Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
safi

Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja safi »

Pakkiksella oli sen verran hauska keskustelu siitä, miten ihmiset ovat tumpuloinneet auton ratissa ollessaan ja millä seurauksilla, että se on myös pakko siirtää tänne...

Olen itse päässyt melkoisen vähällä ajokilometreihin nähden ja nuo vahingot ovat selkeästi ajoittuneet ensimmäisiin korttivuosiin eli vähäinen ajokokemus on ollut merkittävä tekijä vahinkojen syntymiseen.

1. Harjoittelin traktorilla ajamista jo ennen varsinaista kortin saamista. Unohdin terävät rehupiikit edessä ja ajoin niin lähelle ovea reilulla vauhdilla, että piikit menivät ovesta läpi ihan heittäen. Muistan vieläkin, että silloin hävetti aivan helvetisti.

2. Juuri kortin saaneena hirveällä kiireellä porttikongiin silloisen poikaystävän melko uudehkolla autolla tietysti. Ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, sillä juutuin etupuskurista kiinni seinään tai johonkin vastaavaan ja koko puskuri irtosi. Myös silloin hävetti ja oli kiva palauttaa auto oikealle omistajalle.

3. Samainen auto, kun kakkosessa ja muutama kuukausi väliä edelliseen tapahtumaan. Hirveä kiire ja vauhdilla ulos parkkihallista. No matka tyssäsi siinä oviaukolla kuin seinään. Törmäsin sellaiseen jykevään rautaportiin ja auto etukulma aivan rutussa. Taas hiukan hävetti palauttaa autoa.

4. Suoralta tieltä ojaan, kun verensokeri oli laskenut huonon syömisen vuoksi liian alas, enkä enää kyennyt vastaantulevaa autoa väistäessäni hahmottamaan tienreunaa. Oli sellainen kapea hiekatie.

Viimeisen kymmenen vuotta olen onnistunut ajamaan täysin vahingoitta, kunnes viime talvena rysäytin pusikkoon niin vahdikkaasti, että auto meni lunastukseen. Tässäpä näitä muutamia mainitakseni. Kertaakaan en ole vielä *koputtaa puuta* onnistunut aiheuttamaan vahinkoa kenellekkään muulle kuin itselleni ja omalle kulkupelille.
MadameDeMeloni

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja MadameDeMeloni »

Minä en törttöile. Olen paras kuski. (Kuten jokainen omasta mielestään)
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Olen törttöillyt, jälkiä jättämättä :)

Duuniautolla varsinkin.. Kerran peruuttelin reippaana tyttönä pihamaalla, kunnes kuului järkyttävä ääni ja huomasin pölykapselin suojuksen irronneen ja tuhoutuneen. Ei muuta kun kapseli roskikseen ja matka jatkuu..

Seuraavana päivänä peruuttelin johonkin kivetykseen ja hirveät äänet taas, onneks autossa on kumipuskurit. Viimeksi tais irrota auton etuosasta joku helmaosa, jonka senkin vaan nakkasin roskikseen. Eikä ole vielä sanomista tullut :)

Omalla autollahan mä en törttöile. Mitä nyt tänäänkin meinasin ajaa jonkun törttöilijän perseeseen, kun noi jarrut ei enää toimi niin hyvin kun ehkä voisi..
Mutantti

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Mutantti »

Joo duuniautolla voi runtata miten huvittaa. Sen takiahan autoissa on puskurit, että niillä voi puskea muita autoja tai ottaa vaikka seinästä tukea. Taskuparkkeerauksessa, jos on yhtään ahdasta, niin sata prosenttia tilasta käytöön vaan, eli kontaktia ennemmin kuin sahailua edestakaisin ja ratin veivausta. Autoilu on kontaktilaji. Voihan siinä vähän naarmuja tulla, mutta mitäs vittu ostatte niitä maalattuja korin värisiä puskureita. Funktio ennen muotoa sanon ma.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pelti rutisee kun meikäläinen on liikenteessä.

Ne jotka tuntevat Kotkaa, voivat muistaa pikku nyppylän kun tullaan Hyväntuulentieltä Kotkansaartelle siinä mäcin jälkeen. Tie oli liukas sateen jälkeen ja meikäläisen katse jäi kiinni venäläiseen huoraan hiukan liian pitkäksi aikaa. No yllättäen siinä nyppylän jälkeen olikin jono valoissa. Liinat kiinni vaistomaisesti, josta ainut seuraus oli että nokka sukelsi jenkki pick-upin alle. Vauhtia ei ollut kuin jotain neljäkymppiä, mutta kiva oli tärähdys. Maksoin pick-upin vahingot (50mk kun suoristivat rautakangella puskurin), opeliksista meni konepelti, etusäleikkö, syyläri, toinen sivupelti ja piljoona muuta osaa. Kokonaisuudessaa remppa oli 30kmk, jonka täyskasko hoiti ja antoivat rahaa vielä kun ei ollut autoa käytössä. No onhan tuo sitten tullut maksettua vakuutusmaksuina, mutta edes jotain vastinetta rahoille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
mustakikkeli

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

- Juuri ajokortin saaneena rutannut ahtaalla parkkipaikalla auton oikealla etukulmalla viereisen auton oven sisään, kun peruuttaessani käänsin liian aikaisin ja katsoin vain taakse.

- Pari vuotta sitten kesäkumeilla ensilumiloskassa Helsinginkadulla liukastelin edellä äkkipysähdyksen tehneen pakettiauton perään 5km/h nopeudella. Ei vaan pysähtynyt ei, liukui hitaasti eteenpäin. Pakettiauton takakoukku meni sopivasti etupuskurin muoviristikon läpi. Kuski naureskeli että taisi kaikki vahinko tulla mun autooni, ei vaihdettu edes yhteystietoja.

- Vuoden alkupuolella työpaikan autotallissa en nähnyt matalalla menevää turvakaarta, johon sitten törmäsin autoni etukulmalla pysäköidessäni, puskuriin osui sekin. Ei merkittäviä vahinkoja, mutta ihan kivasti töytäisi ja olin ihan mitvit, kun en edes nähnyt kaarta.

Mitään muita haavereita en muista, vaikka olen välillä ajanut melko paljonkin sekä Helsingin keskustassa että maantieajoa ympäri vuoden keski-Suomeen. Koen olevani melko rauhallinen kuski joka ei kovin helposti ärsyynny muiden autoilijoiden törttöilyistä, ainakaan niin paljoa että tarvitsisi itsekin höllentää kontrollia.
Viimeksi muokannut mustakikkeli, 07.08.2006 11:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
AarneAnkka

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

- Pysäköidessäni työpaikalla toimiston parkkipaikalle täräytin kaverin auton puskuriin kuopan. Omalle autolle ei käynyt mitenkään, koska jäljen teki auton hinauslenkki.

- Lähtiessäni samaiselta parkkipaikalta auton lokasuoja pyyhkäisi betonisen kaiteen kulmaa kun käännyin väärässä kulmassa

- ... ja vielä samaisessa parkkihallissa autoni kylki pyyhkäisi pylvääseen kun yritin mahtua parkkiruutuun, jälleen väärässä kulmassa.

Mitään sen pahempaa ei ole tapahtunut. Muutamia vähältä piti-tilanteita on kyllä tullut, esimerkiksi kerran liittyessäni Länsiväylälle Piispansillalta olin jo menossa kaistalle kun kuolleessa kulmassa ollut auto tööttäsi varoitukseksi. Hupsista. Onneksi ei käynyt kuinkaan.

Kun uusi autoni (joka on nykyistä pidempi ja paljon leveämpi) saapuu, tulen olemaan kauhuissani ja vainoharhainen. Onneksi siinä on parkkikamera.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Törttöilin pienenä, kun ajoin isin sylissä autoa. Meni tieltä nurmikolle. Sen jälkeen en ole törttöillyt. En ole tosin sen jälkeen autoa ajanutkaan. Paitsi Lintsillä sellaisessa tosimakeessa autosimulaattoripelissä. Kuvittelisin olevani jonkun sortin teiden ritariperhonen.
Kikkelis kokkelis.
bedlam

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Porukoiden autot:

• Peruutin kioskin pihassa toiseen autoon, kummastakin takavalot paskaksi ja pientä lommoa.

• Ajoin lumipenkkaan varmaankin n. satasen vauhdista niin, että autosta ei päässyt pois kuin takaovista ja täytyi kutsua hinaaja. Kaljakauppaan oli kiire.

• Samalla reissulla ajoin mökin seinään.

• Ajoin toisen auton perään sillä seurauksella, että keularipustukset ja sydeemit lensivät pitkin teitä. Toiseen autoon ei tullut mitään.

• Pari muuta peräänajoa ilman säikähdystä kummempia seuraamuksia.

• Muutaman kerran liikenteenjakajaan tai korokkeeseen sillä seurauksella, että ohjauskulmat menivät vituralleen tai rengas puhkesi.

Postiautolla:

• Kurvissa lumipenkkaan. Ei seuraamuksia.

• Peruutin kokonaisen postilaatikkorivin paskaksi. Sivupeili meni sijoiltaan. Pakenin paikalta.

• Kerran postiToyota levisi tielle täysin, moottorinkappaleet sinkoilivat tielle ja jarrut pettivät. En kokenut olevani tilanteesta vastuussa.

En jostain syystä omista omaa autoa.
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja cardic »

bedlam kirjoitti:
• Ajoin lumipenkkaan varmaankin n. satasen vauhdista niin, että autosta ei päässyt pois kuin takaovista ja täytyi kutsua hinaaja. Kaljakauppaan oli kiire.

• Samalla reissulla ajoin mökin seinään.
tais olla kaljat o(s)tettuna
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
bedlam

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja bedlam »

cardic kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
• Ajoin lumipenkkaan varmaankin n. satasen vauhdista niin, että autosta ei päässyt pois kuin takaovista ja täytyi kutsua hinaaja. Kaljakauppaan oli kiire.

• Samalla reissulla ajoin mökin seinään.
tais olla kaljat o(s)tettuna
Ei ny sentään. Mutta kauhia kiire oli ottamaan.
Quarter

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Pelti ei ole ruttaantunut kertaakaan. Pari läheltä-piti tilannetta on ollu mutta kelläpä ei.. Yks tyttö meinas jäädä pyörällä mun auton alle kun lähdin valoista ja se tuli punasia päin auton oikeen kulman takaa. Jarrut pohjaan ja renkaat ulvahti.. tyttö säikähti. Oma vikansa.
Poroja, siilejä, kissoja, koiria, rusakoita jne väistellyt useaan otteeseen.. kaks oravaa on tullu ajettua hengiltä, toisella kerralla en ehtinyt millään jarruttamaan, toisella en viitsinyt kun oli rekka liimaantunut aivan puskuriin kiinni.
Naarmutin isin autosta aluvanteet kun parkkeerasin kadunvarteen.. kiveys olikin lähempänä kun luulin.
MadameDeMeloni

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja MadameDeMeloni »

AarneAnkka kirjoitti:parkkikamera.
Tämä kuuluisi kenties ketjuun Tavarat joita ei pitäisi olla.
saika

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja saika »

Ei ole vielä mitään sattunut. Viikonloppuna oli pikkuisen tukala tilanne.
Kuvittelin että ns. kyykkypyörä joka lähti ohittamaan linja-autoa, ajaisi ihan reilua nopeutta, että ehdin minäkin hyvin ennen ohituskaistan päättymistä linja-autosta ohi. Prätkätyttö päätti kuitenkin pitää vauhdin sallitussa, ja jätti vielä hyvän turvavälinkin edelläajavaan.

Ohituskaista loppuu, minä olen linja-auton edellä, osittain moottoripyörän vieressä ja vastaan tulee auto. Ei muuta kuin jarruttaa kohtuuvoimakkaasti ja ahtautua linja-auton ja pärrän väliin. Varmasti joutui linja-auto jarruttamaan takana, vastaantuleva auto paniikissa väistämään ihan tien reunaan jne. Ja moottoripyöräilijä sai luultavasti hyvät naurut.

Nolotti.

Edit:
QuarterDot kirjoitti: Naarmutin isin autosta aluvanteet kun parkkeerasin kadunvarteen.. kiveys olikin lähempänä kun luulin.
Juuh, no tää kyllä myös. Murun samana kesänä hankkimat aluvanteet, joita ei enää ainakaan Suomessa ole myynnissä, naarmutin yhtä kadun varteen parkkeeratessani.

Niin ja kerran olin ajaa samaisella autolla ojaan, soratiellä hävis pito kaarteessa, oikaisin liikaa, oikaisin uudestaan ja sain auton pysähtymään lopulta keskelle tietä melkein poikittain. Vasen takarengas ehti jossain välissä käydä ojanpuolella sillai et siihen tuli kiveniskemiä (ja kuraa paljonpaljon).
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vasta kortin saatuani, hirvittävän liukkaassa risteyksessä painoin hieman liikaa kaasua liikkeellelähdössä ja rusikoin isän autosta penkkaan ajamalla peilin, hieman kylkeä ja raidetangon.

Sen jälkeen ei ole tullut oikein kunnolla töpeksittyä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja ak »

* Peruutin vanhempien parkkipaikalla niiden autolla niiden toiseen autoon. Puskurit hipaisivat, mutta vahauksen jälkeen kumpaankaan ei jäänyt näkyviä jälkiä.

* Peruutin samaisella parkkipaikalla niin, että oikea sivupeili kolahti roskispömpeliin ja vääntyi eteenpäin. Saatiin korjattua liimaamalla.

* Ylppäreistä tullessa vähän kipeänä en viitsinyt ruveta kolaamaan vaan ajattelin, että kyllä tuosta penkasta yli pääsee pihalle. Ei päässyt. Varmaan pari tuntia meni auton kaivamiseen irti lumesta. Ei ilmeisesti isompia vahinkoja. Joku outo sivuääni välillä peruuttaessa joka saattoi johtua tuosta tapauksesta.

Ei nyt tule muuta mieleen. Noista kaikista jo aika monta vuotta aikaa ja kaikki siis samalla parkkipaikalla.
Zeb

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Kerran olen peruuttanut päin taakse parkkeerattua, mutta niin hiljaa ja sievästi, ettei kummankaan auton korinvärisiin puskureihin tullut naarmuakaan. Jälkiä en siis ole onnistunut jättämään koskaan, mutta muutama aivan liian tiukka ohitus lienee ansainnut supertampiotumpuloinnin arvonimen. Vieläkin hirvitän itseäni.
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja cardic »

kun pitaa paan kylmana ja ajatuksen mukana, ei tartte peltikorjaamolle lampsia, eika sinivuokoilta tule pikavoittoja
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Patz

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Patz »

Kortti oli ollut ehkä kaksi viikkoa kun peruutin eräällä ahtaalla parkkipaikalla pois ruudusta auto täynnä kavereita. Oikealla puolella oleva ruutu oli tyhjä lähtiessäni peruuttamaan enkä tänä päivänäkään ymmärrä että mistä se akka sen autonsa siihen ehti tunkea, mutta loppu onkin historiaa. Oikealla etukulmalla viereisen auton kylki sisään. Mutsin autoon ei naarmuakaan, se ruosteenraiskaaman Mazdan kylki sisään.

Samaisella mutsin autolla parkkihallista ulos ja vähän turhan tiukka kulma. Apuskuskin ovi kasaan, sillä enhän hipasusta pysähdytä, korjata ajolinjaa ja kaarreta tyylikkäästi ulos vaan painetaan kaasua!

Omalla pikku Fiudella (mun eka auto!!) liikenteenjakajaan joka oli keskellä kaistaa. Siis mitä v*ttua, miksi se jakaja oli keskellä kaistaa niin että se piti kiertää? Jos mä just kattelen taustapeilistä että sulaako se jäätynyt takalasi niin eteen pöllähtää joku liikenteenjakaja!! Kaikki jakajan 4 liikennemerkkiä nurin ja auto lunariin.
AarneAnkka

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

MadameDeMeloni kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:parkkikamera.
Tämä kuuluisi kenties ketjuun Tavarat joita ei pitäisi olla.
... kuten myös peili matkustajan häikäisysuojassa. Eihän sillä ees näe taakse kun oma kuutsa on tiellä. Ihan turha kapistus.
Elukka

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Elukka »

AarneAnkka kirjoitti:
MadameDeMeloni kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:parkkikamera.
Tämä kuuluisi kenties ketjuun Tavarat joita ei pitäisi olla.
... kuten myös peili matkustajan häikäisysuojassa. Eihän sillä ees näe taakse kun oma kuutsa on tiellä. Ihan turha kapistus.
No hei gamoon, mistä sitten meikit tarkistaa jos ei siitä peilistä?
Siis vähäks sä oot niingu pihalla guvioist. :P

Ja sitten vähän asiaa:
Sen kerran kun olen ajamista autiolla hiekkatiellä kokeillut, onnistuin parkkeeraamaan Transportterin eturenkaan ojaan. Jälkeenpäin selvisi, että se oli osunut vielä lahjakkaasti jonkun terävän seipään päälle, muttei onneksi sentään puhjennut. :oops:
Avatar
llumi
Kitisijä
Viestit: 16
Liittynyt: 05.08.2006 0:21
Paikkakunta: Washington

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja llumi »

Ajoin hyvin hiljaista maantietä hyvin hiljaisten peltojen keskellä hyvin hiljaa. Päätin jäädä katsomaan maisemia ja ajoin suoraan ojaan. Jotenkin onnistuin saamaan auton siten, että sen takana oli lyhtypylväs, edessä iso kivi ja mikään pyöristä ei koskenut ojan pohjaa. (Mutta siis hei, mä oonkin ihan helvetin taitava).

Pelästyneenä päätin liftata seuraavan ohiajajan kyytiin ja mennä kirkonkylän keskustaan kertomaan äidille, että hänen autonsa on ojassa. Joku äijä pysähtyi ja ajoi sen kummempia kyselemättä keskustaan. Ilmeisesti ojaan parkkeeratut autot ovat sielläpäin tavallisia, mitä niitä kommentoimaan.

Kylällä sitten etsimään apua, jota ei mistään löytynyt. Lopulta saimme palopäälliköltä kyydin ojalle. Tilannetta tarkasteltuaan hän päätti pyytää naapurin isännän paikalle, joka sitten tulikin traktorilla ja veti auton ojasta.

Saattoi teiniä hieman nolottaa..
slam

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja slam »

MadameDeMeloni kirjoitti:Minä en törttöile. Olen paras kuski. (Kuten jokainen omasta mielestään)
:::korjausehdotus::::


(kuten jokainen nainen luulee omasta miehestään)
Tiikeriankka

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

slam kirjoitti:
MadameDeMeloni kirjoitti:Minä en törttöile. Olen paras kuski. (Kuten jokainen omasta mielestään)
:::korjausehdotus::::
(kuten jokainen nainen luulee omasta miehestään)
Eikös se nimenomaan ole toisinpäin? Että se on huonoin?
slam

Re: Omat tumpuloinnit auton ratissa..

Viesti Kirjoittaja slam »

Tiikeriankka kirjoitti:
slam kirjoitti:
MadameDeMeloni kirjoitti:Minä en törttöile. Olen paras kuski. (Kuten jokainen omasta mielestään)
:::korjausehdotus::::
(kuten jokainen nainen luulee omasta miehestään)
Eikös se nimenomaan ole toisinpäin? Että se on huonoin?
nii ne väittää, mutta ovat kuitenkin kyydissä
Vastaa Viestiin