Hammaslääkärissä

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Puudutusta kehiin?

Aina. En kestä lekuria ilman sitä
13
54%
Ei koskaan, jos ei ole ihan pakko
10
42%
Niba
1
4%
 
Ääniä yhteensä: 24

masa

Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja masa »

Eilen tuli käytyä lekurilla laittamassa salmiakin irrottanutta paikkaa uudelleen takaisin ja alkoi ihmetyttämään nykyinen puudutusaineen tyrkyttäminen. Itse en ole eläissäni puudutusta joutunut ottamanaan kuin viisareiden ja juurihoidon takia. Kaikki muut paikkaukset menevät aina ilman puudutuksia.

Anyway, tällä kertaa hammaslekuri oli hyvin ihmeissään kun kieltäydyin puudutuksesta sanoen piikin laittamisen sattuvan enemmän, kuin itse poraus. Kysyi vielä pariin otteeseen että olenko ihan varma ja että sano siten heti jos sattuu.

No vihloihan se vähän, mutta ei läheskään niin paljoa että siihen olisi puudutetta kannattanut tuhrata.

Mites muilla. Otatteko puudutuksen jokaisen paikkauksen yhteydessä, vai menetteleekö pieni vihlonta siinä sivussa, mielummin kuin puutunut suu seuraavat 4 tuntia? Onko puudutuksen ottamisessa enemmän kyse hammaslääkäripelosta, kuin itse kivusta?
Viimeksi muokannut masa, 24.10.2008 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja swirl »

Puudutusta kehiin ehdottomasti. Lisäksi jonkinlainen esilääkitys, jos jotain suurempaa tehdään... molemmille osapuolille helpompaa, jos mulle annetaan rauhoittavia. Mulla on niin paha hammaslääkärikammo, että puristan pakonomaisesti hampaitani yhteen ja unohdan hengittää, mikä aiheuttaa sen, että pyörryn, kun nousen tuolista.
bedlam

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Penskana kuljin paikattavana kunnallisessa huollossa tämän tästä, joten kieltäydyin aina puudutuksesta. Porauksen tunteeseenkin kun jo melkein tottui. Kaiken lisäksi sen ajan puudutuspiikki oli järkyttävä ilmestys ja oikeasti tuntui ihan helevetin ilkeälle.

Kun tuossa välissä oli melkein 10 vuoden paussi, oli hamppilekurikammo kasvanut jo sellaiseksi, että tein kaiken mahdollisen jotta kokemus olisi mahdollisimman kivuton. Lekurin esitellessä nykyaikaisen puudutuspiikin (sellanen pieni hassu nipsutin) otin ihan mieluusti pariksi tunniksi sen tunnottoman naaman. Ei ole sen jälkeen sattunut hamppilekurissa muu kuin hammaskiven repiminen ja laskun saaminen.
milli

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja milli »

Ehdottomasti puudutus.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Puudutusaine on haitallista terveydelle. En käytä puudutusta. Jälkitilakin olisi inhottava. Ja jos joku sanoo olevansa rahaton täällä niin se puudutus ei ole ilmaistakaan.

SEN VERRAN PITÄÄ KESTÄÄ! Älkää ihmiset olko poispilattuja ja pumpulista!!

SA
pehmiskovis
masa

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja masa »

Stadinarska kirjoitti:Puudutusaine on haitallista terveydelle.
Löytyisikö jostain faktaa?
Duck

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Duck »

Stadinarska kirjoitti:Puudutusaine on haitallista terveydelle. En käytä puudutusta.
Sama varmaan nukutuksen kanssa myös? Toivotan sulle jännää ohitusleikkausta.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Ihme tyyppejä, jos ei pientä hammasten porausta kestä. Hampaiden kiskominen juuriltaan yms. tarvitsee toki puudutuksen, mutta että pieni poraus, plääh. Leikkauksen yhteydessä ymmärrän nukutuksen usein paremmin kuin selkäydinpuudutuksen, ei ole mukava kuunnella, kun lekuri ronkkii esim. polvea jollain watun instrumentilla.
Paras päivä ikinä.
masa

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja masa »

swirl kirjoitti: Mulla on niin paha hammaslääkärikammo,
Sun kannattas vierailla hämäräjannun luonan ennen lekuria :P
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ainoastaan viisaudenhampaiden poistoon, otin puudutuksen mutta sen verran kovasti piti kiskoa että niskatukea melkein tarvi, olo oli melkein kuin autokolarin jälkeen, jossa olenkin ollut myös..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

masa kirjoitti:
Stadinarska kirjoitti:Puudutusaine on haitallista terveydelle.
Löytyisikö jostain faktaa?
No äkkiä siis sanon, että onhan itsestään selvä, että kaikenlainen ylimääräinen kemiallinen aineistus lisää sisäelinten taakkaa ja lisäksi saattaa aiheuttaa eriasteisia komplikaatioita ja jäädä pienenä eritteenä elimiin jotka aikojen kuluessa sattavat yksilöstä riippuen haitata.
Hammaslääkärissä käytetään ymmärtääkseni pikkujutuissa ns. Lidokaiini-puututusta, jonka vaikutus on tosi monimutkainen. Peruasia on, että se lopettaa hermoimpulssit sinne esim. hammasjuureen.
Puudutuksessa voidaan tehdä myös pahaa jos pistetään väärään paikkaan. Se on hyvin tarkkaa touhua. Joku saattaa myös olla tietämättään allerginen ja saattaa itsensä esim. sokkivaaraan.
Arskis ei ole saanut kompikaatioita vaikka en puudutuksesta pidäkään.
JOS käytetään adrenaliinipuudutusta, joka on tehokkaampi puudutusmenetelmä, se saa sydämen rytmin usein häiriölliseksi ja vaikka sanotaan että se ei olisi vaarallista niin kaikenlainen poikkeus ihmisruumiissa on aina vaarallista.

Tämä puudutusaine on myrkyllistä ja se toimii samoin kuin esim. kalassa olevat lyijypäästöt, ts niiden vaarallisuus on niiden "ei-täydellinen poistuvuus". Kannattaa juoda paljon heti puudutuksen jälkeen tietenkin. paljon!

Duck puhui leikkauksista. Tottakai minä otan narkoosin leikkauksissa.
narkoosi eli nukutus on hyvin riskialtis asia. Johan siihen on omat anestesialääkäritkin.
Olisin kyllä jossain määrin peloissani, jos minut pitäisi nukuttaa. Mutta jos olen muuten terve, TODENNÄKÖISESTI kestän nukutuksen!

Mikä muuten mielestänne estää useasti vanhan ihmisen ohitusleikkauksen??
Minä tiedän että se on nukutus!! Siis riskit siinä.

MUTTA EI SE PUUDUTUSAINE tokiaan NOIN PIENENÄ ANNOKSENA ole MIKÄÄN niin hirmupaha asia, MUTTA JOS jatkuvasti sitä tehdään niin riski aina suurenee! AIVAN SAMA ASIA periaatteessa kuin röntgenkuvien oton kanssa. HUOMATKAA, että esim. varjoainekuvausten varjoaine joka on aivan samaa kategoriaa olevaa myrkkyä kuin puudutusaine niin on tosi kova paikka munuaisille!

Alkoholi muuten poistuu elimistöstä lähes täysin, se on sikäli vaaraton käyttää VÄHÄN.

Kortisonia käytetään kuin leipää. Se on käsittämätöntä. Se on monella tapaa vaarallista. Älkää siis käyttäkö jatkuvasti esim. nenätipoissa. Jos on pakko astmalääkkeenä käyttää niin sitten. Mutta kysykää vähennystä.


Toki, jos ahdistus on muuten niin suuri että pyörtyilee tuoliin niinkuin Swirl, on puudutus otettava mielenterveyden takia siis koska ne muut henkiset kompikaatiot voivat olla vakavampia, tottakai.


Stadinarska
Duck

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Duck »

Unohdin sitten kuitenkin mainita että en minäkään ota normaaleihin poraus-paikkaus-kivenraaputusoperaatioihin puudutusta. Viisaudenhammasleikkaukseen otin.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Eikös tarve riipu aika paljon siitäkin, porataanko hermolliseen osaan asti vai ei?

Toistaiseksi ainoan (muovi)paikkani sain 19-vuotiaana. Hammaslääkäri esitti ilmoitusluontoisesti ettei anna puudutusta, en tiedä liittyikö siihen että kyseessä oli YTHS. Lääkäri kysyi porauksen jälkeen että miltä tuntui. Kun sanoin ettei miltään, ihmetteli hän pettyneenä ja sanoi "Ai juu tuolta voisi porata vielä vähän enemmän". No ei sattunut silläkään kertaa, joten ilmeisesti ei päässyt vieläkään hermoon asti. Joten, en osaa sanoa tuntuisiko porauskipu ääritilanteissa minusta kestämättömältä.

Viisareiden vedoissa ja leikkauksissa käytettiin pyytämättä puudutusta. En tiedä olisiko sekin pitänyt jättää sikseen, mutta minulle ainakin toimi. En tuntenut käytännössä mitään vaikka kovasti se alaleuassani runksutti, porasi ja sahasi. Tuntui kuin olisin ollut ulkopuolinen koko tilanteesta.

Niinjoo yleisessä hammastarkastuksessa yksityisellä pari vuotta sitten poistettiin hammaskiveä. En edes tiennyt että siihenkin otettaisiin koskaan puudutusta (vai otetaanko?). Ei ainakaan mulle ehdotettu. Aika kovakouraisesti raaputteli, ei se niinkään sattunut mutta pelkäsin hampaitteni hyvinvoinnin puolesta sellaista käsittelyä.

Olenko muistanut mainita että pesen hampaani edelleen luonnonsaippualla enkä (fluori)hammastahnalla? ;) Hampaat tuntuvat edelleen puhtailta ja hyväkuntoisilta, ja varsinkin ikenet ovat tykänneet vaahtoavien hammastahnojen välttelystä. Aikaisemmin varsinkin vasemman alaleuan etuikenet kipeytyivät tasaisin väliajoin (epäilen aftoja), nyt ei ole ollut mitään ongelmia.

Vitut ihmiset fluoria mihinkään tarvitsevat. Tärkeintä on puhdistaa hampaat usein mutta hellävaraisesti (kiillevaurioiden korjaantuminen tapahtuu silloin kun hampaiden pinta on puhdas ja suu on kostea syljestä), ja rajoittaa kiillettä liuottavien aineiden nauttimista.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 24.10.2008 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Lucy

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Ei ole ollut reikiä, joten en tiedä kuinka paljon poraus sattuu. Viisarin repimiseen otin suosiolla puudutuksen.
Alisuorittava G

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Frederik Krueger kirjoitti:Niinjoo yleisessä hammastarkastuksessa yksityisellä pari vuotta sitten poistettiin hammaskiveä. En edes tiennyt että siihenkin otettaisiin koskaan puudutusta (vai otetaanko?). Ei ainakaan mulle ehdotettu. Aika kovakouraisesti raaputteli, ei se niinkään sattunut mutta pelkäsin hampaitteni hyvinvoinnin puolesta sellaista käsittelyä.
Koiran käytin just hammaskiven poistossa, sitä vähän rauhotettiin. Karua katottavaa.

Omille hampaille ei oo tehty mitään 15 vuoteen mutta tottakai puudutusta sitten kun jotain ehkä tehdään. Ihan älytöntä olla ottamatta. Sama lasten maailmaan puskemisessa, jos ei oo ollu syytä huumaamattomuuteen niin tottakai kaikki maholliset peliin vaan. Masokismi ja kovajätkyys on niin last season että yäk! 8)
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mulla on aina ollut paljon reikiä ja en ole puudutusta ottanut. Kerran hammaslääkäri alkoi poraamaan "pikku reikää". Reikä oli tosi paha ja kipu sen mukainen. Sen jälkeen olen aina ottanut puudutuksen. En olisi mitenkään voinut mennä esim. viisurileikkaukseen ilman puudutusta.

Viimeksi mulle tehtiin juurihoitoa joka sattui aivan helvetisti vaikka kahteen kertaan puudutettiin. Kipu oli niin kamala että huusin ääneen. Lopulta koko hammas piti poistaa kun juurihoidosta ei ollut mitään hyötyä. Otan mielummin vaikka tekarit kun menen uudestaan juurihoitoon.
masa

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja masa »

Alisuorittava G kirjoitti: Masokismi ja kovajätkyys on niin last season että yäk! 8)
Ei kyseessä ole kohdallani mikään kovajätkäisyys, vaan se että piikin antaminen sattuu mielstäni enemmän ja että puutuneen naaman kanssa on paskamaista olla. Hyödyt häviävät haitoille siis.
Alisuorittava G

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

masa kirjoitti:
Alisuorittava G kirjoitti: Masokismi ja kovajätkyys on niin last season että yäk! 8)
Ei kyseessä ole kohdallani mikään kovajätkäisyys, vaan se että piikin antaminen sattuu mielstäni enemmän ja että puutuneen naaman kanssa on paskamaista olla. Hyödyt häviävät haitoille siis.
Juuh ok, en tiedä miten sattuu mikäkin. Arskan heitosta vaa tuli mieleen. Koitan ite varautua kipuun minimoimalla sen. Nyt tiedän et se piikki siis sattuu joten pyydän jotain lappusysteemiä. :]
bliss

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja bliss »

Seuraavaan hammaslääkärin suorittamaan toimenpiteeseen otan nukutuksen. Maksoi mitä maksoi.
Dumis

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Dumis »

bliss kirjoitti:Seuraavaan hammaslääkärin suorittamaan toimenpiteeseen otan nukutuksen. Maksoi mitä maksoi.
Mikä se on? Peräsuolen poisto?
bliss

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja bliss »

Dumis kirjoitti:
bliss kirjoitti:Seuraavaan hammaslääkärin suorittamaan toimenpiteeseen otan nukutuksen. Maksoi mitä maksoi.
Mikä se on? Peräsuolen poisto?
En tiedä minkälaisella hammaslääkärillä sä käyt, mutta en kyl halua samalle :shock:

Eiku. Mun hammaslääkärikammo on paisunut niin valtaviin mittoihin, että puudutus ei enää riitä. En mä pysty edes varaamaan aikaa hammaslääkäristä ilman rauhoittavia :?
Duck

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Duck »

Frederik Krueger kirjoitti:Vitut ihmiset fluoria mihinkään tarvitsevat.
Joidenkin tutkimusten mukaan fluori on jopa toksista kiliprauhaselle. Tosin en ole ihan varma, sillä googlettamalla ei löydy kuin ei-luotettavien lähteiden pelotteluartikkeleita.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Lucy kirjoitti:Ei ole ollut reikiä, joten en tiedä kuinka paljon poraus sattuu.
Komppaan tätä. Viisaudenhampaat leikattiin, joten siihen sai puudutuksen ja esilääkitystä niin ettei mitään muistikuvaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Niba »

bliss kirjoitti:
Dumis kirjoitti:
bliss kirjoitti:Seuraavaan hammaslääkärin suorittamaan toimenpiteeseen otan nukutuksen. Maksoi mitä maksoi.
Mikä se on? Peräsuolen poisto?
En tiedä minkälaisella hammaslääkärillä sä käyt, mutta en kyl halua samalle :shock:

Eiku. Mun hammaslääkärikammo on paisunut niin valtaviin mittoihin, että puudutus ei enää riitä. En mä pysty edes varaamaan aikaa hammaslääkäristä ilman rauhoittavia :?
Ne tekee aivoleikkauksetkin melkein ilman nukutuksia, yleensä hammaskirurgisia eikä plastiikkakirurgisia leikkauksiakaan tehdä Suomessa nukutusta käyttämällä..
Koirienkin pelkoja ja henkisiä vaivoja hoidetaan ns. koirakuiskaajan avulla, joten luulisin lyhytterapian auttavan tuollaisiin pelkotiloihin?
Pyyhin Netikettiin..
Rouva Pupu

Re: Hammaslääkärissä

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Yhden kerran on puudutettu, silloin kun johonkin hermoon tai lähettyville porattiin. Puudutus ei ihan alussa tehonnut kunnolla ja vihlominen oli järkyttävää, yh pelkkä ajatus. Muihin ei ole edes ehdotettu eikä se juuri tuntunut miltään. Eli hermojuttuihin täältä ehdoton kyllä.
Vastaa Viestiin