Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Elukka

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Keikaus kirjoitti:CDG:n kautta lentäessä kadottaa kyllä laukkunsa varmimmin. Ja muutenkin menee sekaisin, kun pitää sekoilla ranskisten kanssa.
CDG:lla oli muistaakseni kyseenalainen kunnia olla lentokenttien vertailussa sekä turvattomin että helpoimmin eksyttävä. :roll:
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja ak »

Keikaus kirjoitti:Niin ja jokainen minuutti, jonka kone odottaa kentällä, maksaa muistaakseni jotain 30 000 euroa. Joka tapauksessa paljon. Ja sitten nämä ihmiset soittelevat kentälle, että olen täällä Keravalla jo tulossa, että odottakaa... Hallelujaa.
Eli kone joka myöhästyy syystä x tunnin maksaa firmalle 30 000*60 = 1 800 000 €. Jos nyt vaikka on 200 paikkainen loppuun myyty kone ja lipun keskihinta 500€ olisi tulopuolella 100 000 € eli vaivaiset 1 700 000 persnettoa ennenkuin on mitään peruskuluja kuten palkat ja bensat, verot yms. laskettu. Ilmankos lentoyhtiöillä menee huonosti. Paljonkos noi koneet keskimäärin onkaan myöhässä?

Asiaan vielä: Järjenkäyttö lienee sallittua. Muistan itse, kun 2002 oli käsky, että Jenkeissä pitää olla kentällä 3h ennen lähtöä. Kyllä siinä huvitti, kun 7 aamulla lähtevät ihmiset pukkasi pienelle kentälle, josta lähti kone 2h välein samaan aikaan, kun itse menin aamu viiden koneeseen. Isot kentät on tietenkin asia erikseen ja ruuhka-ajat on ruuhka-aikoja, mutta järkeä voinee käyttää.
Pehmis

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Vadim kirjoitti:Mua ei ole koskaan edes kuulutettu, vaikka olen *aina* kentällä 45 minuuttia ennen. Koska näin on aina ollut, minua ei totta puhuen juurikaan kiinnosta, mitä matkalipussa lukee, semminkään kun olen ns. maksava asiakas. Jos minä joutuisin istumaan lentokentällä kaksi tuntia (tai enemmän, jos kone on myöhässä), olisin itse vetämässä ranteitani auki. En tiedä yhtäkään lentokenttää, jossa viihtyisi sekuntiakaan pidempään, kuin siellä on pakko olla.
Eli omista itsekkäistä lähtökohdistasi mielummin istutat koneentäydellistä ihmisiä kentällä odottamassa koska kuningasasiakkaan sopii lampsia paikalle? Henk. koht olen sitä mieltä, että boardingin pitäisi päättyä aina niin, että kone lähtee sovittuna ajankohtana, oli joku itseään tärkeänä pitävä henkilö mukana tahi ei. Se olisi sitä asiakaspalvelua se. Ei suinkaan se, että odotetaan joka ikistä egosentristä odotuttajaa.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

ak kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Niin ja jokainen minuutti, jonka kone odottaa kentällä, maksaa muistaakseni jotain 30 000 euroa. Joka tapauksessa paljon. Ja sitten nämä ihmiset soittelevat kentälle, että olen täällä Keravalla jo tulossa, että odottakaa... Hallelujaa.
Eli kone joka myöhästyy syystä x tunnin maksaa firmalle 30 000*60 = 1 800 000 €. Jos nyt vaikka on 200 paikkainen loppuun myyty kone ja lipun keskihinta 500€ olisi tulopuolella 100 000 € eli vaivaiset 1 700 000 persnettoa ennenkuin on mitään peruskuluja kuten palkat ja bensat, verot yms. laskettu. Ilmankos lentoyhtiöillä menee huonosti. Paljonkos noi koneet keskimäärin onkaan myöhässä?
Epäilisin, että odottamista on erihintaista, on sitä viime hetken odottamista, kun kone on jo käynnissä ja kallista kerosiiniä palaa ja sitten on varmaan vähän halvempaa odottamista, kun kone ei ole käynnissä ja pitää maksaa matkustajille hotelleja ja ruokaa jne. No jaa, nämä on ihan arvailuja asiaa sen paremmin tuntematta.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Viimetippailu on kyllä niin ärsyttävää ja ahdistavaa, tulee hiki, kun pitää juosta ja jännittää. Yök, ei kiitos. Sitäpaitsi nautin lentokentillä oleskelusta. Voi katsoa kanssaihmisiä ja käydä kaupoissa, lukea ja sensellaista.
Kikkelis kokkelis.
Noriyumi

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Keikaus kirjoitti:Viimetippailu on kyllä niin ärsyttävää ja ahdistavaa, tulee hiki, kun pitää juosta ja jännittää. Yök, ei kiitos. Sitäpaitsi nautin lentokentillä oleskelusta. Voi katsoa kanssaihmisiä ja käydä kaupoissa, lukea ja sensellaista.
Onhan se lentokenttähengailu minustakin mukavaa :) Pyrin itse olemaan tarpeeksi ajoissa kentällä; voi shopata, syödä ja juoda ravintolassa, katsoa muita matkustajia jotka ovat kotoisin ympäri maailmaa ja puhuvat tuttuja ja tuntemattomia kieliä, ehostaa itseään naistenhuoneessa, ostaa tuliaisia/meniäisiä ystäville... Tuolla tavalla saa ihanan matkakuumeen päälle jos sitä ei vielä jostain syystä ole :)
Chap

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Pehmis kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Mua ei ole koskaan edes kuulutettu, vaikka olen *aina* kentällä 45 minuuttia ennen. Koska näin on aina ollut, minua ei totta puhuen juurikaan kiinnosta, mitä matkalipussa lukee, semminkään kun olen ns. maksava asiakas. Jos minä joutuisin istumaan lentokentällä kaksi tuntia (tai enemmän, jos kone on myöhässä), olisin itse vetämässä ranteitani auki. En tiedä yhtäkään lentokenttää, jossa viihtyisi sekuntiakaan pidempään, kuin siellä on pakko olla.
Eli omista itsekkäistä lähtökohdistasi mielummin istutat koneentäydellistä ihmisiä kentällä odottamassa koska kuningasasiakkaan sopii lampsia paikalle? Henk. koht olen sitä mieltä, että boardingin pitäisi päättyä aina niin, että kone lähtee sovittuna ajankohtana, oli joku itseään tärkeänä pitävä henkilö mukana tahi ei. Se olisi sitä asiakaspalvelua se. Ei suinkaan se, että odotetaan joka ikistä egosentristä odotuttajaa.
Jos Vadimia ei edes kuuluteta, niin eihän hän silloin "istuta koneentäydellistä ihmisiä kentällä odottamassa". Kyllä 45 minuuttia on sen verran aikaisin, että useimmilla kentillä ehtii ihan kevyesti koneeseen - ainakin jos pystyy välttämään turistiluokan check-inin. Lisäksi mun kokemuksen mukaan myöhästelijöitä ei kauaa odotella, maks. 10 minsaa. Poikkeuksena on vaihtolennoilta tulevat, jos kys. vaihtolento on myöhässä. Yleensä koneiden myöhästymiset joutuvat jostakin ihan muista syistä kun siitä, että matkustajat ovat myöhässä.

Olen toki samaa mieltä, että omaa tyhmyyttään/laiskuttaan/egosentrisyyttään myöhästeleviä ei tulisi odottaa. Toisaalta kyllä lentoyhtiöt voisivat panostaa enemmän siihen, että virkailijoita on tarpeeksi ruuhka-aikoina.
Pehmis

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Chap kirjoitti:Jos Vadimia ei edes kuuluteta, niin eihän hän silloin "istuta koneentäydellistä ihmisiä kentällä odottamassa". Kyllä 45 minuuttia on sen verran aikaisin, että useimmilla kentillä ehtii ihan kevyesti koneeseen - ainakin jos pystyy välttämään turistiluokan check-inin. Lisäksi mun kokemuksen mukaan myöhästelijöitä ei kauaa odotella, maks. 10 minsaa. Poikkeuksena on vaihtolennoilta tulevat, jos kys. vaihtolento on myöhässä. Yleensä koneiden myöhästymiset joutuvat jostakin ihan muista syistä kun siitä, että matkustajat ovat myöhässä.

Olen toki samaa mieltä, että omaa tyhmyyttään/laiskuttaan/egosentrisyyttään myöhästeleviä ei tulisi odottaa. Toisaalta kyllä lentoyhtiöt voisivat panostaa enemmän siihen, että virkailijoita on tarpeeksi ruuhka-aikoina.
Vaikka jotakuta ei ehdittäisi kuuluttaakaan, se ei tarkoita sitä että hän olisi riittävän ajoissa paikalla. Laukut kun matkaavat check-innistä monen reitin kautta koneen sisään. Käsimatkatavaralaiset voivat tulla tietysti myöhemmin, mutta vaikka itse ihminen ehtisi viime minuutilla koneeseen, laukut eivät välttämättä ehdi. Mun kokemuksen mukaan kuulutukset aloitetaan vasta sitten kun ei ole koneen lähtöhetkellä lähtöportilla vaikka on check-innissä käynyt.

Itse en koskaan lennä toiste liian vähän virkailijoita käyttävän yhtiön koneilla, jos huomaan että kyse on siitä. Usein kyse on vain siitä, että mattimyöhäset jättävät kaiken viime tippaan. Asiakas ostaa kuitenkin palvelun niillä ehdoilla jotka on sovittu. Jos lentoyhtiö edellyttää palvelusopimuksessa että kentälle saavutaan ajoissa, ei ole lentoyhtiön asia odottaa niitä jotka eivät ole saapuneet ajoissa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja ak »

Noriyumi kirjoitti:Onhan se lentokenttähengailu minustakin mukavaa :)
Kentällä hengailu voi olla ihan mukavaa, mutta en yhtään ylläty, jos paljon matkustava ei halua siellä viettää ylimääräisiä tunteja. On eri asia venata tunti ylimääräistä kerran pari vuodessa ennen lomalentoa kuin tunti joka toinen aamu työviikolla. Parhaassa tapauksessa sitä hengailua myös kertyy vielä saman matkan aikana montakin tuntia vaihtojen yhteydessä.
Pehmis

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

ak kirjoitti:
Noriyumi kirjoitti:Onhan se lentokenttähengailu minustakin mukavaa :)
Kentällä hengailu voi olla ihan mukavaa, mutta en yhtään ylläty, jos paljon matkustava ei halua siellä viettää ylimääräisiä tunteja. On eri asia venata tunti ylimääräistä kerran pari vuodessa ennen lomalentoa kuin tunti joka toinen aamu työviikolla. Parhaassa tapauksessa sitä hengailua myös kertyy vielä saman matkan aikana montakin tuntia vaihtojen yhteydessä.
Totta tuokin. Kohtuullisen usein lentävä kuitenkin arvostaa sitä, jos kaikki matkustajat ovat ajoissa paikalla, jotta kone lähtee ajallaan. Itse varaudun mahdollisiin hengailuaikoihin kirjallisuudella, joko huvi- tai työsellaisella sekä useimmiten myös laptopilla.
silsakenraali™

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Keikaus kirjoitti:Viimetippailu on kyllä niin ärsyttävää ja ahdistavaa, tulee hiki, kun pitää juosta ja jännittää. Yök, ei kiitos. Sitäpaitsi nautin lentokentillä oleskelusta. Voi katsoa kanssaihmisiä ja käydä kaupoissa, lukea ja sensellaista.
Itse etenkin varhaisiin aamulentoihin Tampereelta saapuvana en lähde varttiakaan liian aikaisin. Pari viime kertaa olen tullut kentälle tuntia aikaisemmin, ja hyvin olen kerennyt. Minuakaan ei ole kertaakaan kuulutettu nimeltä myöhästymisen vuoksi.

Mä en ole jännittäjätyyppi ja se heijastuu myös siihen, että en nyt ainakaan oman jännittämisen takia mene kentälle turhan aikaisin.

Lentokentällä on mukava olla se puoli tuntia luppoaikaa, siinä ehtii kaiken tarpeellisen.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Elukka kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:CDG:n kautta lentäessä kadottaa kyllä laukkunsa varmimmin. Ja muutenkin menee sekaisin, kun pitää sekoilla ranskisten kanssa.
CDG:lla oli muistaakseni kyseenalainen kunnia olla lentokenttien vertailussa sekä turvattomin että helpoimmin eksyttävä. :roll:
Joo, kyllä ranskalaiset osaa. Buukkasivat minut Nizzassa kerran istumaan business-luokkaan...Joo, ihan kiva, paitsi että istumapaikaksi oli sitten merkitty se penkkien välissä sijaitseva pöytä... :roll:
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Pehmis

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Lilo kirjoitti:Joo, kyllä ranskalaiset osaa. Buukkasivat minut Nizzassa kerran istumaan business-luokkaan...Joo, ihan kiva, paitsi että istumapaikaksi oli sitten merkitty se penkkien välissä sijaitseva pöytä... :roll:
Sä et kans tajua mitään. Sut oli buukattu harmaantuvien ranskalaisten bisnesmiesten välipalaksi.
Elukka

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Pehmis kirjoitti:
Lilo kirjoitti:Joo, kyllä ranskalaiset osaa. Buukkasivat minut Nizzassa kerran istumaan business-luokkaan...Joo, ihan kiva, paitsi että istumapaikaksi oli sitten merkitty se penkkien välissä sijaitseva pöytä... :roll:
Sä et kans tajua mitään. Sut oli buukattu harmaantuvien ranskalaisten bisnesmiesten välipalaksi.
...tai tarjoilualustaksi?
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mä matkustin kerran Riosta Frankensteiniin ekassa tai business-luokassa. Sillä matkalla tajusin matkustamisen syvimmän olemuksen. Olin hieman pettynyt, kun matka meni niin nopeasti, istuin lootus-asennossa ja kuuntelin musakkia, lueskelin ja söin hyvää ruokaa oikeilla aterimilla. Luulen, että sain paikan sen takia, että kone oli jo muutenkin noin vuorokauden myöhässä ja olin ihan että ei se mitään, kun virkailija sanoi, että joutuisin odottamaan Frankensteinissa tosi pitkään. Se varmaan tykkäsi musta, kun en ollut äkäinen niin kuin moni muu varmaan samassa tilanteessa. Kaiken lisäksi kun pääsin Frankensteiniin, sainkin aikaisemman lennon niin etten joutunut odottamaan kuin pari tuntia.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Pehmis kirjoitti: Eli omista itsekkäistä lähtökohdistasi mielummin istutat koneentäydellistä ihmisiä kentällä odottamassa koska kuningasasiakkaan sopii lampsia paikalle? Henk. koht olen sitä mieltä, että boardingin pitäisi päättyä aina niin, että kone lähtee sovittuna ajankohtana, oli joku itseään tärkeänä pitävä henkilö mukana tahi ei. Se olisi sitä asiakaspalvelua se. Ei suinkaan se, että odotetaan joka ikistä egosentristä odotuttajaa.
En ole myöskään koskaan istuttanut koneentäydellistä ihmisiä. Usein on kyllä sattunut, että lentoyhtiöt ovat istuttaneet minua.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Chap kirjoitti:Vinkkejä myöhään (Helsinki-Vantaan) lentokentälle saapuville...
Itse starttaan kotoa pääsääntöisesti tuntia ennen koneen lähtöä, jolloin olen kentällä 15-20 minuutin sisällä. Turvatarkastuksessa menee yleensä n. 5 minsaa ja kentällä ehdin juoda kahvit ja vilkaista lehteä (n. 15 minsaa). Jos kone on ajoissa, astun sisään 15-20 minuuttia ennen sen lähtöä.
Juuri näin.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Vadim kirjoitti:
Chap kirjoitti:Vinkkejä myöhään (Helsinki-Vantaan) lentokentälle saapuville...
Itse starttaan kotoa pääsääntöisesti tuntia ennen koneen lähtöä, jolloin olen kentällä 15-20 minuutin sisällä. Turvatarkastuksessa menee yleensä n. 5 minsaa ja kentällä ehdin juoda kahvit ja vilkaista lehteä (n. 15 minsaa). Jos kone on ajoissa, astun sisään 15-20 minuuttia ennen sen lähtöä.
Juuri näin.
Entä jos joku osio kusee?
Kikkelis kokkelis.
Pehmis

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Vadim kirjoitti:
Chap kirjoitti:Vinkkejä myöhään (Helsinki-Vantaan) lentokentälle saapuville...
Itse starttaan kotoa pääsääntöisesti tuntia ennen koneen lähtöä, jolloin olen kentällä 15-20 minuutin sisällä. Turvatarkastuksessa menee yleensä n. 5 minsaa ja kentällä ehdin juoda kahvit ja vilkaista lehteä (n. 15 minsaa). Jos kone on ajoissa, astun sisään 15-20 minuuttia ennen sen lähtöä.
Juuri näin.
Kummallista. Asioidaan ihan eri kentällä. Joskus menin olosuhteiden pakosta 40 minuuttia ennen koneen lähtöä, ja kerkesin koneeseen viimeisen kuulutuksen myötä. Ja kyllä hävetti kun kaikki istui siellä ja luikin paikalleni. Nykyään turvatarkastusten tiukentumiset ovat vain pidentäneet muodollisuuksiin kuluvaa aikaa.

Kotimaan lennot ilman matkatavaraa on ihan toinen juttu.
Chap

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Keikaus kirjoitti:
Vadim kirjoitti:
Chap kirjoitti:Vinkkejä myöhään (Helsinki-Vantaan) lentokentälle saapuville...
Itse starttaan kotoa pääsääntöisesti tuntia ennen koneen lähtöä, jolloin olen kentällä 15-20 minuutin sisällä. Turvatarkastuksessa menee yleensä n. 5 minsaa ja kentällä ehdin juoda kahvit ja vilkaista lehteä (n. 15 minsaa). Jos kone on ajoissa, astun sisään 15-20 minuuttia ennen sen lähtöä.
Juuri näin.
Entä jos joku osio kusee?
Jos kusee oikein pahasti, otan seuraavan koneen tai jään Suomeen. Mutta eipä ole kusennut niin pahasti. Joskus molemmissa turvatarkastuspisteissä on pidempi jono ja silloin jää vähemmän aikaa tai ei aikaa ollenkaan kahville ja lehdille. Mutta molemmat löytyy myös koneesta, joten se ei haittaa.
Chap

Re: Kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Posti toi minulle Finnairin travel guiden ja siitä tuli tämä aihe mieleen. Finskin omat suositukset ovat, että jos on tsekannut sisään netistä tai tekstiviestitse, pitää Helsinki-Vantaalla olla viimeistään
15 min. ennen koneen lähtöä, jos on kotimainen lento ja ainoastaan käsimatkatavarat
25 min. ennen koneen lähtöä, jos on kotimainen lento ja sisään kirjattavia matkatavaroita
35 min. ennen koneen lähtöä, jos lentää Euroopan kohteeseen.

Nopea vilkaisu samassa oppaassa esiteltyihin muiden Euroopan-kenttien viimeisimpiin check-in aikoihin näytti, että aina selviää alle tuntia ennen koneen lähtöä, tyypillisesti 30-45 min ennen koneen lähtöä riittää suosituksen mukaan.

Aika haipakkaan ne laukutkin näyttävät liikkuvan tiskiltä koneeseen (sikäli kun nyt ylipäänsä löytyvät perille).

Ja nämä tietysti minimiaikoja, jos check-in on hoidettu etukäteen. Jonkinlainen bufferi näiden päälle on suositeltava oman mielenrauhan takia.
Vastaa Viestiin