Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Suhteesi mielialalääkkeisiin?

Käytän tällä hetkellä mielialalääkkeitä.
11
18%
En käytä tällä hetkellä mielialalääkkeitä.
1
2%
Olen käyttänyt mielialalääkkeitä.
12
20%
En ole koskaan käyttänyt mielialalääkkeitä.
34
57%
Kieltäydyn vastaamasta, koska foliohatussani on vuoto.
2
3%
 
Ääniä yhteensä: 60

masa

Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja masa »

Kertokaa kertokaa, ootte ennenkin kertoneet.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

En todellakaan käytä mielialalääkkeitä! Vain amfetamiinijohdannaisia silloin tällöin. :wink:
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

En oo, mutta jossain vaihees ois voinu concerta/ritalin/dexedrine tehdä koulussa käymisestä jollain tapaa mahdollista. Plus kanssaeläjien hermoja ois voinu säästyä hyvin. Ja ehkä maailmankuvani olisi vähän ns normaalimpi.

Mutta enpäs koskaan saanut niitä , ja nykyään osaa toimia ihan ok ilman lääkitystä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
masa

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja masa »

Haemaeraemies kirjoitti:En oo, mutta jossain vaihees ois voinu concerta/ritalin/dexedrine tehdä koulussa käymisestä jollain tapaa mahdollista.
Ei ihan mielialalääkeitä kai, mutta veikkaan että nykypäivänä ylaasteikäiseen masaan olisi pumpattu tuubikaupalla ADHD-lääkkeitä. 80-luvulla mä olin vaan tavallinen villi kakara.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei, kossu on mun kuski.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja swirl »

Käytän. Mahdollisesti koko loppuelämäni.
Stinky

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Foliohatussani on vuoto. En käytä mielialalääkkeitä. Mulle sopii parhaiten vetää sillontällön itkupotkuraivarit keskellä Citymarkettia pienten lasten tapaan. Kun saan tuulettaa tunteita niin mulla kaikki hyvin.
Mut eihän sitä koskaan tiedä mitä nappeja tulevaisuus tuo tullessaan. Dumdidum.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Bluntly kirjoitti:Ei, kossu on mun kuski.
Samoilla linjoilla. Tosin yritän ensin purkaa mahdollista ahdistusta urheilemalla. Jos urheilurääkki ei tunnu tehoavan, suoritan kossubootin.
Älä löi! En ole hurrit!
masa

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja masa »

Kimmen kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Ei, kossu on mun kuski.
Jos urheilurääkki ei tunnu tehoavan, suoritan kossubootin.
Harrastin itse tuota myös aikoinaan, kunnes huomasin että niitä bootteja oli ihan kiva ota muutenkin kuin varsinaisessa boottitarkoituksessa.

Lopetin sittemmin kossulla boottamisen ja siirryin luontoboottiin. Päivä jahdissa, kalassa tai sienestämisessä antaa paljon mielekkämmän resetin.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja swirl »

Te kossulla ja luonnolla buuttaajat ette selvästikään ole koskaan kärsineet masennuksesta, joka on se syy, miksi niitä lääkkeitä syödään. Ei mikään random ahdistus, joka katoaa parissa päivässä tai suru kynnen lohkeamisesta. Mielestäni nuo eivät kuuluu mielialalääkekeskusteluun ollenkaan.
NuoriDaavid

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kuten jo "pimp my head" -ketjussa kerroin, olen jo 7 vuotta käyttänyt SSRI-lääkettä. Alkuun Seroxatia, nykyään Cipralexia, jonka annos on 20mgx1. Käyttötarkoitus on tarpeettoman ahdistuksen lievittäminen. Toimii.
masa

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja masa »

swirl kirjoitti:Te kossulla ja luonnolla buuttaajat ette selvästikään ole koskaan kärsineet masennuksesta, joka on se syy, miksi niitä lääkkeitä syödään.
Eikai se masennus salamaniskusta tule. Kai sinnekin on kuljettava pitkä matka, ennen kuin ollaan diagnoosissa "masennus?"
bedlam

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja bedlam »

En ole käyttänyt. Kerran krapulassa otin vahingossa buranan ja ammuin sen jälkeen itseni saunan takana.
masa

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja masa »

bedlam kirjoitti:En ole käyttänyt. Kerran krapulassa otin vahingossa buranan ja ammuin sen jälkeen itseni saunan takana.
Oisit ottanut kaksi. Käsi olisi voinut vakautua sen verran että olisit osunut.
Aito_Johanna

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

masa kirjoitti:Kertokaa kertokaa, ootte ennenkin kertoneet.
Se on kertokee, kertokee.

Mutta en ole käyttänyt. En oo ennenkään käyttänyt.
Geetz

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Geetz »

En ole koskaan omistanut reseptiä mielialalääkkeisiin...
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja swirl »

masa kirjoitti:Eikai se masennus salamaniskusta tule. Kai sinnekin on kuljettava pitkä matka, ennen kuin ollaan diagnoosissa "masennus?"
^Onhan siinä matkaa kuljettavana, mutta joskus ei mikään auta. Viime vuonna koin eläväni elämäni onnellisinta aikaa kaikin puolin, urheilin varmaan enemmän kuin koskaan elämässäni, mutta jotenkin kaikki ei vain tuntunut olevan oikein. Tiesin, mitä tuleman pitää, koska olen ollut masentunut aiemminkin ja taistelin vastaan niin pitkälle kuin pystyin.

Homma meni niin pitkälle, etten saanut juurikaan nukuttua ja itkin tosi helposti ilman syytä. Ajattelin kuolemaa jatkuvasti ja mulla oli outoja pelkotiloja. Lähinnä pelkäsin menettäväni jonkun lähimmäisistäni. Siihen eivät luontoretket tai muut auttaneet ja viinaa ei sellaisissa fiiliksissä kannata juoda, koska krapulassa mieli on vielä matalammalla kuin normaalisti.

Masennukseen ei aina vaikuta mikään, mitä ihminen tekee. Jos menettää kyvyn tuntea iloa asioista, joista on aiemmin nauttinut, eivät ne voi pelastaa vaipumasta masennukseen. Lääkkeet voivat palauttaa sen kyvyn nauttia niistä asioista ja sitä myötä olla tie parantumiseen. Pelkkien lääkkeiden ihmeelliseen parantavaan vaikutukseen en usko minäkään, vaan ihmisen on otettava itseään niskasta kiinni, mutta oikeasti masentuneena se välttämättä onnistu ilman apuja.

Musta on jotenkin huvittavaa, että ihmiset voivat täysin tyrmätä lääkkeiden käytön ilman omakohtaisia kokemuksia tai jos kokemus on se, että kummin kaima kerran söi pari viikkoa jotain pilsuja ja sillä oli vähän huonoja kokemuksia.
mustanikki

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Bluntly kirjoitti:Ei, kossu on mun kuski.
Mustanikki antaa äänensä vuoden 2007 Bluntismin valinnalle.


Obtopic: mielialalääkkeiden popsiminen saattaa olla edessä kunhan toipuu masennuksesta sen verta että saa itsensä lekurin luo.
masa

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja masa »

swirl kirjoitti:, mutta joskus ei mikään auta..

Kävitkös juttelemassa kenenkään ammattilaisen kanssa asioista?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

mustanikki kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Ei, kossu on mun kuski.
Mustanikki antaa äänensä vuoden 2007 Bluntismin valinnalle.
Tämä, kuten moni muukin teksteistäni, on kuitenkin lainaus, joten ei pääse listalle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja swirl »

masa kirjoitti:Kävitkös juttelemassa kenenkään ammattilaisen kanssa asioista?
Olen käynyt elämäni varrella moneen otteeseen. Tiesitkö, että masennus ei aina johdu elämän vastoinkäymisistä vaan se voi myös johtua aivokemiasta?

Anyways, nyt vähän harmittaa että lähdin koko keskusteluun mukaan. Jos ihminen on päättänyt, ettei halua ymmärtää, niin ei kai sille voi sitten mitään.
masa

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja masa »

swirl kirjoitti:
Olen käynyt elämäni varrella moneen otteeseen. Tiesitkö, että masennus ei aina johdu elämän vastoinkäymisistä vaan se voi myös johtua aivokemiasta?

Anyways, nyt vähän harmittaa että lähdin koko keskusteluun mukaan. Jos ihminen on päättänyt, ettei halua ymmärtää, niin ei kai sille voi sitten mitään.
Nimenomaan haluan juuri ymmärtää. Siksi kyselen.

Ja en tiennyt aivokemiajutuista.
Duckzilla

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

En ole käyttänyt pitkä(än/hköön) aikaan. En taida enää käyttää edes mäkikuismaa, sillä kekkasin että D3 -vitamiini suojaa aika hyvin kaamosdepikseltä.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja swirl »

^^Ok, hyvä sitten :) Mielelläni jatkaisinkin siis aiheesta, mutta ikävä kyllä en nyt ehdi enempää keskustella, koska mun pitää lähteä kotiin! Use the google niissä aivokemiajutuissa ;)
NuoriDaavid

Re: Kitinän suuri vuosittainen mielialalääkekysely

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

On helpompi keskustella masennuksesta, jos kerron masennuksen lääketieteelliset kriteerit:

Masennustilan 10 keskeistä oiretta ovat:

masentunut mieliala
mielihyvän ja mielenkiinnon menetys
uupumus
itseluottamuksen tai itsearvostuksen menetys
kohtuuton itsekritiikki tai perusteeton syyllisyyden tunne
toistuvat kuolemaan tai itsetuhoon liittyvät ajatukset tai itsetuhoinen käytös
aloitekyvyttömyys, päättämättömyyden tai keskittymiskyvyttömyyden tunne
psykomotorinen hidastuneisuus tai kiihtyneisyys
unihäiriö
ruokahalun ja painon muutos.

Masennustilan (F32–F33) diagnoosi edellyttää neljän edellä esitetyn oireen esiintymistä yhtä aikaa ainakin kahden viikon ajan, lisäksi on oltava ainakin kaksi kolmesta ensimmäisestä oireesta.

Samanaikaiset muut mielenterveyden häiriöt (ahdistuneisuus- tai persoonallisuushäiriöt, päihdeongelma) tai niihin käytetty lääkitys voivat peittää alleen vaikeankin masennuksen oireita.

Seuraavaksi nykyinen hoitosuositus:

Taulukko 1. Depression vaikeusaste ja akuuttivaiheen hoito

Hoitomuoto Lievä Keskivaikea Vaikea Psykoottinen
Psykoterapia + + (+) –
Masennuslääkkeet + + + +
Psykoosilääkkeet – – – +
Sähköhoito (ECT) – – + +

Lisätarkennuksena, että taulukossa mainitun "lievänkin" masennuksen täytyy täyttää alussa kuvatut diagnostiset kriteerit.
Vastaa Viestiin