Nyt puolet enemmän!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Kun sanotaan "puolet enemmän", niin kerroin on

1.5
31
84%
2
6
16%
 
Ääniä yhteensä: 37

AarneAnkka

Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

En ole edelleenkään täysin varma mitä ihmiset tarkoittavat kun sanovat "puolet enemmän", ja minulla on paha aavistus että he tarkoittavat väärää asiaa. Asia on risonut / askarruttanut / arveluttanut minua jo pitkään. No, miten on?
Geetzu

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Huomaan sanovani puolet enemmän silloin kun tarkoitukseni on sanoa tuplasti enemmän.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Itse ajattelen sen niin, että "puolet enemmän" (matemaattisesti) on 1 jaettuna 2:lla (mikä tekee puolet), + 1 = eli kerroin on 1.5.

Tulipas sanottua sekavasti.
The great club outshines the individual, always and forever.
AarneAnkka

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Geetzu kirjoitti:Huomaan sanovani puolet enemmän silloin kun tarkoitukseni on sanoa tuplasti enemmän.
Niin useimmat sanovatkin, mutta kun minun mielestäni se kerroin on tosiaan 1½, mikäli halutaan että lause on semanttisesti oikein.
Mutantti

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja Mutantti »

Puolikas alkuperäisestä eli 1.5
1108

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Siis asian voi hahmotella käyttämällä oheista kaavaa:
Kuva
silsakenraali™

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

AarneAnkka kirjoitti:En ole edelleenkään täysin varma mitä ihmiset tarkoittavat kun sanovat "puolet enemmän", ja minulla on paha aavistus että he tarkoittavat väärää asiaa. Asia on risonut / askarruttanut / arveluttanut minua jo pitkään. No, miten on?
Sama asia on mua joskus vituttanut, koska monet fiksuina pitämäni mediatyöntekijät raiskaavat kieltämme tällä asialla. Veikkaan, että selvästi suurempi osa tarkoittaa puolet enemmällä kaksi kertaa.
1108

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja 1108 »

silsakenraali™ kirjoitti:suurempi osa tarkoittaa puolet enemmällä kaksi kertaa.
Eipäs.

Puolet enemmän on:

x/2 + x

Loogista.

EDIT: Väännän vielä vittu rautalangasta niin että poliisitkin sen tajuaa.

Jos oletetaan että haluat puolet enemmän jotakin kamaa sinulla on oltava tietty määrä tavaraa. Jotta voisit saada PUOLET enemmän sinun tulee jakaa alkuperäinen määrä kahtia ja ympätä siihen lisää PUOLET alkuperäisestä määrästä.

Eli Ms Fuck A Lot:lla on 50 senttinen tekopenis. Hän haluaa puolet pidemmän. 50/2=25 => 25x3=75!!!!!!!!!! Eli Ms Fuck A Lot tahtoo 75 yksikköä pitkän tekopeniksen.
Viimeksi muokannut 1108, 09.08.2006 11:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tiikeriankka

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

silsakenraali™ kirjoitti: Sama asia on mua joskus vituttanut, koska monet fiksuina pitämäni mediatyöntekijät raiskaavat kieltämme tällä asialla. Veikkaan, että selvästi suurempi osa tarkoittaa puolet enemmällä kaksi kertaa.
Suurin osa on siinä asiassa sitten väärässä.
silsakenraali™

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

1108 kirjoitti:
silsakenraali™ kirjoitti:suurempi osa tarkoittaa puolet enemmällä kaksi kertaa.
Eipäs.

Puolet enemmän on:

x/2 + x

Loogista.
Tarkoitin jutustellessaan päivittäisistä asioista, en kalluppiin vastaamisesta tai muusta harkitummasta.
MGandhi

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Mä ainakin tunnen olevani ainakin 21% fiksumpi tämän ketjun läpiluvun jälkeen (mitä se kertoo lähtökohdista :? ) ja mulla on nyt myös 48% tuuheammat hiukset.
Quarter

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja Quarter »

tietenkin 1½.

Selkeää suomeahan se on.
PUOLET enemmän = ½
KAKSI kertaa enemmän/TUPLASTI enemmän = 2x
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja aasi »

Jos sanotaan puolet enemmän, tarkoitetaanko silloin molempia puolikkaita? Eikö silloin puolikas enemmän olisi se 1.5x ja puolet enemmän 2x?

:roll:
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5043
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

aasi kirjoitti:Jos sanotaan puolet enemmän, tarkoitetaanko silloin molempia puolikkaita? Eikö silloin puolikas enemmän olisi se 1.5x ja puolet enemmän 2x?

:roll:
Eikö silloin pitäisi sanoa molemmat puolet enemmän = 2?
Puolet enemmän= 1.5.
nokkaelain

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

aasi kirjoitti:Jos sanotaan puolet enemmän, tarkoitetaanko silloin molempia puolikkaita? Eikö silloin puolikas enemmän olisi se 1.5x ja puolet enemmän 2x?
Olisihan siinäkin logiikkansa, mutta tuskin kukaan ajattelee sanaa "puolet" tuossa merkityksessä tuota ilmausta käyttäessään, ja olisi aika päätöntä laskea puolikkaita, kun ne eivät liity asiaan mitenkään ja vielä käytää epämääräistä ilmaisua "puolet", joka ei kerro puolien määrää suoraan ja joka sekoittuu asiayhteydessä paljon yleisemmin käytettyyn merkitykseen.
prosessi

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tuolla väitettiin, ettei kukaan koskaan missään tilanteessa voi sanoa "puolet enemmän", koska silloin mennään jo vähemmän puolelle...
nokkaelain

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

prosessi kirjoitti:
Tuolla väitettiin, ettei kukaan koskaan missään tilanteessa voi sanoa "puolet enemmän", koska silloin mennään jo vähemmän puolelle...
Sillä tarkoitettiin kai, ettei voi sanoa "puoli kertaa enemmän". Tuskin kovin moni niin sanoisikaan. Ei lisäystulkinnassa ole ongelmaa, jos ei mukana ole sanaa "kertaa".
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja Lilo »

nokkaelain kirjoitti: Ei lisäystulkinnassa
Luin "ei esitutkinnassa". Vietän selvästi liikaa aikaa savunhajuisessa konttorissa.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja JoeB »

jos laitetaan puolet lisaa niin lopputulos on silloin puolet enemman.
mustakikkeli

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

No mutta entä jos joku ajaa kahta kovempaa, niin mitäs se sitten on? Kahta mitä kovempaa? Autoilijaa? Yksi autoilija ajaa 100km/h, kaksi autoilijaa ajavat molemmat edelleen 100km/h...
Edith

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja Edith »

Se, mitä ilmaisulla tarkoitetaan ja se, mitä ilmaisu tarkoittaa ovat usein valitettavan eri asioita.

Kaikkein vittumaisimpia ovat ilmaukset tyyliin kolme kertaa harvemmalla. Tuollaisen käytöstä isäni soitti ja valitti kerran Ylen teksti-tv:hen. Olen hyvää sukua!
segma

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja segma »

Geetzu kirjoitti:Huomaan sanovani puolet enemmän silloin kun tarkoitukseni on sanoa tuplasti enemmän.
Ja jos otetaan numerot käyttöön, niin sanot tuplasti niin paljon metsään kuin mitä sanoisit, jos olisit semantiikasta tarkempi:

Puolet enemmän = 1,5 -kertainen määrä alkuperäiseen nähden

Tuplasti enemmän = 2x + 1x = 3 -kertainen määrä alkuperäiseen nähden

Tuohon välille sijoittuu sitten termi "tuplasti", joka tarkoittaa alkuperäistä asiaa kaksinkertaisena. Esimerkki:

Penalla on aamiaismuroissaan kusta kaksi desilitraa (=2dl)
Erkillä on aamiaismuroissaan kusta puolet enemmän kuin Penalla (=3dl)
Vernerillä on aamiaismuroissaan kusta tuplasti se määrä mikä Erkillä on (=6dl)
Ilkalla on aamiaismuroissaan kusta tuplasti enemmän kuin Vernerillä (=18dl)
segma on kussut kaikkien aamiaismuroihin ainakin kerran

Samaan sarjaan menee varmaan mainoslause "Nyt -30% vähemmän kaksihaaraisia (hiuksia)!"
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Nyt puolet enemmän!

Viesti Kirjoittaja ak »

mustakikkeli kirjoitti:No mutta entä jos joku ajaa kahta kovempaa, niin mitäs se sitten on? Kahta mitä kovempaa? Autoilijaa? Yksi autoilija ajaa 100km/h, kaksi autoilijaa ajavat molemmat edelleen 100km/h...
Niinqu kahta muuta kovempaa. Eli korkeintaan kolmanneksi hitaimmin. Voi olla, että tuli laskuvirhe sinun hyväksesi ja ajat vielä kolmatta ja ehkä jopa neljättäkin kovempaa. Parempi toivoa ettei tulla tupsahda sakot sinun haitaksesi moisesta hurjastelusta.

Ja jos selitys oli huono niin segma varmaan kusee mun muroihin kahta kauheammin. Ketkähän nekin kaks on?
Vastaa Viestiin