Testaa yleistietosi

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Dr.Diarrhea

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Mielenkiintoisempaa on tietää mielestänne (liian) helpot kysymykset. Mielestäni kirjailijakysymykset, joita muuten oli suhteettoman paljon, oli vaikeimpia. En tarkoita (vain) itselleni, vaan yleisesti.

Noissa kyssäreissähän oli monta lähes jokaisen kymmenvuotiaan tietämää kysymys/vastausta. Joku maili, korkein vuori, hätänumero jne. Eihän noi ole missään suhteessa johonkin Maiju Lassilaan. Urheiluakin oli vain yksi, vaikka yleensä tietokilpailujen kysymysrakenne koostuu 10- 20% urheilukysymyksestä. Aika paska yleistietomittari.

Sen sijaan muistatteko Hesarin kuukausiliitteen 50 kysymystäkö se oli? Sellanen yleistietomittari joskus 5-6 vuotta sitten. Siinä oli paljon käytännönläheisempiä kyssäreitä, kuten auton konepellin alla ollut "ruoka", josta piti näyttää virranjakaja, vain yhden mainitakseni.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Chubs kirjoitti:
Crowbar kirjoitti:18
Viren ja Jaakob vituiks.
Luulin, että Viren on soutaja, eikä juoksija.
.
Jösses teitä äsken syntyneitä!

Niin ja Ripuli: helppouden/vaikeuden tunto saattaa riippua kysyjän/vastaajan sukupolvesta. Esimerkiksi minun ikäisten piti koulun uskontotunnilla opetella Raamatun veljessarjoja ulkoa, ja sitten tuo romaanikin mainittiin äikän kirjoissa. Itse en ole sitä lukenut.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Dr.Diarrhea

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Gattaca kirjoitti:Niin ja Ripuli: helppouden/vaikeuden tunto saattaa riippua kysyjän/vastaajan sukupolvesta.
Ja monesta muustakin asiasta. Tätä juuri ajoin takaa. Eli miten te muut koitte kysymykset, ja miksi koitte kuten koitte?
Chubs

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Chubs »

[quote="Dr.Diarrhea"][/quote]

Maiju Lassilat + muut ovat mulle läheisempi aihe, ja näin ollen myös käytännöllisempi alue kuin ne auton konepellin alla olevat jutut. Mä en aja enkä omista autoa, mutta kirjallisuuden kanssa olen tekemisissä päivittäin.

Jos yleistieto olisi vain historiaa, kulttuuria, taidetta ja kirjallisuutta niin pärjäisin täydellisen hienosti. Mutta ei kai se silloin olis
yleistietoa, jos saisi itse valita ne osa-alueet joilla päteä. :)

Vaikein (tai jopa mahdottomin) aihe on urheilu. En tiedä mitään, koska ei vaan kiinnosta.
Dr.Diarrhea

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Chubs kirjoitti:Vaikein (tai jopa mahdottomin) aihe on urheilu. En tiedä mitään, koska ei vaan kiinnosta.
Oltais muuten aika timanttinen TP-tiimi 8)...sattuneesta syytä.
Quarter

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Quarter »

14/20
Pitänee lukee lehtiä enemmän...
Chubs

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Dr.Diarrhea kirjoitti:
Chubs kirjoitti:Vaikein (tai jopa mahdottomin) aihe on urheilu. En tiedä mitään, koska ei vaan kiinnosta.
Oltais muuten aika timanttinen TP-tiimi 8)...sattuneesta syytä.
Jepu. Tuon perusteella on ennenkin pariuduttu TP-iltamiin. :D
Mä hoidan keltaiset ja ruskeat yksin, pari oranssin yksin, ja loput ovat neuvottelu-/tappelukysymyksiä.
Dr.Diarrhea

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Chubs kirjoitti:Mä hoidan keltaiset ja ruskeat yksin, pari oranssin yksin, ja loput ovat neuvottelu-/tappelukysymyksiä.
Järjestyksessä oranssi, sininen ja pinkki. Saat loput ilman neuvottelua 8)

Edit: Piti vielä mainita, et kyl toi urheilukyssäri oli kans turhan vaikea, varsinkin ollakseen ainoa tason mittari urheilun saralla. Näin nuoren ihmisen näkökulmasta siis.
Avatar
Nip
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 07.03.2007 0:19
Paikkakunta: Kitinäkylä

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Nip »

16/16
Se, mitä minä en tiedä, ei ole yleistietoa.
Chubs

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Dr.Diarrhea kirjoitti: Edit: Piti vielä mainita, et kyl toi urheilukyssäri oli kans turhan vaikea, varsinkin ollakseen ainoa tason mittari urheilun saralla. Näin nuoren ihmisen näkökulmasta siis.
Mut jos ei yhtään urheilua seuraa, niin tollasen legendaarisen urheilijan nimi ainakin kalskahtaa tutulle. Kun taas nykyurheilijoiden kohdalla ei tunnista edes nimeä!
Dr.Diarrhea

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Chubs kirjoitti:Mut jos ei yhtään urheilua seuraa, niin tollasen legendaarisen urheilijan nimi ainakin kalskahtaa tutulle. Kun taas nykyurheilijoiden kohdalla ei tunnista edes nimeä!
Mua ärsyttää useat yleistietokilpailut ja sitten pienemmätkin siksi, koska ne suosivat vanhempaa väestönosaa. Kysytään vanhoista "legendaarisista" asioista, jotka nuorelle eivät näyttäydy samalla tavalla oleellisina kuin aikalaisille. Mielestäni hyvä urheilukyssäri on esimerkiksi itse lajiin liittyvä, kuten: "Montako pelaajaa on kerralla kentällä lentopallo-ottelussa?" Tämä on kaikille tasapuolinen.

Oon muuten laatinut firman saunailtoihin tietovisoja, jos joku ihmettelee kiinnostustani :D
Chubs

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Chubs »

Dr.Diarrhea kirjoitti:Montako pelaajaa on kerralla kentällä lentopallo-ottelussa?
Kuusi! Olisin vastannut viisi, mutta googletin varmuudeksi. ;P
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Dr.Diarrhea kirjoitti: Mua ärsyttää useat yleistietokilpailut ja sitten pienemmätkin siksi, koska ne suosivat vanhempaa väestönosaa. Kysytään vanhoista "legendaarisista" asioista, jotka nuorelle eivät näyttäydy samalla tavalla oleellisina kuin aikalaisille.
Toisaalta sitten tässä iässä on vaikea pitää märkäkorvien tietämystä yleistiedon mittarina. Kun näytettiin parikymppisille Leonid Breznevin kuvaa, niin harva tunnisti. Kohta kai nuorille aikuisille koko Neuvostoliittokin on joku höpömaa vanhoista Bond-filmeistä.

Sitten tuossa kyssärissä nämä:
3. Kuka levytti vuonna 1955 kappaleen Tutti Frutti?
8. Mikä on Irc-galleria?
11. Mikä on hobitti?

Ovat luultavasti ihan tuntemattomia useimmille yli kuusikymppisille.
Vaikka -55 rokkiajan elivät ja Tolkien oli heitä vanhempi, niin nuo nousivat "yleistiedoksi" vasta myöhempien sukupolvien kulttuurissa. Mikään nuorison nettihömpötys kuten irc ei merkitse heille mitään.

Toisaalta nuoremmille polvilla on hyvä selitys olla tietämättä syntymäänsä edeltävistä asioista.. heitä ei ollut olemassakaan. Vanhemmat taas ovat jossain iässä lakanneet huomaamasta uusia asioita tai lakanneet antamasta niille arvoa joka jäisi mieleen.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
plumps

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja plumps »

Tyssäsi laskimen puutteeseen. Kuvaa hyvin helppoa nykyaikaa. Ekan tiesin. Sitten olisi tarvnnut hakea paperia ja kynää.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että tieto ei sinällään ole mikään arvo vaan arvo on taidossa soveltaa sitä tiatoa. Tietoa on myös niin paljon, että se viisas pääsee vähemmällä kun tietää miten googlea käytetään; mistä tiedon löytää nopeasti. Mitä järkeä on tietää Maiju Lassila ja oliko se Putkinotko, jos ei tiedä mitään sen syvällisempää siitä asiasta.

Kyllä minä laitan kaikki pelimerkkini sydämen viisauden ruutuun.
Edith

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Edith »

Sitä mikä se oli jarrupolkimen sijaintia nyt tiedä. Muut kyllä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Lolita »

“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
nokkaelain

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

17.

Presidentit menivät väärin, vaikka aikoinaan varmasti tiesin. Musiikista taas on puuttunut sellainen kontaktipinta, että tietäisin mistään aikakaudesta.
Avatar
Nip
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 07.03.2007 0:19
Paikkakunta: Kitinäkylä

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Nip »

Chubs kirjoitti:
Dr.Diarrhea kirjoitti:Montako pelaajaa on kerralla kentällä lentopallo-ottelussa?
Kuusi! Olisin vastannut viisi, mutta googletin varmuudeksi. ;P
Ja sitten vielä lisätään toisen kenttäpuoliskon pelaajat...
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

nokkaelain kirjoitti:17.

Presidentit menivät väärin, vaikka aikoinaan varmasti tiesin. Musiikista taas on puuttunut sellainen kontaktipinta, että tietäisin mistään aikakaudesta.
Sehän tiedetään että Quarterilla meni sormi suuhun kysymyksessä 15, mutta että sinä hölmöilet jossain Kiinan presidentin kohdalla. Olet kuitenkin profiloitunut fiksuna kirjoittajana (kunnes paljastit olevasi "pikkasen" vasemmalla ja kun "pikkasen" puhutaan lopitiikkaa tms. niin nokkaeläimen järkis pöntöstä alas kun on kiva vasemmalla) niin mitä ihmettä olet voinut sekoilla tuossa kohtaa?

En minä tiedä Kiinan presidentin nimeä, mutta voi vittu jokainen tietää kuka on Bruce Lee, Kim Jong-il ja Mao. Jokainen joka ei mukamas tiennyt tätä niin käsi ylös. Aika vitun pelottavaa. (selvennykseksi että nokkaeläin ei saa tietä tätä koska tosta noi kaks kilttii setää mäö ja kimi on toteuttanut herran aatetta sillä lailla ettei järkevä mies oikkeista voi enään puhua aatteestaan. Kannattaa siis vedota huonoon yleistetoon.)
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
elco

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja elco »

17. Jaakobin pojat, Picasso ja tulitikkuromaani eivät osuneet.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Camilla »

18/20, ei mulla ole haisuakaan mistään Tutti Fruteista.. Viren meni myös väärin.
Rouva Pupu

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

19/20, mitään tutti whatevöistä tierä.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja Niba »

Nämä kysymykset oli varmaan siinä ekassa triviaaliversiossa?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Camilla kirjoitti:18/20, ei mulla ole haisuakaan mistään Tutti Fruteista.. Viren meni myös väärin.
Olen Camilla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain

Re: Testaa yleistietosi

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Crowbar kirjoitti:
nokkaelain kirjoitti:17.

Presidentit menivät väärin, vaikka aikoinaan varmasti tiesin. Musiikista taas on puuttunut sellainen kontaktipinta, että tietäisin mistään aikakaudesta.
Sehän tiedetään että Quarterilla meni sormi suuhun kysymyksessä 15, mutta että sinä hölmöilet jossain Kiinan presidentin kohdalla. Olet kuitenkin profiloitunut fiksuna kirjoittajana (kunnes paljastit olevasi "pikkasen" vasemmalla ja kun "pikkasen" puhutaan lopitiikkaa tms. niin nokkaeläimen järkis pöntöstä alas kun on kiva vasemmalla) niin mitä ihmettä olet voinut sekoilla tuossa kohtaa?

En minä tiedä Kiinan presidentin nimeä, mutta voi vittu jokainen tietää kuka on Bruce Lee, Kim Jong-il ja Mao.
No v*ttu, tarkotin tuolla vain ja ainoastaan Suomen presidenttejä (kuten muutkin). Ja niistäkin Svinhufvud oli ensimmäinen valtionhoitaja ennen presidenttejä. En ajatellut, että tuota joku sen pidemmälle miettisi, vaikken kaikkia väärin mennetiä luettelisi.

Kolmas väärin mennyt oli ensimmäinen kysymys; ajattelin, että sen täytyy olla jompi kumpi kahdesta keskimmäisestä. Nyt sitten voi spankata kotimaisen kirjallisuuden tuntemuksesta.

(Vasemmalla olen siinä määrin kuin voin ko. ajatukset itselleni perustella, ei sen mukaan mikä on kivaa. Vituttaa tuollainen asenne.)
Vastaa Viestiin