Ilta-Sanomien palkkalista

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Lukiko joku? Pitikö paikkansa?

IS:n mukaan nuorempi määräaikainen upseeri (kandidaatti = luutnantti) tienaa 2738 euroa kuussa. Vaatiluokitus 7:n mukainen peruspalkka on 1670,45 euroa, ja normaalilla 17% henkiosalla 1954,43e. Tuo vaatisi kuukaudessa noin 8 sotaharjoitusvuorokautta, mikä hyvällä tuurilla onnistuukin joillain.

Nuorempi upseeri (jolla ilmeisesti viitataan sotatieteiden maisteriin koska sitä ei luettelosta löytynyt, vaikka nuorempi upseeri tarkoittaa esiupseerikurssin käynyttä kapteenia/majuria) tienaakin sitten jo 3762 euroa! Oikeastihan maisterit tekevät töitä keskimäärin ysin vaatiluokituksella (suurin osa kasissa ja osa ysissä ja kympissä), jolloin 17% henkiosalla rahaa tulee ovista ja ikkunoista 2161,25e/kk. Vaatimaton 1600e heitto. Jos sitä aikoisi tienata tuon verran rahaa, olisi kuukaudessa oltava 16 vuorokautta sotaharjoituksessa, mikä on tietysti ihan mahdollista. Toki, jos ajatellaan että 30 vuorokaudesta olet sen normaalin ~20 töissä niin sitähän ehtii olla 4 työpäivää kuussa kotona.

Hyvä IS, hyvä suomi.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vihtahousu

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Lopetin näiden iltiksen palkkavertailujen lukemisen jo pari vuotta sitten, silloisen mukaan "ison koneen kuljettaja" tienaa 70ke.
Aito_Johanna

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Luin, ja ihmettelin oman ammattini kohdalla samaa kuin sinä omasi: yläkanttiin tuntuu olevan. Lukion lehtori tienaa Iltiksen listan mukaan noin tonnin enemmän kuin minä. Toki itse olen vasta urani alussa ja ikälisät nostavat palkkaa, kunhan työvuosia kertyy, mutta nostaisivatkohan noin paljoa kuitenkaan... :think: En ole tarkkaan perillä summista, mutta uskomattomalta tuntuu.
Mistähän ne sen listan olivat repäisseet?
aimohaiku

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Ottamatta kantaa Ilta-Sanomien palkkatilastoihin, yleensäkin näiden palkkatilastojen mukaan suomalaisten pitäisi olla rikkaita. Palkkavertailujen mukaisia summia ei kuitenkaan ole ainakaan minun tilillä näkynyt. Lisäksi noissa yleensä vertaillaan keskituloja, kun järkevämpää olisi käyttää mediaania. Tarkoitushakuisia palkkaneuvottelujen lämmittelykierroksia.
Pyry-Matias

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Näissä vertailuissa puhutaan liian harvoin tuntipalkoista. Okei, monella alalla niitä ei ole tai niitä on vaikea laskea, mutta ei tuo keskimääräinen mikälie palkka ole kuin suuntaava. Väitän, että mulla on tässä(kin) joukossa todella paska (lue ala-arvoinen) tuntipalkka. Haittatöistä ja erilaisista lisistä tulee sitten pikkasen lisää.
Googlebot

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Mylwin kirjoitti:Lukiko joku? Pitikö paikkansa?

IS:n mukaan nuorempi määräaikainen upseeri (kandidaatti = luutnantti) tienaa 2738 euroa kuussa. Vaatiluokitus 7:n mukainen peruspalkka on 1670,45 euroa, ja normaalilla 17% henkiosalla 1954,43e. Tuo vaatisi kuukaudessa noin 8 sotaharjoitusvuorokautta, mikä hyvällä tuurilla onnistuukin joillain.
Vaikka se ei noin suurta eroa selitäkään, tulee muistaa että todellinen kuukausipalkka on vuosipalkka jaettuna 12:lla, ei se mitä tilinauhassa jonain tiettynä tai useimpina kuukausina näkyy. Tuleepahan laskettua ainakin lomarahat ja mahdolliset bonukset palkkaan mukaan.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Pyry-Matias kirjoitti:Näissä vertailuissa puhutaan liian harvoin tuntipalkoista. Okei, monella alalla niitä ei ole tai niitä on vaikea laskea, mutta ei tuo keskimääräinen mikälie palkka ole kuin suuntaava. Väitän, että mulla on tässä(kin) joukossa todella paska (lue ala-arvoinen) tuntipalkka. Haittatöistä ja erilaisista lisistä tulee sitten pikkasen lisää.
No jos laskee silviisiin, että sotaharjoituksessa normaalin palkan lisäksi saat korotusta 100e/24h .. paljonko tuosta nyt tulee. 4 euroa ja risat.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
1108

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Mittee rak ins. tienaa???
Kertokee olenko alipalkattu suhari?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

1108 kirjoitti:Mittee rak ins. tienaa???
Kertokee olenko alipalkattu suhari?
Tossa ei ollut lueteltu ammatteja, joita kykenee hoitamaan keskivertoa älykkäämpi apina kun niille voi maksaa banaaneissa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
1108

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Paska palsta, yrittää jotain kysyä niin vittuillaan vastaukseksi ja vielä kehnosti.
1108

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Etsi kuvasta Mylwin:

Kuva
SaintJohnPerse

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

1108 kirjoitti:Etsi kuvasta Mylwin:

Kuva
Tuohan näyttää ihan mun jääkäriryhmältäni... *hajoaa*
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

1108 kirjoitti:Paska palsta, yrittää jotain kysyä niin vittuillaan vastaukseksi ja vielä kehnosti.
Mutta yritin sentään!
Ei mulla ole himassa sitä artikkelia. Voin kattoa huomenna kun meen koululle taas.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
1108

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Mylwin kirjoitti:Ei mulla ole himassa sitä artikkelia. Voin kattoa huomenna kun meen koululle taas.
Oookkelidookkeli!
Pyry-Matias

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Mylwin kirjoitti: No jos laskee silviisiin, että sotaharjoituksessa normaalin palkan lisäksi saat korotusta 100e/24h .. paljonko tuosta nyt tulee. 4 euroa ja risat.
Tämä tuntipalkka-aspekti on relevantti esmes verratessa valtion suht kiinteitä ja alhaisia kuukausipalkkoja yksityisen alan ailahtelevimpiin ja korkeampiin kuukausipalkkoihin. Kyse on tällöin nimen omaan ylitöiden ja lisätöiden tekemisestä ja monilla yksityisillä palkattomasta sellaisesta.

Jonkun Lidlin (ah, mun lempiesimerkki) aluepäällikön lähdöt on reilu 3,5 touhua/kk, mutta on summana täysin vertailukelvoton moneen muuhun nähden juuri työtuntien suuruuden ym. vuoksi.

Ei sillä, että olisin itse kaunainen, vaan sillä että ko. esimerkki on minulle läheinen ja ylipäätään osuva.
isohaara

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Pyry-Matias kirjoitti:Jonkun Lidlin (ah, mun lempiesimerkki) aluepäällikön lähdöt on reilu 3,5 touhua/kk, mutta on summana täysin vertailukelvoton moneen muuhun nähden juuri työtuntien suuruuden ym. vuoksi.

Ei sillä, että olisin itse kaunainen, vaan sillä että ko. esimerkki on minulle läheinen ja ylipäätään osuva.
Ja tosta hinnasta vielä 600 €/kk työsuhdeautoon.
Mut ei kai sulla vaan ole sukulainen firman listoilla? 8)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ilta-Sanomien palkkalista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

aimohaiku kirjoitti:Lisäksi noissa yleensä vertaillaan keskituloja, kun järkevämpää olisi käyttää mediaania.
Suomessa palkkojen mediaani ja keskiarvo ovat lähes samoja, yleensä ero on n. 10%. Poikkeukset ovat harvinaisia.
Vastaa Viestiin