Sairaimmat Unesi

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja annepa »

EveryWoman kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Pelkään nyt muuttuvani idiootista täyshulluksi kuulle ulisijaksi, mutta minulla on useita tilanteita elämässä jolloin näen unta jostakin itselle tuntemattomasta tilanteesta ja joskus myöhemmin minulle tulee outo deja vu tunne, että olen nähnyt tämän ennenkin.
Deja vu on muistaakseni osoitettu jonkinlaiseksi pieneksi viiveeksi aivotoiminnassa. Vaikka se siis tuntuu (minustakin) siltä, että on nähnyt saman asian joskus kauan sitten, tosiasiassa sen näki aivan hetki sitten.
Tämä se on hauska ilmiö, jopa niin että jos deja vu tulee jonkun toisen ihmisen seurassa niin yhteen ääneen sitten lausutaan niitä sanoja joita se toinen ihminen on päättänyt sanoa. Jos tämä sanominen on tapahtunut ihan hetki sitten, niin miten minä pystyn tietämään täsmälleen samat sanat mitä se toinen ihminen sanoo? Jos tämä on joku pieni viive aivotoiminnassa niin miten tämä yhtäaikaa toimiminen sitten selittyy? Aikamatkailulla?
wikipedia kirjoitti:Viimeaikaisissa tutkimuksissa on todistettu déjà vu -ilmiön johtuvan muusta aivotoiminnasta. Kun toinen aivopuolisko on toista hetkellisesti edellä, syntyy tunne, että sama on koettu aikaisemminkin. Ensin siis toinen aivopuolisko kokee jonkin asian, ja toinen puolisko tulee perässä kokien saman asian hieman jäljessä
Voi on todistettu joo. Voisko todistaa sitten miten tämä yhtäaikaa toimiminen on mahdollista?
En siis väitä etteikö tuolle ilmiölle olisi tieteellistä selitystä. On, ja hyväksyn, mutta minua ihmetyttää sitten nämä liitännäisasiat.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

annepa kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Pelkään nyt muuttuvani idiootista täyshulluksi kuulle ulisijaksi, mutta minulla on useita tilanteita elämässä jolloin näen unta jostakin itselle tuntemattomasta tilanteesta ja joskus myöhemmin minulle tulee outo deja vu tunne, että olen nähnyt tämän ennenkin.
Deja vu on muistaakseni osoitettu jonkinlaiseksi pieneksi viiveeksi aivotoiminnassa. Vaikka se siis tuntuu (minustakin) siltä, että on nähnyt saman asian joskus kauan sitten, tosiasiassa sen näki aivan hetki sitten.
Tämä se on hauska ilmiö, jopa niin että jos deja vu tulee jonkun toisen ihmisen seurassa niin yhteen ääneen sitten lausutaan niitä sanoja joita se toinen ihminen on päättänyt sanoa. Jos tämä sanominen on tapahtunut ihan hetki sitten, niin miten minä pystyn tietämään täsmälleen samat sanat mitä se toinen ihminen sanoo? Jos tämä on joku pieni viive aivotoiminnassa niin miten tämä yhtäaikaa toimiminen sitten selittyy? Aikamatkailulla?
wikipedia kirjoitti:Viimeaikaisissa tutkimuksissa on todistettu déjà vu -ilmiön johtuvan muusta aivotoiminnasta. Kun toinen aivopuolisko on toista hetkellisesti edellä, syntyy tunne, että sama on koettu aikaisemminkin. Ensin siis toinen aivopuolisko kokee jonkin asian, ja toinen puolisko tulee perässä kokien saman asian hieman jäljessä
Voi on todistettu joo. Voisko todistaa sitten miten tämä yhtäaikaa toimiminen on mahdollista?
En siis väitä etteikö tuolle ilmiölle olisi tieteellistä selitystä. On, ja hyväksyn, mutta minua ihmetyttää sitten nämä liitännäisasiat.
Siis että sanotte ihan saman asiat? Voisko se olla esim niin monimutkaista, että näette molemmat koiran ja molemmat sanoo yhtä aikaa "koira"?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD kirjoitti: Siis että sanotte ihan saman asiat? Voisko se olla esim niin monimutkaista, että näette molemmat koiran ja molemmat sanoo yhtä aikaa "koira"?
Ei kun esim keskellä keskustelua kahden lauseen virkkeitä abstrakteista asioista joita ei juuri sillä hetkellä olla näkemässä. Esim jos keskustellaan projektin aikataulusta niin molemmat sanoo yhtäaikaa sanasta sanaan samoin jotain asiaan liittyvää.

Tai sellaisiakin on käynyt että luovan tauon katkaiseva lause tulee molemmilta yhtäaikaa.

Voiko se olla niinkin omituinen asia kuin että koska aivopuoliskoni ovat eriajassa niin lausunnot KUULOSTAVAT minusta yhtäaikaisilta mutta eivät oikeasti, jonkun toisen kuuntelemina olekaan. Minä vaan sit toistan kaverin sanoja n 0.001ms kaverin sanomisen jälkeen?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Siis että sanotte ihan saman asiat? Voisko se olla esim niin monimutkaista, että näette molemmat koiran ja molemmat sanoo yhtä aikaa "koira"?
Ei kun esim keskellä keskustelua kahden lauseen virkkeitä abstrakteista asioista joita ei juuri sillä hetkellä olla näkemässä. Esim jos keskustellaan projektin aikataulusta niin molemmat sanoo yhtäaikaa sanasta sanaan samoin jotain asiaan liittyvää.

Tai sellaisiakin on käynyt että luovan tauon katkaiseva lause tulee molemmilta yhtäaikaa.

Voiko se olla niinkin omituinen asia kuin että koska aivopuoliskoni ovat eriajassa niin lausunnot KUULOSTAVAT minusta yhtäaikaisilta mutta eivät oikeasti, jonkun toisen kuuntelemina olekaan. Minä vaan sit toistan kaverin sanoja n 0.001ms kaverin sanomisen jälkeen?
No mutta sähän olet insinööri ja juttelet jonkun toisen insinöörin kanssa insinööriasiasta? Eikö se nyt ole selvää, että suustanne tulee samaa tekstiä?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Siis että sanotte ihan saman asiat? Voisko se olla esim niin monimutkaista, että näette molemmat koiran ja molemmat sanoo yhtä aikaa "koira"?
Ei kun esim keskellä keskustelua kahden lauseen virkkeitä abstrakteista asioista joita ei juuri sillä hetkellä olla näkemässä. Esim jos keskustellaan projektin aikataulusta niin molemmat sanoo yhtäaikaa sanasta sanaan samoin jotain asiaan liittyvää.

Tai sellaisiakin on käynyt että luovan tauon katkaiseva lause tulee molemmilta yhtäaikaa.

Voiko se olla niinkin omituinen asia kuin että koska aivopuoliskoni ovat eriajassa niin lausunnot KUULOSTAVAT minusta yhtäaikaisilta mutta eivät oikeasti, jonkun toisen kuuntelemina olekaan. Minä vaan sit toistan kaverin sanoja n 0.001ms kaverin sanomisen jälkeen?
No mutta sähän olet insinööri ja juttelet jonkun toisen insinöörin kanssa insinööriasiasta? Eikö se nyt ole selvää, että suustanne tulee samaa tekstiä?
PLÄÄÄÄÄ ei ne kaikki muut ole insinöörejä eikä meitä koulussa kuorossa opetettu puhumaan. En ihmettelisi asiaa, jos lausahdukset olisivat "sinne päin" mutta kun ovat sanasta sanaan samanlaisia.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
Valitettavan usein ihmisyhteisöt, tai ainakin suomalaisten ihmisten yhteisöt, toimivat juuri toisin päin. Kielteisiä juttuja oikein tongitaan esille, ja myönteisiä disautellaan olan takaa. Ei tee hyvää kansantaloudelle eikä onnellisuustaloudelle!
Jaa? Suomi on maailman rikkaimpia maita ja kansainvälisesti katsoen kansantalouskin on hyvässä tasapainossa (tai ainakin muilla menee vielä huonommin).

Jos oikein muistan, suomalaiset ovat myös keskimääräistä onnellisempia.
Onnellisuuden tutkimista varten ei ole vielä kehitetty pätevää menetelmää. Jos ihmiseltä kysytään: "Oletko onnellinen?" (kulttuurissa jossa ihmisille tolkutetaan että heidän tulisi olla onnellisia), myöntävä vastaus kertonee enemmän tunnollisuudesta kuin onnellisuudesta.

Primitiivisesti aistimalla puolestaan voi havaita, että aika monessa muussa kulttuurissa ollaan suomalaisia onnellisempia. Tämän mittausmenetelmän ongelmana puolestaan on otantojen aivan liian pieni koko (sekä se, etteivät ne ole satunnaisia), joten.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Yritän uudelleen: jos joku väittää pystyvänsä ennustamaan, hänen tulee esittää uskottavat todisteet. Jos todisteita ei esitetä, niin silloin oletamme, että henkilö ei pysty ennustamaan.
Hyväksyn.

Mutta muistakaamme, että ennustaminen tarkoittaa kuitenkin eri asiaa kuin satunnainen enneunien näkeminen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

annepa kirjoitti:Tämä se on hauska ilmiö, jopa niin että jos deja vu tulee jonkun toisen ihmisen seurassa niin yhteen ääneen sitten lausutaan niitä sanoja joita se toinen ihminen on päättänyt sanoa. Jos tämä sanominen on tapahtunut ihan hetki sitten, niin miten minä pystyn tietämään täsmälleen samat sanat mitä se toinen ihminen sanoo? Jos tämä on joku pieni viive aivotoiminnassa niin miten tämä yhtäaikaa toimiminen sitten selittyy? Aikamatkailulla?
Öö, siis te sanotte samoja asioita yhtäaikaa, vai sinä sanot X, jolloin toinen ilmoittaa aikoneensa juuri sanoa X?

Edit: Luin huolimattomasti; siis puhutte yhtäaikaa. Mulle käy tuota samaa suht. usein kumppanin kanssa, mutta en ole pitänyt sitä mitenkään kummallisena. Jokin syyhän siihen aina on, miksi joku päättää sanoa jotakin. Miksei syy seurauksineen voisi olla sama kahdella samassa tilanteessa olevalla ihmisellä?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja annepa »

EveryWoman kirjoitti: Edit: Luin huolimattomasti; siis puhutte yhtäaikaa. Mulle käy tuota samaa suht. usein kumppanin kanssa, mutta en ole pitänyt sitä mitenkään kummallisena. Jokin syyhän siihen aina on, miksi joku päättää sanoa jotakin. Miksei syy seurauksineen voisi olla sama kahdella samassa tilanteessa olevalla ihmisellä?
Ai siis täsmälleen samoilla sanoilla pitempiä lauseita yhtäaikaa? Aijaa se onkin ihan normaalia, no ei siinä sitten mitään. Mulla vaan nämä tulee sen deja vu -tunteen kanssa.

Mitä tarkoitat "kumppanilla", nimittäin minusta on ihan normaalia että semmoisen kanssa jonka kans on elänyt monta vuotta, puheenparsi tulee samanlaiseksi ja puhutaankin välillä yhtä aikaa. Ilman mitään deja vuita.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Niin munkin mielestä on "normaalia" (paitsi että normaalia ei taida olla olemassakaan, mutta siis ei mitenkään kummastusta herättävää). Juu, ollaan seukattu tiiviisti kohta 8 vuotta. Samaa käynyt työkavereidenkin kanssa.

Mut siis jäikö multa joku juttu ymmärtämättä? Kun itse en yhdistä tätä deja vu -ilmiöön, jossa siis tosiaan tuntuu siltä että on ollut täsmälleen samassa tilanteessa joskus aikaisemmin, ja tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Muiden sanomisten lisäksi siis mm. pilvien liikkeet, minkä värinen auto tulee kulman takaa jne.
So Hard

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sanoja on rajallinen määrä, toisen ajattelutavan voi oppia tuntemaan, kokemukset yhtenäistyvät yhdessäolon myötä. Siinä ei ole mitään ihmeellistä että väliilä molemmat sanovat samaa samaan aikaan.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

NuoriD kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:¿Comprende? Todistustaakka on positiivisen väitteen esittäjällä. Ei sillä, joka ei usko ilman todisteita.
Aivan. Puutuin keskusteluun, kun olit esittänyt seuraavan positiivisen väittämän:
NuoriD kirjoitti:Absoluuttinen totuus on, että kukaan ei pysty enneunia näkemään.
Todisteita odotellessa.
Oli turhan jyrkästi muotoiltu. Yritän uudelleen: jos joku väittää pystyvänsä ennustamaan, hänen tulee esittää uskottavat todisteet. Jos todisteita ei esitetä, niin silloin oletamme, että henkilö ei pysty ennustamaan.
Vittu sä olet dave tyhmä! Eli kun mä sanon "absoluuttinen totuus on, että vampyyreja ei ole olemassa", niin mulla onkin nyt todistustaakka siihen ettei vampyyreja ole. LOL! Kelaa nyt, että jopa sinua monin verroin daijumpi lehmä sai sut nalkkiin tuollaisella. "Ei vittu! Mitä mää menin nyt tekee! Nythän mulla on todistustaakka siitä ettei kukaa pysty näkemään enneunia."
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Vastaa Viestiin