Keskiviikko

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja saira »

Herra Manala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:alkaa kyllä miettiä miten yksikään lapsi on selvinnyt hengissä vaikkapa 70-luvulla, ilman kaikkea tuota tietoa.
Maalaisjärjellä.
Jos ne kaikki opukset lukee ja orjallisesti niitä noudattaa, ei ole järjestä tietoakaan, varsinkin kun ne suositukset vaihtelevat lähteestä ja vuodesta riippuen. Tiedä sitten onko tähtien asennoillakin vaikutusta niihin...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
prosessi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Herra Manala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:alkaa kyllä miettiä miten yksikään lapsi on selvinnyt hengissä vaikkapa 70-luvulla, ilman kaikkea tuota tietoa.
Maalaisjärjellä.
No nii-i. Ehkä siihen tupakkaankin voisi suhtautua niin, eikä tehdä siitä maailman suurinta mörköä.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

prosessi kirjoitti:No nii-i. Ehkä siihen tupakkaankin voisi suhtautua niin, eikä tehdä siitä maailman suurinta mörköä.
Meillä taitaa siinä tapauksessa olla eri maalaisjärki. Minun maalaisjärkeni puhuu tupakoinnin ehdottoman lopettamisen puolesta raskausaikana. Sekä naiselta että samassa taloudessa asuvalta mieheltä. Näillä maalaisjärjillä sitä 70-luvullakin mentiin, ainakin meidän perheessä.
bedlam

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Herra Manala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:alkaa kyllä miettiä miten yksikään lapsi on selvinnyt hengissä vaikkapa 70-luvulla, ilman kaikkea tuota tietoa.
Maalaisjärjellä.
Ehkä nyt kuitenkin pointtina oli se, että vielä parikymmentä vuotta sitten odottavat äidit veti sitä röökiä surutta raskausaikanakin ilman tietoa sen aiheuttamista komplikaatioista. Tuliko siltä aikakaudelta enemmän sekasikiöitä penskoja? Mä en kyl usko? Ei ole tarkempaa tietoutta asiasta, mutta jotenkin en vain usko.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

bedlam kirjoitti:vielä parikymmentä vuotta sitten odottavat äidit veti sitä röökiä surutta raskausaikanakin ilman tietoa sen aiheuttamista komplikaatioista.
Ei vetäneet.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Herra Manala kirjoitti:
bedlam kirjoitti:vielä parikymmentä vuotta sitten odottavat äidit veti sitä röökiä surutta raskausaikanakin ilman tietoa sen aiheuttamista komplikaatioista.
Ei vetäneet.
Kyllä vetivät. Tuolloin myös hörpittiin alkoholia eri syiden vuoksi, mm. ehkäisemään synnytyksen käynnistymistä. Kaikkea sitä... (tai ehkä 30v sitten?)

Tiedä, vaikka riesanamme olevat allergiat olisivat röökin syytä. Tai sukupolveamme vaivaava masennus? Pienikokoisuuteen en muuten usko, se päälle nelikiloinen 9 pisteen likkani riittäköön todisteeksi... Jatkuvasti käyrien yllä, toistaiseksi ei yhtään niistä puhumistanne korvatulehduksistakaan. Puhumattakaan muusta. Tottakai myöhemmin voi tulla vaikka mitä, mutta kun röökistä nimenomaan yleensä puhutaan lapsen alkutaipaleen huonontajana niin se on ihan bs.

Voitaisiinpa jotain todistaakin ja tupakka kiellettäisiin maailmasta kokonaan. Pilleriä vaan naamaan niille, joiden riippuvaisuus on muutakin kuin henkistä laatua, kyllä röökistä irti pääsis. Ensteks voitas kyllä kieltää kaupungeissa yksityisautoilu (koska luovuin maanantaina omastani!).
killkill

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja killkill »

Geetz kirjoitti:mutta kun röökistä nimenomaan yleensä puhutaan lapsen alkutaipaleen huonontajana niin se on ihan bs..
Kultaseni: yksi poikkeus ei tee vielä sääntöä.

Oma faijani poltti ketjussa sisällä, kunnes olin noin kolmevuotias.
En ole lääkäri enkä tutkija, mutta koko lapsuusajan mulla oli riesana todella rajuja allergioita, joista pääsin vasta aikuisena eroon - vuosien siedätyshoidon jälkeen. Ehkä näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään, en tiedä.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

killkill kirjoitti:Kultaseni: yksi poikkeus ei tee vielä sääntöä.
Ai en ookaan norattuna enää, kappas.

Mä luulen, että noilla on todella tekemistä keskenään. Faijas oli todella itsekäs, polttiko mutsikin raskausaikana? Luultavasti meillä on vain hyvä tuuri, tai sitten tupakka ei vaikuta kaikkiin samalla tavalla (meidän suvussa se ei esimerkiksi ole tuonut sairauksia tai mitään, jotkut taas flunssailevat jatkuvasti kunnes tajuavat luopua röökistä... ).
killkill

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja killkill »

^ Muistaakseni en ole sua ikinä norannut. Jos en ihan jokaiseen viestiin ole vastannut, se voi johtua siitä etten lue tämän palstan joka ikistä postausta.

Äiti ei ole eläissään maistanutkaan tupankia. En minä tuosta faijalle mitään vendettaa tai kaunaa kanna, halusin vaan opponoida vähän :)

Tupakka on yksi iso vitsaus, mutta "tupakkasairauksien" yleistymisellä on varmasti jotain tekemistä eläinympäristömme ja elämäntapamme muutoksilla... vai miten muuten selitetään että se vaari kävi koko elämänsä tukkimetsässä, söi läskiä suoraan sian ahterista, poltti kaksi askia Saimaata päivässä eikä sairastellut ikinä satunnaisia krapuloita lukuunottamatta?
SaintJohnPerse

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

Lolita kirjoitti:
killkill kirjoitti:Kerrankin Manan kanssa jostain samaa mieltä.
Oli se röökaaminen sitten vain vähän haitallista, tai hirmuhirmuhaitallista -> mun järkeeni ei mahdu, että joku oman addiktionsa takia ottaa edes riskin siitä, että oman pahan tavan takia syntymätön ihmistaimi saa ns. huonommat kortit käteen ensimmäisessä jaossa.
Minä komppailen kanssa näitä herroja, miksi ihmeessä jatkaa raskauden aikana, mutta samalla kirjoitan tätä ihan hiljaa ja varoen, sillä mies tuossa vieressä on tupakointivapauden puolustaja henkeen ja vereen. Kerran on juuri tästä kyseisestä raskauden aikana polttamisesta käyty kiivaat sananvaihdot. Noh, minulta ei onnistu tupakka oikein yrittämälläkään, joten tuskin tulee ongelmaa mahdollisessa tulevaisuudessa.

Vaikka olenkin tupakointivapauden puolustaja ja riippuvainen itsekin ko. paskasta, niin komppaan KK:ta ja Manalaa. Sillä sikiöllä ei ole mahdollisuutta välttää sitä savua esim. "vaihtamalla baaria", joten miksi ottaa se riski ja puolustella tekoja vähättelemällä sen haittoja, selittelemällä muita riskejä, vetoamalla riippuvuuteen jne.

Tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa. Ei edes silloin, kun sellainen motivaattori kuin lapsi, mutta yrittäkää edes, älkääkä puolustelko sitä, jos ette onnistu, sillä, että Mannerheimintiellä kävelessä saa vartissa enemmän paskaa keuhkoihin kuin yhdestä röökistä.

Muuten voi kyllä vapaasti poltella ja puhalella savuja Manalan kasvoja kohti (passiivista tupakointia), mutta mielestäni lapsen takia raskausaikana ei kannata sitä riskiä ottaa.

(miksi edes ryhdyin tähän keskusteluun?)
Tix

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tix »

SaintJohnPerse kirjoitti:Tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa. Ei edes silloin, kun sellainen motivaattori kuin lapsi, mutta yrittäkää edes
Onko täällä sitten joku, joka ei olisi yrittänyt? Kaikkein helpointahan on aina kertoa muille, miten toimitaan oikein. Raskaana tai ei, nainen on vain ihminen eikä muutu miksikään yli-ihmiseksi. Päinvastoin. Vaikea kuvitella sitä paineen ja huolen määrää joka raskaana olevalla naisella on. Jotenkin ei yllätä, että nämä äänekkäimmin kiljuvat ovat kaikki järjestään miehiä. Jos raskaana oleminen on omalta kohdalta täysin teoreettinen asia, on erityisen helppoa julistaa miten täydellinen olisi itse vastaavassa tilanteessa. Juu, tupakointi loppuisi kuin seinään, ihan tosta vaan vasemmalla kädellä ja sädekehäkin kasvaa :)

Edelleenkin, raskaana olevan tupakointi ja alkoholinkäyttö ovat turhia riskejä, mutta amatöörien mustavalkoiset lausumat lienevät kuitenkin suurempi riski sikiölle kuin ammattilaisten näkemykset.
SaintJohnPerse

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

Tix kirjoitti:
SaintJohnPerse kirjoitti:Tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa. Ei edes silloin, kun sellainen motivaattori kuin lapsi, mutta yrittäkää edes
Onko täällä sitten joku, joka ei olisi yrittänyt? Kaikkein helpointahan on aina kertoa muille, miten toimitaan oikein. Raskaana tai ei, nainen on vain ihminen eikä muutu miksikään yli-ihmiseksi. Päinvastoin. Vaikea kuvitella sitä paineen ja huolen määrää joka raskaana olevalla naisella on. Jotenkin ei yllätä, että nämä äänekkäimmin kiljuvat ovat kaikki järjestään miehiä. Jos raskaana oleminen on omalta kohdalta täysin teoreettinen asia, on erityisen helppoa julistaa miten täydellinen olisi itse vastaavassa tilanteessa. Juu, tupakointi loppuisi kuin seinään, ihan tosta vaan vasemmalla kädellä ja sädekehäkin kasvaa :)

Edelleenkin, raskaana olevan tupakointi ja alkoholinkäyttö ovat turhia riskejä, mutta amatöörien mustavalkoiset lausumat lienevät kuitenkin suurempi riski sikiölle kuin ammattilaisten näkemykset.
Hih! Olenko väittänyt, että joku ei olisi yrittänyt? Näissä keskusteluissa on ihaninta, että poimimalla yksi lause sieltä ja yksi täältä jolloin keskustelun suunta vaihtuu mahdollisesti henkilökohtaisuuksiin meneväksi (en ottanut tätä henkilökohtaisesti eikä tämä eikä edellinenkään viesti koskenut ketään henkilökohtaisesti)

Yritän siis tiivistää uudestaan mielipiteeni (joka ei perustu tieteellisesti mihinkään):

Raskaana olevan tupakointi ja alkoholinkäyttö ovat turhia riskejä ja olisi hyvä, jos niitä vältettäisiin. (toivottavasti tämä viesti ei aiheuttanut sikiölle haittaa)

btw. Luulen, että jos kumppanini tulisi raskaaksi, niin vaatisin häntä kyllä lopettamaan tupakoinnin (jos hän polttaisi) ja yrittäisin itsekkin lopettaa tueksi. Jos en onnistuisi selittelisin sitä seuraavalla tavalla "eihän minun tupakointini vahingoita lasta eikä äitiä, kun käyn tupakalla parvekkeella" "edes henkeni ei haise, kun syön sen jälkeen pastillin"... ja jos kumppanini vetäisi yhden hermoröökin, niin tod. näk. syyllistäisin häntä siitä joko tahallaan tai tahattomasti. Taidan olla huono isä.
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Tix kirjoitti: Jos raskaana oleminen on omalta kohdalta täysin teoreettinen asia, on erityisen helppoa julistaa miten täydellinen olisi itse vastaavassa tilanteessa. Juu, tupakointi loppuisi kuin seinään, ihan tosta vaan vasemmalla kädellä ja sädekehäkin kasvaa :)
No kuten aiemminkin sanoin, en pidä tupakoinnin lopettamista kovinkaan helppona, toisaalta ainoa pitkäaikainen lopettaminen omalta kohdaltani onnistui hyvän motivaation turvin, nimittäin lapsen eikä edes oman sellaisen (lähes päivittäin hoitamassa kuukausien ajan erittäin astmaattista ja allergista lasta, jonka toinen vanhempi tupakoi joten periaatteessa minun ei olisi tarvinnut lopettaa omaa tupakointiani). Joten, anteeksi kovasti: helvetin vaikea ymmärtää miksi lapsen omat vanhemmat eivät olisi valmiita samaan, siinä luulisi siteen olevan aika lailla vahvempi.

Jos jostain kumman syystä päättäisin lisääntyä, en laittaisi tikkua rastiin sen asian eteen ennen kuin kääryleestä olisin päässyt eroon. Siihen ei mitkään leuanlouskutukset ja ymmärtämiset vaikuta. Saasteista ei pääse eroon ellei halua elää kuplassa, mutta sitä tupakkaa ei ole pakko sinne suuhunsa tunkea.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

SaintJohnPerse kirjoitti: "eihän minun tupakointini vahingoita lasta eikä äitiä, kun käyn tupakalla parvekkeella" "edes henkeni ei haise, kun syön sen jälkeen pastillin"... ja jos kumppanini vetäisi yhden hermoröökin, niin tod. näk. syyllistäisin häntä siitä joko tahallaan tai tahattomasti. Taidan olla huono isä.
Yks hymiö sopii tähän vastaukseksi/kommentiksi: :axe:
The great club outshines the individual, always and forever.
Tix

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tix »

Rouva Pupu kirjoitti:Jos jostain kumman syystä päättäisin lisääntyä, en laittaisi tikkua rastiin sen asian eteen ennen kuin kääryleestä olisin päässyt eroon.
Ihan hyvä periaate.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

SaintJohnPerse kirjoitti:Taidan olla huono isä.
Olisit varmasti ok isä. Huono kumppani, mutta ok isä. Hyvä isä jos et altistaisi lasta savulle (myöhemmässäkään elämässä) etkä aiheuttaisi pelkotiloja, joista masan linkissä jauhettiin. Loistava isä jos et olisi savuspermassasi siirtänyt masuskidiin paskoja. 8)
SaintJohnPerse

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

Elppis kirjoitti:
SaintJohnPerse kirjoitti: "eihän minun tupakointini vahingoita lasta eikä äitiä, kun käyn tupakalla parvekkeella" "edes henkeni ei haise, kun syön sen jälkeen pastillin"... ja jos kumppanini vetäisi yhden hermoröökin, niin tod. näk. syyllistäisin häntä siitä joko tahallaan tai tahattomasti. Taidan olla huono isä.
Yks hymiö sopii tähän vastaukseksi/kommentiksi: :axe:
Hih! Kaivetaanpa lisää verta nenästä ja jatketaan ajatusleikkiä hieman pidemmälle.

Tyttöystäväni/vaimoni tulee raskaaksi, joka "vahingossa" tai "harkiten". Kumppani saa luvan lopettaa alkoholinkäytön ja tupakoinnin. Minä päätän olla tukemassa sitä lopettamalla myös tupakoinnin ja baareissa käymisen (edustustilaisuuksia ei lasketa mukaan. Eihän niitä ole kuin kerran/kaksi viikossa)...

Tupakkalakkoni päättyy muutaman viikon jälkeen, vaikka olinkin teipannut perseeni täyteen nikotiinilaastareita. Kumppanini ei tietenkään näitä voinut käyttää, kun lääkäri on kieltänyt. Ensimmäiset kolme kuukautta poltan salaa ja tuen kumppanini yritystä. "hei, se on vaan tahdonvoimasta kiinni. Ajattele lasta". Jään kiinni salatupakoinnista kuin kumppani kiinnittää huomiota siihen, kun lähden koiran kanssa lenkille suuvesipullo taskussa. Tästähän saadaan aikaiseksi pieni riita: "miksi tongit taskujani? Etkö luota minuun?" Ajattelen, että naisen kiukkukohtaus johtui vaan hormooneista ja menen loppu illaksi baariin.

Vappuna järjestämme pienet kemut, joissa naiseni huomaamatta lasillisen kuohuviiniä ja ottaa muutamat henkoset savukkeesta. En viitsi järjestää minkäänlaista kohtausta Petrin ja Minnan läsnä ollessa, joten tyydyn mulkoilemaan syyttävästi. Bileiden jälkeen minun ollessa pienessä laskuhumalassa otan asian puheeksi. "Etkö ajattele yhtään lastamme"

Viimein lapsi syntyy ja kauhistukseksi se on 120 g kevyempi kuin lapset keskimäärin (googlasin tiedot). En voi olla ajattelematta sitä vapun ryypiskelyä ja kerron epäilyistäni syyttävästi myös kumppanilleni.

Paluu arkeen... Naiseni raskauskilot eivät tahdo lähteä kolmen kuukauden jälkeen mihinkään. Yritän, ehdottaa, että hän voisi käydä vaikka salilla. Ei kuulemma päivisin ole aikaa, joten ehdotan, että hän menisi salille sen jälkeen, kun tulen kotiin seitsemän/kahdeksan aikoihin (paitsi silloin, kun on edustustilaisuuksia). Voisin katsoa lasta sen aikaa. Ei kuulemma jaksa. En ymmärrä. Minä sentään käyn kolmesti viikossa töiden jälkeen pelaamassa kavereiden kanssa tennistä tai golffia sekä löunastunneilla salilla vähintään neljä kertaa.

Seksielämä tökkii, kun naiseni keskittyy vaan hoitamaan lasta enkä minä saa tarpeeksi huomiota. Eikä minullekaan seksi maistu, kun hän peppunsa ei ole yhtä kiinteä kuin ennen.

Firman kekkereissä nuori harjoittele iskee minut ja aloitan hänen kanssaan salasuhteen. Vuoden vehtaamisen jälkeen jään kiinni. Naiseni päättää lähteä. En ymmärrä miksi. Minähän rakastan häntä eikä se lutakko merkannut minulle mitään. Lisäksi lapselle olisi parasta, että sillä olisi molemmat vanhemmat.

Ero kuitenkin tulee. Koska olimme avoliitossa naiseni joutuu muutamaan minun omistamastani asunnosta vuokralle Itä-Helsinkiin.

Minusta tuli yht' äkkiä viikonloppuisä. Yritän kuitenkin olla kuten kunnon isät ja elää unelmiani hänen kauttaa. Patistan häntä pelaamaan lätkää, jalkapalloa ja opiskelemaan ahkerasti, että pääsisi valtsikkaan. Ex-naisellani ei kuulemma ole kuitenkaan tarpeeksi aikaa viedä häntä aina harkkoihin ja kuulemma ei oikein varaakaan vaikka maksan elatusmaksua ja joululahjaksi ostin lapselle uuden mailan. Lastani ei kuulemma kiinnosta edes. Koulukin alkaa mennä huonosti.

Lapsellani ja minulla menevät välit poikki, kun hän ilmoittaa, ettei menekään lukioon. Lisäksi saan kuulla, että hän kannattaa Jokereita. Saatanan Itä-Helsinki!

Isänpäivisin istun lähikuppilassa oluella ja odottelen turhaan tekstiviestiä: "Hyvää Isänpäivää!"

Saatanan lumppu, kun meni polttamaan sen röökin. Kerrassaan huono äiti...
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Itä-Helsinki on kyllä IFK-landiaa ;) Aika hyvä! :D Jätkä on tarinamestari.
The great club outshines the individual, always and forever.
ninnithequeen

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ei juma toi oli hyvä!! :D

Saanko kopioida sen sivuilleni, pliis?
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Elppis kirjoitti:Itä-Helsinki on kyllä IFK-landiaa ;)
No ei todellakaan ole!!11

Muutenkin nauroin. :]
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Kuulepas nyt kultaseni, JOS siis vain ja ainoastaan JOS täällä itä-stadissa kerkeää kaikelta dokaamiselta ja muulta häröilyltä jotain helkutin lätkää seuraamaan, silloin ei kannateta mitään Jokereita.

(Aijoo, onko tää oikea ketju tulla kertomaan, että MULLA on menossa tipaton tammikuu? Sen sitten näkee, että kuinka kauan..mutta on ihan rahavedot kyseessä. 8) )
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
SaintJohnPerse

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

ninnithequeen kirjoitti:Ei juma toi oli hyvä!! :D

Saanko kopioida sen sivuilleni, pliis?
Jos korjaat typot... Niitä tuli tuossa tajunnanvirrassa aika helvetisti...
ninnithequeen

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

SaintJohnPerse kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Ei juma toi oli hyvä!! :D

Saanko kopioida sen sivuilleni, pliis?
Jos korjaat typot... Niitä tuli tuossa tajunnanvirrassa aika helvetisti...
Vanha oikolukija korjasi pahimmat ainakin, kiitos :D
Vastaa Viestiin