Toistuvat painajaiset

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja Mida »

Mitään samanlaisena toistuvaa painajaista en ole nähnyt sitten yläaste- ja lukioaikojen, jolloin toistuvasti unissani myöhästyin aamulla koulubussista. Syitä oli erilaisia.

Sen sijaan ajoittain toistuva teema on liikkumisen jähmeys. Olen matkalla johonkin ja pitäisi mennä lujempaa, mutta en pysty liikkumaan yhtään nopeammin, vaan aina kuin hidastetussa filmissä. Se on unessa todella turhauttavaa. Laittaa kaiken tarmonsa juoksemiseen, mutta on kuin tervassa. Eteneminen on äärimmäisen hidasta. Joskus näiden unien aikana mietin, että miten voi olla mahdollista, etten enää osaa liikkua juosten, vaikka ennen olen osannut. Tunne on tavallaan sellainen, että ikään kuin valtava vastatuuli pidättelisi.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

CandyMan kirjoitti:Piilevä skitsoaffektiivinen häiriö. Dissosiatiivinen identiteettihäiriö yhdistettynä vakavaan kleptomaniaan. Lievähkö ADHD. Oidipaalisperäinen nymfomania.
Höh. Noi nyt ois tienny ilman opuksiin perehtymistäkin. Paitsi että vakavaa kleptomaniaa mulla ei ole; ainoastaan lievä ja satunnaisesti ilmenevä. Nymfomaniakin on tällä hetkellä ainoastaan piilevä. *sigh*
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vadim kirjoitti:Näitä lukiessani olen hyvin kiitollinen siitä, etten juuri koskaan muista, mitä unia olen nähnyt.
Njaa. Mutta kolikolla on kääntöpuolikin. Näen myös ihania, miellyttäviä, avartavia ja ongelmanratkaisua helpottavia unia. Joskus uni voi olla ihana sellaisella tavalla, ettei siitä ole mukava herätä (lähinnä silloin kun oikeassa elämässä on kovasti jotakin vailla ja sen saa sitten unessa), mutta useimmiten kyse on sen verran surrealistisista näyistä, ettei niiden maailmaan tee mieli jäädä vaan sieltä saa mukaansa hyvää oloa, tasapainoa, mitä milloinkin.

Sitä paitsi painajaiset eivät yleensä enää valveilla ahdista minua (paitsi se yksi, jota en voi ajatella). Niitäkin voi usein oppia ymmärtämään. Kaikki toistuvat uneni ovat elämäni kontekstissa aika järkeenkäyviä, jos tutustuu vaikka vain pintapuolisesti tarjolla oleviin yleisiin tulkintoihin. Kolme ensin mainittua teemaa ovat esiintyneet unissani jo kauan, purukumiin tukehtuminen vasta viime kuukausina.
www.dreammoods.com/dreamdictionary kirjoitti:Bear
To dream that you are being pursued or attacked by a bear, denotes aggression, overwhelming obstacles and competition. You may find yourself in a threatening situation. Alternatively, bears symbolize the cycle of life and death and renewal. It may signal of period of introspection and thinking.
Opiskeluympäristöäni voi tosiaankin kuvailla sanoilla aggressiivinen, kilpailuhenkinen ja ylipääsemättömiltä tuntuvien esteiden täyttämä. Elämä/kuolema -sykli ja uusiutuminen liittyvät suunnitteluprosessiin varsin läheisesti. Introspektio ja mietiskely taas ovat aina olleet osa elämääni - jo ennen opiskelun alkua.
Birth
To dream of giving birth or see someone else giving birth, suggests that you are giving birth to a new idea or project. It also represents a new attitude, fresh beginnings or a major upcoming event. Alternatively, the dream may be calling attention to your inner child and the potential for your to grow.

To dream that you are giving birth to a non-human creature, --- if you are not expecting, --- refers to your fear in the outcome of some decision or project. You are trying to overcome difficulties in your life and achieve inner development.
Tämäkin liittyy aivan ilmeisesti suunnitteluprosessiin, johon pelot ja ahdistuneisuus kuuluvat olennaisena osana, mutta jonka kuluessa myös aina oppii jotakin.
Train
To see a train in your dream, represents conformity and go along with what everyone else is doing.

Railroad
To see a railroad in your dream, signifies that you have laid out a set track toward achieving your goals. Alternatively, it indicates that you may be too linear and rigid in your thinking. Sometimes you need to go off track and explore other possibilities.
Näissäkin ajatus on selkeä. Ammattialallani vallitsevien näkemysten kyseenalaistaminen on olennaista, suorastaan välttämätöntä. Kiskojen yli hyppiminen (= eteneminen aivan eri suuntaan kuin minne kiskot veisivät), tuntuu välillä hullulta ja vaaralliseltakin, mutta juuri niin minun on kuitenkin toimittava.
Suffocating
To dream that you are suffocating, signifies that you are feeling smothered or oppressed by some situation/relationship. Something or someone is holding your back. You are experiencing stress and tension.

Gum
To dream that you are chewing gum, suggests that you are unable to express yourself effectively. You may feel vulnerable. Alternatively, it symbolizes a sticky situation that you found yourself in.
To dream that you are unable to get rid of your gum, suggests that you are experiencing some indecision, powerlessness or frustration. You may lack understanding in a situation or find that a current problem is overwhelming.
Täsmälleen tuollaisia tuntemuksia olen käynyt läpi viimeisen puolen vuoden aikana, kun jouduimme asumaan poikaystäväni vanhempien vierashuoneessa putkiremontin vuoksi. Kuvailin niitä oloja luovuudentappajailmapiiriksi. En voinut tehdä mitään järkevää (kuten koulutöitä) enkä ilmaista itseäni, eikä ongelmaa voinut ratkaista mitenkään muuten kuin odottamalla että pääsemme taas kotiin. Ei liene yllättävää, että en nähnyt noita unia ennen sen tilanteen alkua enkä ainakaan toistaiseksi ole nähnyt niitä kotiin muuttamisen jälkeen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Clay kirjoitti:Miss Itsetuntemus ei vaan uskalla kohdata sitä osaa itsessään, mitä hän ei pysty analyyttisesti pilkkomaan äärettömän pieniksi palasiksi.
En niin.

Mulla on sen unen suhteen varmasti päällä joku defenssi (tai useampia). Muistan sen aiheen kyllä, mutta tavallaan en sitä ydintä joka ahdisti eniten. Ja kuitenkin tiedän, että en ole unohtanut sitä. Saisin sen palautettua mieleeni ihan helposti jos haluaisin, mutta en todellakaan aio tehdä niin. Tunnistan senkin, että tuo kieltorefleksi, joka iskee päälle heti kun mielessä käy että sitä unta voisi miettiä, ei ole millään tavalla järkiperäinen saati perusteltu. Se on refleksi, impulsiivisuuteni ilmentymä. En uskalla, vielä. Pelkään.

Ehkä joku päivä.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja Mida »

Mida kirjoitti: Sen sijaan ajoittain toistuva teema on liikkumisen jähmeys. Olen matkalla johonkin ja pitäisi mennä lujempaa, mutta en pysty liikkumaan yhtään nopeammin, vaan aina kuin hidastetussa filmissä. Se on unessa todella turhauttavaa. Laittaa kaiken tarmonsa juoksemiseen, mutta on kuin tervassa. Eteneminen on äärimmäisen hidasta. Joskus näiden unien aikana mietin, että miten voi olla mahdollista, etten enää osaa liikkua juosten, vaikka ennen olen osannut. Tunne on tavallaan sellainen, että ikään kuin valtava vastatuuli pidättelisi.
http://www.dreammoods.com/dreamdictionary kirjoitti: Slow Motion

To dream that you are moving in slow motion, signifies that you are presently going through a hard time and experiencing great stress in your waking life.
Vastaavan tulkinnan olen lukenut/kuullut ennenkin. Vielä kun muistaisi vastaisuudessa täntyyppisen unen nähtyäni pysähtyä pohtimaan senhetkistä elämäntilannetta, että enkö tajua stressiä vai olenko siitä tietoinen.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja Clay »

EveryWoman kirjoitti:
Mulla on sen unen suhteen varmasti päällä joku defenssi (tai useampia). Muistan sen aiheen kyllä, mutta tavallaan en sitä ydintä joka ahdisti eniten. Ja kuitenkin tiedän, että en ole unohtanut sitä. Saisin sen palautettua mieleeni ihan helposti jos haluaisin, mutta en todellakaan aio tehdä niin. Tunnistan senkin, että tuo kieltorefleksi, joka iskee päälle heti kun mielessä käy että sitä unta voisi miettiä, ei ole millään tavalla järkiperäinen saati perusteltu. Se on refleksi, impulsiivisuuteni ilmentymä. En uskalla, vielä. Pelkään.

Ehkä joku päivä.
Olen joskus chatissa jutellut naisen kanssa, joka ei myöskään pystynyt puhumaan pahimmasta painajaisestaan. Minä en vaan kykene käsittämään.. raiskausta en ole tainnut unessa kokea, mutta kaikki muu ikävä on tainnut tulla koettua. Anna edes jotain vinkkiä mihin se uni liittyi! Kuinka kauan siitä unesta on?
Nyt penikseni on fantastinen!
prosessi

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Clay kirjoitti:Olen joskus chatissa jutellut naisen kanssa, joka ei myöskään pystynyt puhumaan pahimmasta painajaisestaan. Minä en vaan kykene käsittämään.. raiskausta en ole tainnut unessa kokea, mutta kaikki muu ikävä on tainnut tulla koettua. Anna edes jotain vinkkiä mihin se uni liittyi! Kuinka kauan siitä unesta on?
En tuosta EW:n painajaisesta tiedä, mutta itse ainakin joskus näin painajaisen, jossa oma persoonani oli hajonnut useammaksi eri minuksi, jotka yrittivät tehdä pahaa toisilleen mitä vastenmielisimmällä tavoilla, joista en halua puhua. Enkä varsinkaan siitä, miten ne kohtelivat muita ihmisiä. Jos oma itse näyttäytyy unessa äärimmäisen pahan ruumiillistumana, vieläpä monikossa, jotka kaikki edustavat erityyppisiä pahuuksia, ei aiheesta ole ollenkaan mukava keskustella.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

prosessi kirjoitti:Jos oma itse näyttäytyy unessa äärimmäisen pahan ruumiillistumana, vieläpä monikossa, jotka kaikki edustavat erityyppisiä pahuuksia, ei aiheesta ole ollenkaan mukava keskustella.
Nojatuolistani moralisoin nykyään kaikkea liikkuvaa - paitsi itseäni.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Toistuvat painajaiset

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Clay kirjoitti:Olen joskus chatissa jutellut naisen kanssa, joka ei myöskään pystynyt puhumaan pahimmasta painajaisestaan. Minä en vaan kykene käsittämään.. raiskausta en ole tainnut unessa kokea, mutta kaikki muu ikävä on tainnut tulla koettua.
Höpsis. Unennäkö perustuu mielikuvitukseen, ja mielikuvituksella taas ei ainakaan periaatteessa ole rajoja. On siis aina ääretön määrä kaikkea ikävää, jota et ole vielä unessasi kokenut - paitsi jos tiedät aukottomasti uniesi rajoittuvan pelkästään sellaisiin aiheisiin, jotka voisivat toteutua myös IRL. Ja harvemminpa ihminen kykenee kerralla saamaan mieleensä edes kaikki sellaiset ikävät jutut, jotka periaatteessa voisivat tapahtua IRL. Oletko esimerkiksi joskus nähnyt seuraavanlaista unta:

Sinulla on 3-vuotias tytär, joka jää nilkastaan kiinni metsästysansaan sinun ollessasi susien nurkkaan ahdistamana kyvytön auttamaan. Tyttäresi verinen nilkka on vääntynyt ansan leukojen voimasta muodottomaksi ja hän kiljuu shokissa rukoillen sinua apuun. Hän yrittää päästä ansasta irti ryömimällä eri suuntiin, mutta nilkka vääntyy aina vain pahemmin ja pian lapsi nyykähtää tuskistaan voimattomana maahan, edelleen isää kutuen. Sinua ahdistelevat sudet ovat kuitenkin liian suuria ja aggressiivisia. Tiedät, että voit ehkä juuri ja juuri säilyä hengissä painautumalla nurkkaasi mahdollisimman tiiviisti, ja silloinkin ne ylettyvät raapimaan sinua kynsillään kivuliaasti. Susia tulee koko ajan lisää, ja lapsen nilkasta valuvan veren tuoksu houkuttelee niitä tyttäresi puoleen. Seuraat vierestä, kuinka osa susista raatelee hitaasti tyttäresi elävältä.

Siis jos kerran raiskaus on ainoa ikävä juttu, jota et ole kokenut?
Clay kirjoitti:Anna edes jotain vinkkiä mihin se uni liittyi! Kuinka kauan siitä unesta on?
Voin antaa vinkkiä, mutta siitä ei käy ilmi sen unen ahdistavuus. Unessa oli vähän samoja elementtejä kuin yllä keksimässäni, mutta se oli vielä selvästi ahdistavampi kuin kuvittelisin tuon esimerkin voivan olla (eri jutut voivat tosin olla eri tavalla ahdistavia riippuen ihmisestä). Elementteinä olivat viattomien olentojen kärsimys, ihmisten yllättävässä mittakaavassa ilmenevä pahuus ja sokeus ja se, että minä en voinut tehdä asialle mitään vaikka seurasin sitä aivan vierestä. Kärsimys esitettiin unessa aivan silmittömän mässäilevällä tavalla, joka olisi varmaan fyysisestikin mahdollisuuksien rajoissa (mutta vaikka se olisikin mahdollista, olen aika vakuuttunut siitä, ettei kukaan ole koskaan toteuttanut sitä). Tilanne oli psykologisesti niin uskottava ja todentuntuinen, että sen luomasta ahdistuksesta oli vaikea irtautua heräämisen jälkeenkään.

Ahdistavinta unessa ei ollut se, mitä siinä faktatasolla tapahtui, vaan pienten yksityiskohtien ja psykologisten jännitteiden summana syntynyt räjähtävä ahdistuksen tunne. Välittääkseni siitä tunteesta edes jotakin, minun pitäisi antautua muistamaan ja kokemaan uni uudelleen myös itse, jolloin voisin kuvailla kokemustani aidosti ja lukija voisi samastua siihen. Tätä en kuitenkaan tee, en ainakaan ennen kuin voin luottaa että se on minulle turvallista. Ja sellainen aika ei ole nyt. Pahoittelen.
Vastaa Viestiin