Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Miten suhtaudut mielipiteisiin?

Ihmiset ottavat mielipiteensä turhan henkilökohtaisesti
4
50%
Mielipiteeni kertoo jotain minusta ja ajattelutavastani, joten mielipiteeni on persoonallisuuteni jatke
4
50%
 
Ääniä yhteensä: 8

NegaDuck

Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Jotkut nettitappelut tuntuvat saavan alkunsa kuilusta kahden koulukunnan välillä. Toisen koulukunnan (A) mukaan ihmisten ei pitäisi ottaa mielipiteitään henkilökohtaisesti ja yleisesti ihmiset ovat turhan rakastuneita omiin mielipiteisiinsä. Toisen koulukunnan (B) mukaan taas mielipide on subjektiivinen asia, ja siten kertoo jotain sen kantajasta, ja tästä johtaen on kantajansa persoonallisuuden tai ajattelutavan ilmaisu.

"Makuasioista ei voi kiistellä", sanotaan.

Riidat saavat alkunsa siis tilanteessa, jossa koulukunnan (A) edustaja hyökkää koulukunnan (B) edustajan mielipidettä vastaan käyttäen hyökkääviä ilmaisutapoja. "Sehän on vain mielipide, ei mielipide voi loukkaantua". Koulukunnan (B) edustaja kuitenkin ottaa tästä takkiin ja närkästyy ja hyökkää takaisin, mutta hyökkäys ei välttämättä kohdistukaan (A):n mielipiteeseen vaan (A):n persoonaan, sillä (B):kin kokee persoonaansa kohden hyökätyksi. Ja sitten räiskis.

Kumpi on oikein, totuus ja kaikkee? Onko mielipide vain mielipide, vai onko se henkilökohtainen asia?

(Nyt on siis kyse nimenomaan asioista jotka ovat subjektiivisia.)
NuoriDaavid

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Öö. Aloitus oli niin viksu, että en tajua.

"ihmisten ei pitäisi ottaa mielipiteitään henkilökohtaisesti --- Toisen koulukunnan mukaan taas mielipide on subjektiivinen asia".

Eikös se nyt ole itsestään selvää, että mielipide on henkilökohtainen ja subjektiivinen asia? Häh? Eihän se muuten ole mielipide.

1+1=2 ei ole mielipide.

"verotuksen progressiota on alennettava" sen sijaan on.
NegaDuck

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Joidenkin mielestä ei. Siis oikeasti. Olen nettitavannut useita sellaisia, ja parikin on sanonut minulle juurikin noin, "Ihmiset ovat niin rakastuneita omiin mielipiteisiinsä."

Ilmaisu "asiat riitelevät, eivät ihmiset" on sukua tälle.
1108

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja 1108 »

A ∪ B = {x ∈ S| x ∈ A tai x ∈ B}
NegaDuck

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

No esimerkki: "Mitä vittua, tykkäätsä oikeasti spagetista? :lol: On ihan vitun tyhmää tykätä spagetista."

Onko tämä hyökkäys mielipidettä vaiko henkilöä kohtaan?
Bliss

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja Bliss »

NegaDuck kirjoitti: "Makuasioista ei voi kiistellä", sanotaan.
Faktoista ei voi kiistellä. Makuasioista voi ja pitääkin.

Mun nettimielipide ei välttämättä ole ollenkaan sama kuin oikea varsinainen mielipiteeni asiasta X. Luon välillä täysin päättömiä mielipiteitä, joita en sitten millään voisi ottaa henkilökahtaisesti. Muut kyllä toisinaan ottavat...
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

NegaDuck kirjoitti:No esimerkki: "Mitä vittua, tykkäätsä oikeasti spagetista? :lol: On ihan vitun tyhmää tykätä spagetista."

Onko tämä hyökkäys mielipidettä vaiko henkilöä kohtaan?
Riippu kait onko spagetti täysjyvää vai pelkästään huonoja hiilareita.
Älä löi! En ole hurrit!
NuoriDaavid

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NegaDuck kirjoitti:No esimerkki: "Mitä vittua, tykkäätsä oikeasti spagetista? :lol: On ihan vitun tyhmää tykätä spagetista."

Onko tämä hyökkäys mielipidettä vaiko henkilöä kohtaan?
Tuo "On ihan vitun tyhmää tykätä spagetista" on mielestäni hyökkäys henkilöä kohtaan. Tosin hyökkääjä tekee todellisuudessa itsestään typeryksen.

Kuten suuri ajattelija exPertti sanoi "mielipiteet ovat kuin persereiät, jokaisella on sellainen" (paitsi tietysti anusatresiasta kärsivillä).
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Tottakai mä otan omat mielipiteeni henkilökohtaisesti, ovathan ne mun mielipiteitä.
The great club outshines the individual, always and forever.
NuoriDaavid

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Elppis kirjoitti:Tottakai mä otan omat mielipiteeni henkilökohtaisesti, ovathan ne mun mielipiteitä.
"Mä en ota mielipiteitäni henkilökohtaisesti" :D Oiva aforismi!
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Riippuu aika paljon siitä, mistä on kyse. Toisinaan otan hyvinkin hlökoht ja loukkaannun verisesti jos jonkun mielestä vaikka joku kirja tai leffa on ihan paska. Esim. Neiti Pyllyn kritikiikki Sinkkuelämää-leffasta!1 Toisinaan suhtaudun hyvinkin viileästi ja aikuisesti 8)
Prepare for the worstest.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

X
Viimeksi muokannut -Superior-, 18.05.2023 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NegaDuck

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

-Superior- kirjoitti:En tiedä, mistä ihmiset yleensäkään saavat sen käsityksen, että oma luutunut persoona ja sitä heijastelevat väsyneet mielipiteet kiinnostaisivat millään naiiveimmallakaan tavalla muita ihmisiä.
Jotkut pitävät niitä itsekorostuksen välineenä. Tai ehkä ideana eivät ole itse mielipiteet, vaan niiden mahdollisimman värikäs esittäminen.
Bhven

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

NegaDuck kirjoitti:No esimerkki: "Mitä vittua, tykkäätsä oikeasti spagetista? :lol: On ihan vitun tyhmää tykätä spagetista."
Todellinen spagetööri ei hermostu tällaisista kommenteista.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

X
Viimeksi muokannut -Superior-, 18.05.2023 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja aasi »

-Superior- kirjoitti: "Siis tää nelikymppisen naisen seksielämä on kyllä maailman suurin vääryys. Siis mikä helvetti sitä saatanan PASKAHOMOA vaivaa kun en MINÄ enää kiinnosta???"
Mä en kyllä nyt taas tajua että kenestä nelikymppisestä mun pitäis vielä olla kiinnostunut.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
JonniParvo
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 11.12.2007 0:18

Re: Mielipiteet - kaksi koulukuntaa

Viesti Kirjoittaja JonniParvo »

Bliss kirjoitti:Mun nettimielipide ei välttämättä ole ollenkaan sama kuin oikea varsinainen mielipiteeni asiasta X. Luon välillä täysin päättömiä mielipiteitä, joita en sitten millään voisi ottaa henkilökahtaisesti. Muut kyllä toisinaan ottavat...
Yhdyn Blissiin.
McJanne kirjoitti:"Ihan sama mitä sanotaan, pääasia että pääsee vääntämään" -henkilöt taitavat kyllä olla palstan kun palstan elinkaaren kannalta tärkeämpiä henkilöitä.
Yhdyn myös McJanneen.

Itse kysymystä en kertalukemalla ymmärtänyt.
Vastaa Viestiin