Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
ninnithequeen

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Jokainen kissantappaja pitäisi lahdata, sitä mieltä minä olen.

Mun kissat on kuitenkin sisäkissoja, ja näin ollen turvassa kaikelta pahalta. Olen koittanut heitä totuttaa valjaissa kulkemiseen, mutta ei, pelkäävät liikaa suurta maailmaa. Hyvähän se on ruokakupin ääressä olla ja mamman kainalossa nukkua. Ikkunan ääressä voi tuijotella viereisten puitten talitinttejä ilokseen. Eivät nuo tunnu kaipaavan mitään. Kasja tosin karannut 2 kertaa: kerran rappukäytävään ja kerran täällä uudessa asunnossa pihalle. Karjaisulla sain sen takaisin sisään, olisi taukki juossut kuitenkin ensimmäisen auton alle.
prosessi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

safi kirjoitti:No kerro ihmeessä mitä sinä sitten tekisit? Eikö kyseinen naapuri ollut jo ehdottanut kissan ulkoiluttamista narun päässä, niin katti saisi pitää henkensä. Tämähän ei ollut kissan omistajalle käynyt missään tapauksessa.
Jos vaikka sinne eläintensuojeluun yhteyttä.
sivustahuutaja kirjoitti:En ole koskaan tavannut eläinystävää, joka suhtautuisi järkevästi lemmikkinsä aiheuttamien vahinkojen korjaamiseen.
Yhdistät väärät asiat yhteen, antamalla ymmärtää, että eläinystävyys viittaisi kyvyttömyyteen ottaa vastuuta teoistaan. Ennemminkin kyse on siitä, että ihminen, joka antaa kissansa kulkea vapaana (ja siten myös on syyllinen suurimpaan osaan eläinten aiheuttamista vahingoista), osoittaa jo sillä teollaan olevansa kyvytön ottamaan vastuuta asioista, jolloin vastuuttomuus liittyen lemmikkien tekemisiin on luonnollinen seuraus siitä. Jos taas puhutaan ihmisistä, jotka pitävät kissansa sisäkissoina ja joiden kissa vaikka pääsee karkuun ja reissullaan pissii naapurin lastenvaunuihin, voi olla täysin varma siitä, että kissan omistaja korvaa vahingon.

Sama pätee esim. metsästyskoirien omistajiin ja liikenneonnettomuuksiin. Naapuri on pari ajokoiraa sellaisissa menettänyt ja kiltisti korvannut autoilijoille autoihin syntyneet klohmut, eikä edes mieleen ole juolahtanut vaatia korvausta menetetyn koiran hinnasta, vaikka autoilija on ainakin yhdessä tapauksista ollut selkeästi osasyyllinen, koiran kun oli vaivatta nähnyt lähes kilometrin päähän, eikä kuski ollut vaivautunut edes hidastamaan.
zula

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja zula »

eipä tuota oo kovin pahoja naapureita ollunna... kerran saatiin kimppakämpässä muutama valitus, mutta se oli itse aiheutettua... nykyisetkin naapurit on ihan jees, mitä nyt naapuritalosta kyylää yks pariskunta mun keittiöön koko ajan. pitäsköhän antaa niille jotain kyyläämisen aihetta??? ;)
SingleMalt

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

ninnithequeen kirjoitti:Jokainen kissantappaja pitäisi lahdata, sitä mieltä minä olen.
Kerros ny sitten, mitä esimerkiksi mun faijan pitäs tehdä, kun sillä on ongelma naapureiden kattien kanssa. Meillä on himassa semmonen muutaman sataneliöinen ulkorakennus, joka on täynnä romua ja roinaa, autotalli, sauna ja puuliiteri.
Jostain kumman syystä se vetää puoleensa naapurin katteja, ja josta syystä sitten tuo rakennus haisee kissan kuselle joskus niin pahasti, että taatusti tekisi mieli ampua ne naapuritkin.

Mitäs sä tekisit niitten kattien kanssa, kun naapurit ei usko kehotusta pitää mourut kiinni?
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

sivustahuutaja kirjoitti:En ole koskaan tavannut eläinystävää, joka suhtautuisi järkevästi lemmikkinsä aiheuttamien vahinkojen korjaamiseen.
Minäpä olen ja katson myös itse lukeutuvani tällaisiin tapauksiin.

Olen nimittäin ihan itse ehdottanut taannoin yksityiseltä asuntoa vuokratessani esimerkiksi, että vuokrasopimukseen liitetään kohta jossa mainitaan vuokralaisen olevan vastuussa lemmikkieläintensä aiheuttamasta vahingosta ja velvollinen vuokralta lähtiessään korjaamaan omin kustannuksin näiden aiheuttamat vahingot. Kissat ei tosin mtn asunnossa sitten tuhonneet joten selvisin maksuitta.

Myös vanhempieni naapurissa asuva kissan omistaja toimitti muuttaessaan vanhemmilleni säännöllisesti kissakarkoitetta jotta kissansa ei menisi telemään ikävyyksiä vanhempieni pihaan.. Niin kissa sitten oppi kiertämään vanhempieni pihan tontin laitoja myöden mennessään vanhempien talon takana sijaitsevaan metsään retkilleen..
sivustahuutaja kirjoitti:..niin ei sitten hanki sitä 'ilmaista' kissaa sieltä eläinystävien suojakodista.
Tunnen tarvetta oikaista lauseessa esintyvän harhakäsityksen. Useimmiten ilmaiset kissat saadaa /hankitaan jostain ihan muualta kuin eläinten suojakodeista. Ilmaisia kissoja luovuttavat usein itse välinpitämättömät ihmisotukset jotka antavat leikkaamattomien kissojensa kuljeksia ympäriinsä ja tehdä pentuja rajoittamattomasti.

Eläinkodit taas useimmiten ottavat erisuuruisia korvauksia ennen eläimen luovuttamista sieltä eteenpäin uusille omistajilleen. Näillä maksuilla katetaan joko kokonaan tai osittain eläimelle siellä tehdyt toimet (esim. madotus, rokotukset, sterilointi ja mikrosirutus/tatuointi) ja eläimen ylläpitoon liittyvät kustannukset. Eläinkodit usein myös velvoittavat uutta omistajaa sitoutumaan erilaisiin sääntöihin uuden lemmikkinsä kanssa ja usein sääntöihin kuuluu mm. se, että eläintä ei saa päästää ulos irralleen valvomattomana.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Elukka

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

safi kirjoitti:No kerro ihmeessä mitä sinä sitten tekisit? Eikö kyseinen naapuri ollut jo ehdottanut kissan ulkoiluttamista narun päässä, niin katti saisi pitää henkensä. Tämähän ei ollut kissan omistajalle käynyt missään tapauksessa.
Voisin vaikka kokeeksi ilmoittaa naapurille, että jos se valjaissa ulkoiluttaminen on täysin mahdoton ajatus niin varautukoon hakemaan kattinsa paikallisesta eläinsuojeluyhdistyksestä useampaan kertaan.

Ai niin, ja apteekista muuten saa oikein erityistä kissojen karkoittamiseen tarkoitettua tököttiä.

Esimerkin kaveri kuulostaa kyllä vähän siltä, että se nurkkiin kuseskelu on pelkkä ihana tekosyy ja varsinainen syy kattien ammuskeluun on ihan vaan huvi ja urheilu. Tervepäinen ihminen ei saa mitään riemullista orgasmia nähdessään kakskakkosen kudin läjähtävän kissan naamatauluun.
prosessi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

SingleMalt kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Jokainen kissantappaja pitäisi lahdata, sitä mieltä minä olen.
Kerros ny sitten, mitä esimerkiksi mun faijan pitäs tehdä, kun sillä on ongelma naapureiden kattien kanssa. Meillä on himassa semmonen muutaman sataneliöinen ulkorakennus, joka on täynnä romua ja roinaa, autotalli, sauna ja puuliiteri.
Jostain kumman syystä se vetää puoleensa naapurin katteja, ja josta syystä sitten tuo rakennus haisee kissan kuselle joskus niin pahasti, että taatusti tekisi mieli ampua ne naapuritkin.

Mitäs sä tekisit niitten kattien kanssa, kun naapurit ei usko kehotusta pitää mourut kiinni?
Jos kissat sinne tungeksivat, on siellä myös kunnollinen jyrsijäongelma. Itse asiassa jyrsijät voivat olla se pääasiallinen hajuhaittojenkin aiheuttaja, ainakin yksi rotta saa aikaiseksi vähintään yhtä ihania tuoksuja kuin kissakin, nimim. "olen omistanut myös kesyrottia". Eivätkä kissat normaalisti edes halua kuseksia sisälle, jos myös ulos pääsee, eli ulkokissat tuskin preferoivat ulkorakennuksia vessanaan. Kissat poistamalla isäsi saattaisi hyvinkin saada aikaan vielä suuremman ongelman.
SingleMalt

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

prosessi kirjoitti:
Jos kissat sinne tungeksivat, on siellä myös kunnollinen jyrsijäongelma..
Sitä normaalia, eli muutama rotta, tai hiiri jotka myrkytetään joka syksy. Enemmänkin siellä on riistaa riippumassa tai jotain muuta houkuttelevaa.

On meillä kyllä Hanna -niminen kissankarkoitin, mutta sitäkään ei koko aikaa voi pitää tontilla emäntänä, vaikka hyvä siinä hommassa onkin. Yks purasu, ja niskat on katilta poikki.
safi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja safi »

Elukka kirjoitti: Voisin vaikka kokeeksi ilmoittaa naapurille, että jos se valjaissa ulkoiluttaminen on täysin mahdoton ajatus niin varautukoon hakemaan kattinsa paikallisesta eläinsuojeluyhdistyksestä useampaan kertaan.

Ai niin, ja apteekista muuten saa oikein erityistä kissojen karkoittamiseen tarkoitettua tököttiä.
No olisihan minun pitänut muistaa, että teidän "eläinperheessänne" tehdään elukoista jotain ihme yliotuksia, joita hyysätään enemmän kuin keskiverto kakaroita.

Ainut ohjeesi on siis, että naapurien vapaana kulkeviin katteihin pitäisi tuhlata aikaansa raahaamalla niitä monta kertaa viikossa eläinsuojeluyhdistykseen ties kuinka kauas tai ostaa omilla rahoillaan jotain tököttiä niiden nurkista pois pitämiseen. Huh uskomaton tyyppi.
huima

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja huima »

Mielenkiintoista tässä ketjussa on nähdä niinkin vastakkaiset mielipiteet tässä asiassa. Itse kuulun SingleMaltin ja sivustahuutajan kastiin siinä mielessä että suvaitsen naapurustossa vaikka hippejä ja kissoja, kunhan niiden omistajat pitävät niistä huolta ja vastaavat siitä että niistä ei aiheudu ongelmia muille asukkaille tai ympäristölle.

Vastuullinen lemmikinomistaja on hieno asia - mutta ongelma on siinä että jokainen pitää itseään vastuullisena. Ja kun se lemmikki on osa perhettä - ja sitä on niin lähellä - ei sen muille aiheuttamia ongelmia tai niiden mahdollisuuksia enää osaa monikaan tarkastella objektiivisesti. Kissankusen tuoksuun tottuu - minkä asuntoja katsastellessa pystyy usein esimerkiksi vanhojen mummojen asunnoista huomaamaan.
SingleMalt

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

huima kirjoitti:Kissankusen tuoksuun tottuu - minkä asuntoja katsastellessa pystyy usein esimerkiksi vanhojen mummojen asunnoista huomaamaan.
Tai päättyneiden deittien tuloksista :D
huima

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja huima »

SingleMalt kirjoitti:Tai päättyneiden deittien tuloksista :D
Uh, kissankuselta tuoksuva kämppä olisi kauhea erotiikan tappaja. Kuten ylipäätään vapaana temmeltävät eläimet kesken seksin.

Teininä seurustellessa oli jotenkin outo olo kun tyttöystävän kissa tuli viereen katselemaan emännän huudellessa hoosiannaa. Pahimmillaan pelkäsin saavani kynsiä jonnekin arkaan paikkaan, jos katti pelkää emäntänsä karkaavaan muualle ja jakavan hellyyttä ( ja ruokaa ) ihan eri kollille.
prosessi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

safi kirjoitti:No olisihan minun pitänut muistaa, että teidän "eläinperheessänne" tehdään elukoista jotain ihme yliotuksia, joita hyysätään enemmän kuin keskiverto kakaroita.
Lemmikkikissojen ampuminen on rikollista. On olemassa lakeja, jotka rajoittavat eläinten huonoa kohtelua, mutten usko sitä päivää näkeväni, että eläinten hyvää kohtelua lähdettäisiin rajoittamaan laeilla. Sinä voit arvostella tapojamme ihan vapaasti, vaikka itse asiassa et edes niistä kovin paljoa tiedä, mutta arvostelullasi ei ole mitään pohjaa. Kissanampujasta puolestaan voi ilmoittaa poliisille ja antaa heidän arvostella moinen käytös.
safi kirjoitti:Ainut ohjeesi on siis, että naapurien vapaana kulkeviin katteihin pitäisi tuhlata aikaansa raahaamalla niitä monta kertaa viikossa eläinsuojeluyhdistykseen ties kuinka kauas tai ostaa omilla rahoillaan jotain tököttiä niiden nurkista pois pitämiseen. Huh uskomaton tyyppi.
Tai hankkia suhteellisuudentaju, jos asuu ihan oikeasti maalla. Kissat ovat aikalailla välttämättömiä maalla, vapaana. Luulisi sinun ainakin tuntevan eläintilojen jyrsijä- ja myrkkyongelmat. Taajamissa noita eläinsuojia on paljon, joten kovin kauas ei joudu kuskaamaan.
huima

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja huima »

prosessi kirjoitti: Taajamissa noita eläinsuojia on paljon, joten kovin kauas ei joudu kuskaamaan.
Paljon?

http://wnet.suomi.net/kotisivu/riistapi ... ulukko.htm

Mikä on paljon? Yksi per kunta? Kaksi? Vai yksi kaupunginosassa?

Maalla tms. ymmärrän kotieläimien vapauden, mutta kaupungissa - tai vaikka kaupungin pientaloalueella en. Ensisijainen vastuu kotieläimestä on aina omistajallaan ja omistajan pitää olla huomaavainen ympäristöä kohtaan, varmistamalla että jos eläintä pidetään esimerkiksi rivitalon pihalla - ettei se pääse sieltä aktiivisesti karkaamaan ja kuseksimaan esimerkiksi lasten hiekkalaatikoihin tai yhteisiin ulkotiloihin.

Mikäli palataan tilanteeseen, jossa lemmikin omistaja on kyvytön huolehtimaan tuollaisesta normaalilta kuulostavasta velvoitteesta - on kohtuutonta ajatella että vastuu siirtyy muille: ottaa kissa kiinni ja kuskata se omilla kuluilla kaupungin toiselle puolelle, jotta omistaja oppisi ehkä läksynsä. Kissan tappaminen ei tietenkään jästipäiden kohdalla auta mitään, kun he saavat hankittua uuden kissan ja jatkettua elämää kuten ennenkin.

Ehkä jos kissoista tekisi rukkasia? Talvisäällä sitten naapurikin ymmärtäisi että mihin ne kissat ovat menneet, kun kaikilla naapureilla on tutun tyylisiä tamineita. Hmmm... Lämpimiä ajatuksia!
prosessi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

huima kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Taajamissa noita eläinsuojia on paljon, joten kovin kauas ei joudu kuskaamaan.
Paljon?

http://wnet.suomi.net/kotisivu/riistapi ... ulukko.htm

Mikä on paljon? Yksi per kunta? Kaksi? Vai yksi kaupunginosassa?
Harvemmin yli 10 km matkaa sellaiseen.
Maalla tms. ymmärrän kotieläimien vapauden, mutta kaupungissa - tai vaikka kaupungin pientaloalueella en.
Olemme osittain samaa mieltä, minä kun en ymmärrä muiden kotieläimien kuin kissojen vapautta maallakaan. Esimerkiksi irtokoirat, jotka ennen pihamme aitaamista tulivat kiusaamaan kiinni olevia koiriamme, ja jotka nykyisin käyvät haukututtamassa omiamme aidan ulkopuolella, ovat raivostuttavia. Kuvaavaa on, että tuota eivät tee niinkään alueen metsästyskoirat, vaan ne muutamat sekarotuiset joilla ei ole mitään varsinaista virkaa ja jotka saavat juoksennella missä lystäävät.

Enkä oikeastaan edes hyväksy kissojen vapaana pitoa edes maalla, jo ihan niiden oman turvallisuuden takia, sillä ammuskelevat naapurit taitavat olla yksi niistä epätodennäköisimmistä riskeistä verrattuna liikenteeseen ja petoihin. Ne halvatun jyrsijät vaan pakottavat ihmiset pitämään kissoja täällä vapaana, kun muita torjuntakeinoja ei oikein pysty käyttämään. Osa noista naapureista kyllä käyttää myrkkyä ja kissoja rinnan, minkä seurauksena omat kissatkin sitten kuolevat. Puhumattakaan siitä, että ainakin yksi naapuri harventaa omaa kissakantaansa ampumalla, ettei naapurien sitä tarvitse tehdä. Kissan rooli maalla vain on niin erilainen, se on autonominen työkalu.

Järjestyslakihan käytännössä kieltää kissojen vapaanapidon taajamissa, koska pitää pystyä varmistamaan ettei kissa mene torille toriaikaan, lasten leikkipaikoille tai muiden ihmisten pihoihin. Jos kissa kulkee yksin, on varmistaminen mahdotonta.
Mikäli palataan tilanteeseen, jossa lemmikin omistaja on kyvytön huolehtimaan tuollaisesta normaalilta kuulostavasta velvoitteesta - on kohtuutonta ajatella että vastuu siirtyy muille: ottaa kissa kiinni ja kuskata se omilla kuluilla kaupungin toiselle puolelle, jotta omistaja oppisi ehkä läksynsä. Kissan tappaminen ei tietenkään jästipäiden kohdalla auta mitään, kun he saavat hankittua uuden kissan ja jatkettua elämää kuten ennenkin.
Järjestyslaki antaa mahdollisuuden myös poliisille puuttua asiaan, voivat antaa rikesakkoja. Valitettavasti niin tapahtuu kovin harvoin, mutta eiköhän tuo yleisty. Esim. blissin tapauksessa ilmoitus poliisillekin voisi olla paikallaan, kun hän kerran tietää kenelle kissa kuuluu.
Ehkä jos kissoista tekisi rukkasia? Talvisäällä sitten naapurikin ymmärtäisi että mihin ne kissat ovat menneet, kun kaikilla naapureilla on tutun tyylisiä tamineita. Hmmm... Lämpimiä ajatuksia!
Rikollista. Noin muutenkin se, että eläimille kostetaan kuolemanrangaistuksella omistajien piittaamattomuus, on aika epäjohdonmukaista ja tuloksetonta.
safi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja safi »

prosessi kirjoitti: mutten usko sitä päivää näkeväni, että eläinten hyvää kohtelua lähdettäisiin rajoittamaan laeilla. Sinä voit arvostella tapojamme ihan vapaasti, vaikka itse asiassa et edes niistä kovin paljoa tiedä, mutta arvostelullasi ei ole mitään pohjaa. Kissanampujasta puolestaan voi ilmoittaa poliisille ja antaa heidän arvostella moinen käytös.
Mikäpä sitten on eläinten hyvää kohtelua? Haalia niitä hirmuisa määriä nurkkiinsa ihan siitä syystä, että kun ne on vaan niin kivoja. Mitä minä olen tuota touhua katsellut niiden ihmisten keskuudessa, jotka näin toimivat niin se eläinten osa on usein aika tavalla muuta kuin kadehdittava ja usein eläinsuojeluviranomainen joutuu paikalla piipahtamaan ennemmin tai myöhemmin. Yhden tai kahden ihmisen aika ja rahat eivät riitä, kuin maksimissaan muutaman eläimen asialliseen pitämiseen. Mikäli se päivätyö on vielä ihan jossain muualla. Paljonkos teillä niitä nyt oli? Muutama hevonen, lampaita, kissoja, koiria ja herraties mitä muuta vielä..ja minkä vuoksi niitä eläimiä tarvitsee olla näin paljon?

Tai hankkia suhteellisuudentaju, jos asuu ihan oikeasti maalla. Kissat ovat aikalailla välttämättömiä maalla, vapaana. Luulisi sinun ainakin tuntevan eläintilojen jyrsijä- ja myrkkyongelmat. Taajamissa noita eläinsuojia on paljon, joten kovin kauas ei joudu kuskaamaan.
No toki kissat ovat hyödyllisiä maalla ja aika harvoin niistä siellä tuleekaan mitään sanomista, jos suhteet naapurustoon ovat kunnossa.
Olen aina ollut sitä mieltä, ettei katteja pitäisi edes ottaa mihinkään muualle kuin maaseudulle. Jossa niillä on selkeä tehtävä ja riittävästi lääniä mellastaa kenenkään häiriintymättä. Tiheästi asutut seudut eivät ole vapaana kulkevien kissojen paikka ja kissojen pitäminen ainostaan sisätiloissa, pienissä asunnoissa on pahinta eläinrääkkäystä mitä tiedän. Se voitaisiin vaikka puolestani kieltää laissa. Ampuminenkin olisi näille kissaparoille paljon mukavampi vaihtoehto, kuin vuosia kestävä vankeus. Joten tosiaan sitä suhteellisuudentajua kyllä kaivattaiiin aika moneenkin huusholliin.
safi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja safi »

Äläkä viistsi jauhaa paskaa mistään kymmenestä kilometristä. Jopa täällä Varsinais-Suomessa on ainostaan kaksi hoitolaa. Tuohon lähempinä olevaankin tulisi matkaa yli 40km.
prosessi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

safi kirjoitti:Mikäpä sitten on eläinten hyvää kohtelua?
Itsehän sinä arvioit, että huolehdimme elukoistamme tarkemmin kuin monet lapsistaan, että paapomme niitä liikaa.
Haalia niitä hirmuisa määriä nurkkiinsa ihan siitä syystä, että kun ne on vaan niin kivoja.
Miksi ottaa edes yhtä siitä syystä, että ne ovat niin kivoja? Itse asiassa sinä et edes tiedä, miksi meillä on paljon eläimiä, ja kuten jo siinä lammaskeskustelussa totesin, et voisi sitä koskaan ymmärtääkään, joten turha edes yrittää selittää. Sen verran voin kyllä sanoa, että eläinten "kivuudesta" se ei johdu.
Mitä minä olen tuota touhua katsellut niiden ihmisten keskuudessa, jotka näin toimivat niin se eläinten osa on usein aika tavalla muuta kuin kadehdittava ja usein eläinsuojeluviranomainen joutuu paikalla piipahtamaan ennemmin tai myöhemmin.
Itse asiassa et ole ainoa joka noin kuvittelee, joten yllätys-yllätys, tarkistuksia on tehty. Terveystarkastaja on ollut enemmän kuin pahoillaan, varsinkin kun yksi ja sama pelle ilmoittelee jatkuvalla syötöllä milloin mistäkin, mm. siitä, että hevosemme "joutuvat" ulkoilemaan talvisinkin. Pihattotallin sisäänkäynti näkyy tiellekin, joten ilmeisesti varsinainen ongelma hänen mielestään on se, että hevoset viihtyvät ulkona, ja että ne pitäisi pakottaa pysymään sisällä.

Puhumattakaan siitä, että eläinlääkärihän joutuu tekemään kotikäyntejä, joten nopeastihan huonot olot paljastuisivat. Aina ovat eläinten asiat olleet paremmin kuin hyvin, joten meidän kohdallamme iskit kyllä kirveesi kiveen.
Yhden tai kahden ihmisen aika ja rahat eivät riitä, kuin maksimissaan muutaman eläimen asialliseen pitämiseen.
Jos sinulla ei ole rahaa, ei se tarkoita, etteikö minulla voisi olla.
Olen aina ollut sitä mieltä, ettei katteja pitäisi edes ottaa mihinkään muualle kuin maaseudulle. Jossa niillä on selkeä tehtävä ja riittävästi lääniä mellastaa kenenkään häiriintymättä. Tiheästi asutut seudut eivät ole vapaana kulkevien kissojen paikka ja kissojen pitäminen ainostaan sisätiloissa, pienissä asunnoissa on pahinta eläinrääkkäystä mitä tiedän. Se voitaisiin vaikka puolestani kieltää laissa. Ampuminenkin olisi näille kissaparoille paljon mukavampi vaihtoehto, kuin vuosia kestävä vankeus. Joten tosiaan sitä suhteellisuudentajua kyllä kaivattaiiin aika moneenkin huusholliin.
Entäs koirat? Minusta koirien ottaminen taajamiin pitäisi kieltää, koska yksi ihminen tai kaksikaan ei pysty tarjoamaan tarpeeksi liikuntaa koiralle. Erityisen hyvin sen huomaa siitä, että esim. meidän irliksemme rakenne on jo nyt erinomainen, kun kuulemma yleensä ne tuon ikäisenä ovat "puolivalmiita". Niin varmaan, liikunnan laiminlyönnistä niillä on kyse. Aidattu puoli hehtaaria on se minimi koiralle kuin koiralle.

Jos nyt yrität väittää, että en tiedä mitään koirista, saan minäkin vedota tuossa kissakohdassasi siihen, ettet tiedä mitään kissoista.
huima

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja huima »

prosessi kirjoitti:Harvemmin yli 10 km matkaa sellaiseen.
:jee: :hail: :rofl:

Helsingin, Espoon ja joulukuusta alkaen Vantaan kotieläimet viedään yhteen ja samaan paikkaan Viikissä. Voit vaikka kartalle piirtää kymmenen kilometrin halkaisijan ympyrän ja arvioida kuinka paljon ihmisistä asuu sen sisällä. Ja sama harjoitus paikoissa, joissa etäisyydet ovat suurempia.

Löytyvätkö/karkaavatko eläimet siis suuremmaksi osaksi vain tuon alueen piirissä?

Ovatko eläimiä löytävät ihmiset jotenkin keskittyneet juuri tuolle alueelle?

Vai oliko ajatuksesi täydellinen brainfartti, jota sietää hävetä?
prosessi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

huima kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Harvemmin yli 10 km matkaa sellaiseen.
Helsingin, Espoon ja joulukuusta alkaen Vantaan kotieläimet viedään yhteen ja samaan paikkaan Viikissä. Voit vaikka kartalle piirtää kymmenen kilometrin halkaisijan ympyrän ja arvioida kuinka paljon ihmisistä asuu sen sisällä. Ja sama harjoitus paikoissa, joissa etäisyydet ovat suurempia.

Vai oliko ajatuksesi täydellinen brainfartti, jota sietää hävetä?
Jos eläimet ihan oikeasti vietäisiin noin, olisin väärässä viimeistään joulukuussa. Käytännössä kuitenkin eläimiä vastaanotetaan myös eläinsuojeluyhdistyksiin ja esim. moniin kenneleihin. Yleensä riittää, että ottaa yhteyttä puhelimitse siihen viralliseen vastaanottajaan, jolloin saa tarkemmat ohjeet mihin toimittaa eläin, sillä käytännössä vain osa tallessa olevista eläimistä pidetään varsinaisissa löytöeläintiloissa.

Esim. täällä viralliset vastaanottopaikat ovat yli 30 km päässä meiltä, mutta käytännössä kissaloita löytyy jopa täällä alle 10 km etäisyydellä. Koirat joutuu tosiaan kyllä toimittamaan 20 km päähän.
huima

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja huima »

prosessi kirjoitti:Jos eläimet ihan oikeasti vietäisiin noin, olisin väärässä viimeistään joulukuussa. Käytännössä kuitenkin eläimiä vastaanotetaan myös eläinsuojeluyhdistyksiin ja esim. moniin kenneleihin. Yleensä riittää, että ottaa yhteyttä puhelimitse siihen viralliseen vastaanottajaan, jolloin saa tarkemmat ohjeet mihin toimittaa eläin, sillä käytännössä vain osa tallessa olevista eläimistä pidetään varsinaisissa löytöeläintiloissa.

Esim. täällä viralliset vastaanottopaikat ovat yli 30 km päässä meiltä, mutta käytännössä kissaloita löytyy jopa täällä alle 10 km etäisyydellä. Koirat joutuu tosiaan kyllä toimittamaan 20 km päähän.
En edelleenkään pure edes pääkaupunkiseudulla tuota, kun suuntaus on nimenomaan tuohon keskittämiseen. Enkä usko että niitä kenneleitäkään täällä on kovinkaan useita, vaikka ne löytöeläimiä vastaanottaisivatkin. Mutta voit toki todistaa minun olevan väärässä.

Teidän seutunne vääristää tuota ajattelua, sillä maa voi siellä olla hieman eri hintaista kuin kaupungeissa - ja toisaalta ihmisillä harrastuksina ja preferensseinä pitää niitä eläimiä ja sitä kautta myös pistää pystyyn vaikka kennel. Ja taas kun mennään kauemmaksi - ja etäisyydet kasvavat -- muuttuu tuo kymmenen kilometriä koko ajan vain epätodellisemmaksi luvuksi.
prosessi

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

huima kirjoitti:En edelleenkään pure edes pääkaupunkiseudulla tuota, kun suuntaus on nimenomaan tuohon keskittämiseen. Enkä usko että niitä kenneleitäkään täällä on kovinkaan useita, vaikka ne löytöeläimiä vastaanottaisivatkin. Mutta voit toki todistaa minun olevan väärässä.
Pääkaupunkiseudulla tilanne kyllä on menossa hankalammaksi, jos nuo onnistuvat ihan oikeasti noissa keskittämisaikeissaan. Silti noita sijoituskoteja löytyy erityisen paljon pääkaupunkiseudulla, henkilökohtaisesti tunnen kymmenkunta sijoituspaikkoja tarjoavaa kotia. En ala pistämään tänne näytille yksityishenkilöiden nimiä ja osoitteita, joten saat ihan itse päättää, että uskotko vai etkö. Hyvänä esimerkkinä vaikka se snautserikasvattaja, jolta huostaanotettiin alkusyksystä yli 50 koiraa. Ne kävivät kyllä eläinlääkärintarkastuksessa tuon vanhan eläinlääketieteellisessä olleen vastaanottopisteen tiloissa, mutta joka ikinen koira sijoitettiin jo samana päivänä vapaaehtoisten koteihin ympäri pääkaupunkiseutua. Eli löytöeläintä ei todellakaan tarvitse lähteä kuskaamaan minnekään, itse asiassa jos eläimen ottaa kiinni ja ilmoittaa ettei pysty sitä kuljettamaan, saa normaalisti eläinsuojeluyhdistyksen edustajan jopa hakemaan eläimen jonkinlaisella viiveellä.
Teidän seutunne vääristää tuota ajattelua, sillä maa voi siellä olla hieman eri hintaista kuin kaupungeissa - ja toisaalta ihmisillä harrastuksina ja preferensseinä pitää niitä eläimiä ja sitä kautta myös pistää pystyyn vaikka kennel. Ja taas kun mennään kauemmaksi - ja etäisyydet kasvavat -- muuttuu tuo kymmenen kilometriä koko ajan vain epätodellisemmaksi luvuksi.
Itse asiassa juuri toisin päin. 10 kilometriä on pitempi matka muissa kaupungeissa verrattuna pääkaupunkiseutuun. Kuten varmasti huomasit, kirjoitin aiemminkin taajamista, en maaseudusta. Umpimaaseudulla matkat ovat pitempiä, täällä meilläkin on vain sattumaa, että lähin kissala on samalla etäisyydellä kuin lähin kunnollinen ruokakauppa.
CandyMan

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

huima kirjoitti:Ehkä jos kissoista tekisi rukkasia? Talvisäällä sitten naapurikin ymmärtäisi että mihin ne kissat ovat menneet, kun kaikilla naapureilla on tutun tyylisiä tamineita. Hmmm... Lämpimiä ajatuksia!
Lisää lämpimiä ajatuksia: naapurin uliseva ja haukkuva koira tokenee rotanmyrkyllä terästetyillä lihapullilla. Omakotialueella niitä voi heitellä naapurin pihamaalle, kerrostaloasunnoissa sujauttaa postiluukusta.

Samaten kyseisiä lihapullia kannattaa viljellä ulkoilumaastoon, jotta vapaana juoksentelevat ja kävelyteille kakkivat koirat saadaan kuriin. Piskithän täytyy pitää taajamissa kiinni ja niiden kakat pitää kerätä kakkipusseihin, jotkut omistajat eivät vain tätä käsitä.

Vinkkiäni saa käyttää vapaasti, toimii joskus myös humalaisiin naapureihin.
Bliss

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

CandyMan kirjoitti:koira tokenee rotanmyrkyllä terästetyillä lihapullilla. Omakotialueella niitä voi heitellä naapurin pihamaalle
Joo, kiitos vaan... Mun koira tapettiin just tuolla tavalla v. 2002.
CandyMan

Re: Hyvät naapurit, asumisen parhautta?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Bliss kirjoitti:
CandyMan kirjoitti:koira tokenee rotanmyrkyllä terästetyillä lihapullilla. Omakotialueella niitä voi heitellä naapurin pihamaalle
Joo, kiitos vaan... Mun koira tapettiin just tuolla tavalla v. 2002.
Ja mun kissoista tehtiin erihienot rukkaset sekä pipa. Oliko koirasi pahakin häirikkö? Kimeästi räksyttävää vai sellaista matalasti ääntelevää ruff-ruff mallia?
Vastaa Viestiin