Keskiviikko

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Vituttanu monesti miks se rööki on laillista. Se on niin väärin! Enemmän väärin ku mäkkärin QP-tarjous vuosia sitten.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja saira »

*hokee itsekseen: pidän turpani kiinni, pidän turpani kiinni...*

Ei kykene... Olenko mä ainoa täällä, joka on saanut yllätyslapsen? Oletteko kuulleet, ettei niitä raskauksia ihan aina kerkeä suunnittelemaan etukäteen? Suunniteltu raskaus... Niinhän se pitäisi mennä, hyvän työpaikan saamisen jälkeen ja vähintään kihlaus ensin. Mutta ei vaan aina mene. Siinä on astetta enemmän haastetta lopettaa se tupakanpolttokin etukäteen jos ei tiedä olevansa raskaana...

Lisään vielä. Ryyppäsin kaksi kertaa ollessani raskaana. Ennen kuin tiesin sitä. Neuvolassa keskustellesamme alkoholin käytöstä sanoin ottavani lasin viiniä JOS käymme ravintolassa syömässä, sillä kun ei ole vaikutusta sikiöön. Minulle sanottiin, että se kannattaa jättää pois. Ihan sen takia, että JOS lapsella on jotain, ei äiti tunne syyllisyyttä siitä yhdestä lasillisesta, jolla tosiaan ei ole edes merkitystä.
Viimeksi muokannut saira, 02.01.2008 23:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
prosessi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Minun oli tarkoitus olla osallistumatta tähän tupakkakeskusteluun kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi, etten ole ikinä tupakoinut, joten minulla ei ole ensikäden tietoa aiheesta, ja toisekseen siksi, että aihe ottaa minua päähän, eikä sellaisiin keskusteluihin pitäisi osallistua. Osallistun silti:

1. Odottavat äidit ovat ihmisiä, ja jos se yritetään ulkopuolisten toimesta heiltä kieltää, ovat seuraukset ikäviä. Siitä alkaa se suorituskeskeinen äitiys, joka pilaa ihmisten elämät vuosiksi eteenpäin. Varsinkin jos pomottaja on tuleva isä, ei isän tarvitse ihmetellä miksi elämä lapsen syntymän jälkeen muuttuu vaippasulkeisiksi ja isän syyllistämiseksi kaikista pikkuasioista, sillä siinä vaiheessa on äidin vuoro kieltää isältä ihmisyys. Tällainen koston kierre ei kuulosta ollenkaan hyvältä. (Valitettavasti tuota ihmisyyden kieltämistä tapahtuu myös hoitohenkilökunnan taholta, joten aina edes isän tervejärkisyys ei pelasta äitejä hyvin karulta kohtelulta raskausaikana.)

2. Tupakkariippuvuuden tasoja on käsittääkseni erilaisia, niinpä on täysin yksilökohtaista, milloin raskaudelle on enemmän hyötyä tupakoinnin totaalikieltäytymisestä, ja milloin ihan vain maltillisiin määriin pyrkimisestä. Tämän asian arviointi on neuvolahenkilökunnan tehtävä, joka välillä onnistuu paremmin, välillä huonommin, koska neuvolahenkilökuntakin koostuu ihmisistä.

3. Ajatus siitä, että tupakka ja alkoholi olisivat jotenkin eri asemassa kuin muut raskauden riskitekijät, ei sekään kestä tarkempaa tarkastelua. Eihän ihminen todellisuudessa tarvitse myöskään kahvia, kypsentämättömiä kala- ja maitotuotteita, mitään Itämerestä kalastettua kalaa jne. ja näiden mahdolliset riskit sikiölle ovat huomattavasti suurempia kuin pienten alkoholimäärien tai edes runsaan tupakanpolton, näistä "pienemmistä pahoista" kun huonolla tuurilla aiheutuu sikiön kuolema tai vakava aivo- ja hermostovaurio, muista kehityshäiriöistä nyt puhumattakaan. Alkoholin totaalikieltohan perustuu vain ja ainoastaan siihen, että riskejä tiedetään suurilla määrillä olevan olemassa, mutta eettisistä syistä turvallista määrää ei voida ihmiskokein määritellä. Tupakka taas aiheuttaa äärimmäisen harvoin mitään muuta kuin hidastunutta kasvua, mikä näinä nykyään yleistyneen raskausdiabeteksen aiheuttaman makrosomian (jättikasvuisuuden) aikoina ei välttämättä ole edes huono asia.

Joten vaikka tietenkin on hyvä asia, jos siitä tupakasta pystyy luopumaan, niin tällainen meteli siitä on mielestäni käsittämätöntä. Löytyypä niitäkin terveysfasisteja, joiden mielestä diabeetikotkaan eivät saisi hankkia lapsia, koska makrosomia aiheuttaa usein synnytyskomplikaatioita, ja diabeetikkojen lapsilla esiintyy myös hieman tavanomaista useammin sydämen väliseinän paksuuntumista ja virtsateiden kehityshäiriöitä.
Tix

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:1. Odottavat äidit ovat ihmisiä, ja jos se yritetään ulkopuolisten toimesta heiltä kieltää, ovat seuraukset ikäviä.

2. Tupakkariippuvuuden tasoja on käsittääkseni erilaisia, niinpä on täysin yksilökohtaista, milloin raskaudelle on enemmän hyötyä tupakoinnin totaalikieltäytymisestä, ja milloin ihan vain maltillisiin määriin pyrkimisestä. Tämän asian arviointi on neuvolahenkilökunnan tehtävä, joka välillä onnistuu paremmin, välillä huonommin, koska neuvolahenkilökuntakin koostuu ihmisistä.
Ota huomioon, että arvostelijat koostuvat täydellisistä ihmisistä. Siksi et voi odottaa, että pelkän kohtuuden ja surkean parhaansa tekemisen mollaaminen olisi jotenkin poikkeuksellista. Yhteiskunnassa, jossa eduskunta kielsi säätämästä lakia, jolla alkoholisoituneet tai narkomaanit olisi voitu tarpeen vaatiessä määrätä pakkohoitoon sikiön terveyden turvaamiseksi ei pitäisi olla kovinkaan huolissaan siitä, että joku polttaa sentin tupakkaa.

Tervemenoa katselemaan FAS-lapsia tai kunnolla vammautuneita huumelapsia ja miettimään, että kuinka paha juttu se korvatulehdus oikeastaan onkaan. Minä olen käynyt katsomassa. Ei ole mukava nähdä vastasyntynyttä, joka vaati 12 leikkausta että olisi edes elinkelpoinen. Niitä harvoja kertoja kun ei lainkaan hävettänyt itkeä julkisesti.

Pitänee muiden kitisijöiden edun vuoksi laittaa taas Manala noreen.
Pyry-Matias

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

prosessi kirjoitti: Joten vaikka tietenkin on hyvä asia, jos siitä tupakasta pystyy luopumaan, niin tällainen meteli siitä on mielestäni käsittämätöntä.
Veikkaanpa, että metelin pääsyy on tunneperäinen suhtautuminen tupakoivaan äitiin. Eikö hyvä äitiys ole lähes tabu ja ehkä suurin kunniakysymys? Itsekin tulen vihaiseksi pelkästä ajatuksesta odotusajan tupakoinnista. Voiko aiheeseen sitten suhtautua pelkästään järkiperäisesti? - No, ainahan voi yrittää.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Niba »

Suvinen kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:
Mutta mutta, mua kiinnostaa :)
Niin muakin.
Valehtelette!

Tiivistettynä: heti alkuun myöhästyttiin laivasta, koska taitava kuski joka oli ensi kertaa autolla Helsingissä ajoi länsisatamaan ja ihmeteltiin siinä sitten tovi, missä ne viikkarin laivat onkaan? Siinä vaiheessa kun ystävällisen taksikuskin avustuksella oltiin selvitty katajanokalle oli jo liian myöhäistä - noin kymmenellä minuutilla. Ystävälliset viikkarin tädit tarjosivat tilalle seuraavana päivänä lähtevää vastaavaa risteilyä; sattui olemaan kaksi hyttiä vapaana. "Teillä kävi kyllä hyvä tuuri!" Joo niinpä kävi tosiaan :D Tottakai otettiin tarjous vastaan, pikku ongelmana oli vain se, mihin neljä akkaa vaatimattomine matkatavaroineen voisi majoittua noin äkkiseltään, kun kaikilla oli budjetti hieman rajallinen.. Onneksi löydettiin paikallisten ystävällisellä avustuksella...
...räntäsateiseen Tukholmaan jossa tietysti melkein eksyttiin keskustassa ja ja ja... no, olen nyt kuitenkin kotona, ehjänä ja aivan persaukisena. Sisko lentää huomenna takaisin kauas pois ja allekirjoittanut palaa töihin.. :roll:

Tuliaisia en tuonut kuin pari alepaitaa Helsingistä, tax free- juomatkin tuhosin jo laivalla ahneena ja malttamattomana. Taitaa olla nyt aika aloittaa se parempi uusi vuosi, kun ei ole joulusuklaita eikä tuliaisviinoja. Hyvinhän tää meni!
SUV olet kyllä suloinen, tämä oli parasta A-kerto,usta!!
Tulin vasta aattona joten eipä olisi minustakaan ollut apua!
olen pari päivää toipunut uuden vuodenvietosta, paskaa oli sinänsä edellinen yö viettää sekovatsan kanssa vessassa ja seuraavana ei sitten mikään pysynyt sisässä..
Selkeää säälin kalastusta..
Lisäksi kaksi päivää nettivieroitusta!
Kuka antoi kitinä 2008 hiljaisuuslupauksen? Noin uudenvuodenvalana?
Viimeksi muokannut Niba, 02.01.2008 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
prosessi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Pyry-Matias kirjoitti:Eikö hyvä äitiys ole lähes tabu ja ehkä suurin kunniakysymys?
Siltähän se vaikuttaisi. Minä olen kuitenkin Huono Äiti, enkä edes osaa hävetä sitä.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Pyry-Matias kirjoitti:Voiko aiheeseen sitten suhtautua pelkästään järkiperäisesti? - No, ainahan voi yrittää.
Ei kai sitä tarttekaan järkiperäsesti suhtautua, ei kai kukaan oikeasti niin tee?

Muuttuvatkohan tilastot miksikään kun otetaan mukaan esikoista seuraavat lapset --> raskaudet? Itse kuvittelisin, että nainen lopulta tajuaa äitiytensä ja sen kaiken vastuun vasta kun lapsi on syntynyt. Kun se on siinä, eikä sille halua mitään pahaa tapahtuvan ikinä. Kokee syyllisyyttä niistä kuukausista kun ei vielä tajunnut, oli peloissaan, itsekäs ja tyhmä. Vaikka kaikki ne fiksut yritti neuvoa, kieltää, sättiä ja piikittää...

Sittenhän se vasta on siinä. Sitten ei enää voi olla itsekäs eikä tyhmä, sitä tajuaa lopettaa pahat tapansa ennen kuin edes suunnittelee seuraavaa rakasta lasta pistettäväksi alulle (siinä vaiheessa on jo tajunnu miten rööki ehkä miehelläkin huonontaa spermaa jne jne).

En tiiä tilastoista en.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

jos kokeilis nukkumista, kun ei tuo synnyttäminenkään multa ota sujuakseen...
Miten tää viikonpäiväketju onki saanu näin raskaan aiheen... jos huomenna ois jotain hiukka valosampaa, ni vois kokea vähemmän syyllisyyttä...? Eihän tässä kohta enää uskalla synnyttää... tai voi vähintään katua koko raskautta.. :roll:
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

mustaenkeli kirjoitti:Eihän tässä kohta enää uskalla synnyttää... tai voi vähintään katua koko raskautta.. :roll:
Kelaa mikä morkkis ku ei saakaan kasvatettua skidistä onnellista aikuista. Voi jumalauta, ei mietitä. ;)
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja alja »

mustaenkeli kirjoitti:jos kokeilis nukkumista, kun ei tuo synnyttäminenkään multa ota sujuakseen...
Miten tää viikonpäiväketju onki saanu näin raskaan aiheen... jos huomenna ois jotain hiukka valosampaa, ni vois kokea vähemmän syyllisyyttä...? Eihän tässä kohta enää uskalla synnyttää... tai voi vähintään katua koko raskautta.. :roll:
eikun koitat nyt vaan kiltisti jakautua siellä, ja kerrot kaikille näille syyllistäjille vaaleanpunaisia vauvanvarvasjuttuja ja ruusunpunaisia synnytystarinoita ;) ihan kostoks, jos ei muuten :D
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
Geetz

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Kauniita unia, torstaista tulee helvetin paha! (mul on pimppalääkäri, auts, tarttee ehkä raahautua pesulle ekan kerran tänä vuonna)
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Niba »

prosessi kirjoitti:
Pyry-Matias kirjoitti:Eikö hyvä äitiys ole lähes tabu ja ehkä suurin kunniakysymys?
Siltähän se vaikuttaisi. Minä olen kuitenkin Huono Äiti, enkä edes osaa hävetä sitä.
Olen huono lapsi, en ole kyennyt täyttämään yhtään vanhempieni toiveita enkä edes ole kyennyt myöntämään sitä.
Hrrmm normaalia kity logiikkaa.

Mutta tupakointi kuulemma laskee syntymäpainoa ja todennäköisesti helpottaa synnytystä.. :wink: Ei mitään niin kauheaa ettei jotain valopilkkuakin! Jokaisella ihmisellä on oikeus pilata elämänsä miten haluaa miksei siis lapsensakin..
Ei vittu jonkun edellisen raskauden takia kirjoitin samoin, että mielipide ei ole muuttunut, olkoon sitten tai ei parempi kuin mikä tahansa mielipide. ihmisellä pitää olla joka asiasta onhan hänelläkin perseenreikiäkin yksi? Jos jollain samasta asiasta kaksi mielipidettä, on joko reikiäkin kaksi tai sitten pää on pipi..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Suvinen kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:
Mutta mutta, mua kiinnostaa :)
Niin muakin.
Valehtelette!

Tiivistettynä: heti alkuun myöhästyttiin laivasta, koska taitava kuski joka oli ensi kertaa autolla Helsingissä ajoi länsisatamaan ja ihmeteltiin siinä sitten tovi, missä ne viikkarin laivat onkaan? Siinä vaiheessa kun ystävällisen taksikuskin avustuksella oltiin selvitty katajanokalle oli jo liian myöhäistä - noin kymmenellä minuutilla. Ystävälliset viikkarin tädit tarjosivat tilalle seuraavana päivänä lähtevää vastaavaa risteilyä; sattui olemaan kaksi hyttiä vapaana. "Teillä kävi kyllä hyvä tuuri!" Joo niinpä kävi tosiaan :D Tottakai otettiin tarjous vastaan, pikku ongelmana oli vain se, mihin neljä akkaa vaatimattomine matkatavaroineen voisi majoittua noin äkkiseltään, kun kaikilla oli budjetti hieman rajallinen.. Onneksi löydettiin paikallisten ystävällisellä avustuksella Eurohostel, joka menetteli yhdeksi yöksi. Sitten tietysti piti lähteä illaksi kaupungille kun kerran paikan päällä oltiin, ja siskolla oli tuttuja jotka ystävällisesti veivät meidät Sling In:iin paukuille jos toisillekin. Harmittelin siinä itsekseni, etten tuotakaan etukäteen tiennyt; olisin tietysti ahdistellut kitinäläisiä illanviettoon hyvässä porukassa!

Seuraavana päivänä shoppailtiin, syötiin ja selvittiin ajoissa laivaan. Kaameat kännit, hirmuinen krapula jossa oli pakko raahautua räntäsateiseen Tukholmaan jossa tietysti melkein eksyttiin keskustassa ja ja ja... no, olen nyt kuitenkin kotona, ehjänä ja aivan persaukisena. Sisko lentää huomenna takaisin kauas pois ja allekirjoittanut palaa töihin.. :roll:

Tuliaisia en tuonut kuin pari alepaitaa Helsingistä, tax free- juomatkin tuhosin jo laivalla ahneena ja malttamattomana. Taitaa olla nyt aika aloittaa se parempi uusi vuosi, kun ei ole joulusuklaita eikä tuliaisviinoja. Hyvinhän tää meni!
Voi Hitsien HITSI Mussukka sun touhua. Ihan tosi hauska tuo kertomus oli ehkä lukuunottamatta tylsähköä känniosuutta, mutta ],OLISIT NYT KYSYNYT ARSKALTA , missä ne Viikingit ovat. Ei VOISI selvempää asiaa Arskalla olla! Nokka on eri asia kuin Tallinnan laivojen "syntipesä". VOI VOI
Vaikka asunkin lähellä Länsisatamaa Saaressa.

MusArskasukka
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
prosessi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja prosessi »

prosessi kirjoitti:
Pyry-Matias kirjoitti:Eikö hyvä äitiys ole lähes tabu ja ehkä suurin kunniakysymys?
Siltähän se vaikuttaisi. Minä olen kuitenkin Huono Äiti, enkä edes osaa hävetä sitä.
Meinasin kirjoittaa listan kaikista Huonon Äidin tunnusmerkeistäni, mutta kun tajusin siihen kuuluvan kymmeniä asioita, en jaksanutkaan. Mitenköhän Huono Äiti minusta olisi tullut, jos mukelo ei olisi tuollainen kaikkeen tyytyväinen tapaus.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tix kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Onko se mielestäsi enää lainkaan eri asia, voiko tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa kuinka todennäköisesti niin haitallisesti stressiä, että tupakoinnin lopettamisesta saavutetut terveyshyödyt kumoutuvat ja ovat vähäisemmät puhuttaessa normaaleissa fyysisissä ja psyykkisissä voimissa olevasta ihmisestä? Vai riittääkö ainoastaan aasinsiltojen piirtely tupakasta stressiin ja stressistä keskenmenoon?
Siis ettäkö tupakoinnin lopetus aiheuttaisi psyykkisesti ja fyysisesti terveelle äidille niin paljon stressiä, että sen terveysvaikutukset olisivat vaarallisempia kuin mitä tupakointi aiheuttaa? Niinq meinaatko vittu oikeasti?
Niin, sinulla on varmaan parempi tieto tästä kuin alan ammattilaisilla? Meinaatko oikeasti?
Odotan edelleen sitä alan ammattilaisen, en sinun, näkemystä asiaan.
Tix kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Tupakoinnin kanssa ei olla missään teoreettis-subjektiivisessa X voi aiheuttaa Y:tä joka voi aiheuttaa Z:aa -kaavassa, vaan sille on olemassa ihan mitattavissa olevat terveysriskinsä.
Niin on stressillekin. Ihan tilastot ja prosentit.
Jep, mutta missä on korrelaatio siihen, miten tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa keskimäärin sitä stressiä? Ilman sitä on turha puhista tilastoista ja prosenteista. On hieman eri asia kärsiikö tupakoinnin lopettavista 5% vai 95% stressioireista, eikö?
Tix kirjoitti:Ja sinä huutelet siellä, että 1 cm tupakkaa päivässä ammattilaisen laatiman lopettamissuunnitelman mukaisesti on pahempi juttu kuin seinäänlopettamisesta aiheutuva stressihormonitaso. Anteeksi, mutta mielipiteesi kuullostaa maalaisjärjelläkin väärältä.
Näinkö sanoin? Hyvin sanottu kun mulle ei ole vielä edes täysin selvillä, oliko tää nyt ammattilaisen laatiman lopetussuunnitelman perusteella tehtyjä nää jämienimemiset. Mun mielestä kun se kuulostaa aika epäuskottavalta ammattilaisen tekemältä suunnitelmalta imeä toisten jämiä. Ja Elppis tuossa edellä muutenkin sanoi, että ihan hirveästi ei tukea eikä apua herunut odottavalle äidille tupakoinnin lopettamiseen. Toisekseen ne stressihormonitasot ovat täysin subjektiivisia eikä niistä ole mitään näyttöä ollut kuinka moni niistä todellisuudessa kärsii.

Olen kuullut hyvin monelta sekä äidiltä että isältä (jopa omiltani!) että tupakoinnin lopettaminen on ollut poikkeuksellisen helppoa, ongelmatonta ja stressitöntä kun on saanut kuulla että lapsi on tulossa. Kun ennen ei ole ollut todellista motivaatiota ja konkreettista syytä lopettaa sitä sauhuttelua, varsinkaan jos ei ole joutunut sairastelemaan tupakointinsa takia, niin lapsi tuo useimmille kummasti konkreettisen syyn ja sitä kautta motivaation lopettaa. Ja siitähän tupakoinnissa on kyse, motivaation puutteesta lopettaa. Ei se lopettaminen ole loppupeleissä kovinkaan erikoinen tai vaikea teko, ongelma on siinä että jos ei ole kunnon syytä lopettaa, ei ole myöskään minkään kynnyksen takana käydä ostamassa sitä uutta askia.

Se kaikki on vain omien korvien välissä: Jos todella päättää lopettaa tupakoinnin, menee vuorokausi kevyesti kuin siivillä. Jos ei ole päättänyt lopettaa tupakointia ja tupakat ovat loppu, tuntuu vuorokausi ilman tupakkaa helvetiltä.
Tix kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Terveydenhuollon ammattilaisten ammattitaitoa en ole vähätellyt.
Oletpa. Oletpa jopa esittänyt, että neuvolan henkilöstö vaarantaisi sikiöiden terveyden "äitien lohduttelun" vuoksi. Mikä voisi olla enempää vähättelyä kuin "ihku-mukava-neuvolantäti" -ajattelu?
Sinulta taisi nyt jäädä edelleenkin ymmärtämättä sen äidin psyykkisen hyvinvoinnin osuus ja tärkeys lapsen maailmaan saattamisessa.
Tix kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Jos nyt kuitenkin löytyy se ensimmäinenkin lääkäri joka on päinvastaista mieltä eli että tupakointia kannattaa jatkaa raskausajan välttääkseen stressikeskenmenoa, mitä epäilen, niin seison sitten korjattuna.
Eihän kukaan ole sellaista väittänytkään, älä vääristele. Vaan sitä, että tupakoinnin lopettaminen seinään voi olla vahingollisempaa raskaudelle kuin sen vähentäminen. Geetzu voi varmaan antaa sulle lääkäriensä yhteystiedot?
Aijaaha, sinä määräät mistä on kyse, kerrot mitä mieltä minun pitää olla, ja sitten ilmoitat että olen väärässä? Kyse oli tupakoinnin lopettamisesta verrattuna tupakoinnin vähentämiseen.
Tix kirjoitti:Terveydenhuollon ammattilainen voi antaa neuvoja vasta siinä tilanteessa, kun hänellä asioidaan. Vai telepaattisesti ennustaenko neuvolan tädin pitäisi osata välittää tietonsa ja ohjeensa raskautta suunnittelevan päähän?
Jos on päättänyt ryhtyä lastentekoon, jättääkö se mielestäsi mitään vastuuta vanhemmille lapsensa terveyden ja hyvinvoinnin maksimoimiseksi, vai tuleeko aina vetää asiat vituiksi viimetinkaan ja kysyä neuvolantädiltä että kannattaako mun nyt lopettaa tää ranteidenviiltelyharrastus kun olen raskaana? Joku taisi puhua maalaisjärjestäkin jossain vaiheessa.
Tix kirjoitti:Ota huomioon, että arvostelijat koostuvat täydellisistä ihmisistä.
Etkös sä ollut se kaveri, joka oli niin satavarma siitä että oma "olet vastuuntunnoton paskahousu", "olet yksinkertainen", "olet typerä" -tyyppinen argumentointi oli niin paljon asiallisempaa ja parempaa kuin muiden kanssakeskustelijoiden, että Aasin olisi pitänyt alkaa moderoimaan palstalta huonommin argumentoivia kanssakeskustelijoita ulos?
Tervemenoa katselemaan FAS-lapsia tai kunnolla vammautuneita huumelapsia ja miettimään, että kuinka paha juttu se korvatulehdus oikeastaan onkaan. Minä olen käynyt katsomassa. Ei ole mukava nähdä vastasyntynyttä, joka vaati 12 leikkausta että olisi edes elinkelpoinen. Niitä harvoja kertoja kun ei lainkaan hävettänyt itkeä julkisesti.

Pitänee muiden kitisijöiden edun vuoksi laittaa taas Manala noreen.
Awwww. Lakimiehen sydäntäriipaiseva on-mullakin-empatiaa-näiden-suhteellisuustajuttomien-lastenvihaajien-rinnalla -yhteenveto. Jury merkitsee loppukaneetiksi.

prosessi kirjoitti:Joten vaikka tietenkin on hyvä asia, jos siitä tupakasta pystyy luopumaan, niin tällainen meteli siitä on mielestäni käsittämätöntä. Löytyypä niitäkin terveysfasisteja, joiden mielestä diabeetikotkaan eivät saisi hankkia lapsia, koska makrosomia aiheuttaa usein synnytyskomplikaatioita, ja diabeetikkojen lapsilla esiintyy myös hieman tavanomaista useammin sydämen väliseinän paksuuntumista ja virtsateiden kehityshäiriöitä.
No meteliä asiasta ei sinäänsä ollut tarkoitus ainakaan omalta puoleltani tehdä tuota alkuihmettelyä pidemmälle. Totta kai kaikilla on oikeus hankkia lapsia, mutta mielestäni myös velvollisuus taata lapselleen parhaat mahdolliset eväät terveyteen, kasvuun ja hyvinvointiin, mitä omilla resursseillaan on annettavissa.

Enkä suoraan sanottuna olisi kovinkaan tyytyväinen jos olisin jäänyt alle 180-senttiseksi hukkapätkäksi mutsini kessuttelun vuoksi, olkoonkin miten "omavalintakysymys" tahansa.
prosessi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Herra Manala kirjoitti:Totta kai kaikilla on oikeus hankkia lapsia, mutta mielestäni myös velvollisuus taata lapselleen parhaat mahdolliset eväät terveyteen, kasvuun ja hyvinvointiin, mitä omilla resursseillaan on annettavissa.
Aivan. Ja joissakin tapauksissa parhaisiin mahdollisiin eväisiin ei vain sisälly sitä totaalikieltäytymistä tupakasta.
Enkä suoraan sanottuna olisi kovinkaan tyytyväinen jos olisin jäänyt alle 180-senttiseksi hukkapätkäksi mutsini kessuttelun vuoksi, olkoonkin miten "omavalintakysymys" tahansa.
Ei vaikuta kuin syntymäpainoon, joten hukkapätkyydestä olisi kyllä pitänyt syyttää vanhempien geenejä.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

prosessi kirjoitti:Aivan. Ja joissakin tapauksissa parhaisiin mahdollisiin eväisiin ei vain sisälly sitä totaalikieltäytymistä tupakasta.
Ei se ole edelleenkään mitään muuta kuin päätös. Se ei maksa mitään eikä vaadi kuin luonteen lujuutta, rakkauden, empatian ja epäitsekkyyden lisäksi.

Neljä kertaa 10 vuoden sisällä tupakoinnin lopettaneena luulen olevani aika hyvin kartalla sen vaatimuksista, varsinkin kun viiminen lopetus on 3 päivän takaa. Aivan, toki voi saivarrella että on turha puhua kun on aloittanut uudelleen vuoden tai parinkin tauon jälkeen, mutta se onkin johtunut yksinkertaisesti siitä että elämässä ei ole ollut tarpeeksi tärkeää kiintopistettä joka olisi moista vaatinut/toivonut. Normaalisti olenkin sauhutellut lähinnä sinkkuna ja seurustelusuhteissa ollut pääosin savuton.
Ei vaikuta kuin syntymäpainoon, joten hukkapätkyydestä olisi kyllä pitänyt syyttää vanhempien geenejä.
No onneksi aina on tsäänssit retardoitua. :-p Mitä geeneihin tulee niin olen pai tö vei yli 10cm kumpaakin vanhempaani pidempi.
prosessi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Herra Manala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Aivan. Ja joissakin tapauksissa parhaisiin mahdollisiin eväisiin ei vain sisälly sitä totaalikieltäytymistä tupakasta.
Ei se ole edelleenkään mitään muuta kuin päätös. Se ei maksa mitään eikä vaadi kuin luonteen lujuutta, rakkauden, empatian ja epäitsekkyyden lisäksi.
Ja edelleen eri ihmisillä on eriasteisia riippuvuuksia. Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää?
Tix

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Totta kai kaikilla on oikeus hankkia lapsia, mutta mielestäni myös velvollisuus taata lapselleen parhaat mahdolliset eväät terveyteen, kasvuun ja hyvinvointiin, mitä omilla resursseillaan on annettavissa.
Aivan. Ja joissakin tapauksissa parhaisiin mahdollisiin eväisiin ei vain sisälly sitä totaalikieltäytymistä tupakasta.
Älä nyt, jos sulla ei ole "tieteellistä" tilastoa asiasta, olet varmasti väärässä. Älä taistele tuulimyllyjä vastaan. Superlääkäri Manala, googleatrian tohtori ja jatkuvasti raskaana olevan n. kolmen ja puolen lapsen äiti sekä mm. maan johtava neuvola-asiantuntija, kertoo Absoluuttisen Totuuden Miten Asiat Pitää Hoitaa Oikein. Sen jälkeen sinäkään en ole Huono Äiti. Hallelujah! Velvoittukaa ja maailma pelastuu!
prosessi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Totta kai kaikilla on oikeus hankkia lapsia, mutta mielestäni myös velvollisuus taata lapselleen parhaat mahdolliset eväät terveyteen, kasvuun ja hyvinvointiin, mitä omilla resursseillaan on annettavissa.
Aivan. Ja joissakin tapauksissa parhaisiin mahdollisiin eväisiin ei vain sisälly sitä totaalikieltäytymistä tupakasta.
Älä nyt, jos sulla ei ole "tieteellistä" tilastoa asiasta, olet varmasti väärässä. Älä taistele tuulimyllyjä vastaan. Superlääkäri Manala, googleatrian tohtori ja jatkuvasti raskaana olevan n. kolmen ja puolen lapsen äiti sekä mm. maan johtava neuvola-asiantuntija, kertoo Absoluuttisen Totuuden Miten Asiat Pitää Hoitaa Oikein. Sen jälkeen sinäkään en ole Huono Äiti. Hallelujah! Velvoittukaa ja maailma pelastuu!
Ei minulle itse asiassa ole mitään väliä sillä, kuka Manala sattuu olemaan, vaan mitä hän sanoo ja miksi. Minulle riittää, ettei minun tarvitse kahta, eiku kolmatta kertaa sanoa samaa asiaa.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

prosessi kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Ei se ole edelleenkään mitään muuta kuin päätös. Se ei maksa mitään eikä vaadi kuin luonteen lujuutta, rakkauden, empatian ja epäitsekkyyden lisäksi.
Ja edelleen eri ihmisillä on eriasteisia riippuvuuksia. Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää?
Kai se johtuu siitä, että omat kokemukseni tupakoinnin lopettamisesta ovat olleet sen verran "helppoja" kun päätöksen on tehnyt, että on hankala kuvitella sellaisen päätöksen tekemättäjättämistä tai noudattamiskykyä siinä vaiheessa kun siinä on oman lapsensa terveyskin vielä kyydissä.

Kysehän on vain vaa'an punnuksien painosta, enkä mä osaa nähdä mitään painavampaa punnusta kuin oma lapsi. Ehken sitten näe metsää puilta, vai?
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja saira »

En vaan käsitä mikä tässä nyt on niin vaikeaa. Jokainen meistä on yksilö. Jokainen tulee tavallaan raskaaksi. Polttajilla on erilaisia riippuvuustapoja. Jokaiselle tupakoivalle äidille siis valitaan se helpoin tapa lopettaa kokonaan tai ainakin vähentää mahdollisimman paljon, riippuen tapauksesta. Eiköhän ne neuvolassa osaa parhaiten neuvoa ja opastaa, he tässä eniten raskaana olevien naisten kanssa viettävät aikaa ja varmasti kuulevat aina uusimmat tiedot tutkimuksista ja muista julkaisuista. Ja varmasti neuvovat sellaisia lopettamaan kerrasta, jotka siihen pystyvät ilman pahaa stressiä.

Edelleen, helppoa se on suunnitella etukäteen. Raskaaksi tuloa ja oikeaa aikaa siihen, tupakoinnin ja juomisen lopettamista, eläkkeelle jäämistä ja testamentin tekoa. Joskus, ja joillekin, asiat vain eivät ole sittenkään niin yksinkertaisia kuin kuvittelisi...

Ärsyttää mustavalkoisuus tässäkin asiassa...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
prosessi

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Herra Manala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Ei se ole edelleenkään mitään muuta kuin päätös. Se ei maksa mitään eikä vaadi kuin luonteen lujuutta, rakkauden, empatian ja epäitsekkyyden lisäksi.
Ja edelleen eri ihmisillä on eriasteisia riippuvuuksia. Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää?
Kai se johtuu siitä, että omat kokemukseni tupakoinnin lopettamisesta ovat olleet sen verran "helppoja" kun päätöksen on tehnyt, että on hankala kuvitella sellaisen päätöksen tekemättäjättämistä tai noudattamiskykyä siinä vaiheessa kun siinä on oman lapsensa terveyskin vielä kyydissä.

Kysehän on vain vaa'an punnuksien painosta, enkä mä osaa nähdä mitään painavampaa punnusta kuin oma lapsi. Ehken sitten näe metsää puilta, vai?
Ehket vain ole koskaan neuvolasta saanut sentin paksuista pinoa paperia, joka sisältää kaiken raskausaikana kielletyn ja suositellun. Kun tupakka on vain yksi päätös kaiken tuon muun joukossa, alkaa kyllä miettiä miten yksikään lapsi on selvinnyt hengissä vaikkapa 70-luvulla, ilman kaikkea tuota tietoa.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

prosessi kirjoitti:alkaa kyllä miettiä miten yksikään lapsi on selvinnyt hengissä vaikkapa 70-luvulla, ilman kaikkea tuota tietoa.
Maalaisjärjellä.
Vastaa Viestiin