elco kirjoitti:EveryWoman kirjoitti:
Puhe oli sosiaalisesta kanssakäymisestä. Se on Easylle haasteellisinta silloin, kun mm. seuraavat ehdot täyttyvät:
No jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin kyse oli:
EveryWoman kirjoitti:
testattava joutui arvaamattomiin ja omalta kannaltaan pahimpiin mahdollisiin olosuhteisiin.
Ei tuossa mistään kommunikaatiotilanteista puhuttu. Määrittelisit tarkemmin niin ei tulisi näitä sekaannuksia.
Kyllä puhuttiin, tai viitattiin siihen, mitä Rollo niistä oli aiemmin puhunut. Jätit sen vain pois lainauksesta. Mutta joo, olisin voinut myös määritellä tarkemmin, vaikkakin se olisi lisännyt virkkeen pituutta, mikä puolestaan tässä ympäristössä vähentää viestin perillemenoa. Vaikeita valintoja!
SE vaikutti palstalle tullessaan PFB:mäiseltä pasuunaan puhaltajalta: oliko se nyt awareness vai mikä se ketju. Missä SE ei todellakaan vaikuttanut PFB:ltä oli välitön henkilöön käypä vastahyökkäys, kun joku sanoi poikkipuolisen sanan, mitä seurasi ballistinen paskahalvaus, kun se joku sanoi poikkipuolisen sanan uudestaan.
Kitinä oli armeijan jälkeen ensimmäinen kerta, kun hän oli tekemisissä selvästi ja moniuloitteisesti itsestään poikkeavien ihmisten kanssa. Sillä erotuksella, että armeijassa sentään pelisäännöt ovat selvät.
Koska hänen on/oli kovasti vaikea uskoa, että ihmiset tosiaan voivat olla niin erilaisia kuin hän itse (sama ongelma vaivaa useimpia, mm. sinua), ja lisäksi hänellä on/oli poikkeuksellisen lyhyt pinna, niin siinähän sitä sitten oltiin.
Vaikket toki pelkkiä napakymppejä ammu itsekään niin tuskin koskaan olet ollut yhtä pahasti metsässä, kun väität, että vika oli kitinässä.
Paitsi että en väittänyt noin.
EveryWoman kirjoitti:
keskustelukumppanit eivät ymmärrä asioita siten, kuin hän ne esittää ja tarkoittaa,
Vika eittämättä on kitinässä, kun me ei ymmärretä PFB:tä, SE:tä ja mikä se monsteri nyt onkaan.
Ei, vaan: Kitinä on Easylle äärimmäisen haasteellinen keskusteluympäristö siksi, että ihmisten tapa keskustella on täällä niin erilainen kuin hänen oma tapansa, ja koska hänellä ei riitä kärsivällisyyttä opetella kitinäläisten tapaa. Samasta syystä Easy on Kitinälle äärimmäisen haasteellinen keskustelija.
EveryWoman kirjoitti:
vallitseva keskustelukulttuuri perustuu jonkinlaiseen paremmuudesta kilpailemiseen eikä parhaan mahdollisen ymmärryksen saavuttamiseen käsiteltävästä aiheesta,
Omasta mielestäni täällä on aikanaan käyty hyviä keskusteluja päihteistä, oman käden oikeudesta ja evopsykasta ainakin.
Totta, mutta tämä on tapahtunut nokittelevasta keskustelukulttuurista huolimatta, ei sen vuoksi. Ja suuri osa niistäkin keskusteluista kulutetaan minun näkökulmastani turhanpäiväiseen rettelöintiin ja syyllistämiseen. Minultakin vaatii muihin konteksteihin verrattuna moninkertaista vaivannäköä ja pitkää pinnaa keskustella täällä rakentavasti, eikä kaikista keskusteluista yrityksestä huolimatta tule hyviä (siis sellaisia joita itse pidän hyvinä), koska minulla on vain rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa muiden tapaan keskustella (= vallitsevaan keskustelukulttuuriin).
Jos keskustelua käydään siitä kuinka Jeesus tai de Mello pelastaa niin ei ole liturgian kuuntelijoiden vika, jos haukotuttaa. Edelleen, kun vielä itse pastori saa aina schlaagin kesken saarnan kun kuollakseen kyllästynyt yleisö haukottelee niin onko ihme, että niitä haukotteluita alkaa tulla lisää?
Enhän minä mitään ole ihmetellyt, vaan päin vastoin ymmärrän varsin hyvin, miksi Kitinä ja Easy eivät oikein sovi toisilleen.
EveryWoman kirjoitti:
- keskustelijoiden motivaatio osallistua on tunne-, ei järkivetoista.
Pitääkö tämä sisällään SE:n? Siis siinä paltussa ei ollut järjen rahtuakaan, mitä se yritti meille syöttää. Ja taas on yleisön vika, kun saarna ei tee järkeä.
Viittaan enemmän siihen, miksi joku lukee tai ei lue jonkun pitkän tekstin ja näkee tai ei näe vaivaa sen ymmärtämiseksi. Keskimääräisen kitinäläisen voi motivoida tekemään noin käyttämällä hyväksi hänen tunnekokemuksiaan. Easylle sellainen toiminta ei ole luonteenomaista. Ihmiset, joiden kanssa hän on tottunut toimimaan, motivoituvat analyyttisista ristiriidoista. Se, että ristiriidan esiin tuominen ei täällä aiheuttanutkaan sellaista välitöntä motivoituneisuutta, mihin hän on tottunut, oli hänelle turhauttavaa.
Olen sanonut sinulle ennenkin, että sinun voi olla vähän vaikea arvioida minkä verran Easyn jutuissa oli tai ei ollut järkeä, kun et (omienkin sanojesi mukaan!) ole edes yrittänyt ymmärtää niitä. Vai tarkoittaako järkevä sisältö sinulle jotakin sellaista, jonka ymmärrät välittömästi ja yrittämättä?