Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
PerttiMakimaa

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Jotenkin tuntuu, että tämä asia on merkittävä käännekohta. En vielä tiedä, mihin suuntaan käännyn.
Haluaako joku lyödä vetoa? Minä lyön sen puolesta, että vaimon kanta voittaa.
Minä taas lyön vetoa, että ND _päättää_itse_muitten_neuvoja_kuulematta_ olla ostamatta pyörää. :)
safi

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja safi »

NuoriDaavid kirjoitti: Miten paniikkiväistöä matkanopeudella pystyy turvallisesti harjoittelemaan?
Muistamalla, että jarruihin ei vahingossakaan saa koskea kyseisessä harjoituksessa. Pyörä ei taatusti nimittäin pysy pystyssä enää sen jälkeen. Ensin tietysti varmuutta pienemmissä nopeuksissa ja sitten, kun homma menee sujuvasti, niin nopeutta vaan lisää. Isojen kauppojen iltaisin tyhjillään olevat parkkipaikat toimivat tässä tarkoituksessa hyvin. Tiellä muun liikenteen joukossa ei kannata harjoitella ; )

E: googleta sanalla vastaohjaus, niin sieltä selviää tarkemmat periaatteet homman sujuvaan hoitamiseen.
elco

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti: Miten paniikkiväistöä matkanopeudella pystyy turvallisesti harjoittelemaan?
Radalla. Siellä oppii jarruttamaan ja kallistamaan. Lisäksi siellä oppii kaatumaan ja poistumaan kulkuvälineestä etuyläkautta kesken ilmalennon.
safi

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja safi »

elco kirjoitti: Lisäksi siellä oppii kaatumaan ja poistumaan kulkuvälineestä etuyläkautta kesken ilmalennon.
Noh älä nyt toista pelottele tai jää pyörä kokonaan hankkimatta. Mukavaa touhua tää on...varsinkin nyt, kun ilmat suosii.
MGandhi

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

safi kirjoitti: E: googleta sanalla vastaohjaus, niin sieltä selviää tarkemmat periaatteet homman sujuvaan hoitamiseen.
Katso myös 'työntöohjaus'.

Tämä on se hauska ohjaustapa, jossa halutessasi olla ajautumatta kurvissa vastaantulijoiden kaistalle työnnät ohjaustangosta voimakkaammin juurikin ulkokurvin suuntaan, jolloin pyörä kallistuu sisäkurviin ja myös kääntyy sinne. Tää on ilmeisesti niitä ohjausliikkeitä, joita ei kannata paljon ajatella etukäteen, vaan tehdä se vain. Voin kuvitella, että tuntuu aika hurjalta painaa ohjaustankoa kurvissa vastaantulevaa tukkirekkaa päin.
elco

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja elco »

MGandhi kirjoitti:
safi kirjoitti: E: googleta sanalla vastaohjaus, niin sieltä selviää tarkemmat periaatteet homman sujuvaan hoitamiseen.
Katso myös 'työntöohjaus'.

Tämä on se hauska ohjaustapa, jossa halutessasi olla ajautumatta kurvissa vastaantulijoiden kaistalle työnnät ohjaustangosta voimakkaammin juurikin ulkokurvin suuntaan, jolloin pyörä kallistuu sisäkurviin ja myös kääntyy sinne. Tää on ilmeisesti niitä ohjausliikkeitä, joita ei kannata paljon ajatella etukäteen, vaan tehdä se vain. Voin kuvitella, että tuntuu aika hurjalta painaa ohjaustankoa kurvissa vastaantulevaa tukkirekkaa päin.
Yritätkö vedättää Daven hengiltä? Sisäkurvin puoltahan siinä pitää työntää: oikealle taittuvassa mutkassa pitää työntää oikean puolen kaffaa.

Pitää olla täysi noviisi, että tuossa voi tehdä väärin. Käytännössä moinen suoritus on ainoastaan mahdollinen alle 100km ajokokemuksella. Homman tiedostaminen voi toki viedä enempi aikaa.

Nopean kuljettamisen niksi puolestaan on, että kytkin on ketjuvetoisissa laitteissa likimain tarpeeton Kovassa Ajossa. Ylöspäin vaihdettaessa kiekkojen lähestyessä tappia keventää kaasua vähän, että ketjut löystyvät ja runnoo isompaa simmuun, minkä jälkeen kaasu tappiin. Tämän operaation kanssa kannattaa olla vähän tarkkana, jos tehoa on vitusti ja/tai jos operaatio suoritetaan mutkassa. Tuolla voittaa ratkaisevia kymmenyksiä. Alaspäinkin vaihtaminen onnistuu ilman kytkintä, mutta siitä ei saa vastaavaa etua. Alaspäin vaihtaessa ilman kytkintä (tai miksei kytkimen kanssakin) kannattaa olla tarkkana, ettei takapyörä mene lukkoon; erityisesti isojen twinien kanssa saattaa tulla lähtö.
MGandhi

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

elco kirjoitti:
MGandhi kirjoitti:
safi kirjoitti: E: googleta sanalla vastaohjaus, niin sieltä selviää tarkemmat periaatteet homman sujuvaan hoitamiseen.
Katso myös 'työntöohjaus'.

Tämä on se hauska ohjaustapa, jossa halutessasi olla ajautumatta kurvissa vastaantulijoiden kaistalle työnnät ohjaustangosta voimakkaammin juurikin ulkokurvin suuntaan, jolloin pyörä kallistuu sisäkurviin ja myös kääntyy sinne. Tää on ilmeisesti niitä ohjausliikkeitä, joita ei kannata paljon ajatella etukäteen, vaan tehdä se vain. Voin kuvitella, että tuntuu aika hurjalta painaa ohjaustankoa kurvissa vastaantulevaa tukkirekkaa päin.
Yritätkö vedättää Daven hengiltä? Sisäkurvin puoltahan siinä pitää työntää: oikealle taittuvassa mutkassa pitää työntää oikean puolen kaffaa.
Enkö mä juuri näin sanonutkin? Sisäkurvin (oikea laita) puolen kahvaa työnnetään, jolloin äkkiä voisi kuvitella, että pyörä kääntyy vasemmalle (koska eturengas kääntyy vasemmalle). Puhuin siis samasta asiasta, mutta huonosti artikuloiden.
NuoriDaavid

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Teoriassa tuo eo. ohjausmenetelmä on tiedossa.

Sitä vaan ihmettelen, että ilmeisesti pienillä nopeuksilla mpyörää ajetaan kuten polkupyörääkin, eli rengasta käännetään mutkan suuntaan, mutta suurilla nopeuksilla rengasta käänetäänkin toiseen suuntaan.

Eli mistä aivot tietävät, kumpaan suuntaan sitä kahvaa työnnetään nopeudessa, joka ei ole pieni eikä suuri, ja eikö jossain kohtaa oli rajanopeus, jossa ei voi kääntää kumpaakaan suuntaan :D

Teoreetikko pohtii liikaa...
ninnithequeen

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tähän ketjuunko saa kertoa, että mä juuri tajusin kuka NuoriDaavid on?
Pusuja vaan sulle.
NuoriDaavid

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

ninnithequeen kirjoitti:Tähän ketjuunko saa kertoa, että mä juuri tajusin kuka NuoriDaavid on?
Pusuja vaan sulle.
Hyvin mielenkiintoista, mutta vahvasti uskon, että epäilet väärää henkilöä.

Epäiletkö tuon edellisen postauksen perusteella, että olen gattaca? Siinä oli kyllä hiukan g-mies tyyliä.
ninnithequeen

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

NuoriDaavid kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Tähän ketjuunko saa kertoa, että mä juuri tajusin kuka NuoriDaavid on?
Pusuja vaan sulle.
Hyvin mielenkiintoista, mutta vahvasti uskon, että epäilet väärää henkilöä.

Epäiletkö tuon edellisen postauksen perusteella, että olen gattaca? Siinä oli kyllä hiukan g-mies tyyliä.
En.

Epäilen ihan siitä että satun olemaan vanha Espoolainen.
elco

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja elco »

ninnithequeen kirjoitti:Tähän ketjuunko saa kertoa, että mä juuri tajusin kuka NuoriDaavid on?
Espossa on noin 5000 mulkvistia kaappihomoa tossunalaista jeeppimieslekuria. Niitä kloonataan yliopiston lääketieteen laitoksen kellarissa.
NuoriDaavid

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Tähän ketjuunko saa kertoa, että mä juuri tajusin kuka NuoriDaavid on?
Espossa on noin 5000 mulkvistia kaappihomoa tossunalaista jeeppimieslekuria. Niitä kloonataan yliopiston lääketieteen laitoksen kellarissa.
Joskus prosessi menee hirvittävällä tavalla pieleen ja syntyy kalju tietokonemies.
ninnithequeen

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

elco kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Tähän ketjuunko saa kertoa, että mä juuri tajusin kuka NuoriDaavid on?
Espossa on noin 5000 mulkvistia kaappihomoa tossunalaista jeeppimieslekuria. Niitä kloonataan yliopiston lääketieteen laitoksen kellarissa.
Niinpä. Ja mä tunnen ne kaikki.
NuoriDaavid

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

ninnithequeen kirjoitti:
elco kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Tähän ketjuunko saa kertoa, että mä juuri tajusin kuka NuoriDaavid on?
Espossa on noin 5000 mulkvistia kaappihomoa tossunalaista jeeppimieslekuria. Niitä kloonataan yliopiston lääketieteen laitoksen kellarissa.
Niinpä. Ja mä tunnen ne kaikki.
Usko pois, mua sä et tunne. Mä en ainakaan tunne sua.

Toki olisi kiva usuttaa sut jonkun viattoman kollegan kimppuun...
ninnithequeen

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

NuoriDaavid kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
elco kirjoitti:
Espossa on noin 5000 mulkvistia kaappihomoa tossunalaista jeeppimieslekuria. Niitä kloonataan yliopiston lääketieteen laitoksen kellarissa.
Niinpä. Ja mä tunnen ne kaikki.
Usko pois, mua sä et tunne. Mä en ainakaan tunne sua.

Toki olisi kiva usuttaa sut jonkun viattoman kollegan kimppuun...
Ihan varmasti säikähdit kuitenkin? ;)
1108

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja 1108 »

ninnithequeen kirjoitti:Ihan varmasti säikähdit kuitenkin?
Siinä vaiheessa kun 120cm pitkä peelo alkaa jauhamaan "Minä tunnen sinut" säikähtää nyt saatana kuolleetkin henkiin vain kuollakseen kauhusta uudelleen.
NuoriDaavid

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

ninnithequeen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: Niinpä. Ja mä tunnen ne kaikki.
Usko pois, mua sä et tunne. Mä en ainakaan tunne sua.

Toki olisi kiva usuttaa sut jonkun viattoman kollegan kimppuun...
Ihan varmasti säikähdit kuitenkin? ;)
No totta munassa.
NuoriDaavid

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NuoriDaavid kirjoitti:Teoriassa tuo eo. ohjausmenetelmä on tiedossa.

Sitä vaan ihmettelen, että ilmeisesti pienillä nopeuksilla mpyörää ajetaan kuten polkupyörääkin, eli rengasta käännetään mutkan suuntaan, mutta suurilla nopeuksilla rengasta käänetäänkin toiseen suuntaan.

Eli mistä aivot tietävät, kumpaan suuntaan sitä kahvaa työnnetään nopeudessa, joka ei ole pieni eikä suuri, ja eikö jossain kohtaa oli rajanopeus, jossa ei voi kääntää kumpaakaan suuntaan :D

Teoreetikko pohtii liikaa...
Jaahas. Wikipedia tietääkin, että itseasiassa polkupyörääkin ohjataan vastaohjauksella, mutta liike hukkuu pieniin liikkeisiin, jota koko ajan tarvitaan pyörän pitämiseen pystyssä.

Itse asiassa wikipedia sanoo, että vastaohjaus on ainoa tapa ohjata mpyörää tai polkupyörää.
slam

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja slam »

NuoriDaavid kirjoitti:
Itse asiassa wikipedia sanoo, että vastaohjaus on ainoa tapa ohjata mpyörää tai polkupyörää.
Once you turn, you can learn.

Ensin kääntyy eturengas ja sitten vastaohjauksella loppu paska kääntyy/(jatkaa oikaisun suuntaan) kurvin suuntaan (haluttuun suuntaan), kait?

tai ainakin, jos ei korjaa ohjaustankoa takaisin pyörä kääntyy/jatkaa? vain ympäri... :roll:

(en tierä, mutta oli ihan hauskoa kallistella polkumasiinaa hiljaakin ja työntää vastasuuntaan. yhden tv:eeväästä tulleen moottoripyörä reeniohjelman perusteella reenasin/kokeilin)
1108

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja 1108 »

NuoriDaavid kirjoitti:Itse asiassa wikipedia sanoo, että vastaohjaus on ainoa tapa ohjata mpyörää tai polkupyörää.
Mitä jos välistä tekisit ihan töitäskin etkä seikkailisi wikissä? Hei, siellä on voinut johonkin sattua ihan oikeasti.

Vitun lekurit, muistan ikäni kun vironvahvistus ihmetteli antibiootteihin reagoimatonta haavaani Cityn deitin lomasta kommenteilla "jatketaan kuuria ja seurataan tilannetta"

Haavahoitaja otti meikän toiseen toimenpidehuoneeseen, avasi haavan totesi että haavan pohja ei ollut parantunut vaan koivessa oli 30mm syvä onkalo, puhdisti sen survoi hopeaa ineen ja pisti pakettiin. Tämän jälkeen mentiin Deitissä pörräävän tohtorin pakeille ja hoitsu huikkas "kirjoita jätkälle kuukausi lisää sairaslomaa ja uudet antibiootit"

Montakohan potilasta saa kärsiä arvon tohtorin kitinä addiktiosta???
slam

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja slam »

1108 kirjoitti: Montakohan potilasta saa kärsiä arvon tohtorin kitinä addiktiosta???
Off topik:

Viina palauttaa ihmisen lapsen tasolle tai ainakin häiritsee häneen kehittyneitä liikkeen säätöjä. Vai miksi et saanut frispeetä kiinni näsärin puistossa? :lol:
1108

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja 1108 »

slam kirjoitti:Vai miksi et saanut frispeetä kiinni näsärin puistossa? :lol:
Kaksi päivää viinaa ja munasillaan julkisella paikalla polkupyöräilevä slam olivat liikaa keskushermostolleni.

Vähemmästäkin menee tatsi ottaa kiinni frisbee.
ninnithequeen

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

1108 kirjoitti:munasillaan julkisella paikalla polkupyöräilevä slam
*kostuu*
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Kaikkea saa kysyä, ei ole pakko vastata

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Hahaa! Olipa työn takana muistaa oikea salasana ;) ND kuitenkin kaipaa tätä kommenttia pyörähaaveidensa keskelle: motskarilla kolaroidessa lähtee paljon saletimmin henki kuin autokolarissa. Käyhän virkistämässä muistiasi tällaisen trauman parissa vaikkapa Töölössä, ja ajelet sen jälkeen tyytyväisenä jeepilläsi pitkin bussikaistoja ja tienpientareita airbagin pehmittäessä mahdolliset töyssyt.

Paljox viive? :roll:
Prepare for the worstest.
Vastaa Viestiin