Mussuton maanantai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
isohaara

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Joo maanantai, voi vitunvittu! Epäilykset alkoivat heräillä ja tänään sitten tutkittiin tietojärjestelmän logeista sataprosenttinen vahvistus, että paras alainen, luottotyöntekijä jolle myös on annettu ihan kivasti vastuuta, on parin viimeisen viikon aikana kavaltanut useita satoja euroja. Tieto tuli vähän salamana kirkkaalta taivaalta, nyt on kyllä äärimmäisen pettynyt fiilis. Ei vituta eikä suututa, pelkästään pettynyt ko. henkilöön.

Tekeehän toki tilaisuus varkaan, ja luottotyöntekijöille näitä tilaisuuksia nimenomaan siunaantuu, mutta silti... Ei kiva näin joulun alla potkia kokeneita tyyppejä mäelle ja yrittää häthätää kouluttaa uusia tilalle - varsinkin kun ei ole mitään uusia tyyppejä tarjolla!

Ihme tyyppi myös sikäli, että toisaalta nussii rahoja niin ilmiselvällä tavalla, että jää ympäripyöreiden statsienkin kanssa kiinni. Kai ne on sit yleensä tyhmiä, jotka ylipäänsä pöllimään lähtevät.
Ei myöskään hätyytellyt läheskään firman ennätystä, jossa työntekijä kavalsi kymmeniä tuhansia ennen kuin narahti.
SaintJohnPerse

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

isohaara kirjoitti:Joo maanantai, voi vitunvittu! Epäilykset alkoivat heräillä ja tänään sitten tutkittiin tietojärjestelmän logeista sataprosenttinen vahvistus, että paras alainen, luottotyöntekijä jolle myös on annettu ihan kivasti vastuuta, on parin viimeisen viikon aikana kavaltanut useita satoja euroja. Tieto tuli vähän salamana kirkkaalta taivaalta, nyt on kyllä äärimmäisen pettynyt fiilis. Ei vituta eikä suututa, pelkästään pettynyt ko. henkilöön.

Tekeehän toki tilaisuus varkaan, ja luottotyöntekijöille näitä tilaisuuksia nimenomaan siunaantuu, mutta silti... Ei kiva näin joulun alla potkia kokeneita tyyppejä mäelle ja yrittää häthätää kouluttaa uusia tilalle - varsinkin kun ei ole mitään uusia tyyppejä tarjolla!

Ihme tyyppi myös sikäli, että toisaalta nussii rahoja niin ilmiselvällä tavalla, että jää ympäripyöreiden statsienkin kanssa kiinni. Kai ne on sit yleensä tyhmiä, jotka ylipäänsä pöllimään lähtevät.
Ei myöskään hätyytellyt läheskään firman ennätystä, jossa työntekijä kavalsi kymmeniä tuhansia ennen kuin narahti.
Tulikos sun tehtäväksi antaa potkut?

No, sanon saman mitä oma esimieheni sanoin mulle joskus vastaavassa tilanteessa. Eka kerta o helvetin vaikeaa. Toinen tuntuu jo helpommalta ja sitten siihen alkaa tottumaan (mutta ei tykkäämään)
Bliss

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja Bliss »

SaintJohnPerse kirjoitti:...mitä oma esimieheni sanoin mulle joskus vastaavassa tilanteessa. Eka kerta o helvetin vaikeaa. Toinen tuntuu jo helpommalta ja sitten siihen alkaa tottumaan (mutta ei tykkäämään)
Oot paljonkin kavallellut rahaa?
isohaara

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja isohaara »

SaintJohnPerse kirjoitti:Tulikos sun tehtäväksi antaa potkut?

No, sanon saman mitä oma esimieheni sanoin mulle joskus vastaavassa tilanteessa. Eka kerta o helvetin vaikeaa. Toinen tuntuu jo helpommalta ja sitten siihen alkaa tottumaan (mutta ei tykkäämään)
No tuota en ehtinyt vielä edes ajatella. Yhdessä oman pomoni kanssa taakka varmaan jaetaan, hän kun on kuitenkin meidän hallinnollinen esimies. Ei tosiaan kivalta tunnu kuitenkaan.

Toisaalta voidaan saada pomon pomokin tekemään homma hyvällä säkällä. Se tyyppi on sellainen natsi että pistää kyllä kovemmankin karjun itkemään kuin pikkulikan. En tosin toivo sitä kohtaloa tälle alaiselle; julmaa kumminkin.

Lisäharjoitusta kyllä mulle tulee kun tässä aika lyhyen ajan sisään pitää niin ikään potkia yksi koeajalla oleva forrestgump pellolle. Toinen kun ei tahallaan ole surkea työntekijä, tyhmä vain eikä se sit taas ole ihmisen oma vika.
SaintJohnPerse

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

Bliss kirjoitti:
SaintJohnPerse kirjoitti:...mitä oma esimieheni sanoin mulle joskus vastaavassa tilanteessa. Eka kerta o helvetin vaikeaa. Toinen tuntuu jo helpommalta ja sitten siihen alkaa tottumaan (mutta ei tykkäämään)
Oot paljonkin kavallellut rahaa?
Totta kai! En ole vaan jäänyt kiinni :D

Ja sitten olen antanut tästä syystä ihmisille potkuja... :evil:
BettyB.

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

isohaara kirjoitti:No tuota en ehtinyt vielä edes ajatella.
No herranen aika. Kai te rikosilmoituksen teette kuitenkin? Täytyy olla aika tyhmä jannu, jos ei ymmärrä itsekin mitä moisesta seuraa. Ja tollasessa tapauksessa työsuhteen purkaminen on helppoa. Trust me, been there, done that.
SaintJohnPerse

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

isohaara kirjoitti:
Lisäharjoitusta kyllä mulle tulee kun tässä aika lyhyen ajan sisään pitää niin ikään potkia yksi koeajalla oleva forrestgump pellolle. Toinen kun ei tahallaan ole surkea työntekijä, tyhmä vain eikä se sit taas ole ihmisen oma vika.
Tämä kannattaa tehdä jo huomenna (jos vaan siihen on mahdollisuus). Koeaika on sitä varten. Olen joskus tehnyt sen virheen, että olen "katsonut vielä jonkin aikaa" Koeajan jälkeen ei edes paskasta työntekijästä pääse eroon. Sitten yrität savustaa ko. ihmistä vittumaisilla työvuoroilla (jotka ovat kuitenkin lainmääreissä) ja järjestät sisäistä tarkkailua, toivoen, että se mokaisi edes vahingossa... Vaarana on tietenkin, se että työntekijä jää sairaslomalle... pitkälle sellaiselle..

On vaan helpompaa kutsua kaveri toimistoon ja pyytää palauttamaan avaimet. Jos/kun hän kysyy syytä, sanoa vaan, että "Koeaikapurku". Kaikkiin kysymyksiin, mitä tohelo kysyy, niin vastaat "koeaikapurku".... Näin, et tule sanoneesi vahingossa, jotain mistä joudut vastuuseen... Sattuu ekalla kerralla, mutta parempi kuin hakata päätä seinään koeajan jälkeen...

Eikös pomona ole kivaa? Stressaako? Kohta tulee joulu? Kiirettä? Lälälälälääää
isohaara

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja isohaara »

BettyB. kirjoitti:No herranen aika. Kai te rikosilmoituksen teette kuitenkin? Täytyy olla aika tyhmä jannu, jos ei ymmärrä itsekin mitä moisesta seuraa. Ja tollasessa tapauksessa työsuhteen purkaminen on helppoa. Trust me, been there, done that.
Eikun en ehtinyt vielä ajatella itse potkujenantotilannetta.
Firmalla on kyl nollatoleranssi näissä asioissa, ja myös aivan saatanasti kokemusta näistä tilanteista. Mulla vaan ei ole vastaavaa kokemusta, vielä.

Firman kokemus kavallusjutuista näkyy jo siinä rutiininomaisessa tavassa, kuinka kiinni jääneet tyypit erotetaan ja rosiskäynnit hoidetaan erittäin sivistyneesti ja osapuolten välillä pyritään pitämään erittäin asialliset suhteet. Yksi tuttu Tampereen puolella jäi tuhansien eurojen kavalluksesta kiinni, muistelee vieläkin kuinka asiallisissa väleissä homma hoidettiin. Päällikkö pyysi koko prosessin jälkeen tutun vielä kahville juttelemaan, ettei kummallekaan osapuolelle jää mitään hampaankoloon.
isohaara

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja isohaara »

SaintJohnPerse kirjoitti:Tämä kannattaa tehdä jo huomenna (jos vaan siihen on mahdollisuus). Koeaika on sitä varten. Olen joskus tehnyt sen virheen, että olen "katsonut vielä jonkin aikaa" Koeajan jälkeen ei edes paskasta työntekijästä pääse eroon. Sitten yrität savustaa ko. ihmistä vittumaisilla työvuoroilla (jotka ovat kuitenkin lainmääreissä) ja järjestät sisäistä tarkkailua, toivoen, että se mokaisi edes vahingossa... Vaarana on tietenkin, se että työntekijä jää sairaslomalle... pitkälle sellaiselle..

On vaan helpompaa kutsua kaveri toimistoon ja pyytää palauttamaan avaimet. Jos/kun hän kysyy syytä, sanoa vaan, että "Koeaikapurku". Kaikkiin kysymyksiin, mitä tohelo kysyy, niin vastaat "koeaikapurku".... Näin, et tule sanoneesi vahingossa, jotain mistä joudut vastuuseen... Sattuu ekalla kerralla, mutta parempi kuin hakata päätä seinään koeajan jälkeen...

Eikös pomona ole kivaa? Stressaako? Kohta tulee joulu? Kiirettä? Lälälälälääää
:P Ei ressaa, en tee vielä sadan prosentin teholla itekään töitä.

Mut tällä tapauksella on vielä yli kaksi kuukautta koeaikaa jäljellä, eli hoidetaan homma varsin kohteliaasti ja harkiten, annetaan viimeiseen asti tilaisuus näyttää kykynsä. Kun kerran ei ole mikään kiire vielä.

Meille on myös ns. word-of-mouth -maine todella tärkeä ihan jo rekrytoinnin kannalta. Pienemmillä paikkakunnilla on monesti nähty, kuinka työhakemuksia tulee tulvimalla koska työyhteisön maine on niin hyvä. Kunnissa, joissa paikan maine on huono tai sitä ei ole, eivät päälliköt löydä duunareita edes työkkäristä.
ninnithequeen

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Daah! Kenkää on helppo antaa! (tosin vain niille, jotka juoruu selän takana ja yrittää pomolle puhua susta paskaa viimeiseen asti)

Nautinto. "Painuhan muuten vittuhun täältä. Nyt."
isohaara

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja isohaara »

ninnithequeen kirjoitti:Daah! Kenkää on helppo antaa! (tosin vain niille, jotka juoruu selän takana ja yrittää pomolle puhua susta paskaa viimeiseen asti)

Nautinto. "Painuhan muuten vittuhun täältä. Nyt."
Niinpä, tämä meidän kavaltaja tosin oli hyvää vauhtia tulossa mun hyväksi ystäväksi. Asuukin "naapurissa" täällä Korsossa.
ninnithequeen

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

isohaara kirjoitti: Niinpä, tämä meidän kavaltaja tosin oli hyvää vauhtia tulossa mun hyväksi ystäväksi. Asuukin "naapurissa" täällä Korsossa.
No aivan. Jos mun ois pitäny jollekin näistä rakkaista, loppuun asti olleista duunikavereista valjennut paskanpuhumisia/kavalluksia, niin olis ollu kova paikka. Todellakin. En voi edes kuvitella.

Kyseessä oli kuitenkin ihan pikkiriikkinen paikka jossa parhaimmillaan vuosia sitten jopa 8 työntekijää...Joten aika läheisiä tavallaan oltiin. Ollaan osan kanssa vieläkin.

Turha varmaan sanoa että ulosheitetty oli nainen?
ninnithequeen

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Isohaara muuten, oletko varma että kyseessä on oikea henkilö?
Multa ei koskaan pyydetty anteeksi, että syytettiin tilityspussien varkauksista, kun eräs toinen ne mun vuoron jälkeen yöllä omilla avaimillaan kassakaapista vei. Joutui oikeuteen, myönsi. Multa meni silti työpaikka siinä, ilman syytä. Lopulta uusi ravintolapäällikkö, joka mua syytti turhaan, jäi itse 30 000:n kavalluksista kiinni. Tekikö vähän mieli huutaa että "Nää-nää-nä-nää-nää!"

Lolita: juuri se baari, jossa olit synttäreillä ;)
Zeb

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Herra Manala kirjoitti:Se on nyt. Kumpi voittaa, Ronnie vai Fu?
Onko tuo vielä se sama Sullivanin Ronnie-boy? Entä vieläkö mun vanha suosikki Jimmy White (se alkoholilla käyvä tyyppi) pelaa?
Bliss

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Jaaha. Se taitaa taas olla aika pitää Kitinä-tauko...
ninnithequeen

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti:Jaaha. Se taitaa taas olla aika pitää Kitinä-tauko...
Luuserit stalkkaa?
Bliss

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja Bliss »

ninnithequeen kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Jaaha. Se taitaa taas olla aika pitää Kitinä-tauko...
Luuserit stalkkaa?
Nääh. Ärsyttää ja kyllästyttää liian moni asia.
ninnithequeen

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Jaaha. Se taitaa taas olla aika pitää Kitinä-tauko...
Luuserit stalkkaa?
Nääh. Ärsyttää ja kyllästyttää liian moni asia.
Minäkinkö?

En pessy pyykkiä tänään!! EEE-EN!

(2)
isohaara

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja isohaara »

ninnithequeen kirjoitti:Isohaara muuten, oletko varma että kyseessä on oikea henkilö?
Multa ei koskaan pyydetty anteeksi, että syytettiin tilityspussien varkauksista, kun eräs toinen ne mun vuoron jälkeen yöllä omilla avaimillaan kassakaapista vei. Joutui oikeuteen, myönsi. Multa meni silti työpaikka siinä, ilman syytä. Lopulta uusi ravintolapäällikkö, joka mua syytti turhaan, jäi itse 30 000:n kavalluksista kiinni. Tekikö vähän mieli huutaa että "Nää-nää-nä-nää-nää!"

Lolita: juuri se baari, jossa olit synttäreillä ;)
Pystytään loki-tiedostoista näkemään minuutin tarkkuudella tehdyt kavallukset. Toki tapauksien voi väittää olleen täysin sääntöjenmukaisia, mutta kuitenkin vain teoriatasolla. Käytännössäkin täysin vastaavat tapaukset meillä ovat olleet läpihuutojuttuja käräjillä.

Lokista näkee että toimenpiteet ovat suoritettu samalla käyttäjätunnuksella; meistä jokaisella on oma käyttäjätunnus ja nelinumeroinen pin-koodi. Jos joku työkaveri on pihistänyt tämän syytetyn pin-koodin, niin senkin pystyy todistamaan tallentuneiden kellonaikojen mukaan - onko joku muukin ollut aina paikalla kavallusten tapahtuessa. Plus nyt vasta tuli mieleen, että meillä on nauhoittava videovalvonta jokaisella kassalla - missä siis kavallus on tapahtunut - eli pystytään kuvanauhalta toteamaan tapahtunut. (Tallenteita en ole vielä tutkinut, pitää huomena katsastaa.)
Eli kusessa tää tyyppi on!

Tähän asti ollaan nauhoiteltu valvontakameroilla ainoastaan varastelevia manneja - todellista youtube-kamaa, muuten - mut enpä olis arvannut käyttäväni sitä omia työntekijöitä vastaan.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja saira »

Tulin sit mikroharjoituksiin Yliopistolle. Ainoana... Yksityistunti!!!
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
ninnithequeen

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

isohaara kirjoitti:Tähän asti ollaan nauhoiteltu valvontakameroilla ainoastaan varastelevia manneja - todellista youtube-kamaa, muuten - mut enpä olis arvannut käyttäväni sitä omia työntekijöitä vastaan.
Noh, siihen aikaan kun tää mun juttu tapahtu, ei oltu mitään YouTubea keksittykään :D

Eikä valvontakameroita ollu. Voi ku oliski. Ei olis syytelty turhaan. Paha mielihän siitä nuorelle tytölle tuli. (ja siis kaikilla työntekijöillä sama avain, sama kassakaapinavain, sama hällärinumero jne.)
isohaara

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Meillä mm. master-avaimet liikkuu aina virallisesti jollain erikseen nimetyllä henkilöllä. Muutenkin koko lailla kaikkeen mitä teet, joudut lyömään oman puumerkin alle.

Mut noi valvontakamerat on aivan loistava keksintö! Oikeasti oon tallentanut niin meheviä videonpätkiä kun mannet nyysii tavaraa, että tekisi mieli polttaa filmit levylle ja levittää juutuuppiin.
Lähtis vaan kyl duuni iteltäkin alta siinä vaiheessa. No, pidetään ne sitten omana ruokatuntihuvituksena.
ninnithequeen

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^Muahaha! Juutuubiin vaa :D

Joo. Ehkä teillä hippasen isompi konserni kuitenki. Ja helpompi löytää se syyllinen heti.
isohaara

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja isohaara »

ninnithequeen kirjoitti:^Muahaha! Juutuubiin vaa :D

Joo. Ehkä teillä hippasen isompi konserni kuitenki. Ja helpompi löytää se syyllinen heti.
Ei vittu, ei pysty julkaseen; joudun ihan oikeesti kuseen siitä ite! :D

Mut just juttelin pomon kanssa, että mennään huomenaamulla tekeen videotallenteet tapauksista (saadaan myös hyvä tilaisuus antaa eteenpäin tämä nimenomainen manne-tv), jonka jälkeen keskikonttoorista tulee semmoinen natsiarmeija antaa tytölle potkuja notta itteenikin hirvittää. Tiedän meinaan kokemuksesta millaista kyytiä nämä herrat antavat pienemmistäkin asioista.

Eikä se nyt firman koko silleen, mutta ovat ihan perustamisesta lähtien varsin viisaasti rakentaneet kattavat tietojärjestelmät.
Itse asiassa tossa marraskuun puolivälissä tulevat meidän kioskiin rakentamaan testiin täysin uuden kassajärjestelmän, ja sehän olen minä jonka sen toiminnan sitten käytännössä todentaa. Eli jos porsaanreikiä jää, niin minä olen ensimmäinen joka ne huomaa...
Herra Manala

Re: Mussuton maanantai

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Zeb kirjoitti:Onko tuo vielä se sama Sullivanin Ronnie-boy? Entä vieläkö mun vanha suosikki Jimmy White (se alkoholilla käyvä tyyppi) pelaa?
Sama Ronnie-poitsu tietty. Jimmy Beamista on vaikea sanoa mitään. Viime vuonna se tais olla rankingissa 35. sijalla, nyt 60. Vissiin pullo nousee taas paremmin kuin keppi.
Vastaa Viestiin