Hiukka tyhmää

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Lucky Luciano
Elämätön Kitisijä
Viestit: 315
Liittynyt: 17.08.2005 20:57
Paikkakunta: Helsinki

Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Lucky Luciano »

Nyky-yhteiskunnan ainoat periaatteelliset, oikeamieliset ja moraaliarvoja ymmärtävät ihmiset, kasvissyöjät, ovat tuottaneet minulle pettymyksen. Olen nimittäin pannut merkille, että kaikki he eivät suinkaan syö ainoastaan herneitä ja tofua, vaan myös broileria!

Kaiken kaikkiaan ärsyttävintä kasvissyöjissä on se, että syyt heidän toiminnalle ovat - toisin kuin yleensä perustellaan - jossain aivan muualla kuin eläinten yhtäläisten oikeuksien suojelemisessa.

Esimerkkinä tämä kanansyönti kertookin kaiken olennaisen kasvissyönnistä moraalisena valintana ja toimintatapana: koska sana "broileri" ei herätä mielikuvia minkäänlaisesta söpöstä karvaturrista, vaan rumasta laitoskasvatista, on loppujen lopuksi pohdiskelevan kettutytönkin ihan ok nauttia mehevän lihaisista eläimenpaloista.
Viimeksi muokannut Lucky Luciano, 14.10.2005 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it." -J.R. Ewing
Exsat

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Ongelma ei ole broilerin syönti vaan väärien nimikkeiden viljeleminen. Jos ei syö lihaa on vegetaristi, muussa tapauksessa ei ole. Jos ei syö punaista lihaa niin sillekin varmasti on joku nimi, mutta sillä ei ole (juuri) mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa.
SingleMalt

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Exsat kirjoitti: Jos ei syö punaista lihaa niin sillekin varmasti on joku nimi,

Sitä kutsutaan nirsoksi typerykseksi.
slam

Re: Ärsyttää.

Viesti Kirjoittaja slam »

Lucky Luciano kirjoitti: Kaiken kaikkiaan ärsyttävintä kasvissyöjissä on se, että syyt heidän toiminnalle ovat - toisin kuin yleensä perustellaan - jossain aivan muualla kuin eläinten yhtäläisten oikeuksien suojelemisessa.
Minulle syötettiin lapsuudessa vain pelkkää kasvista. Perusteena oli, että ihminen on kasvissyöjä. Söin/syötettiin soijaa tietysti. Soija on kasvislihaa.. xd

.........

Laiduntavat lihaksi menevät lehmät syövät paljon rehua ja saatava liha on paljon pienempi määrä ruokaa. Mielestäni ihmisten pitäisi vähentää lihan syönti puoleen tai 1/3 siitä, mitä he syövät nykyään.
Viimeksi muokannut slam, 14.10.2005 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pertzi

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Mä olen ymmärtänyt tämän näin:

- fennovegaani: ei käytä mitään eläinkunnan eikä ulkolaisia kasvikunnan tuotteita.
- vegaani: ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita.
- kasvissyöjä: ei syö eläimen ruhon osia, mutta voi syödä maitoa, kananmunia jne.
- sekasyöjä: kaikki muut.

Onko muita? Broileria ym. joskus mutusteleva kasvissyöjä voitaisiin ehkä määritellä lipsuvaksi kasvissyöjäksi. :)

p.
Bliss

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Bliss »

SingleMalt kirjoitti:
Exsat kirjoitti: Jos ei syö punaista lihaa niin sillekin varmasti on joku nimi,

Sitä kutsutaan nirsoksi typerykseksi.
En juuri enempää voisi olla samaa mieltä!
Geetzu

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Bliss kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:
Exsat kirjoitti: Jos ei syö punaista lihaa niin sillekin varmasti on joku nimi,

Sitä kutsutaan nirsoksi typerykseksi.
En juuri enempää voisi olla samaa mieltä!
Läheinen ystäväni ei vaan kykene syömään punaista lihaa. Yökkää samantien. Pyrkii mutustamaan paljon sitä mitä voi, eli valkoista: kanaa ja kalaa. Ja kalaakin mahdollisimman paljon itse saatuna. Joten yökkäilyn takana varmasti osittain henkkoht periaatteet ja päätökset, vaikkei tuota miehenä myönnäkään. Itse taas rakastan liikaa juuri sitä lihan makua voidakseni luopua punaisesta...
slam

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja slam »

[quote="Geetzu"][/quote]

Joko olet tupakan lopettanut?

prkl, jos et ole, niin tulen vahtiin, että se asia tulee kuntoon. Se kannattaa tehdä, jos joku tässä maailmassa kannattaa jättää.
AarneAnkka

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Lucky Luciano kirjoitti:Esimerkkinä tämä kanansyönti kertookin kaiken olennaisen kasvissyönnistä moraalisena valintana ja toimintatapana: koska sana "broileri" ei herätä mielikuvia minkäänlaisesta söpöstä karvaturrista, vaan rumasta laitoskasvatista, on loppujen lopuksi pohdiskelevan kettutytönkin ihan ok nauttia mehevän lihaisista eläimenpaloista.
Tämä pätenee myös lakto-ovovegetaristeihin jotka syövät munia ja maitoa, joiden tuotantotavoista voi vetää moraalisen herneen nenään. Syythän voivat olla terveydellisetkin. Talouspomomme ei syö nisäkkäitä vaan ainoastaan kanaa ja kalaa, niiden rasvahappojen takia.

Lihaskukodsen aminohapot ovat kuitenkin sellaisia joita on hyvin vaikea korvata kasviravinnolla. Tässä yksi syy syödä eläimiä. Jos ekopäästöjä ei lasketa, karjataloudessa taas on sekin pointti että ainakaan ei metsästetä sukupuuttoon kuolevia lajeja (kalastuksessa tämä taas alkaa olla jo iso ongelma).

Luomu olis kai se kaikkein paras vaihtoehto? Tai sitten Soylent Green, siinä olisi ainakin just tasan optimaalinen aminohappotasapaino. :)

Omasta maustani voin sanoa että yksi suosikeistani on naudan tartarpihvi.
ninnithequeen

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä en ymmärrä kasvissyöjiä ollenkaan. Itse en luopuisi kunnon pihvistä kuuna päivänä!
Ja ne vegaanit (?) jotka siis eivät syö mitään eläintuotteita, sweet jesus :shock:
Siis ilman maitoa, juustoa? Ei mene jakeluun. Ja napostavat sitten jotain pähkinöitä saadakseen tarvittavat proteiinit. Yyh.

Slam, kerropas vähän enemmän sun lapsuuden ruoka-valiostas?
Geetzu

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

slam kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:
Joko olet tupakan lopettanut?

prkl, jos et ole, niin tulen vahtiin, että se asia tulee kuntoon. Se kannattaa tehdä, jos joku tässä maailmassa kannattaa jättää.
9 päivää nyt polttamatta!!!! *tärisee ja voi hyvin*
Exsat

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Exsat »

ninnithequeen kirjoitti:Mä en ymmärrä kasvissyöjiä ollenkaan. Itse en luopuisi kunnon pihvistä kuuna päivänä!
Mä luulen, että jotkut arvoittavat hieman eri tavoin oman pihvintarpeensa suhteessa lihantuotantoon. Kaikki eivät myöskään pidä lihan mausta.

Mä olin kasvissyöjä (siis kanaton ja kalaton) seitsemän vuotta, ja ilman liikuntaharrastuksen tuomaa protskunsyöntipakkoa (joo joo, olisi saanut rehuistakin, olin vaan laiska) olisin varmasti voinut jatkaa sitä vaikka aina. Ei ollut pihviä ikävä, maksalaatikkoa ja poronkäristystä kyllä toisinaan.
Feiz

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Oma mielipiteeni asiasta liittyen näihin viherpiipertäjiin.
http://www.thebestpageintheuniverse.net ... igpot6.jpg
ninnithequeen

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Exsat kirjoitti: Ei ollut pihviä ikävä, maksalaatikkoa ja poronkäristystä kyllä toisinaan.
Nam...nyt tuli nälkä...

Ja juu, jokainen syököön mitä haluaa, sama se minulle. Kunhan minun ei tarvitse olla lihaton.
Herra Manala

Re: Ärsyttää.

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

slam kirjoitti:Minulle syötettiin lapsuudessa vain pelkkää kasvista. Perusteena oli, että ihminen on kasvissyöjä. Söin/syötettiin soijaa tietysti. Soija on kasvislihaa.. xd
Uskon vilpittömästi, että tämän kommenttisi vuoksi paatuneinkin tuleva viherpippertäjä-äippä funtsii nyt kaksi kertaa, syöttääkö lapsillensa ainoastaan pelkkiä rehuja niinkuin oli ensin ajatellut. Kiitos siitä.

Nyt menen paistamaan pari brassisonnin filepalaa.
1108

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Eniten minua ihmetyttää asenne "syön ainoastaa eläimiä jotka voisin tappaa".

Siis HÄ? Tarpeeks järee kanuuna kouraan ja lasautan vaikka tyronnosauruksesta hengen huitsin vidduun!

Mutta eniten vit#¤%&& äp?=&% jotka jaksavat mainostaa omaa linjaansa ruuan suhteen. Minua ei todellakaan kiinnosta mitä joku kettutyttö naamaansa änkeää. Jos on hinku kokeilla rajojaan kasvisvaliolla niin on hyvä ja nikertää turnipsiaan ihan omissa oloissaan, himputtiako sitä pitää tulla kitiseen julkisesti?

Että näin tällä kertaa...
AarneAnkka

Re: Ärsyttää.

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Herra Manala kirjoitti:Nyt menen paistamaan pari brassisonnin filepalaa.
Tuhoat sademetsiä! Hyi!
Payla

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Payla »

pertzi kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt tämän näin:

- fennovegaani: ei käytä mitään eläinkunnan eikä ulkolaisia kasvikunnan tuotteita.
- vegaani: ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita.
- kasvissyöjä: ei syö eläimen ruhon osia, mutta voi syödä maitoa, kananmunia jne.
- sekasyöjä: kaikki muut.

Onko muita? Broileria ym. joskus mutusteleva kasvissyöjä voitaisiin ehkä määritellä lipsuvaksi kasvissyöjäksi. :)

p.
*lihaani* :yo:
Nowaysis

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

Juu koska en ole syönyt kuolleita(enkä eläviä) eläimiä kymmeneen vuoteen ja voin edelleenkin ihan hyvin katson olevani aika guru kommentoimaan aihetta.
Kyllä jopa vegaaniruokavaliosta saa kaikki tarvittavat aminohapot, B12-vitamiini on ainoa jota täytyy ottaa purkista tai vitaminoiduista tuotteista, D-vitamiini myös suositeltava mutta se nyt vähän riippuu.

Tuo fennoveganismi nyt ei käytännön syistä ole ihan täydellisesti kenenkään ruokavalio, mutta järkeväähän on syödä mahdollisimman paljon lähellä tuotettua ruokaa, oli se sitten lihaa tai hernettä.

Minulle ruokavalio on vuosi vuodelta tullut henkilökohtaisemmaksi, siis entistä vähemmän jaksan välittää siitä mitä muut ajattelevat tai ajatella sitä mitä muut syövät. Minulla ei ole ongelmaa kenenkään dieetin kanssa jos ei muillakaan minun.

Onko tämä nyt ruokavaliosta numeron tekemistä? Frankly, dear, I dont give a damn.

Vastailen kuitenkin mielelläni asiallisiin kysymyksiin, kuten nielevätkö vegaanit spermaa. Kyllä muuten nielevät jos sille päälle sattuvat.
MarthaFocker

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Minä nirsoilen punaisen lihan kanssa, mutta olen kyllä periaatteessa kaikensyövä.

Kerran tuli puheeksi yhden tyypin kanssa tämä kasvissyönti ja hän argumentoi asiaa seuraavasti.
Jos periaatteena olisi, että omalla syömisellä halutaan viedä mahd. vähän henkiä (eli jos pieneläimen henki mitataan yhtä arvokkaaksi kun vaikka lehmän), niin silloin kasvissyönti on joukkomurha. Viljapellolla käytettävä puimuri nimittäin tappaa järettömän paljon myyriä, hiiriä sun muita.

Näkökulma tuokin, vaikka en itse allekirjoitakaan (enkä mene takuuseen väitteen oikeellisuudesta. Se tyyppi, joka juttua puhui, oli varsinainen moottoriturpa.)
Toki tuolle vasta-argumenttina kelpaa se, että lihan tehotuotanto on eläimille rääkkiä, kun taas pikkumyyrä elää vapaana leikkuupuimurin terään asti.

Niin, ja minulla ei ole tästä asiasta varsinaista kantaa.
Olisi tietysti ihan hyvä, jos tuotannon keinoja voitaisiin muuttaa inhimillisemmiksi, mutta se vaatisi aikamoista asennemuutosta päätöksentekijöiltä.

Mutta LL, onhan se kyllä pelleilyä sanoa muodin vuoksi olevansa vege, jos broileri maistuu.

Edit: olisi muuten ihan kansanterveyden kannalta hyvä, jos ihmiset söisivät vähemmän lihaa.
kyyppo

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja kyyppo »

Rautavittu kirjoitti: olisi muuten ihan kansanterveyden kannalta hyvä, jos ihmiset söisivät vähemmän lihaa.
Niinpä, siksi suosinkin b-luokan jauhomakkaroita a-luokan lihapötköjen sijaan.
nypari

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja nypari »

kyyppo kirjoitti: Niinpä, siksi suosinkin b-luokan jauhomakkaroita a-luokan lihapötköjen sijaan.
Liittyykö tämä vankkumaton jauhomakkaran fanitus ja ahmiminen otsassasi möllöttävään luonnonoikkuun? Oletko siis syönyt jopa liikaa jauhista, kun noin kyrsii?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minusta ei kyllä ikinä olisi kasvissyöjäksi. Olen henkeen ja vereen lihansyöjä ja nirsoilen todella pahasti kasvisten kanssa. En pysty syömään oikeastaan mitään kypsennettyjä kasviksia ja raakojen kanssakin olen valikoiva. Salaatit pupuille, minulle makkaraa, lihaa ja läskiä. Okei, nyt alkoi kuola valua pelkästä ajatuksesta, vaikka just söin ison kasan kebab-lihaa ja pastaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
MarthaFocker

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Lolita kirjoitti:En pysty syömään oikeastaan mitään kypsennettyjä kasviksia ja raakojen kanssakin olen valikoiva. Salaatit pupuille, minulle makkaraa, lihaa ja läskiä. Okei, nyt alkoi kuola valua pelkästä ajatuksesta, vaikka just söin ison kasan kebab-lihaa ja pastaa.
kamalaa! Kuvottava nainen! opettele nyt äkkiä syömään ituja ja järsimään salaatinlehteä
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiukka tyhmää

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Rautavittu kirjoitti:
Lolita kirjoitti:En pysty syömään oikeastaan mitään kypsennettyjä kasviksia ja raakojen kanssakin olen valikoiva. Salaatit pupuille, minulle makkaraa, lihaa ja läskiä. Okei, nyt alkoi kuola valua pelkästä ajatuksesta, vaikka just söin ison kasan kebab-lihaa ja pastaa.
kamalaa! Kuvottava nainen! opettele nyt äkkiä syömään ituja ja järsimään salaatinlehteä
E. Sininen lenkki forever.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Vastaa Viestiin