän nimiä ole huudeltu. Ei kuitenkaan ole otettu tavaksi.

Kyllähän lentokenttienkin toiminnoilla on parantamisen varaa.
Muutaman kerran saanut vaihtaa lähtöporttia 4 kertaa.
Eikä ilmoitetut check in ajat aina pidä paikkaansa.

Pidemmille lennoille lähtiessä on reilusti aikaa varattu.
Pehmis

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Mulli75 kirjoitti:Tapansa kullakin, kavereiden kanssa kokeiltu missä menee raja kun mukana käsimatkatavaroita. Noin 15 minuuttia ennen lähtöä on ehditty mukaan lennolle. Eikä olla paniikissa ryntäilty. Eikä meidän nimiä ole huudeltu. Ei kuitenkaan ole otettu tavaksi.
No just tuollaisten temppujen takia saa koko sakki istua koneessa kun viime hetken viuhahtajia odotellaan.
Kid

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Kid »

Pehmis kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Tapansa kullakin, kavereiden kanssa kokeiltu missä menee raja kun mukana käsimatkatavaroita. Noin 15 minuuttia ennen lähtöä on ehditty mukaan lennolle. Eikä olla paniikissa ryntäilty. Eikä meidän nimiä ole huudeltu. Ei kuitenkaan ole otettu tavaksi.
No just tuollaisten temppujen takia saa koko sakki istua koneessa kun viime hetken viuhahtajia odotellaan.
Jep, ja lentokenttävirkailijat on vetämäsä ranteitaan auki.
Miksi ihmiset ei vaan tajua, että jos lippuun/matkustusasiakirjoihin kirjotetaan/puhelimessa sanotaan kentälle saavuttava 2 h ennen koneen lähtöä niin siihen on joku tärkä syy???!!!
Ihan liian monta kertaa kuunnellut asiakkaiden itkua "kun me oltiin kentällä puolta tuntia ennen eikä päästy enää koneeseen". Voi voi! Ruumaan on pakattu kamat jo ja niitä ovia ei enää aukasta.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Kid kirjoitti:
Pehmis kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Tapansa kullakin, kavereiden kanssa kokeiltu missä menee raja kun mukana käsimatkatavaroita. Noin 15 minuuttia ennen lähtöä on ehditty mukaan lennolle. Eikä olla paniikissa ryntäilty. Eikä meidän nimiä ole huudeltu. Ei kuitenkaan ole otettu tavaksi.
No just tuollaisten temppujen takia saa koko sakki istua koneessa kun viime hetken viuhahtajia odotellaan.
Jep, ja lentokenttävirkailijat on vetämäsä ranteitaan auki.
Miksi ihmiset ei vaan tajua, että jos lippuun/matkustusasiakirjoihin kirjotetaan/puhelimessa sanotaan kentälle saavuttava 2 h ennen koneen lähtöä niin siihen on joku tärkä syy???!!!
Ihan liian monta kertaa kuunnellut asiakkaiden itkua "kun me oltiin kentällä puolta tuntia ennen eikä päästy enää koneeseen". Voi voi! Ruumaan on pakattu kamat jo ja niitä ovia ei enää aukasta.
Niin ja jokainen minuutti, jonka kone odottaa kentällä, maksaa muistaakseni jotain 30 000 euroa. Joka tapauksessa paljon. Ja sitten nämä ihmiset soittelevat kentälle, että olen täällä Keravalla jo tulossa, että odottakaa... Hallelujaa.

Asiasta tulikin mieleeni lentoemäntäystäväni, joka kerran onnistui avaamaan sen hätäliukumäen eräälläkin Euroopan vilkkaimmista kentistä. Meinasi itse lentää oven mukana kentälle ja sitten huomasi, kun joku mies kentällä ikuistaa tilanteen kännykkäkameralla. Koneen lähtö myöhästyi kaksi tuntia, ihmiset myöhästyivät jatkolennoiltaan ja se väärin avattu ovi ja sen lähellä olleet paikat jouduttiin teippaamaan umpeen eikä niitä voitu käyttää jne. Kaverini oli aivan järkyttynyt pitkän aikaa, mutta onneksi työkaverit olivat ymmärtäväisiä. Se keikka maksoi jotain 70 000 euroa..
Kikkelis kokkelis.
Kid

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Kid »

Keikaus kirjoitti:
Kid kirjoitti:
Miksi ihmiset ei vaan tajua, että jos lippuun/matkustusasiakirjoihin kirjotetaan/puhelimessa sanotaan kentälle saavuttava 2 h ennen koneen lähtöä niin siihen on joku tärkä syy???!!!
Niin ja jokainen minuutti, jonka kone odottaa kentällä, maksaa muistaakseni jotain 30 000 euroa. Joka tapauksessa paljon.
Juurikin näin!
elco

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja elco »

Keikaus kirjoitti:
Niin ja jokainen minuutti, jonka kone odottaa kentällä, maksaa muistaakseni jotain 30 000 euroa.

...Se keikka maksoi jotain 70 000 euroa..
Aika hyvin toimittu, jos tuon hässäkän korjaus kesti kaikkineen 2min 20s.

Ei se myöhästyminen siltä myöhästyjältä kai mitään pois ole?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Kid kirjoitti: Jep, ja lentokenttävirkailijat on vetämäsä ranteitaan auki.
Miksi ihmiset ei vaan tajua, että jos lippuun/matkustusasiakirjoihin kirjotetaan/puhelimessa sanotaan kentälle saavuttava 2 h ennen koneen lähtöä niin siihen on joku tärkä syy???!!!
Ihan liian monta kertaa kuunnellut asiakkaiden itkua "kun me oltiin kentällä puolta tuntia ennen eikä päästy enää koneeseen". Voi voi! Ruumaan on pakattu kamat jo ja niitä ovia ei enää aukasta.
Mua ei ole koskaan edes kuulutettu, vaikka olen *aina* kentällä 45 minuuttia ennen. Koska näin on aina ollut, minua ei totta puhuen juurikaan kiinnosta, mitä matkalipussa lukee, semminkään kun olen ns. maksava asiakas. Jos minä joutuisin istumaan lentokentällä kaksi tuntia (tai enemmän, jos kone on myöhässä), olisin itse vetämässä ranteitani auki. En tiedä yhtäkään lentokenttää, jossa viihtyisi sekuntiakaan pidempään, kuin siellä on pakko olla.
elco

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja elco »

Vadim kirjoitti: Mua ei ole koskaan edes kuulutettu, vaikka olen *aina* kentällä 45 minuuttia ennen.
Onnea matkaan vaan CDG:llä, LHR:llä ja JFK:lla!
Elukka

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Yleensähän lentokentät on pyritty suunnittelemaan siten, että jo pelkkään parkkipaikalta oikealle lähtöportille navigoimiseen lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen kautta kiertäen menee vähintään 1h.
(vrt. Linnanmäen peililabyrintti)
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

elco kirjoitti:
Vadim kirjoitti: Mua ei ole koskaan edes kuulutettu, vaikka olen *aina* kentällä 45 minuuttia ennen.
Onnea matkaan vaan CDG:llä, LHR:llä ja JFK:lla!
Kiitos kysymästä, CDG:llä ei ole koskaan ollut ongelmaa. LHR:llä käyn vain kääntymässä.

(Myönnettäköön, että eksoottisemmilla lentokentillä tulen kyllä nöyrästi kentälle vähän aikaisemmin. Euroopassa noudatan tätä 45 minuutin sääntöä.)
Chap

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Vinkkejä myöhään (Helsinki-Vantaan) lentokentälle saapuville:
1. Tsekkaa sisään netistä, kännykällä tai automaatista ja heitä matkalaukkusi baggage drop luukulle. Pääsääntöisesti alle viiden minuutin jonot.
2. Jos jostain syystä et voi tsekata sisään em. tavalla ja olet tosi myöhään kentällä, kannattaa mennä rohkeasti business check-iniin.
3. Jos lennät One World (mm. Finnair) tai Star Alliance (mm. SAS) lentoyhtiöllä ja sinulla on pelkät käsimatkatavarat, voit myös tsekata sisään lähtöalueen sisällä transit check-inissä. Näissä ei yleensä ole mitään jonoja.
4. Terminaali (vai onko se aula?) kahden (mistä Finnairin check-in on) turvatarkastuksessa on yleensä pitkät jonot. Turvatarkastuksesta pääse yleensä huomattavasti nopeammin terminaali kolmosessa, jonne on sadan metrin kävelymatka.

Itse starttaan kotoa pääsääntöisesti tuntia ennen koneen lähtöä, jolloin olen kentällä 15-20 minuutin sisällä. Turvatarkastuksessa menee yleensä n. 5 minsaa ja kentällä ehdin juoda kahvit ja vilkaista lehteä (n. 15 minsaa). Jos kone on ajoissa, astun sisään 15-20 minuuttia ennen sen lähtöä. Kerran olen myöhästynyt koneesta (jäin noviisina jumittamaan turisti-check-iniin, missä Finskin virkailijat lupasivat, että ehdin kyllä koneeseen – sain sitten liput seuraavaan koneeseen) ja kerran kun nukuin pommiin tuli oikeasti kiire koneeseen (minua kuulutettiin kun pääsin turvatarkastuksesta läpi).
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Vadim kirjoitti: Kiitos kysymästä, CDG:llä ei ole koskaan ollut ongelmaa. LHR:llä käyn vain kääntymässä.
CDG:n kautta lentäessä kadottaa kyllä laukkunsa varmimmin. Ja muutenkin menee sekaisin, kun pitää sekoilla ranskisten kanssa. Sen sijaan saksalaiset, siinä on kansa, jonka kanssa kaikki toimii!
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

elco kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:
Niin ja jokainen minuutti, jonka kone odottaa kentällä, maksaa muistaakseni jotain 30 000 euroa.

...Se keikka maksoi jotain 70 000 euroa..
Aika hyvin toimittu, jos tuon hässäkän korjaus kesti kaikkineen 2min 20s.

Ei se myöhästyminen siltä myöhästyjältä kai mitään pois ole?
Ystäväni mainitsema 70 000 euroa saattoi tulla menetetyistä jatkoyhteyksistä ja niistä aiheutuneista hotelliyöpymisistä ja sensellaisista.

Koneen kentällä seisomisessa on varmaan vähän eroa, odotetaanko Keravan kaveria kerosiinia polttaen kone käynnissä vai ollaanko moottori sammuksissa pari tuntia ja teippaillaan koneen sisustaa. Rahaa palaa tietty kummillakin tavoilla.
Kikkelis kokkelis.
Vastaa Viestiin