Sairaimmat Unesi

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gaia kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Sanoisin, että sinulle muodostuu vääriä muistoja. Se on hyvin yleistä ja vääriä muistoja on mahdotonta erottaa oikeista. Asiaa on tutkittu paljonkin.
Voisitko avata asiaa? Miten niin muodostuu vääriä muistoja? Meinaatko, että vain luulen nähneeni muksuna tuota unta?
Tiedän, että en vain luule.
Hyvä Gaia, et voi tietää, ovatko muistosi totta. Tiedän että tätä on vaikea uskoa, mutta niin se on.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hindsight_bias

http://en.wikipedia.org/wiki/Postdiction

http://en.wikipedia.org/wiki/Memory_bias

http://en.wikipedia.org/wiki/False_memory_syndrome

Se, että olet 130%:n varma, että näit ko. unta usein ennen läheistesi kuolemaa ei tarkoita, että niin oikeasti tapahtui. Toki vilpittömästi uskot siihen.
Gaia

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Gaia »

SikaMika kirjoitti:
Gaia kirjoitti:
Voisitko avata asiaa? Miten niin muodostuu vääriä muistoja? Meinaatko, että vain luulen nähneeni muksuna tuota unta?
Tiedän, että en vain luule.
Arvelen Daven tarkoittaneen, että muistat "väärin" nähneesi kyseistä unta juuri paiviä ennen sukulaistesi kuolemaa. Eli että oikeasti näet sen randomisti, mutta yhdistät ajankohdan jäkikäteen johonkin tapahtumaan.
Mä en sitä ole alunperin yhdistänyt vaan mun vanhemmat. Noista on muistiinpanoja kammottavan pitkältä ajalta.
SikaMika

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Gaia kirjoitti:
Mä en sitä ole alunperin yhdistänyt vaan mun vanhemmat. Noista on muistiinpanoja kammottavan pitkältä ajalta.
Tuo on siis periytyvää!
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gaia kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:
Gaia kirjoitti:
Voisitko avata asiaa? Miten niin muodostuu vääriä muistoja? Meinaatko, että vain luulen nähneeni muksuna tuota unta?
Tiedän, että en vain luule.
Arvelen Daven tarkoittaneen, että muistat "väärin" nähneesi kyseistä unta juuri paiviä ennen sukulaistesi kuolemaa. Eli että oikeasti näet sen randomisti, mutta yhdistät ajankohdan jäkikäteen johonkin tapahtumaan.
Mä en sitä ole alunperin yhdistänyt vaan mun vanhemmat. Noista on muistiinpanoja kammottavan pitkältä ajalta.
Tehtiinkö muistiinpanot ennen kuin kuolema oli tapahtunut vai sen jälkeen?

Jos muistiinpanot tehtiin ennen läheisen kuolemaa niin se toki on eri asia, kuin jälkikäteen kirjatata että "Gaia muisti tämän". Viimeksi mainitussa tapauksessa kirjauksella ei ole arvoa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Gaia kirjoitti:Olen myös ihan lapsesta asti nähnyt sukulaisen/perheenjäsenen/muun läheisen kuolemaa edeltävänä yönä tai pari yötä ennen..
Kas - meitä on muitakin.
Olen ilmeisesti perinyt oman taipumukseni toiselta mummoltani. Toivon etten ala näkemään kaikkea mitä mummo näki :shock:
Lisäksi herään yöaikaan tapahtuvien sukulaisten kuolinhetkellä ja tiedän kuka kupsahti. Laitan yöllä kellonajan ja nimen paperiin -> soitto lähemmille omaisille noin ihan muuten vaan seuraavana päivänä on varmistanut asian. En toki kerro noita kellonaika- ja heräämisjutskia.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Pulkannaru kirjoitti:
Gaia kirjoitti:Olen myös ihan lapsesta asti nähnyt sukulaisen/perheenjäsenen/muun läheisen kuolemaa edeltävänä yönä tai pari yötä ennen..
Kas - meitä on muitakin.
Olen ilmeisesti perinyt oman taipumukseni toiselta mummoltani. Toivon etten ala näkemään kaikkea mitä mummo näki :shock:
Lisäksi herään yöaikaan tapahtuvien sukulaisten kuolinhetkellä ja tiedän kuka kupsahti. Laitan yöllä kellonajan ja nimen paperiin -> soitto lähemmille omaisille noin ihan muuten vaan seuraavana päivänä on varmistanut asian. En toki kerro noita kellonaika- ja heräämisjutskia.
Ei helvetti mitää paskaa. Toki, jos joku on terminaalivaiheessa, voi veikata, että kohta kuolema tulee.

Väärät muistot tämän selittävät. Mutta pitäkää uskonne.

Absoluuttinen totuus on, että kukaan ei pysty enneunia näkemään. Jos joku alkaa sellaista puhumaan, niin pisteet minun silmissäni ropisevat dramaattisesti (en toki tarkoita, että sillä olisi teille mitään merkitystä).
Viimeksi muokannut NuoriD, 16.11.2010 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Niin mäkin luulin ensimmäisellä kerralla. Tokalla olin et mit vit.

Ai niin. Systärillä sama ilo vaivanaan !
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

No, voisi sitä pahempiakin harhaluuloja ihmisellä olla.
Gaia

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Gaia »

NuoriD kirjoitti:
Gaia kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:
Arvelen Daven tarkoittaneen, että muistat "väärin" nähneesi kyseistä unta juuri paiviä ennen sukulaistesi kuolemaa. Eli että oikeasti näet sen randomisti, mutta yhdistät ajankohdan jäkikäteen johonkin tapahtumaan.
Mä en sitä ole alunperin yhdistänyt vaan mun vanhemmat. Noista on muistiinpanoja kammottavan pitkältä ajalta.
Tehtiinkö muistiinpanot ennen kuin kuolema oli tapahtunut vai sen jälkeen?
Siis samantien kun mä pikkukakarana untani selitin. Eli heti herättyäni tai viimeistään aamulla. Kuolemiin yhdistäminen tapahtui jotain kymmenen vuotta unien alkamisen jälkeen.

Sitä mä en tiedä MIKSI äiti kirjasi noita unia mutta niin se vaan teki. En oo syytä kysynyt.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Absoluuttinen totuus on, että kukaan ei pysty enneunia näkemään.
No eikä ole. Jotta noin voitaisiin sanoa, kaikki maailmankaikkeudessa vaikuttavat mekanismit tulisi olla meillä tiedossa.

(Ja ei, en valitettavasti edelleenkään ole mikään hörhöhihhuli. Tunnustan vain tosiasiat. Tosiasia on, että enneunien pitäminen absoluuttisesti mahdottomina ei ole tieteellisesti perusteltua.)

Edit: Väärät muistot kyllä selittävät paljon kaikenlaista; siitä olen samaa mieltä.
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^ Niin. Eihän sitä voi tietää edes sitä, onko jokainen ihminen kuolevainen, koska kaikki eivät ole vielä kuolleet.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Mjoo, mut eri asia.

Voi aivan hyvin olla, että tulevaisuudessa löytyy jokin mekanismi, jolla myös enneunet selittyvät (siis ne, jotka mahdollisesti ovat oikeita enneunia eivätkä vääriä muistoja tmv.).
RP

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja RP »

Noita muistiinpanoja voisi vaikka tutkia niin (ja pulkannaru omia muistojaan), että onko vastaavia unia nähty ilman kuolemantapauksia (nämä tosin unohtaa). Ja sitten millainen aikaväli kuolemilla ja unilla on. Ja erityisesti se onko kuolema jollakin tasolla odotettavissa. Se että näkee kuolonunia kun joku läheinen tai tuttu on sairaana voi kai ilmentää kuolemanpelkoa tjmv. (alitajuistakin), ja sattuma astuu peliin, tai sitten oma vaisto sanoo kuoleman olevan lähellä (kun kyseessä on tosi sairas tapaus).

Jos kaikki ylläoleva pystytään poistamaan niin sitten mua alkaa oikeasti kiinnostamaan enemmänkin.

Kaiken kaikkiaan uskon että osa ihmisistä on vain vaistoavampaa (nojuu) tyyppiä kuin toiset, en niinkään enteilykykyyn sinänsä.
SikaMika

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

EveryWoman kirjoitti:
Voi aivan hyvin olla, että tulevaisuudessa löytyy jokin mekanismi, jolla myös enneunet selittyvät
Jaa. Miten? Vaatii onnistuakseen aikamatkailun mahdollisuuden ja päätymisen kesken unien johonkin madonreikään. Muuten kai on aika vaikeata löytää "mekanismia", jolla "selittää" nähneensä rekan ajavan huomenna Irmelin yli. Jonkun vaikeasti sairaan kohtaloa uskoakseni lääkärit ennustavat ihan työkseen, joten sellaisen ennustaminen unessa menee samaan pärekoriin hyvän arvauksen kanssa.
Manaaja

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Elppis kirjoitti:Mä tahtoisin ensi yönä nähdä unta kun Manaaja ja So Hard pussailee :h:
Kuva
IMPLIED FACEPALM WITH MOUSTACHE

When something is so fucking retarded
a clean face just wouldn't do the trick
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

RP kirjoitti:(ja pulkannaru omia muistojaan) .. onko vastaavia unia nähty ilman kuolemantapauksia .. Ja sitten millainen aikaväli kuolemilla ja unilla on. .. Ja erityisesti se onko kuolema jollakin tasolla odotettavissa. .. Se että näkee kuolonunia kun joku läheinen tai tuttu on sairaana voi kai ilmentää kuolemanpelkoa tjmv. (alitajuistakin), ja sattuma astuu peliin, tai sitten oma vaisto sanoo kuoleman olevan lähellä (kun kyseessä on tosi sairas tapaus).
En ole nähnyt ko unia (=herääminen kesken unen jollain tapaa poikkeuksellisella tavalla, esim pimeässä huoneessa nukkuessa hillittömään kirkkauteen kunnes avaan silmät pimeässä huoneessa) ilman kuolemantapauksia.
Herään jokseenkin samaan aikaan kuin on kuolinhetki. En onneksi näe enneunta kahta viikkoa aiemmin kuten parisen vuotta sitten edesmennyt mummoni. Tuo oli hänelle viimeisinä vuosinaan todella raskasta.
On heräämisiä kuolemiin, joita ei ole ollut odotettavissa. Kuten serkun pojan itsari yöllä. Mun ja siskoni kertoma heräämisaikamme (=kuolinhetki) oli keskenään sama ja erosi lääkärin arviosta 15min, mutsi näki lääkärin paprun. Serkulle ei hiiskuttu heräämisestä ja ajasta sanallakaan.

Ja tästä en jaksa enempää.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

SikaMika kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Voi aivan hyvin olla, että tulevaisuudessa löytyy jokin mekanismi, jolla myös enneunet selittyvät
Jaa. Miten?
Ei sitä tiedetä, ennen kuin se löytyy (jos löytyy).
SikaMika kirjoitti:Vaatii onnistuakseen aikamatkailun mahdollisuuden ja päätymisen kesken unien johonkin madonreikään. Muuten kai on aika vaikeata löytää "mekanismia", jolla "selittää" nähneensä rekan ajavan huomenna Irmelin yli.
Se, että sinä ja minä emme pysty sitä mekanismia tässä keksimään, ei ole minkäänlainen indikaatio siitä, ettei sellaisen löytyminen tulevaisuudessa olisi mahdollista. Kai nyt jokainen tämän ymmärtää?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Pulkannaru kirjoitti:Ja tästä en jaksa enempää.
Nää on kyllä hassuja juttuja; aiheuttavat jengissä joskus melkein silmittömiä vihareaktioita. Mistä syystä tietysti ihmiset pitävät moiset useimmiten vain omana tietonaan (+ ehkä lähipiirin). Eli luultavasti tämmöiset nykymaailman länkkäritieteen piiriin sopimattomat hommelit ovat luultua yleisempiä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti:
Gaia kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Hengenvaarallisen Saaliin menehtynyt kapteeni
Hä?

(kuuluisko tää jotenkin tajuta heti, silleen NAPS vaan???)
Ei kait.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Harri ... sherman%29
Oho aijaa, se sitten kuoli sitä sarjaa tehdessä. Heti alusta asti kyll ihmettelin että onpas ukko paskassa hapessa, ei varmaan kovin montaa vuotta jaksa.

Veti sitten saappaat jalassa loppuun asti.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Näin unta että kävin läpi pidempiaikaisten kahden suhteen exät. Kummatkin halusivat kokoajan minuu takaisin, mutta yritin olla vain mukava ja sanoa että nyt ei sori vaan onnistu. Varmastikin 5h viime yöstä vietin juosten karkuun exiä ja/tai vältellen niitä kulman takana.

wtf.. hyvä egoboosteri!
The great club outshines the individual, always and forever.
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:Ja tästä en jaksa enempää.
Nää on kyllä hassuja juttuja; aiheuttavat jengissä joskus melkein silmittömiä vihareaktioita. Mistä syystä tietysti ihmiset pitävät moiset useimmiten vain omana tietonaan (+ ehkä lähipiirin). Eli luultavasti tämmöiset nykymaailman länkkäritieteen piiriin sopimattomat hommelit ovat luultua yleisempiä.
Voi lollero! Maailmahan on täynnä kaikenlaista New Agea, parantavia kristalleja jne. Jos joku länsimaisen tieteen piirissä toimiva löytäisi niistä toimivan mekanismin, niin sehän olisi Nobelin palkinnon arvoinen juttu.

Lisäksi kannattaa aina muistaa

James Randin miljoonan dollarin palkinto

Eli sinne vaan Pulkannaru, Gaia ja kumpp. hakemaan miljoona dollaria pois. Helppoa kuin heinänteko.

On se vaan kummaa, että kukaan maailman sadoista miljoonista psyykikoista ei ole hakenut miljoonaa dollaria pois, vaikka palkinto on ollut tarjolla jo vuosia. Helppo raha ei kelpaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja aasi »

Eihän noihin kuvattuihin tapahtumiin (ainakaan silla tasolla mitä tässä ketjussa on mainittu) tarvita edes mitään yliluonnollista - riittää vain että alitajunta on sen verran hyvin pystynyt prosessoimaan havainnot läheisten elämänhalusta ts. siitä että "milloin luovuttavat".
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

aasi kirjoitti:Eihän noihin kuvattuihin tapahtumiin (ainakaan silla tasolla mitä tässä ketjussa on mainittu) tarvita edes mitään yliluonnollista - riittää vain että alitajunta on sen verran hyvin pystynyt prosessoimaan havainnot läheisten elämänhalusta ts. siitä että "milloin luovuttavat".
Riippuu tietysti kuoleman syystä. Itsemurhan tai pitkäaikaisen sairauden aiheuttama kuolema on toki mahdollista valistuneesti arvata. Kokonaan toinen juttu on, jos etukäteen näkee unessa, että Irmeli jää rekan alle.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Voi lollero! Maailmahan on täynnä kaikenlaista New Agea, parantavia kristalleja jne. Jos joku länsimaisen tieteen piirissä toimiva löytäisi niistä toimivan mekanismin, niin sehän olisi Nobelin palkinnon arvoinen juttu.
Kuinni? Ei kaikista keksinnöistä heti Nobelia tipu.

Joo, maailmassa on paljon hörhöilyä. Mutta on myös paljon järkevästi ajattelevia ihmisiä, joita ei voi hörhöilyillä hämätä, ja joiden kokemuspiiriin kuitenkin on mahtunut juttuja joita ei voi nykytieteen keinoin selittää. Nämä pitävät yleensä turpansa kiinni, koska eivät jaksa muilta tuollaista reagointia mitä mm. sinulta tulee.

Jos nyt kuitenkin järjellä ajatellaan, niin kumpi on todennäköisempää:

1. Kaikki maailmankaikkeuden toimintaan vaikuttavat mekanismit ovat ihmisten tiedossa vuonna 2010 - eli sattumoisin juuri tänä vuonna kun sinä ja minä keskustelemme asiasta. Tästä syystä järkevillä ihmisillä ei ole minkäänlaisia selittämättömiä kokemuksia.

2. Kaikkia mekanismeja ei ole vielä tunnistettu ja tuotu inhimillisen ymmärryksen piiriin. Tästä syystä jotkut järkevienkään ihmisten kokemukset eivät selity yksinkertaisesti nykytieteen keinoin.

On ihmisten keskuudessa yleinen harhaluulo, että kaikki olisi ratkaistu ja maailma kehittynyt päätepisteeseensä juuri omana elinaikana. Kuulemma about jokaisena aikana eläneet ihmiset ovat kuvitelleet näin.
Lisäksi kannattaa aina muistaa James Randin miljoonan dollarin palkinto. Eli sinne vaan Pulkannaru, Gaia ja kumpp. hakemaan miljoona dollaria pois. Helppoa kuin heinänteko.
JREF kirjoitti:...to anyone who can show, under proper observing conditions, evidence of any paranormal, supernatural, or occult power or event.
Ei oikein toimi enneunien tapauksessa.
On se vaan kummaa, että kukaan maailman sadoista miljoonista psyykikoista ei ole hakenut miljoonaa dollaria pois, vaikka palkinto on ollut tarjolla jo vuosia. Helppo raha ei kelpaa.
Sanotaan, että himoitset silloin tällöin vaimoasi. Et kovin usein; ehkä pari kertaa vuodessa, mutta himoitset kuitenkin (huom: esimerkki on täysin kuvitteellinen; oikeasti en tiedä himoitsemisfrekvenssiäsi). Nyt James Randi pyytää sua himoitsemaan vaimoasi tarkasti valvotuissa olosuhteissa. Onnistutko, jos onnistumisesta on palkkiona miljoona dollaria? Jos epäonnistut, voidaanko tästä päätellä, että et todellisuudessa lainkaan himoitse vaimoasi?
NuoriD

Re: Sairaimmat Unesi

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti: Sanotaan, että himoitset silloin tällöin vaimoasi. Et kovin usein; ehkä pari kertaa vuodessa, mutta himoitset kuitenkin (huom: esimerkki on täysin kuvitteellinen; oikeasti en tiedä himoitsemisfrekvenssiäsi). Nyt James Randi pyytää sua himoitsemaan vaimoasi tarkasti valvotuissa olosuhteissa. Onnistutko, jos onnistumisesta on palkkiona miljoona dollaria? Jos epäonnistut, voidaanko tästä päätellä, että et todellisuudessa lainkaan himoitse vaimoasi?
Tämä on hyvin yleinen selitysmalli. Valvotuissa koeolosuhteissa yliluonnolliset temput eivät onnistukaan, vaikka kotona meni niin hyvin, koska koejärjestelyiden negatiivinen energia aiheutti huonot vibraatiot.

Ps. Kun maailma kuitenkin on väitettyjä psyykikkoja väärällään, niin kyllä joku saisi tatin pystyyn valvotuissakin koeolosuhteissa. Onko maailman jokaisen psyykikon kyky niin mimosan herkkä, että heti tulee lerpahdus, jos joutuisi esiintymään studiolamppujen loisteessa.
Viimeksi muokannut NuoriD, 17.11.2010 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin