Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ruukki ilmoitti 150 ihmisen lomautuksesta, Walki ilmoitti 450 ihmisen lomautuksesta tänään, air finland suunnittelee 100 ihmisen lomautusta, Sisu-auto lomauttaa ja irtisanoo, lomautukset ovat selkeä merkki tulevasta laskusuhdanteesta? Vai ovatko ne vain keinoja rauhoittaa rahoittajia ja mahdollisia osakkeenomistajia? Nyt kärsii pieni ihminen, mutta Suomessahan on alkanut ihmisten eriarvoistuminen jo vähän aikaa sitten.
eli oletko lomautettu, pelkään lomautettavaksi joutumista vai eikö asia koske sinua ollenkaan?
Viimeksi muokannut Niba, 19.11.2008 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Lomautukset kuuluvat tehtaille ja duunareille. Enpä muista omalla alallani ainakaan ylempiä toimihenkilöitä koskaan erityisemmin lomautetun, kun ei tässä mitään metrilakua valmisteta. Jos kovin monelta loppuu mielekäs tekeminen, siirretään heidät tekemään jotain muuta, tai jopa jaellaan kengänkuvia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Frederik Krueger kirjoitti:Lomautukset kuuluvat tehtaille ja duunareille. Enpä muista omalla alallani ainakaan ylempiä toimihenkilöitä koskaan erityisemmin lomautetun, kun ei tässä mitään metrilakua valmisteta. Jos kovin monelta loppuu mielekäs tekeminen, siirretään heidät tekemään jotain muuta, tai jopa jaellaan kengänkuvia.
Eli olet siinä onnellisessa asemassa ettei mikään uhkaa lintukotoasi? Luulen että täällä kitinässäkin on niitä pieniä ihmisiä joille lomautukset voivat olla todellinen vaara, mutta koska asia ei sinua koske tilanteesi "ylempänä" toimihenkilönä on suojattu, riippumatta siitä kuinka pitkälle ja ylös tulevat laman aiheuttamat muutokset etenemään? Ei voi kuin toivottaa sinulle onnea!
Pyyhin Netikettiin..
Tix

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Tix »

Niba kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Lomautukset kuuluvat tehtaille ja duunareille. Enpä muista omalla alallani ainakaan ylempiä toimihenkilöitä koskaan erityisemmin lomautetun, kun ei tässä mitään metrilakua valmisteta. Jos kovin monelta loppuu mielekäs tekeminen, siirretään heidät tekemään jotain muuta, tai jopa jaellaan kengänkuvia.
Eli olet siinä onnellisessa asemassa ettei mikään uhkaa lintukotoasi? Luulen että täällä kitinässäkin on niitä pieniä ihmisiä joille lomautukset voivat olla todellinen vaara, mutta koska asia ei sinua koske tilanteesi "ylempänä" toimihenkilönä on suojattu, riippumatta siitä kuinka pitkälle ja ylös tulevat laman aiheuttamat muutokset etenemään? Ei voi kuin toivottaa sinulle onnea!
Ostetaan vähän käytetty sisälukutaitomikroprosessori. Toimitusosite Niban kallo, kiinnitysmenetelmänä mieluiten naulapyssy.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Niba kirjoitti:Eli olet siinä onnellisessa asemassa ettei mikään uhkaa lintukotoasi?
Kai ymmärrät mitä lomautus tarkoittaa? Se ei ole sama asia kuin potkut. Pidän mahdollisena että ilmeisesti tarkoitit kysymykselläsi myös potkuja.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
prosessi

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Minun alallani lamasta on valitettavasti vain hyötyä, työt lisääntyvät sitä mukaa kun maailmalla menee huonommin. Tavallaan aika ankeaa.
Quinevere

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

^Sama vika.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Frederik Krueger kirjoitti:
Niba kirjoitti:Eli olet siinä onnellisessa asemassa ettei mikään uhkaa lintukotoasi?
Kai ymmärrät mitä lomautus tarkoittaa? Se ei ole sama asia kuin potkut. Pidän mahdollisena että ilmeisesti tarkoitit kysymykselläsi myös potkuja.
On hyvä että sinä voit saada potkut, asiat ratkeaa siten nopeammin ei ehkä halvemmalla mutta kuitenkin, ei tarvi kitua "mukatyössä" kilometritehtaalla!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Niba »

McJanne kirjoitti:Saispa lomaa... 500 päivää niin tekis ihmeitä näihen tiluksien kanssa.
It's no nemesis it's only opportunity!
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Niba kirjoitti:On hyvä että sinä voit saada potkut, asiat ratkeaa siten nopeammin ei ehkä halvemmalla mutta kuitenkin, ei tarvi kitua "mukatyössä" kilometritehtaalla!
Lomautettu voi lähteä kävelemään ilman irtisanomisaikaa, joten ei lomautettuna tarvitse kitua. Muita duunejakin saa ottaa vastaan, joten voi käydä rauhassa muissa firmoissa haistelemassa tuulia.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

prosessi kirjoitti:Minun alallani lamasta on valitettavasti vain hyötyä, työt lisääntyvät sitä mukaa kun maailmalla menee huonommin. Tavallaan aika ankeaa.
En tiedä päteekö sinuun, mutta joillakin aloilla laman aikana töiden määrä lisääntyy mutta töiden teettämiseen käytettävissä oleva rahasumma vähenee. Lyhyemmin: töitä olisi, mutta ei välttämättä rahaa niiden teettämiseen.

Voisi kuvitella että esim. autokorjaamoilla saattaisi pitää jopa entistä enemmän kiirettä huonompina aikoina, kun ihmiset eivät vaihda vanhoja autoja uusiin vaan yrittävät pitää entisiään vielä ajokunnossa. No joo, jotkut toisaalta luopuvat kokonaan auton käytöstä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Niba kirjoitti:On hyvä että sinä voit saada potkut, asiat ratkeaa siten nopeammin ei ehkä halvemmalla mutta kuitenkin, ei tarvi kitua "mukatyössä" kilometritehtaalla!
Lainausmerkkien sisällä oleva ilmaisu on sinun käsialaasi, ei minun. Totesin vain ettei monilla aloilla juurikaan tunneta lomautus-käsitettä. Olen yllättynyt jos sinun töissäsi tunnetaan, koska etkös sinä ollut joko höpöhöpö-maisterismies? Tai sitten et työskentele koulutustasi vastaavissa töissä.

Minulla on mielikuva että lomautuksiin turvaudutaan lähinnä suhdanneherkillä liukuhihna-aloilla, esim. monien tehtaiden tuotantolinjat jne. Esim. ylemmät toimihenkilöt saattavat pahimmassa tapauksessa olla pätkätyöläisiä, vuokrafirmojen työntekijöitä, konsultteja ja mitä vielä.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 15.11.2008 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
prosessi

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Frederik Krueger kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Minun alallani lamasta on valitettavasti vain hyötyä, työt lisääntyvät sitä mukaa kun maailmalla menee huonommin. Tavallaan aika ankeaa.
En tiedä päteekö sinuun, mutta joillakin aloilla laman aikana töiden määrä lisääntyy mutta töiden teettämiseen käytettävissä oleva rahasumma vähenee. Lyhyemmin: töitä olisi, mutta ei välttämättä rahaa niiden teettämiseen.
Ei päde, vahinkojen minimoimiseen riittää kummasti aina rahaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Frederik Krueger kirjoitti:
Niba kirjoitti:On hyvä että sinä voit saada potkut, asiat ratkeaa siten nopeammin ei ehkä halvemmalla mutta kuitenkin, ei tarvi kitua "mukatyössä" kilometritehtaalla!
Lainausmerkkien sisällä oleva ilmaisu on sinun käsialaasi, ei minun. Totesin vain ettei monilla aloilla juurikaan tunneta lomautus-käsitettä. Olen yllättynyt jos sinun töissäsi tunnetaan, koska etkös sinä ollut joko höpöhöpö-maisterismies? Tai sitten et työskentele koulutustasi vastaavissa töissä.

Minulla on mielikuva että lomautuksiin turvaudutaan lähinnä suhdanneherkillä liukuhihna-aloilla, esim. monien tehtaiden tuotantolinjat jne. Esim. ylemmät toimihenkilöt saattavat pahimmassa tapauksessa olla pätkätyöläisiä, vuokrafirmojen työntekijöitä, konsultteja ja mitä vielä.
Konsultteja tiedän, varsin omalaatuista porukkaa, niissä pelaa henkilösuhteet kaikkein eniten..
En ole koskaan tehnyt koulutustani vastaavaa työtä enkä tulekaan..
Olen nyt ns. virkasuhteessa, mutta minulla onkin sellainen virka joka on luotu minulla ja nyttemmin saan jo määritellä mitä teen tai siis haaskaan aikaani.. Voisin maanantaina lopettaa työnteon mutta enpä taidsa viitsiä.. :wink: Joo vuoden päästä tulee säätiö ja syä meidät kaikki, mutta minulle ei ole kilpalilijoita.. Tunnen myös vuokratyövoiman ihasteet, vaikken omakohtaisesti niitä ole koettanutkaan. Työnvuokraus on ihmisten riistoa, tietenkin käybä keino äkillisen työvoiman tarpeen lievitykseen! Mutta noin ihmistä ajatellen epäoikeudenmukaista.
Lomautus sanana on tuttu mutta edustamassani työpaikassa hyvin epätodennäköinen. Mutta jos myymämme valmiste koulutus ei myy voisi sitä ajatella kuten mitä tahansa tuotetta, mönkijää tai kynttilää vastaavaksi. Eli jos ei ole markkinoita niin mitä myydä?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Loistavaa polkua tehtaalle tämäkin, mut onneksi vaan duunareita..eikun siis koko henkilökunta? Ja irtisanoo 9 toimihenkilöä? No elämä on.. Ja koskee kaikkia!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Niba kirjoitti:Loistavaa polkua tehtaalle tämäkin, mut onneksi vaan duunareita..eikun siis koko henkilökunta? Ja irtisanoo 9 toimihenkilöä? No elämä on.. Ja koskee kaikkia!

Lissää nannaa

Nokian Renkaat lomauttaa valtaosan henkilöstöstään
19.11.2008 12:48

Nokian Renkaat lomauttaa suurimman osan Nokian-tehtaan henkilöstöstään joulun tienoilla.

Kymmenen päivän mittaiset lomautukset alkavat 21. päivänä ja loppuvat kolme viikkoa myöhemmin, Nokian Renkaat kertoi keskiviikkona.

Yt-neuvottelut lomautuksista aloitettiin jo lokakuun lopulla. Syyksi yritys kertoi maailmantalouden heikentymisen, jonka takia toimintaa pitää sopeuttaa kysyntää vastaavaksi.

Nokian Renkaiden henkilöautonrenkaita valmistavassa yksikössä ja raskaiden renkaiden tuotannossa yt-neuvottelut ovat yhä kesken.

STT]

UUH!


Orion kaavailee enintään 300 henkilön vähennystä
19.11.2008 9:27 (Päivitetty 19.11.2008 10:01)

Lääkeyhtiö Orion kaavailee enintään 300 henkilön vähennystä tutkimus- ja tuotekehitystoiminnoistaan.

Yhtiön mukaan vähennykset on määrä toteuttaa ensi vuonna.

Orion aloittaa yt-neuvottelut, koska se haluaa alentaa kustannuksia.

Liikevaihtoon suhteutettuna Orion käyttää huomattavan summan tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Orionin palveluksessa työskentelee Suomessa noin 2 700 ihmistä.

STT
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Eikö Nibu edelleenkään ymmärrä mikä ero on lomautuksilla ja irtisanomisilla? Oliko otsikon mukaisesti tarkoitus puhua vain lomautuksista, vai mistä? Asuntojen hintojen laskusta tai laman alkamisesta? Eikö noille ole jo omat keskustelunsa?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Niba »

Frederik Krueger kirjoitti:Eikö Nibu edelleenkään ymmärrä mikä ero on lomautuksilla ja irtisanomisilla? Oliko otsikon mukaisesti tarkoitus puhua vain lomautuksista, vai mistä? Asuntojen hintojen laskusta tai laman alkamisesta? Eikö noille ole jo omat keskustelunsa?
Noh jutut mitä olen lukenut ovat sisältäneet mitä ovat sisältäneet. Mutta kuten huomaamme sinua ei tulla lomatuttamaan ainoastaan irtisanomaan, mikä on kolikon väärä puoli. Ota nyt hiukan putkea päästä auki? Monet kirjoitusketjut röntyilevät ja rönsyilevät aivan varmasti mihin sattuu, jos tässä on jotain samaa niin ei voi auttaa, elämä on.
Viimeksi muokannut Niba, 19.11.2008 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

No niin muokkasihan se vihdoinkin otsikkoa kun vähän potki.

Mulle kelpaisi parin kuukauden lomautus. Menisin varmaan siksi ajaksi johonkin lämpimään maahan mietiskelemään, tai vaihtoehtoisesti kitisisin sen ajan (ei sinänsä eroaisi työnteosta). Mitään "virkavapaata" tai palkatonta lomaa en uskalla ottaa koska se loisi pomolle kuvan etten tykkää töistäni.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
1108

Re: Lomautukset ja muut työvoimahallinnolliset uroteot

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Näyttää siltä että ei iske lomautus minuun. Kohteen aikataulu on kesäkuulle asti ja se sitoo aika tukevasti minut työmaalle. Parilla kaverilla (toimihenkilöitä kuten minäkin) homma ei etene ihan niin hyvin kuin itselläni. Mitäs vinkuivat kolmen koplaan töihin (YIT, NCC, Skanska). Ja sitä paitsi kun saan nyt työnalla olevan kohteen junailtua loppuun niin alkaa hulppea ~300 asunnon putkistosaneeraus joka sitoo aloilleen ruhtinaalliseksi kolmeksi ja puoleksi vuodeksi.
Vastaa Viestiin