Keskiviikko

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Vihtahousu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Elppis kirjoitti:Olen olen! :D Mä en osaa edes olla pitkävihainen. Jotkut tyypit vaan osaa jotenkin joka ikisellä saatanan kommentillaan (ja jokainen tuntuu aina olevan tällainen minä minä minä- kommentti) kaivautua mun ikeniin. Grr.
Sua vituttaa itsestäänselvyyksiä jakelevat besserwisserit?
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Yllättäen raskaana olevat tai tuoreet äidit ovat vähän herkillä tupakointiaiheesta. Äideille nyt tuota vastuuta tuupataan kaikesta mahdollisesta. Syötkö tarpeeksi? Monipuolisesti? Et liikaa? Entä vitamiinit, ei A-vitamiinia kuitenkaan. Muista liikkua! Vältä stressiä! Ei sitten tippaakaan alkoholia. Lopeta tupakointi! Valmistaudu kestovaipoin tai maapallo tuhoutuu! Parasta on tehdä lapselle omat soseet tai kasvatat moniallergikon. Ei lemmikkieläimiä! Odotushan on ihanaa, miksi olet noin kireä?

Jokainen joutuu varmasti tekemään kompromisseja mielikuvassaan vanhemmuudesta, kaikkeen ei pysty. Mutta tupakointi ja alkoholinkäyttö ovat ymmärrettävästi tulilinjalla, sillä niitä ei voi sanoa välttämättömäksi. Ei käyttöön ole muuta syytä kuin oman mukavuuden meneminen ohi lapsen tarpeiden. Silti niin kauan kun ei puhuta ketjupolttamisesta tai päihdeongelmaisista äideistä on mielestäni aivan turha syyllistää parhaansa koittavaa tulevaa äitiä siitä ettei hän pysty olemaan täydellinen.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja aasi »

Hähähää! Sain puhelun etten ole tehnyt televisioilmoitusta, eikä mulla nyt edes ole televisiota!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Melnais kirjoitti:päihdeongelmaisista äideistä
Joita heitäkin taitaa olla meidän maassa hirvittävästi? Enkä ihan osaa edes syyllistää, ennen taisin vihata kaikkea enemmän kuin nyt, olenkohan ymmärtämyksineni uppoamassa itekin...

Voikohan mäkkiruokaan muodostua niin pahaa riippuvuutta kuin esimerkiksi tupakkaan tai lääkkeisiin? Jossain näistä monista raskauksistani huomasin korvaavani aina kaikki pahat jollain (muka) vähän vähemmän pahoilla. Kuinkakohan paljon söinkään juustohampurilaisia kofeiinihimoissani. :D
Bliss

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Geetz kirjoitti:Kuinkakohan paljon söinkään juustohampurilaisia kofeiinihimoissani. :D
Älä muistuta :oops:
Terv. nimim. +30kg :D
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ninnithequeen kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Olen jostain muistaakseni lukenut, että pahasti nikotiiniriippuvaisen saattaa olla lapsen kannalta jopa haitallisempaa lopettaa tupakointi kesken raskauden. Että lapsi voi kärsiä jopa enemmän vieroitusoireista aiheutuvasta stressistä kuin itse tupakoinnista. En tiedä sitten.
Mulle sanottiin juuri noin neuvolassa. Stressi voi aiheuttaa keskenmenon. Ja että pari tupakkaa päivässä ei vaikuta. Ja tämä siis neuvolatädin suusta. Mutta kai tuo Manala tietää paremmin.
Voe voe ku nii ressaa ku ei saa röpötellä! Se nyt ei yllätä ketään, että olet itse vetänyt röökiä kartsa punahehkuisena raskausaikasi. Kaiken se kersakin nyt vittu yrittää pilaa. Dokaamisen, blaadaamisen, rännittämisen ja ties minkä. Ei oo helppoa ei. Elämä on valintoja. Jos tekee vielä mieli leikkiä lasta päihteiden kanssa, niin on ehkä parempi ettei suunnitella lapsia ennenkuin ne prioriteetit on uudessa uskossa. Eikä se koske pelkästään äitiä, vaan myös isää, ihan jo pelkästään äidille annetun tuen vuoksi, ja sen vuoksi, että jo sytyneellä lapsellakin on suurempi riski sairastua erilaisiin hengityselinten sairauksiin, keuhkokuumeisiin ja korvatulehduksiin perheessä, jossa tupakoidaan.

Se, että tietoisesti suunnitellaan ja yritetään raskautta ja suvunjatkoa evää mun mielestä oikeudet mihinkään "se lopettaminen vois stressaa" -parkumisiin. Perheen perustaminen on helvetin iso vastuu, ja siinä luovutaan paljosta asioista. Jos kickstarttina ei ole valmis luopumaan edes röökistä, niin ei se nyt suoraan sanottuna hirveän hyvältä kuulosta jatkoakaan ajatellen. Tässä vähän faktaa jonka pohjalta voi miettiä että antaako röökinpolton lopettamisen vai sen jatkamisen stressata itseä enemmän:

A recent study suggests that babies of mothers who smoke during pregnancy may undergo withdrawal-like symptoms similar to those seen in babies of mothers who use some illicit drugs. For example, babies of smokers appear to be more jittery and difficult to soothe than babies of non-smokers.

Babies whose mothers smoked during pregnancy are up to three times as likely to die from sudden infant death syndrome (SIDS) as babies of nonsmokers.

http://www.marchofdimes.com/professiona ... 2_1171.asp



Currently, about 13 percent of pregnant women in the U.S. smoke during pregnancy. If all pregnant women stopped smoking while pregnant, there would be an estimated 10 percent reduction in infant deaths in this country, according to the U.S. Public Health Service.

Smoking during pregnancy, which can seriously slow fetal growth, nearly doubles a woman's risk of having a baby with low birth weight. In 1998, 12 percent of babies born to smokers in the U.S. were of low birth weight, compared to 7.2 percent of babies of nonsmokers.

Babies who weigh less than 5 1/2 pounds at birth face an increased risk of serious health problems during the newborn period, chronic disabilities (such as cerebral palsy, mental retardation, and learning problems), and even death.

Babies who are exposed to cigarette smoke after birth face an increased risk of SIDS. They also suffer from more respiratory illnesses, ear infections, and tonsillitis than other babies. According to the AAP, an estimated 1.67 million physician visits each year in the United States are to treat coughing due to involuntary smoking. Infants whose mothers smoke are 38 percent more likely to be hospitalized for pneumonia during their first year of life than babies of nonsmoking mothers.

http://health.discovery.com/centers/pre ... oking.html


Noin äkkiseltään en löytänyt mitään dataa, joka tukisi tupakoinnin jatkamista raskausaikana stressin ehkäisyyn vedoten.

Mites tollanen 40% kasvanut riski aiheuttaa kakaralleen hengenvaarallinen keuhkokuume ensimmäisen elivuotensa aikana oman tupakointinsa vuoksi? Onko se sen riskinoton arvoista, ninni? Entä mitenkäs 300% kasvanut kuolemariski vastasyntyneelle? Tuntuuko missään?
Viimeksi muokannut Herra Manala, 02.01.2008 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyry-Matias

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Kävin juuri "historiallisen" neuvottelun, perustin laitokselleni futsal-jaoksen. Ei se harrastaminen nykyäänkään kallista ole, mut saa ny jotain rahoitusta ees.

Puiston puolella mennyt aamupäivä.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetz kirjoitti:Tää on ihan paskaa, niin niin paskaa, että tekis mieli muuntaa se mielessään tahallisen huonoksi provoksi. Taidankin tehdä niin. 8)

Kaikki, jotka on joskus maistanu hasista on todnäk pilannu jo tulevien skidiensä elämän. Kuulin jostain, lähde hukassa. Ja jos viiniä maistat safkan kanssa niin vedä samalla koko pullo, se on ihan sama sille vatsassa elävälle.
Analogiasi on vitusta. Tottakai sillä on merkitystä horjuttaako normaalitilaa viinilasillisella vai viinipullollisella. Se ei kuitenkaan käy analogiaksi tupakan aiheuttamista haitoista, sillä tupakoinnissa on se ongelma, että haitallisille kemikaaleille altistaminen on jatkuvaa. Voit ajatella sitä vähän samalla tavalla kuin että ottaisit kerran päivässä negatiivisen vitamiinipillerin -> aineet pysyvät elimistössä tasaisen tappavasti.

Kyllä silläkin on merkitystä polttaako 2 vai 20 tupakkaa päivässä, ero ei vain ole niin suuri kuin mitä suhdeluvusta voisi päätellä. Se oli se pointti. Kaikista merkityksellisin terveyshyöty joka voidaan taata saavutetaan kun ei polteta ollenkaan.
aimohaiku

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Herra Manala kirjoitti: Kyllä silläkin on merkitystä polttaako 2 vai 20 tupakkaa päivässä, ero ei vain ole niin suuri kuin mitä suhdeluvusta voisi päätellä. Se oli se pointti. Kaikista merkityksellisin terveyshyöty joka voidaan taata saavutetaan kun ei polteta ollenkaan.
Tverdal & Bjartveit (2006):
Health consequences of reduced daily cigarette consumption


Conclusions: Long-term follow-up provides no evidence that heavy smokers (>=15 cigarettes/day), who cut down their daily cigarette consumption by >50% reduce their risk of premature death significantly. In health education and patient counselling, it may give people false expectations to advise that reduction in consumption is associated with reduction in harm.

http://tobaccocontrol.bmj.com/cgi/content/full/15/6/472
ninnithequeen

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Herra Manala kirjoitti: Voe voe ku nii ressaa ku ei saa röpötellä! Se nyt ei yllätä ketään, että olet itse vetänyt röökiä kartsa punahehkuisena raskausaikasi.

Juu ihan totta. Pari tupakkaa päivässä ja hirvee stressi. Kyllä se stressi sillon johtu ihan muusta kun tupakan puutteesta sillon, se on sanottava.
Kaiken se kersakin nyt vittu yrittää pilaa. Dokaamisen, blaadaamisen, rännittämisen ja ties minkä. Ei oo helppoa ei.
Nii just! Tänäänkään en päässy töihin ku tyttö on nuhasena ja kuumeessa. Se johtuu varmaan siitä mun tupakoinnista hei tietysti.


Ihanaa moralisointia muuten ihmiseltä, jolla ei itsellään lapsia ole. Manis osaa aina kyllä yllättää ja ylittää itsensä.
Vihtahousu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

ninnithequeen kirjoitti: Ihanaa moralisointia muuten ihmiseltä, jolla ei itsellään lapsia ole. Manis osaa aina kyllä yllättää ja ylittää itsensä.
Ai sit ei saa arvostella? :roll:

Eli presidenttiä saa arvostella vain muut presidenttinä olleet, makes sense?
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

ninnithequeen kirjoitti:Manis osaa aina kyllä yllättää ja ylittää itsensä.
Se vaan välittää... Tapa osoittaa, että on huolissaan ja toivoo Nitskunkin elävän terveenä.

Mun mielestä yleisen mielipiteen kuuluukin olla tuollainen, mutta onneksi lääkäripuolella asioita moralisoidaan ja niistä jutellaan hieman eri sävyyn. Ehkä siellä on jo nähty ja koettu, ettei syyllistäminen aiheuta kuin sen, että pahatapaiset tulevat äidit menevät koloihinsa ongelmineen... Sinne on vaikeaa saada apua ja se kolo aina jotenkin valahtaa alemmas, isommaks.

(Kuulin juttuu!)
Viimeksi muokannut Geetz, 02.01.2008 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BettyB.

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Vihtahousu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: Ihanaa moralisointia muuten ihmiseltä, jolla ei itsellään lapsia ole. Manis osaa aina kyllä yllättää ja ylittää itsensä.
Ai sit ei saa arvostella? :roll:
Eikös tää oo ninnin kohdalla jo tullut selväksi? Itse ainakin oon useampaan kertaan saanut _palautetta_ kuinka en voi yksinkertaisesti ymmärtää mitään lapsista/lapsiperheistä jne. ihan vaan koska mulla ei ole omia lapsia.
ninnithequeen

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetz kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Manis osaa aina kyllä yllättää ja ylittää itsensä.
Se vaan välittää... Tapa osoittaa, että on huolissaan ja toivoo Nitskunkin elävän terveenä.
Ai välittää? No lol.

Enemmänkin sillä on tarve pistää lokaan meikäläistä, muutamassakin topikissa jo, ja antaa semmonen kuva että mä olen joku huumehörhömutsi. Vaan eiköhän tuo homma ole jo muutamankin osalta jatkunut jo pari vuotta, kaikkeen tottuu, ju nou poks ja pus.
Bliss

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Bliss »

^Kannanotoista syntyy keskustelua. Kyllä nyt perkele mielipiteitä voi ja saa olla ihmisellä jolla ei ole omia lapsia. Pojan päiväkotiryhmän lastentarhanopettajalla ei ole lapsia, ja kuuntelen silti mielipiteitään.
Ei saa olla niin mustavalkoinen.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

ninnithequeen kirjoitti:Ai välittää? No lol.
Koita ajatella se niin. Tollasilla ripustautujilla on joko omia henkkoht-ongelmia (päässä) tai sitten ihan oikeasti välittävät mutta eivät ehkä osaa pukea sitä muulla tavalla kuin tutulla tökeröllä.
Vihtahousu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

ninnithequeen kirjoitti: Ai välittää? No lol.

Enemmänkin sillä on tarve pistää lokaan meikäläistä, muutamassakin topikissa jo, ja antaa semmonen kuva että mä olen joku huumehörhömutsi. Vaan eiköhän tuo homma ole jo muutamankin osalta jatkunut jo pari vuotta, kaikkeen tottuu, ju nou poks ja pus.
Taidat kuule olla vaan helppo kohde, ei sen kummempaa. Ampuu se muitakin, mutta ne ampuu kovilla takas ja sit se jankkaa tuolla muissa keskusteluissa :D Taitaa välittää nitskusta saman verran kun muidenkin ihmisten lapsista, mitä se on... sen tietää herra itse.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Elppis kirjoitti:Jotkut tyypit vaan osaa jotenkin joka ikisellä saatanan kommentillaan (ja jokainen tuntuu aina olevan tällainen minä minä minä- kommentti) kaivautua mun ikeniin. Grr.
No jos sä poltat silloin tällöin sen 1 cm tupakkaa niin eikö se ole jo ihan sama olla polttamatta? Ja asiaa sen kummemmin seuraamatta teidän lapsi lienee varsin suunniteltu ja toivottu joten miksi et jättänyt tupakkaa pois silloin kun sen aiheuttaman ressi ei olisi ollut niin haitallista?

T. Ikeniin kaivautuja
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
ninnithequeen

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vihtahousu kirjoitti:Taitaa välittää nitskusta saman verran kun muidenkin ihmisten lapsista, mitä se on... sen tietää herra itse.
Pätemisen tarvetta kenties? :D
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

aimohaiku kirjoitti:Conclusions: Long-term follow-up provides no evidence that heavy smokers (>=15 cigarettes/day), who cut down their daily cigarette consumption by >50% reduce their risk of premature death significantly.
Joo, siksipä toi ei ollutkaan mitään utterly bullshittiä mitä puhuin, kuten geetzu väittää. Kyllä 10x määrässä (1000%) silti on jo eroa terveydellisestikin, mutta se ero vain ei ole niin suuri kuin kuvittelisi. Tutkimukset, kuten yllä, kun eivät oikein ole tulleet siihen tulokseen että tupakoinnin vähentely vaikuttaisi merkittävästi terveyshaittoihin. Kun taas lopettaminen kyllä vaikuttaa ja merkittävästi.
Vihtahousu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

ninnithequeen kirjoitti:
Vihtahousu kirjoitti:Taitaa välittää nitskusta saman verran kun muidenkin ihmisten lapsista, mitä se on... sen tietää herra itse.
Pätemisen tarvetta kenties? :D
Tää on keskustelupalsta, täällä on tarkoitus keskustella. Sillon saa päteä jos tietää.

edit: tai luulee tietävänsä, sitten toinen voi oikaista toista. toiset vetää herneet nenään, toiset jatkaa keskustelua siitä "paremmasta" vinkkelistä.
harmittavan pieni osa ihmisistä siihen pystyy.
Viimeksi muokannut Vihtahousu, 02.01.2008 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Ootko ite Georgina polttanu vuosia? Jos et, et välttämättä ymmärrä sitä röökistä saatua lepoa hermoille... Ei pahalla siis, mutta itse ymmärrän niin täydellisesti, kuinka stressaavimmassa tilassa tupakka on se ainoa _laillinen_ helpottaja.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ninnithequeen kirjoitti:Nii just! Tänäänkään en päässy töihin ku tyttö on nuhasena ja kuumeessa. Se johtuu varmaan siitä mun tupakoinnista hei tietysti.
Hehhehhehh, ihan kun nyt se sun tupakoinnista vois johtuakaan. Voi hyvä luoja sentään. Entäs sitten ne korvatulehdukset? Tai angiinat. Varmaan ne nyt sun röökaamisesta johtuivat.

Voi sääli aikuisen typeryyttä ja sokeutta.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Georgina kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Jotkut tyypit vaan osaa jotenkin joka ikisellä saatanan kommentillaan (ja jokainen tuntuu aina olevan tällainen minä minä minä- kommentti) kaivautua mun ikeniin. Grr.
No jos sä poltat silloin tällöin sen 1 cm tupakkaa niin eikö se ole jo ihan sama olla polttamatta? Ja asiaa sen kummemmin seuraamatta teidän lapsi lienee varsin suunniteltu ja toivottu joten miksi et jättänyt tupakkaa pois silloin kun sen aiheuttaman ressi ei olisi ollut niin haitallista?

T. Ikeniin kaivautuja
Ensi viikosta lähtien se 0cm tupakkaa, helpottaako nyt oloa? Neuvolalääkärin ohjeiden mukaisesti olen selvinnyt henkisesti paljon paremmin, kuin että olisin itse lopettanut, ja ratkennut stressin myötä (mitä tiedän että olisi tullut tapahtumaan, hakatkaa mut maahan..) ajoittain tupakoimaan. Nyt tavoitteena / tuloksena on tosiaan se 0 tupakkaa, mä olen tyytyväinen itseeni kuitenkin, sanoitte mitä sanoitte.
Viimeksi muokannut Elppis, 02.01.2008 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

[quote="Herra Manala"][/quote]

Teidän kannattaa olla yhteydessä varmaan maamme lääkäriliittoon tms., jossa ohjeistetaan odottavia äitejä. Ehkä ne ei oo täysin perilläkään kaikesta, kaikki kun muuttuu niin vauhdilla.
Vastaa Viestiin