Keskiviikko

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja aasi »

Bliss kirjoitti:Jatkakaa. Mulla on ämpärillinen popcornia.
Popcornin turvinko noita jaksais lukea?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
ninnithequeen

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Rouva Pupu kirjoitti:
Suvinen kirjoitti: Ei ketään kuitenkaan kiinnosta :D
Mutta mutta, mua kiinnostaa :)
Niin muakin.
Bliss

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Bliss »

aasi kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Jatkakaa. Mulla on ämpärillinen popcornia.
Popcornin turvinko noita jaksais lukea?
Kun ei mulla ole muutakaan viihdettä, pitää tyytyä lukemaan noita.
SikaMika

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Röh.


Kammottava olo. Uudenvuodenjuhlinta jatkuikin sitten eiliseen saakka. Heräsin pari tuntia sitten, ja arvuuttelen mahtavatko aamiaiseksi nauttimani lihapullat pysyä sisuksissani. Ainakin tupakkalakon aloitus helpottui huomattavasti, kun en yksinkertaisesti pysty polttamaan! Että kippis vaan ja silleen...
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Lolita »

killkill kirjoitti:Kerrankin Manan kanssa jostain samaa mieltä.
Oli se röökaaminen sitten vain vähän haitallista, tai hirmuhirmuhaitallista -> mun järkeeni ei mahdu, että joku oman addiktionsa takia ottaa edes riskin siitä, että oman pahan tavan takia syntymätön ihmistaimi saa ns. huonommat kortit käteen ensimmäisessä jaossa.
Minä komppailen kanssa näitä herroja, miksi ihmeessä jatkaa raskauden aikana, mutta samalla kirjoitan tätä ihan hiljaa ja varoen, sillä mies tuossa vieressä on tupakointivapauden puolustaja henkeen ja vereen. Kerran on juuri tästä kyseisestä raskauden aikana polttamisesta käyty kiivaat sananvaihdot. Noh, minulta ei onnistu tupakka oikein yrittämälläkään, joten tuskin tulee ongelmaa mahdollisessa tulevaisuudessa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Lolita kirjoitti: Noh, minulta ei onnistu tupakka oikein yrittämälläkään, joten tuskin tulee ongelmaa mahdollisessa tulevaisuudessa.
No minähän olen aikamoinen korsteeni itse ja olen silti sitä mieltä, että jos niitä lapsia lähtee hankkimaan niin siitä tupakasta luovutaan. Jos tietää ettei se ole yksinkertaista, aloittaa ajoissa. Yllätysraskauksissa tupakasta luovutaan sitten miten parhaiten toimii kunhan jumaleissön luovutaan.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tix kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Ei muuta kuin lääkäreiden, tohtoreiden ja professorien vääntämää tilastoa ja tutkimustulosta ruudulle vaan, mistä voidaan nähdä näiden stressihormonien negatiivinen vaikutus sikiön kehitykselle ja mahdolliset vaikutukset neonataalikuolleisuuteen.
Meissä on se ero, että minä en usko voivani antaa näinkin monitahoisessa asiassa guuglen voimalla parempia neuvoja kuin alan ammattilaiset. Sinä ilmeisesti uskot ja kaiken lisäksi moralisoit niillä lihaksilla. Voithan sinä toki pauhata kenelle haluat, mutta tuskin kukaan onneksi ottaa esim. suurempaa keskenmenoriskiä jonkin korvatulehduksen takia siksi että kuvittelet olevasi mm. pätevämpi gynekologian, fysiologian ja lastentautien tuntija kuin alalle koulutetut ammattilaiset.
Ei vaan meissä on se ero, että kun sinulta loppuvat argumentit ja näkemystäsi tukeva data, kykenet enää ainoastaan henkilökohtaisuuksiin ja pyrit kiertelemään itse aihetta huudellen että näistä asioista ei ole kellään muulla paukkuja kuin sinulla olla jotain mieltä. Sinulla ei ole keskustelukeinona niinkään faktoilla asiasi osoittaminen oikeaksi vaan surkeat yritelmät tehdä vastapuoli jääviksi omasta mielestäsi tietenkin ei-niin-harkittuihin mielipiteisiinsä. Verrantonahan kun on omasi kaikessa ylivertaisen älyn loistossaan.

Sen vuoksi joudutkin usein ihmettelemään että miksi vitussa joudut elämään niinkin takapajuisten kulttuurien keskellä, missä ei sallita kuolemantuomioita tai BMI-verotusta.

Olisitko hyvä ja osoittaisit nyt niitä lähteitä, joiden mukaan tupakoinnin lopettaminen raskausaikana aiheuttaisi suuremman keskenmenoriskin kuin tupakoinnin jatkaminen, etkä vain länkyttäisi iänikuista "sulla ei oo lihaksia eikä paukkuja" -sontaasi? Ensimmäistäkään faktaperäistä lausetta ei ole sieltä leiristä vielä kuulunut, ainoastaan muhevaa mutua ja sen-kivan-terkkarin-lohduttelua.

En epäile pätkääkään etteikö lääkärit pyrkisi huojentamaan stressaavien mammojen mieltä, se on varsinkin neuvolalääkäreiden ensisijaista työtä. Väitän silti ettet löydä ensimmäistäkään lääkäriä, joka olisi aidosti sitä mieltä, että säännöllisen tupakoinnin lopettaminen heti raskauden alkuvaiheessa tavalla tai toisella on suurempi terveysriski lapselle kuin tupakoinnin jatkaminen, jos äiti on vähääkään normaaleissa henkisissä raameissa ja muuten terve. Jos kerran olet kuitenkin eri mieltä asiasta niin pistähän vähän näyttöä sen onton huutelusi taakse.
kannabiksen laillistamisen kannattajana olet varmaan pohtinut sitäkin, että nämä samaiset tahot todennäköisesti käyttäisivät myös kannabista jos se olisi laillisesti saatavilla helposti.
Synnytyksen laillistamisen kannattajana olen pohtinut sitäkin, miksei sinun faijasi käyttänyt kortsua, vaikka niitä oli laillisesti saatavilla helposti. Kaikki ei kato vaan osaa. Ja kun kaikki ei osaa, niin se on näppärä keppihevonen jolla lennellä vetämään ah-niin-älykkäitä fasistijossitteluja ja uhkakuvia. Vaikka tää ei itse aiheeseen liity mitenkään, vaan tän kannabisläpän funktio on ainoastaan selvittää jääviyttäni mielipiteeseeni, totean kuitenkin että jos jollain on niin paljon vettä päässä polttaakseen kannabista raskausaikana, niin eiköhän sillä riitä vesi päässä sen ostamiseen laittomastikin.
Minkäs minä sille voin, että olet nörtti.
Voisiksä änkyttää ton livenä, beibi? <3
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Suvinen kirjoitti: Valehtelette!
No kun ajattelin josko olisi jotain seksipaljasteluja tulossa, ne kiinnostaa aina näin elämätöntä ihmistä ;)
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Herra Manala kirjoitti:
Tix kirjoitti:Minkäs minä sille voin, että olet nörtti.
Voisiksä änkyttää ton livenä, beibi? <3
Oliko toi ns. let's take this outside- viesti?!
The great club outshines the individual, always and forever.
Tix

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tix »

Herra Manala kirjoitti:Ei vaan meissä on se ero, että kun sinulta loppuvat argumentit ja näkemystäsi tukeva data, kykenet enää ainoastaan henkilökohtaisuuksiin ja pyrit kiertelemään itse aihetta
:rofl: Kuvailit juuri oman normaalin toimintamallisi :D Ei hyvää päivää.
Sinulla ei ole keskustelukeinona niinkään faktoilla asiasi osoittaminen oikeaksi vaan surkeat yritelmät tehdä vastapuoli jääviksi omasta mielestäsi tietenkin ei-niin-harkittuihin mielipiteisiinsä. Verrantonahan kun on omasi kaikessa ylivertaisen älyn loistossaan.
Minä olen mielummin neuvolalääkärin kanssa samaa mieltä kuin sinun. Monenko kanssa olet keskustellut asiasta? Geetzu sanoin 5-6 lääkärin sanoneen samaa, Ninni ja Elppis ovat keskustelleet asiasta neuvolahenkilöstön (jotka neuvovat täysipäiväisesti juuri näissä asioissa) ja lääkärit tuskin potilailleen valehtelevat Juuri sinähän tässä yrität osoittaa vastapuolen faktat omilla yritelmilläsi vääriksi, vaikka et tunne asiaa sen enempää kuin google kertoo. Netistä saatavan tiedon objektiivisuus ja tarkkuus on aina jossain määrin kyseenalaista.

Omaan älyyni en liene vedonnut missään vaiheessa sen enempää kuin todennut, että arvostan asiantuntijamielipidettä enemmän kuin nettinörtin. Jos lääkärit olisivat ehdottomasti sitä mieltä, että kaikissa tilanteissa on parempi lopettaa tupakointi kuin seinään, niin he varmaankin sitten sanoisivat niin. Unohdat sen tosiseikan, että ne samat lääkärit kantavat kokonaisvastuun siitä, että lapsen syntyvät elävinä ja terveinä. Minun faktani on se, että he ovat a) pätevämpiä b) motivoituneempia ja c) yksittäisen henkilön kokonaistilanteen paremmin tuntevia kuin sinä, eikä sinulla ole siksi lihaksia väittää tietäväsi paremmin. Vaikka toki oletkin mielestäsi kaikkien alojen asiantuntija.

Ei vaadi kauheasti älykkyyttä tai osaamista googlata tutkimus, joka sanoo, että tupakointi on pahasta raskauden aikana. Voisin googlata vaikka sata, eikä asia siitä miksikään muuttuisi. Ihan yhtä lailla voisin googlata tutkimuksen siitä, että neekerit ovat tyhmempiä kuin valkoiset, ja sanoa että se on näin koska netissä niin seisoo.
Olisitko hyvä ja osoittaisit nyt niitä lähteitä, joiden mukaan tupakoinnin lopettaminen raskausaikana aiheuttaisi suuremman keskenmenoriskin kuin tupakoinnin jatkaminen, etkä vain länkyttäisi iänikuista "sulla ei oo lihaksia eikä paukkuja" -sontaasi? Ensimmäistäkään faktaperäistä lausetta ei ole sieltä leiristä vielä kuulunut, ainoastaan muhevaa mutua ja sen-kivan-terkkarin-lohduttelua.
Minä pidän usean lääkärin asiantuntijan mielipidettä riittävänä faktapohjana. Sinun netistä repäisemäsi tutkimus ei minulle riitä "faktaksi" päinvastaisesta. Kuvittelisin, että ne samaiset lääkärit ovat lukeneet useamminkin tutkimuksen uransa aikana kuin sinä edes googlestä löydät ja toimivat ammattikunnassaan vallitsevan paradigman mukaisesti. Muhevan mutun voit työntää sinne samaan rakoon mistä löydät nuo terveydenhuollon ammattilaisten ammatitaitoa kohtuullisen perusteellisesti vähättelevät käsityksesi. Korjaa jos oln väärässä, mutta sinun neuvolassa asiointisi ovat tapahtuneet tuossa muutaman kuukauden iässä?
En epäile pätkääkään etteikö lääkärit pyrkisi huojentamaan stressaavien mammojen mieltä, se on varsinkin neuvolalääkäreiden ensisijaista työtä. Väitän silti ettet löydä ensimmäistäkään lääkäriä
Mitä ilmeisimmin niitä lääkäreitä löytyy ja usein kappalein. Olet varmasti myös hyvin perillä siitä, mikä on neuvolalääkärien "ensisijainen työ" ja muutenkin varsin hyvin alaan perehtynyt, sen verran asiantuntevia ja varmoja lausuntoja sieltä tulee jatkuvalla syötöllä.
jos jollain on niin paljon vettä päässä polttaakseen kannabista raskausaikana, niin eiköhän sillä riitä vesi päässä sen ostamiseen laittomastikin.
Olipa muhevaa mutua! Kieltäydyit taas kerran vastaamasta kysymykseen ja kiersit sen, ja sen sijaan menit henkilökohtaisuuksiin. Loppuivatko argumentit kesken?
Voisiksä änkyttää ton livenä, beibi? <3
En änkytä puhuessani. Mielipiteeni ei varmastikaan eroa livenä sen enempää kuin täälläkään, joten mitäs lisäarvoa tuosta saisi? Kerro ihmeessä, odotan kiinnostuneena. Jos keksit tarpeeksi järkevän perustelun, voin vaikka tulla laulamaan sen parvekkeesi alle aariana.
Viimeksi muokannut Tix, 02.01.2008 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tix

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tix »

Guuglataanpa itsemme tohtoreiksi!

Stressi voi aiheuttaa keskenmenoja:

http://www.webmd.com/infertility-and-re ... iscarriage

http://www.webmd.com/baby/news/20060221 ... riage-risk

Stressi voi aiheuttaa aivojen kehitykselle vauriota:

http://www.child-encyclopedia.com/pages ... inatal.pdf

Pregnant women reporting high levels of stress are at approximately double the risk for preterm birth or fetal growth restriction compared to women reporting low levels of stress.

Maternal stress and anxiety are associated with complications of pregnancy, preterm delivery and low birth weight.

Maternal stress is linked with reduced early attention and motor maturity, slower learning and impaired emotion regulation in offspring.

http://www.jneurosci.org/cgi/content/abstract/18/5/1886

http://www.0-stress.com/prenatal_effects_of_stress.html

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4286512.stm

http://content.karger.com/ProdukteDB/pr ... ?Doi=75142

....

ja nyt mä olen varmasti pätevämpi kuin kaikki neuvolalääkärit yhteensä.
Herra Manala

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tix kirjoitti:Minä olen mielummin neuvolalääkärin kanssa samaa mieltä kuin sinun. Monenko kanssa olet keskustellut asiasta? Geetzu sanoin 5-6 lääkärin sanoneen samaa, Ninni ja Elppis ovat keskustelleet asiasta neuvolahenkilöstön (jotka neuvovat täysipäiväisesti juuri näissä asioissa) ja lääkärit tuskin potilailleen valehtelevat Juuri sinähän tässä yrität osoittaa vastapuolen faktat omilla yritelmilläsi vääriksi, vaikka et tunne asiaa sen enempää kuin google kertoo. Netistä saatavan tiedon objektiivisuus ja tarkkuus on aina jossain määrin kyseenalaista.
Siis mitäs mieltä neuvolalääkärin nyt piti ollakaan? Sitä mieltä että stressi VOI aiheuttaa keskenmenon? Kyllä. Ja sitä mieltä että tupakoinnin lopettaminen VOI aiheuttaa stressiä? Kyllä.

Onko se mielestäsi enää lainkaan eri asia, voiko tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa kuinka todennäköisesti niin haitallisesti stressiä, että tupakoinnin lopettamisesta saavutetut terveyshyödyt kumoutuvat ja ovat vähäisemmät puhuttaessa normaaleissa fyysisissä ja psyykkisissä voimissa olevasta ihmisestä? Vai riittääkö ainoastaan aasinsiltojen piirtely tupakasta stressiin ja stressistä keskenmenoon?

Siis ettäkö tupakoinnin lopetus aiheuttaisi psyykkisesti ja fyysisesti terveelle äidille niin paljon stressiä, että sen terveysvaikutukset olisivat vaarallisempia kuin mitä tupakointi aiheuttaa? Niinq meinaatko vittu oikeasti?
Minä pidän usean lääkärin asiantuntijan mielipidettä riittävänä faktapohjana.
Saatasko me usean lääkärin asiantuntijan mielipiteitä nähtäväksi? Vai nylkytetäänkö me "X voi aiheuttaa Y:tä joka voi aiheuttaa Z:aa" -kaavassa? Toki voi. Grillatun kanan syöminenkin saattaa aiheuttaa syöpää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisi terveellisempää olla syömättä kokonaan.

Tupakoinnin kanssa ei olla missään teoreettis-subjektiivisessa X voi aiheuttaa Y:tä joka voi aiheuttaa Z:aa -kaavassa, vaan sille on olemassa ihan mitattavissa olevat terveysriskinsä.
Muhevan mutun voit työntää sinne samaan rakoon mistä löydät nuo terveydenhuollon ammattilaisten ammatitaitoa kohtuullisen perusteellisesti vähättelevät käsityksesi.
Terveydenhuollon ammattilaisten ammattitaitoa en ole vähätellyt. Halpa kortti. Et tunnu ymmärtävän, että psyykkinen hoitotyö on odottavalle äidille ihan yhtä tärkeää kuin fyysinenkin. Jos tilanne on sellainen, että äiti stressaa tupakoinnista älyttömästi raskauden aikana, niin totta helvetissä lääkäri sanoo, että ei kannata stressata jos et kykene lopettamaan, koska siitä lopettamisesta aiheutuva stressaus voi johtaa jopa keskenmenoon ja olla siten vaarallisempaa kuin odottaa lastaan tupakoiden. Siinä pyritään etsimään positiivinen puoli asiasta ja saada mamma rauhoittumaan ja päästämään irti nimenomaan siitä stressistä.

Siinä ei ole mitään valheellista eikä väärää, mutta se ei siltikään edelleenkään tarkoita vielä sitä, että tupakanpolton lopettaminen aiheuttaisi stressin kautta enemmän terveyshaittoja kuin tupakointi raskauden aikana. Jos nyt kuitenkin löytyy se ensimmäinenkin lääkäri joka on päinvastaista mieltä eli että tupakointia kannattaa jatkaa raskausajan välttääkseen stressikeskenmenoa, mitä epäilen, niin seison sitten korjattuna.

Ja kysehän oli suunnitellusta raskaudesta ja siihen liittyvästä tupakoinnin lopettamisesta, eikä paniikkiäkkistoppivahinkoraskaus-tilanteesta.
1108

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Tuottoisa päivä takana. Koolasin kylpyhuoneen katon, tein lasitiilitykselle tukirunkoa, löin lopun laminaatin lattiaan, asensin loput kalusteet paikoilleen, poltin 8 tupakkia ja ajattelin lastenteonharjoittelemista (kun kerta on noin pinnalla tänään, näemmä) ja join 1½l vissyä.

Koska kiviäkin kiinnostaa kerron vielä lisää!

Tulin juuri saunasta ja ajattelin mennä nukkumaan asap.
1108

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Herra Manala kirjoitti:Tupakoinnin kanssa ei olla missään teoreettis-subjektiivisessa X voi aiheuttaa Y:tä joka voi aiheuttaa Z:aa -kaavassa, vaan sille on olemassa ihan mitattavissa olevat terveysriskinsä.
Paskat!!! Kun vedät röökiä niin olet viilee jäbä ja viileet jäbät saa kuumat kissat kerjäämään kermaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Liverpoolin peli alkaa, tää lähtis sohvalle kainaloon (joka luultavimmin poNppii..). Kiitos muuten kaikille tähän parin kolmen sivun keskusteluun osallistuneille, mielipiteet on tottakai aina tervetulleita, ja asiasta alunperin kirjoittaneena tiedän, että jos asiasta mainitsen (tietoisesti tietenkin), tulee mun olla valmis myös vastaanottamaan kritiikkiä.. Eiköhän se ole jokaisen keskustelupalstalaisen velvollisuus; olla aina toisten asioissa kiinni niin ettei oma elämä vaan paljastu? ;)

Öitä!
The great club outshines the individual, always and forever.
Tix

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tix »

Herra Manala kirjoitti:Onko se mielestäsi enää lainkaan eri asia, voiko tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa kuinka todennäköisesti niin haitallisesti stressiä, että tupakoinnin lopettamisesta saavutetut terveyshyödyt kumoutuvat ja ovat vähäisemmät puhuttaessa normaaleissa fyysisissä ja psyykkisissä voimissa olevasta ihmisestä? Vai riittääkö ainoastaan aasinsiltojen piirtely tupakasta stressiin ja stressistä keskenmenoon?
Siis ettäkö tupakoinnin lopetus aiheuttaisi psyykkisesti ja fyysisesti terveelle äidille niin paljon stressiä, että sen terveysvaikutukset olisivat vaarallisempia kuin mitä tupakointi aiheuttaa? Niinq meinaatko vittu oikeasti?
Niin, sinulla on varmaan parempi tieto tästä kuin alan ammattilaisilla? Meinaatko oikeasti?
Tupakoinnin kanssa ei olla missään teoreettis-subjektiivisessa X voi aiheuttaa Y:tä joka voi aiheuttaa Z:aa -kaavassa, vaan sille on olemassa ihan mitattavissa olevat terveysriskinsä.
Niin on stressillekin. Ihan tilastot ja prosentit. Ja sinä huutelet siellä, että 1 cm tupakkaa päivässä ammattilaisen laatiman lopettamissuunnitelman mukaisesti on pahempi juttu kuin seinäänlopettamisesta aiheutuva stressihormonitaso. Anteeksi, mutta mielipiteesi kuullostaa maalaisjärjelläkin väärältä.
Terveydenhuollon ammattilaisten ammattitaitoa en ole vähätellyt.
Oletpa. Oletpa jopa esittänyt, että neuvolan henkilöstö vaarantaisi sikiöiden terveyden "äitien lohduttelun" vuoksi. Mikä voisi olla enempää vähättelyä kuin "ihku-mukava-neuvolantäti" -ajattelu?
Jos nyt kuitenkin löytyy se ensimmäinenkin lääkäri joka on päinvastaista mieltä eli että tupakointia kannattaa jatkaa raskausajan välttääkseen stressikeskenmenoa, mitä epäilen, niin seison sitten korjattuna.
Eihän kukaan ole sellaista väittänytkään, älä vääristele. Vaan sitä, että tupakoinnin lopettaminen seinään voi olla vahingollisempaa raskaudelle kuin sen vähentäminen. Geetzu voi varmaan antaa sulle lääkäriensä yhteystiedot?
Ja kysehän oli suunnitellusta raskaudesta ja siihen liittyvästä tupakoinnin lopettamisesta, eikä paniikkiäkkistoppivahinkoraskaus-tilanteesta.
Terveydenhuollon ammattilainen voi antaa neuvoja vasta siinä tilanteessa, kun hänellä asioidaan. Vai telepaattisesti ennustaenko neuvolan tädin pitäisi osata välittää tietonsa ja ohjeensa raskautta suunnittelevan päähän?
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Tix kirjoitti: Terveydenhuollon ammattilainen voi antaa neuvoja vasta siinä tilanteessa, kun hänellä asioidaan. Vai telepaattisesti ennustaenko neuvolan tädin pitäisi osata välittää tietonsa ja ohjeensa raskautta suunnittelevan päähän?
Eiköhän siihen riitä ihan oma pää. Tekee päätöksen tupakoinnin lopettamisesta, jos ei onnistu hakee siihen terveydenhuollosta apua. Sitten kun on kääryleestä päässyt eroon alkaa lapsentekovaihe? Vai mikä tässä nyt on hankalaa?

Nooh, aina sitä tupakointia kaipaa vaikka aikaa kuluukin, niissä tietyissä tilanteissa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Rouva Pupu kirjoitti:
Tix kirjoitti: Terveydenhuollon ammattilainen voi antaa neuvoja vasta siinä tilanteessa, kun hänellä asioidaan. Vai telepaattisesti ennustaenko neuvolan tädin pitäisi osata välittää tietonsa ja ohjeensa raskautta suunnittelevan päähän?
Eiköhän siihen riitä ihan oma pää. Tekee päätöksen tupakoinnin lopettamisesta, jos ei onnistu hakee siihen terveydenhuollosta apua. Sitten kun on kääryleestä päässyt eroon alkaa lapsentekovaihe? Vai mikä tässä nyt on hankalaa?

Nooh, aina sitä tupakointia kaipaa vaikka aikaa kuluukin, niissä tietyissä tilanteissa.
Tylsä peli:

Te saatte kaiken kuulostamaan niin helpolta... synnytyspelostakin varmaan pääsee täällä mainitsemalla asiasta. Vastaus varmaankin kuulunee näin: "Ulos se tulee kuitenkin".
The great club outshines the individual, always and forever.
Bliss

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Elppis kirjoitti:synnytyspelostakin varmaan pääsee täällä mainitsemalla asiasta. Vastaus varmaankin kuulunee näin: "Ulos se tulee kuitenkin".
Tosta asiasta mä voisin höpöttää sun kanssa ihan naamatusten joku kerta...
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Bliss kirjoitti:
Elppis kirjoitti:synnytyspelostakin varmaan pääsee täällä mainitsemalla asiasta. Vastaus varmaankin kuulunee näin: "Ulos se tulee kuitenkin".
Tosta asiasta mä voisin höpöttää sun kanssa ihan naamatusten joku kerta...
Sopii!
The great club outshines the individual, always and forever.
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Elppis kirjoitti: Te saatte kaiken kuulostamaan niin helpolta.
´

Minä nyt viimeisenä sanon että tupakoinnin lopettaminen olisi helppoa. Se ei sitä esim. minulle ole koskaan ollut. Osalle se on, päätös ja se on siinä. Vaikeaa taas ei ole pyytää sitä apua terveyskeskuksesta. Kyllähän tupakasta kuitenkin eroon pääsee tavalla tai toisella. Siksi on vaikea ymmärtää miksi sitä toimenpidettä ei tehdä jos raskautta suunnittelee. Älä nyt ota näitä omia ajatuksiani niin henkilökohtaisesti kuitenkaan, niin olen aina ajatellut enkä viitsi kierrellä vain siksi että olet ihQ ;)

Enemmän mua nyt häiritsee nämä raskauden aikana normaalisti tupakoivat ihmiset, sellaisten kanssa on ikävä istua samalla tupakkapaikalla, ei riitä sympatia ei.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Rouva Pupu kirjoitti:
Elppis kirjoitti: Te saatte kaiken kuulostamaan niin helpolta.
´

Minä nyt viimeisenä sanon että tupakoinnin lopettaminen olisi helppoa. Se ei sitä esim. minulle ole koskaan ollut. Osalle se on, päätös ja se on siinä. Vaikeaa taas ei ole pyytää sitä apua terveyskeskuksesta. Kyllähän tupakasta kuitenkin eroon pääsee tavalla tai toisella. Siksi on vaikea ymmärtää miksi sitä toimenpidettä ei tehdä jos raskautta suunnittelee. Älä nyt ota näitä omia ajatuksiani niin henkilökohtaisesti kuitenkaan, niin olen aina ajatellut enkä viitsi kierrellä vain siksi että olet ihQ ;)

Enemmän mua nyt häiritsee nämä raskauden aikana normaalisti tupakoivat ihmiset, sellaisten kanssa on ikävä istua samalla tupakkapaikalla, ei riitä sympatia ei.
Ymmärrän kyllä sun pointin.
Terveyskeskuksen lopetusavustukseen kuului Nicotinell- esite ja lappu, missä oli 2kk päästä alkava VIEROITU TUPAKOINNISTA- ryhmä, joka tapaa kerran viikossa klo 17. Kysyin neuvolatädiltä heti alkuun saako esim. terveyskeskuksen psykiatrilla/terapeutilla käydä puhumassa asiasta: ei saanut ellen oireile niin, että lääkäri kokee terapian tarpeelliseksi. TÄH? Yksityisiin jos olisi varaa, kävisin siellä. Käytännöt ja ammattitaitohan on joka paikassa eri, toivotaan että asiat paranevat.
The great club outshines the individual, always and forever.
Rouva Pupu

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Elppis kirjoitti: Käytännöt ja ammattitaitohan on joka paikassa eri, toivotaan että asiat paranevat.
Niinhän nuo valitettavasti ovat. Fyysisiin oireisiin apua saa esimerkiksi täällä helposti, mutta sitten tulee vastaan se määrällinen raja, jonka mukaan riippuvuus on enää henkistä. Mielestäin se on se paskin vaihe, tietyt rutiinit: pakko saada aamusauhu, tiukkaa tekee. Se on siellä omassa päässä, joskus monia kuukausia. Tietyissä tilanteissa niin kaipaa, että meinaa pää räjähtää :?

Sitten on niitä kun vaan jättää joku kaunis päivä tupakan askiin ja se on siinä.
1108

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja 1108 »

En nyt voi olla mainitsematta että raskaana oleva muija röökihuulessa saa abortinteon moottorisahalla mieleeni. Jos raskausaikana ei välitä jälkikasvustaan juuri vittujakaan niin kuinka on myöhempien vuosien laita?
Noin 14 % odottavista äideistä tupakoi raskausaikana eli noin 10 000 sikiötä vuosittain altistuu tupakan vaaroille. Tupakan haitallisin aine häkä kulkee äidin verenkierrosta suoraan istukan ja napanuoran kautta sikiöön. Koska häkä syrjäyttää aina hapen, seurauksena on sikiön hapenpuute. Ultraäänikuvassa tämä näkyy välittömästi: liikkeet vähenevät ja sydämen lyöntitiheys nousee sikiön yrittäessä tehostaa hapensaantiaan. Solutasolla kehitys hidastuu tai häiriintyy. Erityisen herkkää aikaa on aivojen ja keskushermoston kehityskausi. Tupakan nikotiini supistaa verisuonia kohdussa, istukassa ja napanuorassa, mikä huonontaa edelleen sikiön vointia vähentämällä ravintoaineiden saantia. Tilalle sikiö saa mm. tupakan myrkyllisiä raskasmetalleja.
Äidillä parit henkoset aiheuttavat jonkun 2h häkäpitoisuuden kasvun, sikiöllä äidin häkä tuuppaa 7h:n häkäsaunan. Ihan vitun tervettä lässytystä odottavalta äidiltä.
1108

Re: Keskiviikko

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Rouva Pupu kirjoitti:Se on siellä omassa päässä, joskus monia kuukausia.
Juuh... Sikiökin on vatsassa useita kuukausia. Ei kannata panettaa itseään paksuksi jos ei ole tarpeeksi järkevä ajattelemaan lapsen terveyttä oman vatipäisen käytöksen edelle.
Vastaa Viestiin