Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Panen tämän tänne paskanjauhantaan, että mahdollisimman moni lukee.

Minua on viime aikoina askarruttanut tuo suhde. Jos ihminen on nopea, kuten vaikka joku 100 metrin juoksijaköntsikäs (tai 400 metrin juoksijahirmu mustakikkeli, jonka suorituksesta olen vieläkin aivan äimänä) niin voiko hän myös olla kestävä?

Onko nopeus ja kestävyys sillä tavalla synnynnäisiä, että ihminen taipuu jompaankumpaan päin luonnostaan?

Minkä vuoksi minusta on kivempaa juosta lyhyen matkaa nopeasti (kovin suhteellista) ja isompia liikekaaria tehden kuin töpötellä hitaasti pitkään? Onko kestävyyteni vain niin olematonta, kun en sitä ole tainnut niin harjoitella? Pitäisikö minun harjoitella sekä nopeutta että kestävyyttä?

Mietin tänään, että mulle paras laji saattaisi olla vaikka soutu. Se tuntuu jotenkin mukavalta punttiksella ja mökilläkin. Ja kirkkovenehän on aina muodissa.
Kikkelis kokkelis.
Pehmis

Re: Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Molemmat ovat sellaisia ominaisuuksia joita voi harjoittelemalla kehittää. Kuitenkin tietyt jossain määrin geneettiset ominaisuudet kuten erilaisten lihassyiden määrä vaikuttavat jossain määrin siihen, missä se katto löytyy. Siitä on aika kauan kun aiheesta luin, varmaan joku jaksaa googlata wikiartikkeli jossa kerrotaan poigittaiset ja pitgittäiset lihassyyt yms. höpinät.

Usein on kuitenkin niin, että anaerobisen ja aerobinen harjoittelu tukevat toinen toisiaan. Kaikkein lyhyimmillä matkoilla anaerobinen kesto ja räjähtävä lihasvoima ovat tärkeimpiä, ja treeni on intervalli- tms. treeniä.

Pitkillä matkoilla taas liika lihasmassa ei ole eduksi, vaan kehon taloudellinen energiankulutus, hapenottokyky ja verenkierron toiminta korostuvat. Kestävyysharjoituksiksi sopivat kaikki pitkäkestoiset sykkeen tarpeeksi matalalla pitävät harjoitukset. Oman kokemukseni mukaan kestävyystreeni on helpompaa tehdä oikein.
AarneAnkka

Re: Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Keikaus kirjoitti:Minkä vuoksi minusta on kivempaa juosta lyhyen matkaa nopeasti (kovin suhteellista) ja isompia liikekaaria tehden kuin töpötellä hitaasti pitkään?
Koska sinulla on ADHD, niin pitkän matkan juoksu taitaa olla mielestäsi vain yksinkertaisesti liian tylsää. ;)

Itse kallistun fysiikaltani kestävyyslajien puolelle. Kyllä, se on tylsää. Mutta fysiikka ei määrää kuitenkaan lopullista kohtaloa. Treenaamalla voi kehittyä molemmissa.
Viimeksi muokannut AarneAnkka, 28.06.2006 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Joo täytyy katsoa netistä lisää tietoa. Löysin jo hyviä ja kivan tuntuisia pikajuoksuharjoituksia, joita ajattelin kokeilla jossain pururadan siimeksessä. Mulla on mun mielestä ihan kohtuullisesti lihaksia ja olen aika vahva, joten maratoonaria musta tuskin kovin helposti saa, sitäpaitsi jo ajatuskin väsyttää ja ahdistaa. Tosin lihaksia löytyy enemmän ylävartalosta kuin alapötkylästä, joten jalkoja mun kannattaa treenata joka tapauksessa.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

AarneAnkka kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Minkä vuoksi minusta on kivempaa juosta lyhyen matkaa nopeasti (kovin suhteellista) ja isompia liikekaaria tehden kuin töpötellä hitaasti pitkään?
Koska sinulla on ADHD, niin pitkän matkan juoksu taitaa olla mielestäsi vain yksinkertaisesti liian tylsää. ;)
Ei ole h:ta, vain ADD. :wink: Mutta totta tuokin, uimassakin pitää uida, vesijuosta, tehdä vesijumppaliikkeitä ja sitten taas uida, etten tylsisty.
Kikkelis kokkelis.
silsakenraali™

Re: Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Ihmisellä on tosiaan niitä lihassoluja: nopeita ja hitaita. Käsittääkseni jompia kumpia on aina enemmän, jolloin painottunut osuus määrää lahjakkuuden. Ellei ole kilpaurheilija, ei asialla ole merkitystä. Paljon merkityksellisempää on mm. elopaino.

Keikulle suosittelisin vanhaa oppia: ei matka tapa vaan vauhti. Kestävyysharjoittelussa aloittamisen kynnyksellä ja jatkuvuuden edistämiseksi on syytä aloittaa todella maltillisesti - alussa jopa alisuorittaa.

Varsinkin aikuisiällä palautuminen ja lihashuolto on oleellinen osa harjoittelua. Esimerkiksi ei harrastaja-aikuisen ole syytä heti alkaa juoksemaan. Juokseminen lienee varmin tapa tappaa kehitys ja tehdä hommasta tervanjuontia.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viesti Kirjoittaja ak »

Keikaus kirjoitti:Mietin tänään, että mulle paras laji saattaisi olla vaikka soutu. Se tuntuu jotenkin mukavalta punttiksella ja mökilläkin. Ja kirkkovenehän on aina muodissa.
Hassua noiden juoksukommenttien jälkeen. Eikös soutu nimenomaan ole kestävyyslaji. Kirkkoveneily mukaan lukien.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kestävyyden ja nopeuden suhde urheilussa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

ak kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Mietin tänään, että mulle paras laji saattaisi olla vaikka soutu. Se tuntuu jotenkin mukavalta punttiksella ja mökilläkin. Ja kirkkovenehän on aina muodissa.
Hassua noiden juoksukommenttien jälkeen. Eikös soutu nimenomaan ole kestävyyslaji. Kirkkoveneily mukaan lukien.
Ehkä kyse on siitä, että soudussa käytetään mukavasti koko kroppaa sillä tavalla, ettei se ihan heti väsytä, vaan tuntuu mukavalta.
Kikkelis kokkelis.
Vastaa Viestiin